Nico Hülkenberg, beter bekend als Nico Hülkenback, is het seizoen van 2023 lekker begonnen. Slecht nieuws voor Schumacher?
Veel mensen binnen en buiten de F1 paddock keken een beetje raar op toen Haas F1 aankondigde Nico Hülkenberg uit de mottenballen te trekken. De 35-jarige Duitser had los van wat invalbeurten min of meer twee jaar aan de kant gezeten. Dit terwijl de 23-jarige Mick Schumacher af en toe liet zien sneller te kunnen zijn dan Magnussen. De jonge Schumacher heeft in alle opstapklasses uiteindelijk gewonnen. Wel moest hij altijd even ‘warmdraaien’.
Het leek erop dat dit proces eindelijk achter de rug was en Haas F1 kon gaan profiteren van meer resultaten zoals de puntenscores in Oostenrijk en Engeland. Maar toen kwam het bericht dat Ferrari Schumacher aan de kant schoof. En vervolgens bleek dat Haas F1 zonder de support van Ferrari -en wat korting op de motoren- geen trek meer had in de jonge Duitser.
Op zich is het geen gekke gedachte voor een achterhoede/middenveld team om tenminste één veteraan erbij te hebben. Een ervaren man (m/v/i) die als de anderen fouten maken de punten naar huis rijdt. Maar die had Haas F1 al in de vorm van Magnussen. Een line up met twee van deze coureurs leek een nogal conservatieve keuze voor het Amerikaanse team. En het is ook niet zo dat Hülkenberg tig miljoen meebrengt in sponsorgeld.
Enfin, met drie races achter de rug, kunnen we echter wel stellen dat de keuze tot op heden goed is uitgevallen. Hülkenberg is in de kwalificaties sneller geweest dan Magnussen (3-0) en heeft ook meer punten gescoord. Dit terwijl vorig jaar Magnussen gemiddeld genomen toch net wat sneller was dan Schumacher en de meeste punten pakte. Günther Steiner krijgt dus gelijk.
Maar hoe slecht is dat voor Mick Schumacher? De jonge Duitser is de lieveling van Duitsland en de geruchten gaan dat Audi hem graag wil hebben voor een racezitje vanaf 2026. Voor nu is Mick de derde coureur bij Mercedes en bij McLaren. Normaal gesproken zal hij in die rol echter niet echt veel meters maken. Bij andere teams dan Sauber lijken er vooralsnog ook geen kansen te liggen om alvast weer in een racezitje te zitten in afwachting op 2026. Tenzij Sargeant wellicht door het ijs zakt bij Williams.
Eigenlijk moet Schumacher dus hopen dat Magnussen de handschoen oppakt en het Hülkenberg wat moeilijker gaat maken. Als het interne duel op dezelfde voet door blijft gaan, blijft zijn F1 legacy dat hij een wat labiele Rus kon hebben maar te licht was voor het echte werk. Denk jij dat Mick nog een kans maakt? Laat het weten, in de comments!
ghini zegt
Ik had niet verwacht dat hij zo zou presteren, leuke verassing. Wordt mooie strijd met Kmag dit seizoen, die moet aan de bak met z’n aflopende contract.
pomoek zegt
Grappig, het ging ook over Hülkenberg in the-race podcast…
Anyway. Daar werden eigenlijk 2 conclusies getrokken. Hulkenberg is beter met de huidige generatie auto dan met de vorige. Hij is niet de beste in bandenmanagement. En de andere was dat Schumacher het 2e deel van het seizoen beter was dan het 1e deel. En de Haas auto precies andersom. Toen hij punten kon scoren stond hij vaak met een doormidden gebroken auto in de muur, en toen hij de auto onder de knie kreeg waren andere teams gewoon sneller.
Voor Haas is Hulkenberg de ideale rijder. Nu de auto goed is haalt hij punten binnen.
ghini zegt
Oh en Mick? Die was volgens mij gewoon echt niet goed genoeg. Ruim de tijd gehad. Die Haas is vast weer verbeterd maar was vorig jaar al een prima wagen, dat bewees Kmag wel.. Mercedes gebruikt hem vooral voor promo doeleinden heb ik het idee. Bekende achternaam maar ik zie hem niet snel terugkeren in F1.
harrie zegt
Ja.
Net als Mazepin dat bewees, en Magnussen.
Robert zegt
“Bij andere teams dan Sauber lijken er vooralsnog ook geen kansen te liggen (…) tenzij Sargeant wellicht door het ijs zakt bij Williams. “
*kuch*
*Nyck De Vries @ AlphaTauri*
jensoffbutton zegt
Ik ben van mening dat hij z’n kansen gehad heeft.
Het is niet zoals in’t wielrennen dat er 200 plaatsjes zijn. Je moet gewoon de 20 beste racers op deze aardkloot nemen als je dé formule klasse bij uitstek wilt zijn en daar hoort Schumacher niet bij.
Het kan best dat Sargeant of Bottas of De Vries verder door het ijs zakken, maar dan hoop ik dat er nog wat jong & goeds te rapen valt in de andere formule klasses. Die moeten ook hun kansen krijgen.
Roskampies zegt
Prescies dit. Nieuwe namen. Jong talent in b-spec team. Dat zoude FIA moeten pushen. Meer teams meer doorstroom. Helaas is dit (nog) niet het geval.
Richmond zegt
Nee de fia moet zorgen dat coureurs aan de regels voldoen voor deelname. Dus een super licentie hebben. Doorstroom van coureurs dat moeten de teams zelf regelen. De knvb bepaalt ook niet dat de eredivisie teams minimaal 2 jonge spelers in her elftal moeten staan
ghini zegt
Eens. Instroom zou ook uitstroom betekenen, er zijn maar 20 stoeltjes.
Hawkeye72 zegt
De ene Schumi is duidelijk de andere niet
Richmond zegt
De zoon van succesvolle coureurs zijn zelden succesvol.
adbrotjeknor zegt
Papa Schumacher en papa Verstappen voorspelden het rond 1995 al; beide zoons gaan ooit tegen elkaar racen. Max heeft in de F2 en F1 een stormachtige entree gemaakt, vanaf dag 1. Mick ‘had tijd nodig’ en is dus niet zijn teamgenoot meteen voorbij gestormd. Goede coureur, maar hij redt de top 20 net niet.
av_diver zegt
Max heeft nooit F2 gereden
gregorius zegt
Ik denk dat Mick prima een soort Perez zou kunnen worden. Maar wel moet hij gewoon 5 jaar in de F1 blijven zodat hij, als misschien wat langzame leerder, echt alles weet.
Geef m dan een 2e auto van een topteam en hij kan gewoon wat races winnen.
Maar de kans dat hij een kampioenschap voor je meepakt; dan moet er wel erg veel gebeuren: snelste auto, toevallig een regelverandering die goed bij zn rijstijl past en niet bij zn teamgenoot.
En er moet toch genoeg geld zijn dat er opeens wel een sponsor is en hij gewoon nog een jaar of 3 ‘gesponsoord’ rond kan rijden.