
Maar dat zal de Italianen uit Sant’Agata Bolognese een worst zijn.
De kassa rinkelt immers harder dan ooit tevoren. 2016 was voor Lamborghini een recordjaar op het gebied van verkopen. Maar liefst 3.457 Lambo’s werden verkocht. Een toename (+7 %) in vergelijking met 2015. In dat jaar wist Lamborghini 3.245 auto’s te slijten. Het is het zesde jaar op rij dat de Italiaanse sportwagenfabrikant een groei meemaakt.
De Verenigde Staten is de grootste markt, met 1.041 verkopen in 2016. Daarna volgen Japan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Canada, het Midden-Oosten en China. Van de Huracán werden de meeste exemplaren verkocht: 2.353 stuks. In 2016 produceerde Lamborghini tevens de 6.000ste (!) Aventador. De Italianen registreerden 1.104 verkopen voor het topmodel, die onlangs nog van een update werd voorzien.
In 2016 zagen we enkele speciale modelletjes de revue passeren. Volgend jaar is het de beurt aan een gloednieuw model. Dan maken we eindelijk kennis met de productieversie van de Urus. Op dit moment wordt de productiefaciliteit in Sant’Agata Bolognese klaargestoomd voor de komst van de nieuwe SUV. Lamborghini verwacht veel verkopen te boeken met dit nieuwe model.
Wat een cijfers voor een sportwagenfabrikant, doen ze goed daar bij Lamborghini.
@misterdrogba: De stier is een vette cashcow geworden…
@donvincenzo: als je dat bedoelt op basis van de comment van @misterdrogba , moet je toch misschien opnieuw inlezen wat een cash cow volgens bcg matrix is….
Exclusief of niet, ik heb er nog altijd liever 1 dan meeste andere auto’s die er op deze aardbol rijden ;)
Maar de kans dat je een lambo in het wild tegen komt is niet zo groot
@rob5nismo: niet in Schubbekutteveen, maar als je in Londen woont zie je regelmatig.
@sjeemsbond: absoluut, of als je op de doorgaande weg gaat bivakkeren bij sant Agatha, echt gaaf.
@sjeemsbond: daar kom ik niet zo snel veel plezier van het V12 geluid in de straten
@rob5nismo: ik Zie ze regelmatig . En ik woon sinds kort in het schijtgat Zundert terwijl ik eerst in Utrecht woonde vlakbij hessing/louwman . En daar zag ik ze ook. Ja Brabant en België wietgeld en wegduik belastinggeld . Er zit geld zat hier .
Komen we ze iets vaker tegen op straat! En daar word ik blij van. :)
Tsja. Vooral met de Urus TDI natuurlijk.
Vind het niet erg hoor als je ze net zo veel ziet als een 911. Word het alleen maar beter op!
Ik vind dat aantal in absolute zin eigenlijk nog best laag. Gevoelsmatig zie ik even vaak nieuwe Ferrari’s gespot worden als nieuwe Lamborghini’s. Zodoende komt het voor mij best als een verrassing dat ze qua aantal nog niet eens de helft van Ferrari halen.
Off-topic: Wie heeft er nog meer last van dat beschrijvingen op autojunk verdwijnen of boven de foto komen te staan?
@bmwm3e92: Yes, daarnaast is het soms ook dat wanneer door de reacties gescrolld wordt, dat deze weer verdwijnen en je dus niet alle reacties kan lezen.
@bmwm3e92: ik heb hetzelfde probleem (iPhone 5s met iOS10.2). Wat ook een fijne update zou zijn is het kunnen bewegen van de foto na ingezoomd te hebben.
@bmwm3e92: Vraag is al neergelegd en er is ook antwoord opgegeven
http://www.autoblog.nl/vraag/ios-app-update
@bmwm3e92: iedereen met een iPhone ?!
Helaas geen oranje vis, dus geen een voor mij.
De overname van Lamborghini door Audi (VW) heeft het merk geen windeieren gelegd. Zes jaar lang elk jaar een lichte stijging. Dat doen ze wel netjes. Alleen jammer dat het de ziel van het merk Lamborghini heeft gekost.
@viezefreddyw: Das waar, maar als Lamborghini nog echte Lamborghini’s maakte, dan had dat waarschijnlijk een heleboel zielen van overmoedige bestuurders gekost.
@viezefreddyw: ze hebben hun ziel aan de Diablo verkocht!
Heel leuk dat ze daar een groei doormaken, maar bij Lamborghini is er naar mijn idee niets meer van de traditionele Italiaanse passie over. Ik heb gewoon het gevoel dat de naam van het merk als exotisch, indrukwekkende en prestigieuze autofabrikant al richting de afgrond gaat.
@hugoe: Die logica mis ik even.. Het merk verkoopt meer een meer en volgens jouw gevoel gaat de naam van het merk richting de afgrond?
@ardonjr: Volkswagen is niet voor niets bedacht door iemand
@ardonjr: dat is toch de standaard uitspraak van de ’trendsetter’: als het bekender of toegankelijker wordt dan is het niet meer ‘cool’ voor de ‘allercoolsten’ ;)
@ardonjr: Een merk als Lamborghini dat zichzelf zo in de markt positioneert hoort geen Huracan’s en Aventadors als warme broodjes over te toonbank te verkopen. Maar misschien nog wel belangrijker; de producten moeten tot de verbeelding spreken, wat ze in mijn ogen totaal niet meer doen. Dit wordt veroorzaakt door de policy van de VAG. Ze moeten die Italianen daar lekker hun eigen plannen laten maken en deze alleen laten controleren door de beleidsmakers.
@hugoe: opgericht in 1963 door een Italiaan, hoofdkantoor in Italië, huidige CEO uit Imola, design oa door Italdesign, gebouwd in Italië. En sinds dat ze gemakkelijker en goedkoper kunnen bouwen met wat Duits ontworpen Legosteentjes is het toch nog aardig Italiaans en sindsdien ook erg succesvol.
Nu weet ik dat iedereen het liefst Lamborghini wil degraderen tot een bedrijf dat één auto per decennia maakt die het liefst ook nog kapot gaat of had de onderneming al drie keer failliet willen zien gaan. Want dat is historisch verantwoord of dat heeft “ziel” ofzo…..
Maar stiekem denk ik dat Ferruccio Lamborghini apetrots zou zijn als hij dit zou lezen. Florerend en rendabel met slechts twee rasechte hobbyauto’s (met atmosferische V10 of V12, zelfs Ferrari vindt dat te veel liefhebberij). Elke, maar dan ook echt werkelijk ELKE oprichter van een bedrijf dat hobbyauto’s maakt droomt daar van.
“Autoliefhebbers” daarentegen niet. Die vinden verkoopsuccessen slecht, vies en bah. Warme broodjes, dat is je ziel verkopen of de afgrond in springen. Stelletje auto-haters eigenlijk, die “autoliefhebbers”….
Audi als eigenaar heeft z’n voor en nadelen