Vier occasions, samen ruim 3,3 miljoen kilometer aan ervaring.
Volgens sommigen is de kwaliteit van de Mercedes-Benz E-Klasse niet meer wat het geweest is. Sinds de W210 is het allemaal minder geworden, roept men dan. Maar is dat wel écht zo? Kijken we op marktplaats naar de personenauto’s met de hoogste (logische) kilometerstand, dan zijn vier van de vijf auto’s een Mercedes E200 CDI. Nummero vijf is overigens een S-Klasse op diesel die al eens de revue passeerde.
3.373.279 kilometer, zoveel hebben deze vier occasions tezamen gereden, waarbij de enige Estate de winnaar is met liefst 911.887 kilometer achter de wielen. Met bouwjaar 2009 is het ook nog eens de nieuwste, dus er is ruim 100.000 kilometer per jaar mee gereden!
Het laat zich moeilijk raden wie de eerste berijders van de E-Klasses waren: taxi-chauffeurs. Dat alle vier de auto’s worden aangeboden als BTW-auto in plaats van als meer gebruikelijke marge-auto, is een tweede hint.
Onder de kap een viercilinder dieselmotor met 2,2-liter slagvolume en -afhankelijk van het bouwjaar- 122 of 136 pk. Uiteraard zijn alle vier de kilometervreters automaten, al leverde Mercedes deze auto wel degelijk met handbak. Prijzen variëren van 4340 euro voor de oudste tot zo’n 5000 euro voor het meest recente exemplaar. Bijkomend voordeel is dat het ene exemplaar dat niet is voorzien van lichtmetaal bij een niet nader te noemen Rotterdamse toko staat. Scheelt alvast weer 50 euro…
De advertenties check je HIER, HIER, HIER en HIER
roelfinus zegt
Het is nog altijd een mooi model, de E-Klasse W211. Vrij tijdloos wat mij betreft, al worden deze auto’s vaak gekocht door mensen die een discutabele smaak hebben, en daar worden ze nooit mooier door.
str8six zegt
@roelfinus: zolang je een combi neemt heb je geen last van discutabele smaak imo.
E34M5Touring zegt
Mooi toch, als je geen haast hebt is’t een prima motor. En als ze nou nog lopen gaan ze ook niet meer kapot.
mashell zegt
Eigenlijk raar dat taxi’s zoveel rijden. Iedereen vind ze “te duur” en je ziet ze vooral stilstaand bij de taxi-standplaats. Volgens mij zijn dit taxi’s uit de provincie waar ze gebruikt worden om zieken naar de artsen in academische ziekenhuizen, die altijd ver weg zijn, te brengen.
reactief zegt
@mashell: contante taxi is maar een klein deel van het taxiwerk. Veel kilometers worden inderdaad gemaakt naar de (specialiste) ziekenhuizen, maar ook zeker zakelijk vervoer zorgt voor vele kilometers.
Een ton per jaar is ook nog niet zo heel veel, er zijn taxibedrijven die er 250.000 in een jaar maken!
inoh zegt
@reactief: Daarnaast ook Valys-vervoer en Schiphol-vervoer. Tikt aan.
brave zegt
@reactief: dan heb je wel een gouden taxi bedrijf.. als je 683 km per dag aflegt per auto. En dat 366 dagen per jaar. Elke dag weer. Of een heel slecht verdienmodel als je 100 km wil rijden voor een klant voor 20 km. Anyhow vind ik 250.000 zeer extreem. Maar goed ik ben geen “taxi chauffeur rijgedrag expert “
Erik zegt
@brave: 366 dagen in het jaar komt maar 1x per 4 jaar voor, dus het gemiddelde per dag is nog hoger ….
reactief zegt
@brave: en dat wordt dus zeker gehaald door taxibedrijven hoor!
Vergis je niet, de meeste auto’s rijden minimaal twee diensten per dag, 7 dagen per week.
En ja, ik spreek uit ervaring met deze bedrijven!
ontploffer zegt
@brave: oh makkelijk, 24uur per dag… Eerst zaken ritje Nijmegen – Schiphol. Ophalen Düsseldorf naar Nijmegen erachteraan. Dan nog een ritje Nijmegen – Eindhoven. Tegen die tijd zijn de kinderen uit school die van Nijmegen naar Arnhem gebracht mogen worden. Nog wat ziekenhuis ritjes in de stad en je hebt je dienst van 06:00 tot 18:00 vol. Dan komt de nacht en die brengen mensen van gestrande treinen naar huis, hotel lui, dj’s, vliegveld ritten, zieken, verzekeringswerk met mensen die auto ongelukken hebben gehad. En ja dan kom je in 24uur makkelijk aan je kilometers. De auto staat alleen uit bij het tanken en je pauze. Verder knallen. Goede bedrijven hebben het druk zat. En die vind je maar zelden op het centraal station…
slickrick zegt
@reactief: man, je lult uit je nek, 250k / jaar, = 685 km / dag (7 dagen in de week). Trek een paar dagen af per jaar voor onderhoud / garage bezoek dan moet je al snel 900km /dag rijden om aan 250k te komen. Dan moet je minimaal 9 uur lang 100km/h rijden zonder te tanken., en dit 7 dagen in de week……..je lult dus uit je nek.
Vrachtwagens die internationaal transport doen rijden circa 150k tot 200k per jaar, en dat is hoger dan gemiddeld.
reactief zegt
@slickrick: je begint al lekker met je betoog. Je kan rekenen wat je wilt, maar ik spreek uit ervaring, jij niet.
Wmo taxi’s (regionaal vervoer voor met name ouderen) rijden al dik 50.000 per jaar.
Elke taxi met een beetje divers werk (schoolvervoer, zakelijk, zieken, contant etc) rijdt toch gemiddeld ook wel sowieso 100.000 per jaar.
En dan heb je de uitschieters die zeer specifieke vaak zakelijke contracten hebben die de 250.000 halen. Spram er laatst één die zelfs richting de 300.000 per jaar ging.
En dan het rekensommetje, want die overdrijf je ook nog wel wat… Met een week aftrek voor onderhoud per jaar zit je op 700 kilometer per dag. Die uitschieters rijden drie diensten per dag, dus de volledige 24u op wisselingen en tanken na. Dan zit je per dienst van 8u, gemiddeld op nog geen 250km.
reactief zegt
@slickrick: nu ik het nog eens lees lijk je te rekenen op één persoon per taxi. Dan ga je het inderdaad niet redden, maar zie mn eerdere antwoord, bijna elk taxibedrijf deelt twee diensten per dag op één wagen in. En sommige rijden 24u/7 met twee(lange) of drie (korte) diensten per dag.
unknown32 zegt
@reactief: ik hoorde dat een ziekenvervoersbedrijf in regio antwerpen om de 1,5jaar hun MB V’s wegdeden omdat zij op die 1,5j 250k km’s doen… compleet maf! Ik doe er 100k per jaar als directiechauffeur (met versch. voertuigen) en vond dit al heel veel; niet dus!
viezefreddyw zegt
De W211 is echt een mooie E-klasse. Zeker één van de fraaiste ooit gebouwd. Vooral de facelift-versie is een prachtig ding in mijn ogen. Die ouwe van me heeft er twee versleten, volledig probleemloos. Een 280 van na de facelift met rondom luchtvering, zo comfortabel als het maar kan. Probleemloos 2 ton in nog geen 2 jaar tijd gereden en nee, hij is geen taxichauffeur.
Bovenstaande exemplaren zijn, mits goed onderhouden, prima auto’s denk ik. Afschrijving zal je niet meemaken, dat doen ze niet meer. Dus ja, waarom niet?
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: De facelift inderdaad! Met zoveel plezier er zelf eentje gehad hiervoor. Avantgarde uitvoering met alle opties die ik me kon indenken. Ondanks het bezit van een W221 nu mis ik de W211 bijna dagelijks.
lekbak zegt
@viezefreddyw: vandaag de hele dag onderweg geweest met de 320 van mijn ouwe. Wat is het toch een fijn product! Ook nog geen enkel probleem gehad, en dat in 9 jaar tijd.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Uitstekend product is het inderdaad. De 320 is een fijne auto met een zeer prettige aandrijflijn. Het interieur vind ik vandaag de dag nog steeds elegant. Ja, fijn ding zo’n W211.
kaeser zegt
Dat geldt alleen voor deze gefacelifte model! De eerste W211 serie waren zeer beroerd. Vooral het Sensotronic remsysteem. Vaak voor terug geroepen bij de dealer. De W212 200 cdi is ook niet goed gebleken. De automatiche 7-bak is gevoelig voor onderhoud en de ketting(!) wil ook weleens knappen.
postzegel zegt
Onderhoud is behoud.
autodrome zegt
Ik hoef niet …
LaLancia zegt
Grappig, een van de slechtste Benzen ooit, maar wat mij betreft ook een van de fraaiste. Zeker als sedan van voor de facelift in Avantgarde-trim.
lekbak zegt
@LaLancia: de facelift variant is echt een hele goede auto. Net als bij de facelift van de opvolger hebben ze van een zwakke auto een oersterk product gemaakt. Het is dus zeker niet één van de slechtste benzen ooit, in tegendeel.
peug206 zegt
@LaLancia: als ik naar deze km standen kijk mag jij roepen als je wat beters hebt. Hier zou menig automerk van dromen om dit soort afstanden te halen…
lincoln zegt
@peug206:
Lancia Kappa .. Lancia Lybra ..
peug206 zegt
@lincoln: de lancia kappa met de hoogste km stand op AS is 328.xxx. als je dan eentje hebt met een hogere km stand kan ik me voorstellen dat je die wilt houden… is al een miljoen in geïnvesteerd…
hellocello zegt
@LaLancia: lol Lancia
michaelcorleone zegt
Ik vond hem toen al te soft en te rond en nu nog steeds. Zekr als je de Mercedes W211 naast de BMW E60 zet die juist fraai agressief oogt. In de meeste gevallen heb ik liever de BMW 5-serie.
Voor de Mercedes W124 maak ik een uitzondering, wellicht niet alleen de beste E-Klasse naar mijn mening maar ook een van de beste auto’s ooit gebouwd.
lekbak zegt
Het verbaast me niks. Een van de beste dieselmotoren die we kennen en een heel goed platvorm maakt een goede kilometervreter (mits facelift model).
thomasthomas zegt
Toen de W211 op de markt kwam was het een auto met heel veel kinderziektes. Taxi chauffeurs waren er soms ziek van. Maar het vreemde is nu heeft niemand het daar mee over en is het een hele goede auto. Dat vind ik ook maar dan wel de modellen na de facelift in 2006. E240 automaat trouwens laten staan, maar van me heeft er 1tje en dat ding schakelt niet goed. Ook niet met nieuwe bak.
lekbak zegt
@thomasthomas: dus omdat jou maatje er één heeft die slecht is moet je ze mijden?
Mijn pa heeft 3 jaar lang probleemloos in een 2002 c-klasse gereden en daarna 3 jaar lang in een w211 pre facelift, ook probleemloos. Kopen dus want dat zijn hele goede auto’s! Toch? Of zegt dat verder niet zoveel?
phevtreb zegt
@thomasthomas: de 240 is het blok die je eigenlijk niet wilt, maar waar wel veel in samenkomt: hij maakt het geluid van een 6 cilinder, hij zuipt als een 8 cilinder en heeft het vermogen van een 4 cilinder.
Eigenlijk net niks dus, ik vind dat je beter een 200 compressor, óf een 320 kunt nemen, daar heb je meer plezier van..
Homer55 zegt
De W211 heb ik altijd de mooiste gevonden ook als AMG.
rolov zegt
Mijn oude baas had hem ook . Alleen maar gezeik ermee. Die km standen zijn mooi maar wat hebben ze aan reparaties gehad.
desjonnies zegt
Ik zou de schrijver dezes aanraden eens in Noord Afrika rond te gaan neuzen, daar rijdt spul rond wat wij ooit hebben afgedankt met kilometerstanden zo hoog dat de tellerblokken geëxplodeerd zijn onder de last.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Niet alleen Noord Afrika. Ik zat 10 jaar terug op Kos, Griekenland en had een taxi genomen van hotel naar stad. Het was een W201 dieseltje die aan zijn tweede miljoen zat. “Nog lang niet aan vervanging toe”, wist de chauffeur mij te vertellen. Leuk vind ik dat.
danielheezius zegt
Wij hebben als bedrijfsauto een E320 cdi automaat uit 2004 met 320000 km. afgezien van abc pomp nooit problemen mee gehad en absoluut geen roest. auto ziet er ondanks weinig zorg nog erg goed uit. hij rijdt echt als nieuwe en stat er steeds verbaasd van als ik er mee weg moet.
frankmercedesbenzz zegt
Die in de eerste advertentie is een handbak.
mercedesw140 zegt
Prachtige auto die W211!
Mijn ouders hadden een paar jaar geleden een E 320 CDI Combi Avantgarde uit 2004 met alle opties (standkachel, stoelventilatie, enz.) die leverbaar waren. Die kochten we toen die 2 jaar oud was. Wat was dat een geweldig fijne en mooie auto.
sracert zegt
Flinterdun bewijs is geen bewijs. Leuke taxi.
turbotoll zegt
Wellicht dat de kwaliteits-dip van MB in eind jaren ’90 weer voorbij is?
AMG zegt
De enige beste Benzen, waren W115 W123 W124. Van mij betreft is de W210 slechte E-Klasse.
kennone zegt
De eerste is er 20pk op achteruit gegaan (of 34pk..)
fapfap zegt
Okee, ik heb het artikel gelezen, maar waar is nou het bewijs dat dit de beste auto ter wereld is?
bmwwilliams zegt
Die mercedes rechts bovenin is een c klasse