De laatste jaren gebeurt het steeds vaker: kekke kleine crossovers met elektrische fietsen achterop de auto, die met krap 100 kilometer per uur links blijven hangen of met 65 over N-wegen tuffen. Achter het stuur zonder enige uitzondering: babyboomers. Het CBS heeft onderzocht hoe groot dat probleem eigenlijk is en de resultaten zijn schokkend.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek onderzocht het verkeersbeeld over de jaren 2005 – 2015. Daarbij keken ze naar autobezit en gereden kilometers per leeftijdscategorie onder particuliere autobezitters. Lang verhaal kort: we reden in 2015 91 miljard kilometers, gemiddeld 6% meer dan in 2005. Het autobezit onder ouderen nam flink toe: in de leeftijdscategorie 65-75 jaar met 21%, in de categorie 75+ zelfs met 36%. Ook nam de bevolkingsomvang van deze leeftijdscategorieën enorm toe: in 2015 waren er 32% meer 65-plussers dan in 2005. De leeftijdscategorie jongere mensen groeide veel minder. Sterker nog, de groep 30- tot 50-jarigen kromp zelfs 11%.
De optelsom van alle cijfers leert ons dat 65-plussers 68% meer kilometers op hun naam hebben gezet in 2015 dan tien jaar eerder. In totaal waren zij goed voor 14,2 miljard kilometer. Het autobezit steeg van 408 naar 521 auto’s per 1000 mensen met een leeftijd van 65 jaar of ouder. Het CBS kan dat ook verklaren: “De ouderen van nu hebben vaker een rijbewijs dan vroeger, met name vrouwen. Ze zijn welvarender, mobieler, worden ouder en wonen langer zelfstandig. Het aandeel van de kilometers afgelegd door 65-plussers nam toe van 10 procent in 2005 naar 16 procent in 2015.” Voor het volledige rapport klikt u hier.
Voordat u mij allemaal fanmail gaat sturen: ik heb niets tegen u, beste babyboomer. Die vrije tijd is u van harte gegund, u heeft hard gewerkt om ons land te brengen waar het nu staat. We zijn onder de gelukkigste en welvarendste landen ter wereld en dat hebben we voor een belangrijk deel aan u, de babyboomer te danken. Uw trok ons land uit het slop na de Tweede Wereldoorlog, nam het stokje over van uw ouders, en daarvoor wil ik u oprecht bedanken. Dus bedankt!
Maar u moet ook iets begrijpen: terwijl u met uw elektrofiets op de fietsendrager van uw Renault Captur of Opel Mokka naar de Hoge Veluwe tuft, zijn wij er ook nog: de volgende generatie. We komen op u wellicht wat gehaast over, daar op de linkerbaan van de snelweg. Niet al mijn generatiegenoten houden daarbij even netjes afstand tot uw achterbumper fietsendrager en sommigen seinen zelfs met hun groot licht in al hun ongeduld, terwijl u gewoon rustig met 90 kilometer per uur op de linkerbaan ruimte maakt voor die andere lieve mensen met fietsendragers die met zestig willen invoegen.
Maar laat me u kort uitleggen waar onze haast vandaan komt: uw generatie kost onze generatie héél veel geld. U heeft namelijk niet alleen dit land opgebouwd, u heeft uzelf ook iets te rijkelijk beloond met prachtige zaken als “de VUT” en enorme pensioenfondsen. U hield alleen niet genoeg rekening met banken die in crisis zouden kunnen geraken, of met bevolkingsgroei en toenemende levensverwachtigen. Daardoor zijn de op u volgende generaties genoodzaakt nóg harder te werken en daar komt soms haast bij kijken. We hebben slimme apps (een soort intelligente wegenkaart die in onze telefoon past) die ons precies vertellen hoe lang we onderweg gaan zijn, inclusief files en trajectcontroles. Op die manier kunnen we efficiënt leven, doorwerken tot we écht de deur uit moeten om op tijd op die afspraak te zijn. Maar dan moeten we wel de beloofde maximumsnelheden kunnen rijden. En daar komt uw generatie in beeld: die rijdt nogal eens in de weg.
Ik scheer u niet allemaal over één kam, u rijdt zelf ongetwijfeld fantastisch. Maar die anderen allemaal iets minder. Die rijden zo langzaam dat vrachtwagens ze in gaan halen. Die “maken ruimte” voor mensen die willen invoegen op de snelweg. Dat is mooi en vriendelijk als er niemand aankomt, maar als er wél mensen op de linkerbaan rijden moet u daar vooral wegblijven, tenzij u zelf de maximumsnelheid aanhoudt. Maar dat doet u niet zo vaak. Logisch, u heeft geen haast. Dat begrijpen we, echt. Het is u zelfs gegund. Maar wij hebben die haast wél. Wij moeten veel en hard werken om straks op veel latere leeftijd ook een keer met pensioen te kunnen. En tussen dat vele, harde werken door vinden we het ook nog fijn om soms wat tijd door te brengen met onze partners, kinderen, familie en vrienden. Wellicht zelfs met u.
Dus lieve babyboomer: geniet. Ga lekker op stap, neem die fiets, vouwwagen of caravan mee, maar kijk eens wat vaker in uw spiegel en bedenk u dan: “Die mensen moeten nog zo lang werken, die moeten we niet in de weg rijden.” Namens alle op u volgende generaties: bedankt!
bram95 zegt
Geniaal artikel!
aarsgewei zegt
Haha briljant stukje tekst, en o zo herkenbaar.
banaan7 zegt
Ik fietste laatst terug van school, werd ik bijna van mn fiets gereden door een oud vrouwtje die dacht dat haar opeltje agila een porsche 911 was….
riri zegt
@banaan7: Hoe dan ?!
SimonMc zegt
@riri: Ze had haar boodschappen voorin gestoken? Nee ik denk dat hij wilt zeggen dat ze nogal doorreed.
PeugeotGTI zegt
Er moet een maximumleeftijd komen voor autorijden, ik roep het al jaren. Als samenleving hebben we besloten dat je pas rond je 17e/18e geschikt bent om je veilig in het verkeer te begeven. Hetzelfde zou moeten gelden voor hoge leeftijd, na je 70e of 75e ben je er gewoon niet geschikt meer voor. Te laag reactievermogen, vaak stijf van de medicijnen en vaak nauwelijks in staat een moderne auto te bedienen. Geef ze een OV-kaart oid, maar laat ze alsjeblieft niet meer achter stuur kruipen. Dank u.
Dutchdriftking zegt
@PeugeotGTI: laten we in iedergeval personen boven de 65 wat serieuzer keuren dan op dit moment gebeurd. Of zoals wij dan zeggen, 65+, lekker met de bus.
PeugeotGTI zegt
@dutchdriftking: Dat lijkt me een uitstekend begin. Zeker in het geval van chronisch medicijngebruik en psychologische klachten.
dieselkameel zegt
@dutchdriftking: gewoon in midden winter de aow afschaffen, de oudjes gaan allemaal demonstreren. Kou er goed over heen en bam snelwegen zonder bejaarden.
fanboy zegt
@dutchdriftking: 65+ ? Dus als je nog gewoon werkende bent (want pensioen leeftijd ligt tegenwoordig hoger) dan moet je maar met de bus ofzo? Het gaat nergens over.
Mijn ouders zijn net de 65 grens gepasseerd, die hebben nergens last van. Ik zie werkelijk geen verschil met de rest van de beroepsbevolking qua auto rijden.
Als je al wat wil doen, zou het om de 5 jaar (of korter) keuren beter zijn, vanaf een leeftijd of 70. Zelfs dan zullen er nog genoeg oudjes zijn die prima door de keuring komen, zelfs tot hun 90e wellicht. En ja dan rijden ze niet de maximum snelheid, lekker belangrijk.
Als ik zie wie allemaal van dat soort typische “senioren fouten” maken, dan zitten daar genoeg mensen bij van tussen de 30 en 50. Vooral dat links plakken is niet iets van oudjes alleen.
mashell zegt
@peugeotgti: als je kijkt wat er uit de keuring van de 70 plussers komt, dan kun je net zo goed heel de keuringen afschaffen. Het is niet populair om te zeggen maar het probleem met het slechte rijden van de ouderen dat bestaat helemaal niet. Het hele vermeende probleem is compleet verwaarloosbaar.
Als ik tot mijn 70e geacht wordt te kunnen werken dan wil ik tot minstens mijn 90e ongestoord en zonder betuttelende keuringen kunnen autorijden.
sportevo zegt
@peugeotgti: Onzin, mijn vader is 70, werkt nog gewoon iedere dag in zijn eigen bedrijf. Rijdt ca. 50000km per jaar en de laatste keer dat hij schade bij iemand anders heeft veroorzaakt is misschien wel 15 jaar geleden.
Daarnaast is hij ook nog steeds actief op het circuit met onze raceauto’s.
Er zijn mensen die jonger zijn en minder presteren op het gebied van rijvaardigheid en gezondheid.Het zou onzin zijn om hem op basis van zijn leeftijd zijn rijbewijs in te nemen.
Maar dat mensen beter beoordeeld moeten worden op hun rijvaardigheid vind ik wel een goede zaak maar dat hoeft niet perse leeftijdsafhankelijk te zijn want er zijn ook genoeg mensen van 30 of 40 die zich moeten afvragen of ze hun rijbewijs wel waard zijn.
rhellema zegt
@PeugeotGTI: ik ben persoonlijk meer voor een regel dat iedere bestuurder om de 5 jaar een keuring en een rijtest dient te ondergaan. Als ik zie hoe veel mensen tegenwoordig al dermate last hebben van hun linkerarm dan is een keuring zeker op zijn plaats.
PeugeotGTI zegt
@rhellema: Daar ben ik het dan ook helemaal mee eens. Zolang de criteria maar streng genoeg zijn.
Dutchdriftking zegt
Fantastisch geschreven!
aarsgewei zegt
Sinds er op veel trajecten 3 ipv 2 banen zijn aangelegd is er met een stip een nieuwe ergernis de top 3 binnen gekomen bij mij, de middenbaanplakker. Veelal babyboomer die er blijkbaar vanuit gaat dat de rechterbaan alleen nog vrachtwagens is. Om je aan de regels te houden moet je dus eerst 2 banen naar links om er vervolgens weer 2 naar rechts te gaan.
mashell zegt
@aarsgewei: zijn dat babyboomers? Ik zie vooral de smartphone generatie daar plakken, want als je niet binnen 3s op facebook liked dan wordt je in de sociale media doodverklaard.
aarsgewei zegt
@mashell: 9 van de 10x is het zo’n grijze duif die te recht op zit, 2 handen strak op het stuur en recht voor zich uit starend. Totaal geen besef van wat er om zich heen gebeurd maar per definitie nog een baantje naar links opschuivend als er een oprit aan komt.
mashell zegt
@aarsgewei: haha. Te recht opzitten in de auto? Kan dat überhaupt? Ik vind het altijd grappig als je die jongeren in de auto ziet liggen, leuning op 45 graad, amper beenruimte, dus lekker met O benen rijden, eigenlijk niet eens over het stuur heen kunnen kijken. Leeg zwaartepunt maar ook een belabberde controle over het voertuig.
Edge zegt
@aarsgewei: +1, geweldige accurate beschrijving! Leuke nickname ook trouwens.
toeter11 zegt
@aarsgewei: Om eerlijk te zijn ik als 25er zit ook rechtop in een auto met twee handen aan het stuur. Maar ik ben geen baanplakker!!
olivier420 zegt
@aarsgewei:
Iedereen tevredenhoudende:
Het zijn de babyboomers die onnodig op de middenbaan hangen.
De jonge generatie die al swipend / likend / whatsappend en spotify-end over de linkerbaan dweilen.
Leeftijd technisch val ik onder laatstgenoemde , man wat irriteer ik mij eraan. Smartphone in het jasje / broekzak en daar laten.
erwh zegt
@aarsgewei: die inderdaad samen met het in het artikel al genoemde “ruimte maken” wat in werkelijkheid equivalent is aan het tegenovergestelde. Bovendien leren mensen daardoor nooit met een fatsoenlijke snelheid (lees rond de maximum snelheid) in te voegen, maar worden ze beloond om als rijdende afzetting de snelweg op te komen.
introductiemap zegt
Hahaha; spijker, kop, raak.
trustmeiamanengineer zegt
De meeste linksplakkers die ik tegen kom zijn toch echt altijd de versufte huisvaders in hun grijze lease blik of MPV en vrouwen in kleine autootjes.
Dagg zegt
@trustmeiamanengineer: Dit!!
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: het is ook een zwaar leven. 7.00u opstaan. 8.15 Jordy en Esmeralda naar school brengen. Dan snel naar kantoor dan daar 8u lang het gezeur van de baas aanhoren. Om 17:30 snel naar huis. Snel wat eten. Jordy naar de voetbal brengen, Emeralda naar het paardrijden. Dan de stress nog even ophogen naar door de DDWD te kijken. Daarna snel naar de tennis, 1 achoholvrij biertje en dan hup naar huis en om 22:10u naar bed want morgen begint heel hetzelfde circus weer van voren af aan. Daarvan raakt iedereen versuft.
str8six zegt
@mashell: +1 voor de dwdd referentie. Propagandamachine.
jordydeknecht zegt
@str8six: Alleen jammer van de gebruikte namen -1
desjonnies zegt
Zinloos stuk waar een even zinloze discussie uit zal volgen.
super zegt
@desjonnies:
zo is ’t maar net.
lekbak zegt
@desjonnies: verwende ouderen op hun plek zetten is niet zinloos.
desjonnies zegt
@lekbak:
ik heb me mijn hele leven de tyfus gewerkt, heb meerdere bedrijven succesvol opgezet en weten te verkopen werk nog altijd en rijd nog steeds in een tweedehands tien jaar oude auto, hoezo verwend?
Als ’s nachts om drie uur de telefoon gaat, rijd ik tien minuten later gewoon weg om mijn ding te doen.
Voor de klant.
En weet je waarom ze mij bellen en nooit een jongere ? Precies.
str8six zegt
@desjonnies: er is een groot verschil tussen ondernemers als jij en de 9 tot 5 tijgers van die generatie. Het ergste soort zijn de 9 tot 5 tijgers die voor de overheid werken of hebben gewerkt.
lekbak zegt
@desjonnies: wil jij daarmee ontkennen dat de babyboom generatie vol zit met verwend tuig wat altijd de economie mee heeft gehad en op de oude dag te beroerd is een stap terug te doen terwijl de generaties na hun het hoofd amper boven water kunnen houden?
Ja, ik generaliseer. Want dat is nou eenmaal de enige manier om sommige zaken aan te wijzen. Jij voelt je aangesproken maar zegt dat je niet zo bent. Goedzo, en dat meen ik. Maar het over overgrote deel van jou generatie is wel zo. Stug en verwend.
Wat mijn generatie heeft gedaan weten we over 30/35 jaar, als ik de leeftijd heb van de huidige babyboomers. Voorlopig ga ik kneiterhard werken om rond te kunnen komen. Want ik moet niet alleen een huis en kinderen betalen, ik moet ook nog de universitaire studie van mijn vriendin en haar levensonderhoud volledig betalen. Iets wat niet meer op kosten van de staat kan omdat de oudere generatie teveel geld kost!
Ik ben zielsgelukkig met mijn gezin en heb leuk werk. Maar ik vind het wel jammer dat ik geen geld meer heb voor leuke dingen.
desjonnies zegt
@lekbak:
je haalt twee dingen door elkaar : ouderen en de Nederlandse belasting druk.
Overwerk en werk wordt in heel Noord Europa onevenredig zwaar belast, let wel, ik heb het over de arbeidsKOSTEN en niet wat je netto overhoudt.
En dat is iets waar ik me heel mijn leven over bezwaard heb, de drogreden om overwerk extra te belasten om zo werkgevers te stimuleren meer personeel aan te nemen is even debiel als McDonalds vragen om op je koe te passen!
En heeft Nederland de laatste 25 jaar geen enkele fatsoenlijke regering meer gekend.
Niet één regering heeft echt visie gekend, of ballen getoond om beslissingen te nemen; iedere regering ook deze, heeft de problemen voor zich uitgeduwd.
De hele opkomst van dat zgn polulisme heeft eigenlijk maar één oorzaak : We willen leiders hebben, geen lamzakken !
lekbak zegt
@desjonnies: ik begin eventjes met je afsluiting. Welke generatie waren de afgelopen 25 jaar van een leeftijd dat er van ze verwacht word het land te besturen?
Daarbij, wat is de reden dat de arbeidskosten zo hoog zijn? Voor een groot gedeelte pensioenen, maar ook belastingen. Die pensioenen zijn zo opgezet dat de huidige werkende betaalt voor de gepensioneerde. Iets wat de huidige gepensioneerden aan hadden moeten zien komen is dat zij veel te talrijk waren om het op deze manier op te lossen. Of ze hebben te weinig kinderen gekregen, maar de wereld is al overbevolkt dus die kant wil ik niet op sturen. Daarbij word nu de aow betaalt door de werkenden, idem dus. Ook de zorg is iets waar ontzettend veel belastinggeld naartoe gaat. Welke groep is het meest zorgbehoevend?
Nou komt het niet allemaal omdat de ouderen wel geld vragen maar niet meer in het laadje brengen, dat weet ik ook wel. Maar wederom is het de babyboom generatie die het enorme geldverslindende sociale systeem (wat is er sociaal aan werkenden plukken en dat aan de niet werkenden geven?) uitgebreid hebben naar hoe het nu is.
Ik ben het volledig met je eens dat arbeid veel te duur is. Maar ik betwijfel of wij dezelfde oorzaak zien, laat staan dezelfde oplossing.
shemale zegt
@lekbak: Waarom moet jij de studie en het levensonderhoud van je vriendin betalen?
lekbak zegt
@shemale: omdat je tegenwoordig geen basisbeurs meer hebt voor een master opleiding. Je kunt alleen nog voordelig lenen. Er is zelfs geen gratis studenten ov meer!
Daarbij hebben wij een gezin samen en gaan we binnenkort zelfs trouwen. Ik zal dus de kosten moeten dragen willen we geen (extra) schulden opbouwen.
shemale zegt
@lekbak: Dat klopt inderdaad. Super dat je dat kunt bekostigen, het klinkt alleen wel alsof je haar vader bent ipv vriend/man gezien je alles bekostigd :p
Jer zegt
Meer ouderen op de weg, hoewel te verwachten zijn de cijfers erg hoog. Wat mij betreft mogen ze de regels m.b.t. het rijbewijs wel eens wat aan gaan passen om die groep mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Vanaf 65 leeftijd elke 3 jaar een rijvaardigheidstest, en vanaf 75 elk jaar. Rijbewijzen veel actiever innemen zodra iemand niet meer rijvaardig is.
Ik zie het nu veel te vaak; echt oude mensen die een gevaar op de weg zijn maar het zelf niet door hebben. Natuurlijk is het verliezen van een rijbewijs een inperking van vrijheid, maar er zitten er nu eenmaal tussen die minder goed rijden dan de gemiddelde 20’er met een half krat pils in z’n nek.
desjonnies zegt
@jer:
Ik woon bij een CBR, dus veel leswagens.
Tenenkrommend om te zien hoe abominabel SLECHT de Nederlandse rij-opleidingen geworden zijn.
Leswagens met een lesmongool achter het stuur die hem ervoor pleuren.
Totaal GEEN discipline of verkeersinzicht wordt er meer bijgebracht.
Of WACHTEN op je beurt bij een kruising.
Dit omdat de rij opleiding voor bepaalde bevolkingsgroepen vereenvoudigd moest worden, omdat ze anders buitengesloten zouden worden van de Nederlandse samenleving en heeft men idem dito het niveau van de rijscholen naar beneden aangepast.
Nee, die oudjes, die vaak voorzichtiger zijn, die zorgen voor de irritatie op de weg.
La-me-nie-lachen
Ik zie zelden ouderen whats-appen of andere debiele zaken doen tijdens het rijden op hun smartphone, jongeren daarentegen doen dit zelfs op de fiets en overstekend op een zebrapad, zich totaal onbewust van wat er rond om hen gebeurt.
Maar goed, evenzeer toch een zinloze discussie !
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Bij dit soort artikelen is het bij jou altijd ENKEL de jeugd die het fout doet. Wees toch eens eerlijk. Zijn ook zat ouderen die levensgevaarlijk zijn onderweg.
Edge zegt
@e34m5touring: We moeten gewoon met z’n allen eerlijk erkennen dat er in alle lagen van de bevolking slechte bestuurders zitten. Het zijn niet alleen maar linksklevende slome babyboomers en het zijn ook niet alleen maar whatsappende jongeren die voor irritatie zorgen, het is een combinatie van de twee.
E34M5Touring zegt
@edge: Dat doe ik ook in m’n andere comment. Ik rij al jaren tussen de 60-100k per jaar. Zie genoeg idioterie. Van alle leeftijdsgroepen. Waar ik over val is dat de oudere generatie altijd maar ‘de jeugd’ de schuld geeft maar blijkbaar moeilijk kan toegeven dat er onder ouderen ook het een en ander te verbeteren valt.
str8six zegt
@desjonnies: als je bang bent om te rijden moet je niet achter het stuur stappen. En wie zijn bang om de weg op te gaan? Juist, ouderen. Ben het overigens wel met je eens wat betreft rij instructeurs. Je ziet tegenwoordig mannetjes en vrouwtjes van een jaar of 20 rijles geven… Het lijkt me sterk dat die meer dan 100k km rijervaring onder de kont hebben.
Jer zegt
@desjonnies:
Ik zeg niet dat rijopleidingen perfect zijn, ik zeg ook niet dat jongeren goed rijden. Als ik nu terug kijk op mijn eigen niveau van rijvaardigheid na het behalen van mijn rijbewijs dan sloeg dat eigenlijk ook nergens op.
Punt blijft dat bijna iedereen in z’n leven op een punt komt dat achter het stuur kruipen niet meer verantwoord is. Dat punt ligt bij iedereen op een andere leeftijd, maar het is in ieders belang dit tijdig te signaleren en er actie op te ondernemen en dat gebeurt nu veel te weinig.
Dat kan heel eenvoudig worden verbeterd; meer controle op rijvaardigheid bij hogere leeftijd en het intrekken van een rijbewijs veel eenvoudiger maken.
desjonnies zegt
@jer:
Er zijn twee toverwoorden voor autorijden in mijn wereld :
Inzicht .
Discipline.
Sommige mensen hebben dat, anderen niet. inzicht kun je eigenlijk niet leren, dat heb je of dat heb je niet, heel youtube staat vol met crashmongolen die of geen inzicht of geen discipline hebben.
En dat is de hele sjeu van het autorijden.
Jer zegt
@desjonnies: Inzicht kun je misschien niet leren, je kunt het wel kwijtraken.
Als ik bijv. naar mijn eigen opa kijk; heel z’n leven lang beroepschauffeur geweest. Met 80 jaar hoorde hij echter niets meer, en dan mis je toch gewoon een compleet zintuig wat je helpt om het inzicht op pijl te houden.
Het is onverstandig, onverantwoord en ronduit gevaarlijk om dan toch de weg op te blijven gaan. Dat is nu precies waarom er veel frequenter getoetst moet worden op rijvaardigheid.
lekbak zegt
@desjonnies: Commentaar op de jeugd is commentaar op jezelf. Kwestie van opvoeden en begeleiden.
Erg lastig trouwens ben ik achter gekomen sinds ik zelf op de opvoedende stoel zit. Maar desalniettemin erg belangrijk.
MaartenD zegt
Bijzonder irritant op de snelweg die Gaastra jas types waarbij man en vrouwlief hetzelfde kortgeknipte kapsel hebben en rijden in een BMW 2 serie Tourer of een SUV achtig geval uit Japan of Korea. De naam zegt het al SNEL WEG van de snelweg
martijn11 zegt
Maar dat wisten we toch al
dwersbongel zegt
Het is iedereen gegund om de weg te gebruiken, maar zo nu en dan even de regels en rijvaardigheid bijspijkeren kan geen kwaad. Geldt natuurlijk voor iedereen. Je kunt ook een extra rijbewijs halen (motor of aanghanger) zodat je skill’s alleen maar beter worden.
E34M5Touring zegt
Het lijkt wel of het overgrote deel van NL gewoon vergeten is hoe ze auto moeten rijden. Niet alleen de ouderen. Dingen als, 3-4-5 banen oversteken in 1 ruk om nog een afslag te halen zijn tegenwoordig orde van de dag. Het nieuwe stuk A1 bij Amsterdam, 500baans, maar alleen de buitenste 2 banen worden gebruikt. En op die 2 banen is het een soort GazaStrook, totale warfare. Daarom, meer ouderwetse snorren en petten in een Volvo aub. Die kunnen dit soort gedrag de kop in drukken. Dat lukt een flitspaal niet namelijk. En die kunnen ook de ouderen onder ons bijsturen wanneer nodig.
Vreddy_B zegt
Volgens mij blijft de oplossing gewoon; erger je wat minder aan je mede weggebruikers. En ga er vanuit dat niet iedereen zo goed kan rijden als jou..
Dat ‘gehaaste’ zorgt er ook voor dat half Nederland zo opgefokt in de auto zit.
Gisteren in mijn eigen woonwijk wilde iemand mij voorbij rijden in een gewone straat (woonerf) omdat ik volgens hem te langzaam over de drempels reed (mijn auto ligt wat lager). Maar met welk doel? Dat hij 2,5 seconde eerder thuis is? Doe gewoon een beetje normaal met z’n allen dan blijkt het allemaal best mee te vallen.
karhengst zegt
@Vreddy_B: Als het houden aan het rechtsrijgebod al teveel gevraagd is, dan is het geen kwestie meer van je niet ergeren. Dan is het een kwestie van fatsoensgebrek danwel verkeerstechnisch onvermogen.
Aanpassen aan de rest. Dat lijkt in Nederland alleen gevraagd te mogen worden van degene die de maximum snelheid wil rijden, terwijl het net zozeer zonder sterker geld geld voor degene die met 95 op pad is en in wil halen. De ergernis is dus terecht.
super zegt
@karhengst:
ergernis laat alleen zien dat je slecht omgaat met je onvermogen om de wereld naar je eigen inzicht te veranderen.
mashell zegt
@karhengst: ergernis is nooit terecht! Ergernis zit alleen bij degene die zich ergert. Het is daarom een vorm van zwakte als de de emotie van ergernis niet met rationaliteit weet te voorkomen.
karhengst zegt
@mashell: Er is een verschil tussen de constatering dat een bepaalde handeling van een ander ergelijk is, en je er compleet aan opvreten achter het stuur. Zeker acties als gesteld door Vreddy_B zijn compleet kansloos, ik geloof dat daar geen discussie over hoeven te voeren ;)
Hetgeen dat ik aanstip is dat het kennelijk sociaal geaccepteerd is om door met een te lage snelheid in te halen het overige verkeer op te houden, terwijl degene die zich aan de maximumsnelheid houdt als gehaaste aso wordt weggezet die z’n gemak heeft te houden.
Dit terwijl degene die met z’n inhaalactie met niet aangepaste snelheid anderen tot remmen dwingt feitelijk (wettelijk) degene is die fout zit. Technisch gezien heeft deze persoon dus gewoon rechts te houden, en als hij geen 130 kan netjes achter de vrachtwagen te blijven totdat de gelegenheid zich er toe dient in te halen zonder anderen te storen.
Ergerlijk voor de babyboomer wellicht, die eigenlijk 100 wilt rijden ipv 90, maar je ergeren moet je niet doen in het verkeer.
Ben overigens volledig voorstander van geven en nemen, beetje gas los is nooit een probleem. Maar andere mensen dwingen het anker uit te moeten gooien is gewoon asociaal verkeersgedrag. Ironisch bovendien, omdat je meent dat andere mensen zich te hebben onthaasten (van 130 naar 100), maar zelf even van 100 naar 90 onthaasten kennelijk teveel gevraagd is…
mashell zegt
@karhengst: er is geen minumum snelheid dus te langzaam inhalen bestaat niet. Je zou dat als hinderlijk gedrag kunnen omschrijven, een artikel 5 overtreding, maar dat gaat nogal ver.
Dus als er weer iemand van de 110km/h brigade meent te moeten inhalen, druk op tijd op Cancel en kies er voor je er niet te ergeren. Gaat die eindelijk weer naar rechts, druk op Resume en vergeet de inhaler. Daar wordt jouw leven een stuk leuker van.
karhengst zegt
@mashell: Bij inhalen is er wel een minimumsnelheid: Die van het verkeer op de baan waar je naartoe wilt. Zodra een ander op de rem moet heb je gewoon een fout gemaakt bij het doen van je bijzondere verrichting. Dus hup, even gas bij en voorkomen dat je de ander hindert. [/rij-instructeur]
Of afwijken van bovenstaand gedrag een artikel 5 waard is weet ik niet, maar deelnemen aan het verkeer is een sociale bezigheid. Je hebt rekening te houden met elkaar, en dat mes snijdt aan twee kanten. Net zozeer als dat ik me niet hoef te ergeren als ik gas terug moet nemen, verwacht ik van een langzaamrijder dat deze zich niet ergert als hij nog even achter een vrachtwagen dient te blijven hangen.
Begrijp me niet verkeerd, het is een kleine moeite om even gas los te laten zodat iemand zich niet klem rijdt achter, of los kan komen van achter een vrachtwagen, zeker als je aan de auto al kan zien dat het niet de meest zekere bestuurder is, of een snelle tussensprint er niet in zit. Kost mij geen tijd moeite en ergernis, mocht ik je die indruk hebben gegeven, graag gedaan zelfs. Ik kom er niet later door maar het maakt de rit voor de ander wel wat prettiger. De helft van de tijd krijg je nog een vriendelijke groet ook.
super zegt
@vreddy_b:
exact, als ik 1 ding heb geleerd is dat de enige die er last van heeft als ik me opwind in het verkeer, ikzelf ben.
en nee, ik ben geen babyboomer.
CasperH zegt
@vreddy_b: ik ben niet zo’n fan van symptoombestrijding.
olivier420 zegt
@Vreddy_B: Echt precies dit. Ik ben heus niet zo vroom en echt wel van het doorrijden. Maar ik rijd nooit gehaast en in de bebouwde kom ALTIJD max 30 dan wel 50, afhankelijk van de vmax.
Je wilt het niet op je geweten hebben dat je iemand over het hoofd ziet in een woonwijk omdat je haast hebt.
kliko zegt
Amen.
ekidey zegt
Respect voor de mensen die ons land hebben opgebouwd.
…en ook weer afgebroken.
lekbak zegt
Ik ben gestopt met lezen na die lofzang over babyboomers. Want laat ik eventjes één ding heel duidelijk maken.
Babyboomers hebben dit land niet opgebouwd na de oorlog!
Halverwege de jaren ’60 is de economie in Europa geëxplodeerd. De ellendige resten van de oorlog waren opgeruimd. Mensen hadden weer een huis, infrastructuur was grotendeels hersteld en de luxe kwam op. Terwijl het land opgebouwd werd gingen de babyboomers naar school. Toen de meest verwende generatie uit onze geschiedenis eindelijk aan het werk ging hadden hun ouders met heel veel pijn en moeite een geweldig welvarende situatie gecreëerd voor hun kroost. De babyboomers profiteerden als onervaren werkkrachten van de kennis en leiderschap van hun ouders. De macht zit, maar vooral zat bij de 50+ers. Dat zijn de mensen die de belangrijkste beslissingen maken. Wat gebeurde er in de jaren ’90, toen de babyboomers echt beslissingen maakten? Er werd ontzettend veel geld over de balk gegooid en ze hebben niks anders gedaan dan kunstmatig geld creëren door luchtkastelen te bouwen. Luchtkastelen die mijn ouders en hun generatiegenoten nu af mogen breken. Maar niet zonder eerst al die babyboomers hun dure oude dag te mogen betalen. Want daar hebben ze wel goed voor gezorgd natuurlijk, en uiteraard op zo’n manier dat wij ervoor betalen.
Rond 2012 gingen babyboomers zo’n beetje met pensioen. De wereld brandend achter latend in een enorme crisis, waar ze zelf nog net geen last van hadden.
De babyboomers zijn van de enige generatie die geen grote tegenslagen hebben gehad. Ze hebben net niks op hoeven bouwen en zijn door de gegeven welvaart ontzettend verwend geworden. Hun kinderen zitten nu met de gebakken peren. Onbetaalbare huizen, onbetaalbare zorg, onbetaalbare oudedagsvoorziening en gedwongen een stap terug te doen in welvaart.
Ik kan nog wel eventjes doorgaan met argumenten waarom babyboomers verwend zijn. Maar het lijkt mij inmiddels duidelijk dat zij in ieder geval dit land niet opgebouwd hebben na de oorlog. Zij waren toen nog kinderen!
lekbak zegt
@lekbak: en de les die hieruit geleerd kan worden is dat je altijd eerst het hele stuk moet lezen…
CasperH zegt
@lekbak: en zo is het ;)
banaan7 zegt
@lekbak: jij moet een politieke partij oprichten vind ik
lekbak zegt
@banaan7: dat dacht ik ook. Maar gelukkig is er één of andere kakker opgestaan die verdomd goede ideeën heeft en een aantal goede mensen rond zich heeft verzameld. Zo goed dat ik oprecht weer hoop heb op een goede toekomst. Die kakker is Thierry baudet, de partij is Forum voor Democratie.
cazzo046 zegt
@lekbak: En als klap op de vuurpijl ook nog op Henk Krol gaan stemmen omdat “ze gepakt worden”
Treurig.
por100 zegt
@cazzo046: idd beschamend,
Mijn voorstel is dan ook: niet in de zorg werken! zullen ze het straks wel weten als ze voor €100 per uur een (mogelijke) Oost-Europeaan hun reet moeten laten afvegen.
sezz zegt
Eenvoudig opgelost, tolheffing linkerrijstrook voor hen met dubbel tarief in het weekend.
mrrallycross zegt
Voor deze mensen zou een zelfrijdende auto een oplossing zijn. Kortom nu de bus
reactief zegt
Wel de lusten, niet de lasten!?
Als ouderen blijkbaar zoveel auto rijden, zijn zij er wel verantwoordelijk voor dat er nog enigszins auto’s verkocht worden.
En dan spreken jullie niet over die vervelende oudjes, maar dat er gelukkig weer wat/ nog wat verkocht wordt.
Maar beter zetten ze die gekochte auto snel neer, zonder ermee te gaan rijden. Toch?
Want ikke ikke ikke en de rest kan stikken, want ik heb haast.
Doe wat aan die haastige mentaliteit, en wees blij dat ouderen vitaler zijn dat ze langer door kunnen rijden en uitstapjes kunnen doen. Want jij gaat er ooit ook bij horen.
En dan ben je ook blij als de nieuwe generatie wat respect heeft voor je verminderde conditie etc.
Elkaar wat gunnen, tekortkomingen van anderen accepteren, en wat minder vanuit je eigen tunnelvisie kijken, zou de wereld mooier maken.
Dagg zegt
Toch leuk dat de oudjes op de topic foto zo lekker sportief zijn ;)
super zegt
waar is dat “bewijs” dan, dat babyboomers voor onevenredig veel problemen op de weg zorgen?
en als je zorgen maakt over je pensioen had je maar meer kindertjes moeten krijgen denk ik maar zo.
cazzo046 zegt
@super: Nou vanochtend had ik nog bijna zon 60+muts met een Opeltje in de flank van mn 535.
Mevrouw had blijkbaar niet door dat ik op de betreffende rotonde voorrang had.
schaap zegt
Ik zou niet bepaald er een leeftijd op zetten dat iemand niet meer mag rijden.
Ik ken zowel mensen van 65+ die als een slak rijden, maar evengoed mensen die belange na nog geen 50 zijn, die nog gevaarlijker rijden dan sommige ouderen.
En sommige ouderen rijden nog gewoon vlot hoor, maar meer keuring zou wel mogen boven een bepaalde leeftijd.
Bij men opa van bijna 79 zie ik het ook dat hij al trager rijd dan vroeger. Het is te zeggen dat hij nu zich meer aan de snelheid houd dan vroeger, alhoewel zijn laatste boete nog maar een paar jaar geleden was.
Nu men opa rijd ook geen SUV, wel een MB C met een vlotte 156 pk.
baasbas zegt
mooie woorden, ik schiet vol
baasbas zegt
@baasbas: @casperh: volgende week een stukje over vrouwen? :-)
shibby zegt
@casperh for president! geweldig artikel, spijker en kop.
Frenkyboy zegt
Briljant stuk, zeer vermakelijk, klopt ook nog eens als een bus en is niks meer aan toe te voegen! Dit soort stukken lees ik graag. Hulde @CasperH
falafel zegt
Voor al die schrijvers hier die menen dat 65+ nu al uit het leven of van de weg moeten worden gehaald voor hun plezier hoop ik dan maar dat zij zelf nooit deze leeftijd gaan halen.BAM!
super zegt
@falafel:
ja, pensioenprobleem ook gelijk opgelost.
phevtreb zegt
Amen to @Casperh !
He’s fantastic yes he is, he’s absolutely amazing. Absolutely great @Casperh for president! He will be a very great one!
ruud1954 zegt
En zo kunnen we over heel veel ‘groepen’ wel vanalles roepen.
Mensen met een oude Golf met uitgebouwde wielkasten en achter het stuur iemand met een omgekeerd petje, vrouwen die met name op zondag achter het stuur van de ‘grote’ auto gaan zitten, de Big Van rijders die zoveel plaats innemen op de weg dat je er voor aan de kant moet gaan, mensen die met hun dure auto naar de PC Hooft rijden, alleen maar om gezien te worden, etc, etc.
De babyboomers zijn niet meer en niet minder dan anderen. Ook zij maken fouten op de weg. Ikzelf heb bij het CBS gewerkt en ik kan je zeggen dat de conclusie die de schrijver trekt op basis van deze absoluut kant joch wal raakt.
Waarom is een Golf de meest gesloten auto? Omdat er heel veel van rijden. Dus wellicht kom je vaker een oudere bestuurder tegen die niet al te best rijdt omdat je deze leeftijdscategorie inderdaad veel meer op de weg ziet rijden. Je komt ze domweg vaker tegen.
En als we dan om de vijf jaar een rijvaardigheidskeuring moeten ondergaan, laten we dat dan vooral voor iedereen laten gelden zodat iedereen weer eens te horen krijgt dat men niet moet denken dat men de beste chauffeur van Nederland is en de rest niet kan rijden.
En ook ik erger me aan de ‘hoeden’ die te voorzichtig rijden, maar ook net zozeer aan de ‘petjes’, de ‘zondagsrijders’, de bestuurders van de ‘big vans’, de late invoegers, de kontenkruipers en die bestuurders die met 150 aan komen scheuren en constant lichtsignalen geven en lui die met teveel op een ongeluk veroorzaken. En mijn gevoel zegt me dat de bestuurders in deze categorien niet tot de babyboomers behoren.
Dus: bij bestuurders van elke leeftijdscategorie komen we trieste gevallen tegen.
kobus1967 zegt
@CasperH, jij komt op mij helemaal niet gehaast over maar meer als een deeltijdwerker, wel een met meerdere deeltijdbanen dat dan weer wel.
radeox zegt
Goh
Meer ouderen,
Meer ouderen op de weg,
Huh???
riri zegt
Een trucker die een sluipweg neemt om de tolweg te vermijden in Belgie rijdt een 5 jarig kind aan
http://www.ad.nl/buitenland/brugs-jongetje-5-overlijdt-na-aanrijding-door-vrachtwagen~ab304d13/
evo4g63t zegt
Ze kunnen beter de minimale leeftijd waarop iemand zelfstandig mag gaan autorijden verhogen. Imo zijn vele tieners en begin twintigers nog niet volwassen genoeg om verantwoord en veilig auto te rijden. Een plaag, want verantwoordelijk voor relatief veel verkeersongevallen en de reden dat de verzekeringspremies zo hoog zijn… Maar rijden die net-niet-kinderen allemaal zo achterlijk? Nee toch?
Dagelijks rijd ik bijna 150 km over de A15, A16 en A20. Oponthoud door ongevallen of wegafsluitingen zijn bijna dagelijkse kost. Bijna altijd zijn er leaserijders of vrachtwagens bij betrokken. Een absolute plaag, die leaserijders en vrachtwagens, want door hun ben IK laat op het werk of ben IK laat met avondeten en betaal IK een hogere verzekeringspremie. Of rijden toch niet alle leaserijders en vrachtwagens als idioten, maar slechts een enkele?
Zo zie je maar: generaliseren is zo makkelijk, zeker vanachter een pc ed…
Wat maakt het uit om even wat seconden in te moeten houden voor iemand die niet de toegestane maximum snelheid en niet de meest rechter baan rijd? Wat kost het als je achter iemand zit die even inhoud omdat hij/zij de weg niet exact weet? Het kost je echt een paar seconden mensen….. een paar seconden. Persoonlijk zit ik liever in die situatie van even wachten dan dat er weer zo’n haastige leaserijder op 1 meter op de achterbumper van mn Evo hangt.
Audi rijders? Een absolute plaag want…..
BMW rijders? Een absolute plaag want….
VW rijders? Een absolute plaag want…
En zo kan je je eindeloos aan mensen irriteren, want in elke groep komen wankers voor. Wie heeft er dan eigenlijk een k.u.t leven?
Als leedvermaak op m’n dooie gemak in m’n Evo met 110km/u kachelen en vrachtwaggies inhalen….wat ik andere weggebruikers voor gebaren en capriolen uit zie halen? HI-LA-RISCH sommige mensen zijn psychisch echt in de war en zitten schuimbekkend achter het stuur. Eigenlijk is het gewoon triest natuurlijk…
Iets meer ‘leven en laten leven’ zou een heel ander, vriendelijker, straatbeeld opleveren.
E34M5Touring zegt
@evo4g63t: Als leedvermaak op m’n dooie gemak in m’n Evo met 110km/u kachelen en vrachtwaggies inhalen….wat ik andere weggebruikers voor gebaren en capriolen uit zie halen? HI-LA-RISCH sommige mensen zijn psychisch echt in de war en zitten schuimbekkend achter het stuur. Eigenlijk is het gewoon triest natuurlijk…
Ja en bewust die irritatie oproepen onder de noemer ‘leedvermaak’ is niet triest………….
evo4g63t zegt
@e34m5touring: Waarom? Ik ben niet verplicht om de maximale toegestane snelheid te rijden en het is slechts 10 km onder de max. wat daar geldt. Het kost ze slechts een seconden of 5, nog minder als ze meer zouden anticiperen…. Als iemand dat niet kan opbrengen zonder gek te gaan doen vraag ik me af in hoeverre iemand in staat is om verantwoord en veilig aan het verkeer deel te nemen.
Nogmaals, de maximaal toegestane snelheid is geen verplichting. Soms heb ik gewoon helemaal geen zin om de maximale toegestane snelheid te rijden. Ik kan me voorstellen dat meer mensen zich meer op hun gemak gevoelen bij 110 en dat altijd rijden. Niet alleen ouderen, maar bijvoorbeeld ook mensen die net hun rijbewijs hebben of die gewoon minder gestressed zijn. Dan kan ik me er aan gaan irriteren en mezelf opfokken en laten verleiden tot trieste gebaren en reacties OF ik kan begrip opbrengen iets gas inhouden en voorbij gaan.
Op bijv. SpaFrancorchamps trackdays rijd alles door elkaar, van ervaren rotten in snelle racers, tot aan de beginnelingen in hun GTI achtige. Laatsten rijden soms (uiterst) behoedzaam op 60% van wat haalbaar is, maar waar ze zich op dat moment prettig bij voelen. Dan is het toch ook niet reëel en gewoon triest om heftig te gaan zitten gebaren dat ze door moeten rijden?
Idem op straat.
E34M5Touring zegt
@evo4g63t: Als jij bewust kiest die snelheid te gaan rijden om anderen te irriteren ben je gewoon niet fris bezig. En wat is de moeite om even 120-130km/h te gaan rijden om het overige verkeer niet tot last te zijn? Na de vrachtwagens kun je je dan weer rustig laten afzakken. Nou moet de hele wereld op rem omdat jij vind dat je wel even met 110km/h mag inhalen. Want dat geeft zulke ‘leuke’ reacties…..
lekbak zegt
@evo4g63t: jij snapt het echt niet. Ik ga niet uitleggen waarom maar ik ga je wel een hint geven. Hoe denk je dat files ontstaan?
lekbak zegt
@evo4g63t: een paar seconden wellicht. Maar het zijn wel heel vaak een paar seconden. Zo vaak dat als je het optelt je aan het eind van je leven een paar weken verneukt hebt met die paar seconden!
evo4g63t zegt
@lekbak: maar dan heb je jezelf dus ook urenlang verneukt en druk gemaakt door jezelf zo op te fokken. Ik zou dat de mensen niet meer gunnen.
lekbak zegt
@evo4g63t: dus dan maar goedkeuren dat een stel slome duikelaars mijn tijd verneukt? Beetje rare kronkel heb jij in je hersens.
allesmetturbo zegt
Leuk stukje, idd erg vervelend als je lekker door wilt trappen en er steeds weer zon grijze tussenin probeert te komen op de linkerbaan en inhalen met 2km/h verschil. Die musli-autos zijn net zo irritand trouwens
reistje zegt
Wel leuk om een keertje feitelijke cijfers te zien.
Verder ga ik een keertje niemand afbranden, het is nou eenmaal zo en iedere leeftijdsgroep heeft zijn eigen parels in het autoverkeer.
mickkok zegt
Prachtig stukje, heerlijk. Hulde voor de schrijver en alle babyboomers die gewoon lekker rechts blijven rijden.
SimonMc zegt
Daarom, op 5-baansvakken: van rechts naar links : vrachtwagens /babyboomers & whatsappers/normaal verkeer & inhalers/laagvliegers/laagvliegers bis & spits
tttijn zegt
Leuk stukje en zeer herkenbaar :)
johnwaters zegt
Is het dan de bedoeling dat iedereen verplicht deelneemt aan de dagelijkse elkaar opfokkende ratrace?
banaan7 zegt
@CasperH, stuur dit ook effe naar 50Plus wil je ;)
rvvm zegt
Die auto op de foto, bestaat die echt!!??
ikkewirja zegt
Iemand die zijn hele leven als vertegenwoordiger van een firma, of als beroepschauffeur op de weg zit,of heeft gezeten, gedraagt zich op de weg anders, dan iemand die alleen zondags even een stukje rijdt, of door de week wat boodschapjes in de buurtsuper haald, of de kids naar school brengt. Ik noem maar een zijstraat. Die hebben ook een ander reactie-vermogen, en weten “anders” in te spelen, op onverwachte zaken, die zihch nou eenmaal vóórdoen. Maar….zolang IK, met mijn grote truck, nog steeds auto’s met gegarandeerd meer dan 200 pk onder de motorkap moet inhalen, omdat ze minder dan 70-80km/u rijden, zal het file-probleem wel nóóit oplossen. Want ik háál ze in. Ik heb mijn werk te doen, zoals verschillende mensen hierboven ook schrijven. Dat deze mensen dat doen, langzamer willen rijden dán… kan ik misschien nog begrijpen. Maar doe dat op n binnenweg. Als je met een behoorlijke auto niet vooruitkomt, heeft dat mijns inziens maar een paar oorzaken:
– Auto heeft een mankement, waardoor die niet harder kan. Ga ermee naar de garage of verhelp het.
-Bestuurder m/v zit vol alcohol of drugs(medicijnen), en ziet groene olifanten. Blijf van de weg.
-Telefoon. Over je schouder naar de hoedenplank met dat ding. (denk aan je achterruit, niet te hard)
-Bestuurder m/v heeft veel tijd (over) en geen zin om door te rijden. Wegwezen tussen het beroeps-verkeer, in elk geval, op tijden, dat er veel beroepsverkeer IS.
Ons verkeer zou eigenlijk meer nadruk moeten krijgen op “op een normale, maar wel een vorm van zo snel mogelijk van A naar B.” Ieder kan voor zichzelf invullen “hoe” maar probeer het netjes te houden. Dat is moeilijk, maar er zijn grenzen; tijdsdruk helaas, voor velen. Soms moeten/willen we “Overrulen” (wát een woord…) Nederlands: “De regels opzij zetten,eventjes.” De kunst is, dat netjes te doen. Ik,met mijn truck haal dan wel ns in, waar het niet mag. Voor zo’n geval als hierboven, “ja”. Maar niet om de doorstroming op te houden, maar omdat ik nou eenmaal ook mijn opdrachten heb, die door het spreadshet-tijdperk veel te kort gehouden worden….(gaan we weer…) het blijft denk ik een eindeloze discussie van “Ja maar…” en “Néé zo niet” , oneindig, denk ik. De kunst is, het samen op te lossen.