Zo’n diesel is net als een goede borrel. Niet gezond, maar af en toe best lekker.
Eigenlijk is de Audi S5 Coupé een briljante auto. Het is de ultieme Europa cruiser. Het is precies het tegenovergestelde van een Tesla: verfijnde afwerking en capabel om op (zeer) hoge snelheid Europa te doorkruisen.
De Audi S5 is onlangs gefacelift. Qua uiterlijke wijzigingen is het heel beperkt. Het model werd ietsje strak getrokken. Op zich ziet de A5 er nog behoorlijk ‘vers’ uit. In technisch opzicht veranderde meer. Nog steeds zit er een 3.0 V6 onder de kap. Je moet alleen wel andere brandstof tanken.
Jazeker, het is een diesel. Wel eentje met twee turbo’s, goed voor 349 pk en 700 Nm. Een bijzonder rappe diesel dus, zeker gezien de sprinttijd van 0-100 km/u: die is in 4,9 seconden alweer achter de rug. De S5 TDI levert zijn krachten af aan een achttraps automaat van ZF die op zijn beurt weer de krachten aflevert aan alle vier de wielen. Hopelijk hebben ze de afstemming van de automaat iets aangepast, want het bleek de achellishiel van technisch identieke Audi S4 tijdens onze rijtest.
De Audi S5 TDI is leverbaar als Coupé en als Sportback. Mocht je een S5 Cabriolet wensen, dan is dat nog altijd mogelijk, maar dan krijg je een V6 die graag benzine lust. Dan win je een paar pk’s, maar mis je 200 Newtonmeters.
dave130r zegt
Ik dacht dat VAG alleen maar DSG bakken (BorgWarner) gebruikte, kennelijk heb ik iets gemist nu dat ze ook ZF bakken gebruiken.
antoonniels zegt
@dave130r: Ik geloof dat de DSG bakken het koppel en bijbehorende inkomen van vermogen van de turbo blokken niet aankan ( tenzij je er voor kiest om die uit de Veyron / Chiron toe te passen neem ik aan ). De ZF met koppel omvormer kan dat wel.
Poulusma zegt
@dave130r: Deze gebruiken ze al even bij Audi hoor, de pre-facelift RS5 had ook al een ZF bak.
willeme zegt
@dave130r: Beetje afhankelijk van de motor. Maar de Audi A8 (ook de vorige) en alle BITDI’s (SQ5 en A6 Competition en dergelijke) hebben ook allemaal de ZF achttrapsautomaat.
Dutchdriftking zegt
@dave130r: Motoren in de lengte hebben geen DSG, maar veelal ZF. De A1 en A3 hebben motoren in de breedte en zijn in de basis voorwielaandrijvers met optioneel een DSG.
Poulusma zegt
Wat is zo’n echte coupe toch mooi heh t.o.v. een platgeslagen hatchback/sedan.
In dit segment is dit ook het mooiste model wat er te krijgen is.
vries080 zegt
Waarom hebben ze kippengaas voor de grill gebruikt?
Poulusma zegt
@vries080: Dat staat niet in het artikel, maar deze auto loopt ook op kippenstront…..
Dutchdriftking zegt
En nu nog een chiptuner welke fatsoenlijke software voor de automaat schrijft, dan is hij echt fijn.
dolledries zegt
Wat is de naam van de kleur? Fraai!