Radical moest iets doen om potentiële kopers ervan te overtuigen dat hun straatauto’s niet bij iedere minidrempel vastlopen. Om dit bekende supercarprobleem te tackelen laten ze zien dat het kan. Soort van.
Met de RXC heeft het knotsgekke Radical een Le Mans-geïnspireerde racer voor op straat gebouwd. Nog steeds de absolute baas op trackdays, maar na afloop rij je hem desgewenst gewoon over de weg naar huis. Aan boord ligt een 380 pk sterke V6 van Ford (Duratec 37 Ti-VCT) die de 900 kg wegende straatraket in 2,8 seconden naar de 100 km/u katapulteert. De topsnelheid ligt op 282 km/u.
Zaken waar je niet aan hebt als je de eerste de beste drempel in je straat niet voorbij komt, dus maakte Radical maar een filmpje waarin ze zelf het drempelgevaar opzoeken. De auto is uitgerust met een pushrod-vering (uitleg) en inwendige en instelbare Intrax-dempers, dus volgens Radical is drempelterreur geen probleem.
Wel jammer dat ze alleen een paar gestroomlijnde pussydrempels nemen, en niet de onderkantvernielers die je in een gemiddelde Vinex-wijk tegenkomt. Dat gezegd hebbende; voor een auto met slechts een paar nanometer grondspeling is dit nog best knap. Check de beelden op Autojunk.
Een alternatieve manier om drempels met je supercars te overwinnen werd 13 jaar geleden door de Lotto als eens voorgedaan.
E34M5Touring zegt
Gaaf om zo’n ding helemaal te bestickeren. Met een paar maten afspreken bij een tankstation in volledige racekleding en dan een tanksstop + rijderswissel uitvoeren. Extra stoeltje mee etc. Lijkt me lache om te doen.
hylkeanne zegt
Geldt dat ook voor Nederlandse drempels? Ik heb zo mijn twijfels.
piwie zegt
Dat kun je toch geen drempels noemen! Dat zijn oneffenheden in de weg. :P
nasty zegt
@piwie: x2!
pomoek zegt
Hilarisch filmpje, ik denk dat ze hiermee juist het tegenovergestelde bereiken dan dat ze ermee beogen.
hippus zegt
Dat lukt ie nooit met Belgische drempels (lees: bergjes). Zeker weten!
killioq zegt
Dat waren geen drempels, die vallen in de categorie ; gas erbij. Onze wegverhogingen in nederland zouden die voor- en achterkant niet lang heel houden.
focusrs zegt
We hebben klinkers die zelfs meer uitsteken dan die “drempels”
hoonigan247 zegt
Dat is toch geen drempel
Hupke zegt
“en niet de onderkantvernielers die je in een gemiddelde Vinex-wijk tegenkomt”
Geen idee wat een vinex-wijk is maar ik kan me bij die drempels wel iets inbeelden.
Het soort drempel waar je ook met een standaard fabrieks golfje (zonder petjes veren en bumpers) in de problemen komt. Die zijn vaak niet eens legaal. In België (en vermoedelijk in Nl ook) is er een limiet voor verkeersdrempels. Kan je aanvechten, alleen zelfs als je gelijk hebt is de staat zo traag dat het nog eeuwen duurt voordat er iets aan gedaan word.
Mairsil zegt
@Hupke: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinex
Justawheelchairguy zegt
Super vette dingen die Radical’s maar inderdaad, een doorsnee Nederlandse verkeersdrempel zul je er niet mee kunnen nemen.