We gedragen ons in het verkeer als eigenwijze pubers en om ons ondeugende gedrag te corrigeren, schreef de politie vorig jaar een record aantal van 12,6 miljoen bekeuringen uit. We worden nog altijd in grote aantallen geflitst en in plaats van de boete netjes te betalen, dienen we massaal een bezwaarschrift in. Zo vaak, dat justitie zowat bezwijkt onder de bergen post. Hierdoor heeft het Openbaar Ministerie noodgedwongen naar schatting vele honderden tot duizenden boetes moeten kwijtschelden.
Dit is gebleken uit het jaarbericht 2007 van het OM. In totaal is vorig jaar tegen 423.501 verkeersboetes bezwaar gemaakt. Wanneer je bijvoorbeeld geflitst bent, kun je bezwaar maken tegen de boete. Slechts in een beperkt aantal gevallen levert dit ook werkelijk iets op. Justitie is volgens de wet Mulder, waar alle verkeersboetes onder vallen, niet verplicht om aanvullend bewijsmateriaal te overleggen wanneer de bekeurde daarom vraagt. Denk bijvoorbeeld aan een ijkrapport van de radar.
Wanneer je in het bezwaarschrift echter een beroep doet op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB), is Justitie ineens wel verplicht om inzage te geven in al het relevante bewijsmateriaal om te kunnen controleren of de boete terecht is. Laat dit nu juist zijn wat we met z’n allen massaal doen. Als je iets doet, doe het dan goed!
De massa’s bezwaren hebben tot een forse administratieve opstopping bij het OM geleid. Vaak konden niet alle documenten binnen de verplichte termijn van maximaal vier weken worden verzameld en moest de boete noodgedwongen worden kwijtgescholden. Bingo! Justitie wil natuurlijk niet zeggen om hoeveel kwijtgescholden boetes het exact gaat, maar de voorraad af te handelen bezwaren groeit nog iedere dag.
Het OM heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de WOB. Duh, ik wel! Omdat het werkt. Volgens een woordvoerder kan het komen door internetsites zoals flitsservice.nl, die mensen oproepen bezwaar te maken tegen een verkeersboete en tips geven over hoe dat te doen.
Persoonlijk heb ik hier een beetje een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant betaalt niemand graag een bekeuring, ik dus ook niet. Wanneer dus een simpel bezwaarschrift ertoe kan leiden dat deze wordt kwijtgescholden, dan is dit al snel de moeite waard. Een postzegel kost immers slechts 44 cent. Aan de andere kant is dit natuurlijk geen goede ontwikkeling. Wanneer politie en justitie een hoop nieuwe mensen moeten aantrekken om de achterstanden weg te werken, kost dit de belastingbetaler uiteindelijk ook een berg geld, alleen voelt met dit effect een stuk minder direct in de portemonnee. (via: telegraaf)
Ralph zegt
Eigen schuld van justitie… als ze nou eens zouden beginnen om geen bekeuringen meer te geven voor slechts een paar km/h te hard, wat dat al niet aan administratieve lasten zou schelen!
rikkon zegt
…44 eurocent…
zijn er ook andere dan?
je hebt het toch ook niet over een euroeuro?
-edit: Jij je zin. Pietje precies. ;)-
Laus zegt
Alles moet sneller en beter in de nieuwe internetmaatschappij.
Justitie ook, het verkeer ook. Zal nog wel 20 jaar duren eer dat ze dat door hebben.
JanJansen zegt
Misschien een domme gedachte, maar die mensen die je inzet om de bezwaarschriften af te handelen betalen zichzelf toch direct terug doordat er minder boetes worden weggescholden?
Roadronner zegt
Ik zie de toename van het aantal bezwaarschriften als een gevolg van het almaar duurder worden van autorijden. Belastingen omhoog, brandstof omhoog, en ook nog eens de boetes omhoog (zowel hoogte als aantal).
Vind je het dan gek dat mensen op deze manier hun ongenoegen uiten? Sorry, vadertje Staat, maar deze keer moet de fout toch echt bij jezelf gezocht worden.
Dennis zegt
@JanJansen: Onderschat de kosten van personeel niet. Ik denk echt dat extra inzet van mensen om de bezwaren weg te werken, meer kost dan het uiteindelijk oplevert.
M-Roadster zegt
Als ze nou zouden flitsen op wegen (en tijden) waar werkelijk de omgeving in gevaar komt, dan heb ik er niet zo’n problemen mee om dat gewoon netjes te betalen. Maar als ze om 2.33 uur in de ochtend op een volledig lege snelweg (wat midden in een of ander weiland is aangelegd) langs de kant staan met zo’n kastje… dan vind ik dat gewoon een super trieste, laffe actie van Justitie en dan maak ik dus bezwaar.
In beide gevallen is het “het principe” waar het (bij mij in ieder geval) om gaat.
M-Roadster zegt
@Roadronner:
Leuke gedachte, maar we slikken het met z’n allen gewoon als zoete koek…
Bart zegt
Je hoeft je niet schuldig te voelen. Het betekent dat ze gewoon beter hun best moeten doen om alles op een rijtje te hebben. Justitie wordt zo gedwongen om een goed proces neer te zetten om een boete te kunnen innen.
Je moet juist een bezwaarschrift indienen, ook als je weet dat je te hard bent gegaan. Want regelgeving invoeren om dat het teveel rompslomp is om iets niet te doen (zoals de regels als je geen beroep doet op WOB) is de verkeerde kant op, ze moeten gewoon zorgen dat alles duidelijk, open en goed gebeurd.
Eigenlijk zouden ze al bij het opsturen van de bon je al alle bewijs moeten laten zien. Is veel duidelijker wat en hoe.
Maarja overheid en efficient zijn is iets wat blijkbaar niet tegelijk kan…
Speedy zegt
De massa’s bezwaren hebben tot een forse administratieve opstopping bij het OM heeft geleid.
De massa’s bezwaren hebben tot een forse administratieve opstopping bij het OM geleid.
——
Verder is het een goede zaak dat de mensen een bezwaar indienen. Aan de andere kant, als je echt te hard hebt gereden, dan moet je de boete ook maar betalen :P ;)
Maar het zijn dure tijden, dus indienen die bezwaren :D
jampa zegt
Lang leve het ondermijnen van het CJIB! Ik hoop dat ze Koos Spee snel uit de wegruimen!! Het is natuurlijk belachelijk zoals er op sommige plaatsen geflits wordt, zoals M-Roadster al zegt, flits dan gewoon op plekken waar het er echt toe doet!
Alwood zegt
ze zouden ook gewoon kunnen gaan controleren op mensen die zich werkelijk misdragen in plaats van iedere automobilist een lullig papiertje opsturen over enkele kilometer die de automobilist op een plek waar de ruimte was te hard zou hebben gereden.
Juist de aantallen boetes en de onvrede en verontwaardiging over veel boetes is een rede waarom mensen zo veel bezwaar maken.
Dat het bezwaar werkt zet de nutteloosheid van de boetes ook alleen maar aan. Als de boetes echt alleen aan verkeers criminelen en asocialen uitgeschreven zouden worden dan heeft de politie tenminste bewijslast die in hun voordeel zal uitpakken.
Alle twijfel die over de lullige parkeer, snelheids en andere boetetjes bestaat zorgt er voor dat ze bezwaar KUNNEN maken.
Alwood zegt
inderdaad jampa!!!
ik vind het duitse systeem waarbij ze naast signaleringsborden flitsen op drukke rondwegen heel goed! Je wordt dan gedwongen 100 of 80 te rijden in de spits waardoor de doorstroom vaak beter is en het verkeer overzichtelijker.
Juist de snelheidsverschillen zorgen in de nederlandse spits voor opstoppingen net als de te plotselinge overgang die mensen die 130 rijden moeten maken als een file ineens maar 60 doet.
Thibaut zegt
Hmm, zou ik ook moeten doen.
Onlangs geflitst op een weg waar je normaal 90 mag (2 dubbele rijvakken gescheiden door een streep) aan een snelheid van … 84km/u. Ruitje open, rustig aan cruisen. Helaas bleken er werken aan de gang, dewelke ik pas opmerkte toen ik er effectief in zat (wat een duidelijke signalisatie alweer zeg) en waar je maar 50 mag. Blijkbaar stonden ze daar op een zaterdagnamiddag voor de werken te flitsen (je mag maar 50 meer al van even voor de werken), terwijl er dan niet eens gewerkt wordt. De mp3 speler van 50€ die ik ging halen, kostte mij op die manier 190€. Dankuwel flikken voor de frustratie!
bleegh zegt
of hou je aan de snelheid?? lamme zeurzakken hiero
Esprit_de_Flandre zegt
Moeten ze maar minder flitsen, dan krijgen ze ook minder bezwaren.
granitKD zegt
iedereen maar schelden dat het overheidsapparaat zoveel geld kost maar als ze zelf worden geflitst *terecht!!* gaat iedereen bezwaar maken en de overheid nog meer geld kosten… wat nou bezwaar je ben geflitst betaal de prijs dan voor te hard rijden…
alleen met geldige reden bezwaar maken dus !
Peperbus zegt
@Rikkon
Dit is wat de Nederlandse Bank ervan zegt:
“Er zijn acht euromunten: 1, 2, 5, 10, 20, 50 eurocent en 1 en 2 euro.”
Dennis had het dus bij het juiste eind :)
En bezwaar maken…ik noem het altijd “winst afromen” Nou ben ik wel zo calvinistisch dat ik gewoon betaal als ik door rood of 20 km te hard rij. Maar de boetes van 5 km te hard daarbij klim ik in de pen: al leidt het tot niets…er is zoveel menskracht gestopt dat het bedrag inmiddels aan loonkosten is opgesoupeerd.
Chris zegt
@ Peperbus
Vast uit de tijd dat het net nieuw was, om de vergissing met de Gulden te voorkomen. Die noemde je toch ook geen guldencenten oid
WvB zegt
soms moet ik wel eens lachen om de mensen. Nederland ergert zich groen en geel aan andere weggebruikers maar als ze dan een boete krijgen omdat ze zich zelf niet aan de verkeersregels houden dan maken we massaal bezwaar.
Hypocriet landje zijn we toch geworden.
roberto zegt
haha, ik ben zo’n 5 weken geleden snachts om 1 uur geflits met 180 km/u.. zal die van mij nou ook niet meer over de post komen? hoop t niet, goed zonde van t geld!
Rick dos zegt
“Laat dit nu juist zijn wat we met z’n alleen massaal doen. Als je iets doet, doe het dan goed!
De massa’s bezwaren hebben tot een forse administratieve opstopping bij het OM heeft geleid.”
Ik weet het niet, Dennis. Wat denk jij? Staan er hier wat foutjes in?
Hoe staat het eigenlijk met de boete van onze AB’ert? Die op een rotonde een bekeuring had gekregen…
Dennis zegt
@Rick dos: Die foutjes waar jij het over hebt, heb je verzonnen, want ik zie ze nergens. :o
Rick dos zegt
@Dennis
Ah! You lie! ;)
afbeelding zegt
@ roberto 8 May 2008 om 18:19
180 is op zijn minst 60 km/u te snel. Dit is strafrecht en dus hebben ze 2 jaar om die bekeuring op te sturen.
Ook gaat het niet mis bij het opsturen van de bekeuringen, dit werkt prima. Bezwaren afhandelen ging ook allemaal goed – deze werden gewoon standaard ongegrond verklaard door een computer. Het enige dat er dan op zat was om naar de rechter te gaan waar je vervolgens (zonder van tevoren documenten in te zien) moest bewijzen dat jij het NIET was.
Pas sinds kort is er een nieuwe manier populair en dat is de wet Mulder omzeilen en alle documenten toch opvragen via de WOB. Hiermee kun je thuis fijn uitzoeken of het allemaal wel klopt. (gestolen kentekenplaat, verkeerde kenteken afgelezen, niet geijkte machines, enz.) Het beantwoorden van deze verzoeken kunnen ze blijkbaar niet aan.
lincoln zegt
ik controleer mijn boetes altijd en de meeste zijn terecht ..
dus betaal ik ze gewoon ..
het bezwaar aantekenen voor een terechte boete is echt te zielig voor woorden .. zeuren om te zeuren ..
wel leuk dat het OM weer verschrikkelijk voor lul staat ..
joost zegt
De overheid / politie zou het verschil eens moeten leren tussen iets wat strafbaar is en iets wat strafwaardig is.
Mensen hebben een bloedhekel gekregen aan al die snelheidsbekeuringen tot 10 km/h per uur! Dat gaat totaal niet om de veiligheid, maar om het binnenharken van verkapte belastingen!
Ik stuur overigens mijn bezwaarschrift niet met een potzegel! Ben je nu helemaal!!! Gewoon ff op http://www.antwoordnummer.nl kijken.
Een doos met je eigen uitwerpselen opsturen is ook leuk natuurlijk!
wilco zegt
Ja, dit is een aparte ontwikkeling. Maar wel logisch, bezwaar aantekenen is lukratief, en zolang dat zo is doen mensen dit.
Wel jammer dat de overheid zo diep gezonken is. Administratieve sancties hebben geen toegevoegde waarde, staande houden veel meer.
Pannekoek zegt
@ Rick dos
”Ah! You lie!”
Volgens mij staat daar een typfoutje in.. :roll:
Zoef zegt
Dennis wees blij dat bezwaar maken kan! We leven in een tijdperk van overdrven boetefascisme ten aanzien van de automobilist die langs alle kanten doodgepest wordt, dat een massaal bezwaar van deze terecht is.
En als er teveel bezwaren zijn, dan zal men niet het aantal ambtenaren aanpassen, maar het recht op bezwaar…
Toch: beter bezwaar aantekenen. Als een miljoen mensen dat doen dan hebben ze in den haag een probleem. Misschien snappen ze dan ook de electorale waarde van versoepeling terzake.
Turbo zegt
Als bezwaar maken te populair wordt, wordt het recht om bezwaar aan te tekenen gewoon verzwaard. BV 150 euro kosten als je in het ongelijk wordt gesteld. Moet je zien hoe snel de bezwaarschriften opdrogen ;)
/me had politicus moeten worden.
Pim Brussee zegt
Als je te snel gereden hebt, kan het zijn dat je een bekeuring krijgt. Weet je zeker dat je op dat moment niet op die locatie was, dan bezwaar aantekenen.
Te snel rijden heeft geen zin, simpelweg omdat de gemiddelde snelheid op onze wegen per 24 uur slechts 67 km is. Als iedereen zich aan de regels houd, dan kan het CJIB de deuren sluiten en heeft Koos geen werk meer. Daarnaast zijn de dan verlost van die krullebol die het in zijn programma “wegmisbruikers”nog steeds over stoplichten heeft. (iemand die verstnand van verkeer heeft zal n.l. nooit over stoplichten praten maar over verkeerslichten).
JD72 zegt
Op zich heb ik geen bezwaar tegen het beboeten van overtredingen. Echter, de manier waarop dit gebeurt wel:
– voor overtredingen met slechts een paar km/u te hard. Ik ben immers in de eerste plaats bezig met het verkeer (wat overigens steeds drukker wordt) en kan daarbij beter mijn ogen op de weg houden in plaats van altijd de snelheidsmeter in de gaten houden.
– wanneer ik dan wel te hard rij, wil ik aangehouden worden door een agent en niet beboet worden door middel van een administratieve sanctie. Dat is pas het toppunt !
Daarom maak ook ik bezwaar tegen iedere boete die in ontvang. Dat is mijn manier om te protesteren tegen de gang van zaken. Autorijden is immers duur genoeg.
Agent F. zegt
Sorry mensen, maar wees eens eerlijk.
Als je regels overtreedt staat er iets tegenover en om alle overtredingen waar je zelf debet aan bent aan te vechten… Dat zegt mijns inziens iets over jezelf. Bang om gespiegeld te worden door je eigen weggedrag???
Ik ben zelf ook een aantal malen geflitst. Mij hoor je niet zeuren en ik betaal gewoon omdat ik weet wanneer ik fout zat. Daarin moet je eerlijk zijn tegen jezelf.
jbi zegt
Nou, ik lees hier voor het eerst en juist aardig veel over eerlijke mensen. Bezwaar aantekenen is gebruik maken van bestaande mogelijkheden en is niet “oneerlijk”. Het zou juist de (lokale) overheid moeten zijn die op eerlijke wijze met bewuste visie over verkeersveiligheid ter plekke aan handhaving van snelheid zou moeten werken. Het halen van budgetten die vooraf worden begroot en welke opbrengst wordt gebruikt voor het dichten van andere gaten in de begroting wordt inmiddels zelfs toeggegeven. Oftewel…flits eens bij zebrapaden…scholen…drukke kruisingen en doe dat duidelijk….want dan bereik je begrip, verlaging van snelheid waar nodig en voorkom je roering binnen de brave nederlandse bevolking.
Gewoon iemand die even langs kwam.
robert zegt
zijn er ook voorbeelden of standaard formulieren om bezwaar aan te tekenen
Jeanet zegt
Kan je ook gebruik maken van de wet openbaarheid bestuur (WOB) wanneer je een boete hebt gekregen voor bumperkleven?
Zo ja, wat moet je dan in het bezwaarschrift zetten?
Aimless6 zegt
@ Pim Brussee
Iemand die regelmatig op de weg zit. Weet dat het STOPlichten zijn en geen verkeerslichten. Of het nu druk is of rustig. De STOPlichten staan altijd op rood.
jojan zegt
Rongweg Ypenburg, 2 banen, schijnbaar toch 50 (80 is beter voor de luchtkwaliteit, minder stop/verkeerslichten eveneens, gemeente Den Haag is te dom om dat te begrijpen (ach ja CDA/PvdA). Dus in het kader van de luchtkwaliteit rij ik 80 (gelukkig net iets er onder anders was ik zowaar een crimineel, nooit een ongeluk gemaakt hoor, daar niet van). Dikke boete, 183 euro. Dat staat m.i. niet in verhouding tot het vergrijp (als het dat al is want wat is belangijker, domme regels of de luchtkwaliteit?). Dus natuurlijk ga ik in beroep. Als de staat mij onterecht (vind ik, ik rij niet in de winkelstraat) dikke boetes laat betalen, dan doen ze maar net zoveel administratief werk totdat de winst voor de staat (dus CDA en PvdA) nul is. liever nog negatief, dus ga ik na afwijzing van het beroep naar de rechter. Want helaas, de staat mag mij dan legaal bestelen, ik heb nog niks gevonden om de staat op legale wijze lichter te maken (helaas val ik buiten alle subsidieregelingen).
Melvivio zegt
Hopelijk kijkt iemand deze thread nog,
Werkt het bezwaar maken ook voor Parkeer boetes ?
En zoja, waar moet je om vragen bij het bezwaarschrift, ? om ander bewijs materiaal dat het jou auto was die er stond ? ( als je dus bijvoorbeeld doet alsof je geen geel briefje onder je ruitewisser hebt gekregen ? )
vera zegt
je kan toch zien dat de overheid veel steeld van de burgers.
€75,- voor 15 kilometer tehard rijden.stelen ja dat doen ze. als de heren v d overheid te hard rijden word het betaald door de overheid.
ze plukken je helemaal kaal en wij als burgers nemen dat zo maar mensen doet er wat aan.alles word erg duur en de heren maar lachen.
en denken wat een dom volk is de nederlanders. ja zo denken ze.
van mij mag de regering op zouten.
Annie zegt
Werkt de WOB ook bij een boete door rood licht rijden met EEN FIETS? Als iemand dat weet dan graag reactie.
Agent F. zegt
Jeanet (19 May 2008 om 13:38)
Je zal die bekeuring hoogstwaarschijnlijk gewoon moeten betalen. Blijkbaar ben je je niet bewust van het gevaar en de frustratie die je overige weggebruikers bezorgd.
Annie (5 June 2008 om 15:11)
Rood geldt ook voor fieters. Jammer dat je misschien niet beseft waarom die sanctie jou opgelegd is. Door rood rijden met een fiets levert ook (in)direct gevaar op voor jezelf en voor anderen.
Agent F. zegt
Melvivio (28 May 2008 om 17:31) Het heeft geen zin te ontkennen dat je een geeltje achter je vooruit hebt gezien. Het afschrift van de beambte is voldoende grond om een bekeuring te laten doorgaan.
WOB zegt
Met de WOB op zich kun je niet onder boetes uitkomen. De WOB kan alleen gebruikt worden om documenten op te vragen bij een openbaar bestuursorgaan.
Bijvoorbeeld bij de officier van justitie, maar ook bij de gemeente in geval van parkeer naheffingen.
Uit die documenten kan blijken dat de boete terecht is, maar ook dat die onterecht is. Zelfs een agent is een mens en kan zich vergissen.
Als uit die documenten blijkt dat de boete onterecht is kun je ertegen in beroep gaan. Als je al een andere goede reden en bewijzen hebt om de boete aan te vechten heb je de WOB daarvoor niet nodig.
Helaas heeft de officier van justitie zijn zaakjes niet voor elkaar en lukt het hem meestal niet om de documenten te leveren, omdat hij die niet heeft. Terwijl hij ze eigenlijk wel zou moeten hebben, omdat de boete nou juist op die documenten zou moeten zijn gebaseerd. Hij moet dus eerst alles bij elkaar zien te krijgen en dat kan lang duren. Daardoor kan vaak niet op tijd bepaald worden of de boete terecht is of niet. Dan is het dus onmogelijk om op tijd een zinvol beroep in te dienen. En dat vindt een rechter meestal toch niet aardig van de officier, met als gevolg dat je gelijk krijgt.
Gemeentes zijn doorgaans wel in staat de gevraagde documenten snel te leveren.
Op basis van de documenten kun je dan bepalen of de boete of naheffing terecht is of niet en beslissen of je bezwaar wilt aantekenen of niet.
Als dat bezwaar wordt afgewezen kun je de zaak nog aan een rechter voorleggen.
Luuk zegt
We moeten af van het idee dat de overheid er voor ons is. Daarom heb ik geen enkel dubbel gevoel bij een dergelijk massaal bezwaar maken. De overheid moet terug zijn hok in in plaats van met een alsmaar meer verstikkende deken van bemoeizucht, regels, bureaucratie, miezerige ambtenaartjes en controle de maatschappij te verstikken. Wat wij nodig hebben is overheidsbestrijding.
jos zegt
Hallo ik wil ook bezwaar maken tegen een flits boete. Moet ik nu wel eerst de boete betalen? Zo ja als het bezwaar helpt krijg ik het dan terug gestort?
Graag reactie`s
gerda zegt
Ik heb in Middelburg 2 keer in drie minuten een boete gehad voor te hard (10) rijden, hoe ga ik dit oplossen of wie helpt daarbij.
Jesper zegt
Ik ben het eens met het feit dat je in beroep gaat tegen een bekeuring of boetebedrag als dit bedrag hoog ligt of als je vind dat het ‘kan’ om op een traject waar je 80 mag, 84 gaan rijden.
Echter, de maximumsnelheden per traject zijn niet voor niets.
Als de geldende maximumsnelheid 50 km/h is, waarom ga je dan nou net 57 km/h rijden? Alsof je dan 30 minuten eerder thuis ben? Nee, in plaats daarvan ben je misschien 10 seconden eerder en 40 euro armer.
Kijk naar de bordjes, leer je theorie en houdt je aan de maximumsnelheid, dan krijg je geen bekeuringen en dan hoef je ook geen bezwaarschrift te schrijven of je te beroepen op een of andere wet waarmee je de overheid met onnodig veel papierwerk opzadelt. Ze zitten al tot over hun oren in de bureaucratie en die 300.000 bezwaarschriften maken het er allemaal niet makkelijker op.
Nogmaals, als je nou ergens 50 mag, rij dan ook gewoon 50.
Als het verkeerslicht op oranje springt, stop dan ook tenzij je ECHT niet anders kan. Zo moeilijk is het toch niet? Tijdens je rijlessen kon je het ook, maar nu je je rijbewijs al een tijdje op zak hebt denk je dat je de wereld aankan in je leasebak of gti’tje terwijl je met 300pk nog steeds maximaal 120 mag in dit land.
Niet op de laatste plaats trouwens: Als JIJ nou niet steeds te hard zou rijden, zouden de heren van het KLPD of regiokorpsen meer tijd hebben om de ‘echte’ boeven te vangen.
cey zegt
hallo
ik heb mijn eerst boete achterstuur gehad
ik stond stil bij stoplicht ik heb daar 21 seconden tijdens stilstaan gesproken wegens laat op afspraak
ik probeerde agent uit te leggen maar hij was zeer arogant
en ik zou nog prosesverbaal krijgen wegens tegenspreken
wat kan ik hieraan doen