Het plan is onderweg.
Met de introductie van de nieuwe Volvo S60 is het metaforische schip van de diesel binnen het gamma van de Zweden eindelijk uitgevaren. Tegelijkertijd blikt de formatie Göteborg vooruit op de stap naar elektrificatie. Hybride varianten van haar auto’s maakt Volvo al langere tijd, maar haar eerste volledig elektrische model moet spoedig volgen.
Dit vertelde Volvo’s designchef Thomas Ingenlath vlak na de onthulling van de S60 tegenover het Britse Autocar. Volgens Ingenlath komt de eerste EV van het merk sneller dan we in eerste instantie misschien hadden verwacht, maar hij komt zeker niet te laat. Volgend jaar, nadat Polestar haar tweede auto ter wereld heeft gebracht, moet de volledig elektrische XC40 (rijtest) worden onthuld. Daarna volgt de volledig elektrische XC90, alvorens de rest van het gamma eraan zal moeten geloven. Dit alles om het doel te halen, dat tegen 2025 liefst 50 procent van de verkopen moet bestaan uit volledig elektrische auto’s.
“It’s not a secret any more that the first full electric Volvo is on its way with the XC40 coming. It will arrive very soon after the Polestar 2. That is the first to come that’s not exotic. We’ll start with XC40 and then on it will come step after step into our model range. The next car will be the next-generation XC90.”
Daarbij begrijpen de Zweden niet waarom andere grote merken niet dezelfde tactiek hanteren als zijzelf. In plaats van een volledig nieuw elektrisch model op de markt te brengen, kiest Volvo er liever voor haar bestaande auto’s van een volledig elektrische aandrijflijn te voorzien. Experimenteren en onorthodox te werk gaan, dat laten ze wel over aan Polestar.
“That will be the masterplan of how electrification will come to the Volvo product range. We will not establish products beside our hybrids, we will introduce electrification as a powertrain variant within the existing portfolio. You could say that is different to a lot of the mass-production brands. But I have a hard time to understand how their plan will work in the long run. […] I think it’s much more natural to say it’s a powertrain variant that over time will take up the majority of the sold vehicles.”
Persoonlijk kan ik me wel vinden in de overtuiging van Ingenlath. Waarom zou je een compleet nieuw model op de markt brengen met een markant ontwerp en een nog tamelijk onbekende aandrijflijn, wanneer je de bestaande modellijn net zo goed van de milieuvriendelijke krachtbron kunt voorzien. Op die manier zullen mensen niet afknappen op het ontwerp, omdat je uit ervaring weet dat deze in de smaak valt.
kennone zegt
Het zij toch wel flinke stappen die ze durven te nemen. Eerst de 5, 6 en 8 cilinders er uit, nu de diesels, voor je het weet is de benzine motor ook ver te zoeken bij Volvo.
lekkerlinksrijden zegt
@kennone: ga ze nu niet op slechte ideeën brengen
kennone zegt
@lekkerlinksrijden: ben bang dat dit al een tijdje hun idee is. Volgensmij al binnen een paar jaar dat ze alleen nog maar aan de stekker kunnen
Gulli zegt
@kennone: gewoon een 5-cilinder kleppendeksel op je elektromotor leggen. Merkt niemand.
kennone zegt
@gulli: vergeet de T-5 badge achterop de klep niet
ouwedibbes83 zegt
Het antwoord zou kunnen zijn dat de andere merken nog zo veel investeringen in diesel en benzine techniek moeten terugverdienen, dat ze niet rigoureus die aandrijflijnen overboord kunnen gooien. En ze lopen ook een beetje achter wss qua ontwikkeling van een EV en fatsoenlijke accu packs
flutterby zegt
Een ICE heeft hele andere eisen aan de carrosserie als ene BEV.
Je zou zeggen dat ze zelf deze les geleerd hebben met de huidige XC90. Door hier alleen 4 cilinders in te stoppen kon de cabine verder naar voren en is de interieur ruimte flink groter als de concurrentie die wel ruimte voor 6 cilinders heeft onder de motorkap.
Niet voor niets dat de I pace de exterieur maten van de E pace heeft en interieur maten van de F pace.
vroaaar zegt
@flutterby: “dan” een BEV… “dan” de concurrentie… I-PACE, E-PACE, F-PACE.
flutterby zegt
@vroaaar: het is een blog vriend, ene is ook geen woord.
vroaaar zegt
@flutterby: daarom schrijf ik ook een! Maar waar ene wellicht een typo was, is het gebruik van als in plaats van dan gewoon slecht Nederlands. En dat het maar om een (reactie op een) blog gaat, is natuurlijk flauwekul want je maakt mij niet wijs dat je in het dagelijks leven wel correct schrijft.
ty5500 zegt
@vroaaar: Als je enkel reageert over taalfouten op dergelijke onderbouwde reacties zit je toch echt wel op de verkeerde blog..
vroaaar zegt
@ty5500: feit is, dat slecht taalgebruik leidt tot ontkrachting van de boodschap. Dus eigenlijk verleen ik flutterby een gunst…
flutterby zegt
@vroaaar: commentaar over slecht taalgebruik is nog slechter voor de boodschap, dus je gunst komt met een naar geurtje.
vroaaar zegt
@flutterby: gedane zaken nemen geen keer. Dus wellicht wordt je dan een volgende keer serieuzer genomen…
vroaaar zegt
@vroaaar: ai! Wordt is natuurlijk word…
flutterby zegt
@vroaaar: je hebt vroem verkeerd geschreven. Doe je als in het dagelijks leven ook?
vroaaar zegt
@flutterby: vroaaar is een onomatopee en dus niet aan spelling en grammatica regels gebonden. Bovendien is het exact zoals Jean Graton het ooit spelde.
Vroem is echt een veel slapper aftreksel van het krachtige vroaaar en wordt veelal door kleuters gebruikt in hun trapauto’s en fietsjes met zijwieltjes.
flutterby zegt
@vroaaar: en welk geluid probeer je dan precies na te bootsen? Als het je auto is zal ik even de garage gaan bezoeken..
vroaaar zegt
@flutterby: ai! Nog nooit van Michel Vaillant gehoord? Ga je diep schamen!
flutterby zegt
@vroaaar: hoezo, was het zijn auto die dit geluid maakte? Of is dit net z’n hoog bejaarde die je eerder noemde?
hehe zegt
@flutterby: jij snapt het.
En nu praat Volvo alsof het elektrificeren van de bestaande line up heel revolutionair is, terwijl Volkswagen niet anders doet op het moment.
Volvo was goed bezig met de plug-in hybrides, maar loopt met de EV’s wat achter, volgens mij.
laptom zegt
@hehe: Het gaat over massa verkoop. VW heeft het alleen op de Golf en in kleine oplages de Up
stamp zegt
@laptom: Er rijden meer e-golfjes rond dan je denkt! Kom ze steeds vaker tegen. Nee. Niet de GTE, maar vol elektriek.
flutterby zegt
@hehe: Volvo is van Geely en die hebben heel meer elektrische voertuigen op de dan het VAG concern.
hehe zegt
@flutterby: snap je zin niet helemaal, maar voorlopig heeft Volvo nog helemaal geen EV. En Volvo mag dan wel van Geely zijn, dat maakt een Geely nog geen Volvo. Er was al best vroeg een C30 Electric in beperkte oplage, dus ze begonnen zo goed. De V60 PIH en XC90 T8 waren ook goed getimed, heb ze beide gehad.
flutterby zegt
@hehe: Volvo kan eenvoudig de technische know-how inschakelen van Geely voor de aandrijflijn. Interieur en plaatwerk bouwen kunnen ze al.
PS: het woord “weg” ontbrak in de vorige post..
hehe zegt
@flutterby: Het woordje “wat” kon je zin ergens ook nog wel gebruiken ;-)
Mij lijkt dat de plug-in hybrides wat gecompliceerder zijn dan een EV, ook met de C30 die er al was zou know-how dus echt niet het probleem moeten zijn bij Volvo.
Ik kan mij eigenlijk alleen maar bedenken dat er of te weinig geld was, of dat ze niet zeker genoeg waren van de business case voor een huidige XC90 EV. Was wel voorspeld:
https://insideevs.com/pure-electric-volvo-xc90-suv-coming-soon/
Ik ben het volgens mij meer met jou eens dan je denkt, maar de koploop positie die Volvo had met de plug-in hybrides, die hebben ze gewoon niet met de EV’s. De Jaguar I-Pace en de Audi E-Tron zijn immers sneller op de markt.
flutterby zegt
@hehe: het verschil tussen ICE en hybride is kleiner dan het verschil tussen hybride en BEV. Bij een hybride is de elektrisch aandrijflijn een leuke extra, maar bij een BEV is het kritisch dat het bereik in orde is en blijft, ook na 5 tot 10 jaar. Bij Tesla is dat goed voor elkaar, maar Renault/Nissan/VAG zijn toch meer zoekend naar goedkopere opties.
Voorbeelden hiervan zijn de eerste Leaf en Prius batterijen die binnen 5 jaar vervangen moesten worden.
stephane8200 zegt
Omdat een electrische auto een heel ander aandrijvingspakket heeft misschien? Tenzij je er vanaf het basisontwerp rekening mee houdt qua volumes. Maar goed, zo lang de gemiddelde auto nog een 3 box design blijft in de basis zal het niet veel uitmaken misschien.
sjonniedeluxe zegt
Volvo praat veel, maar uiteindelijk is het bijna 2020 voordat de eerste elektro Volvo afgeleverd wordt
laptom zegt
@sjonniedeluxe: Precies wat ze 2 jaar geleden beloofden. Vanaf 2019 de eerste EV en na 2018 geen nieuwe modellen met diesel meer. Meer hybriden varianten.
prachtplaatje zegt
Dit was toch al een maand geleden op BNR door hoofd Volvo Europa bevestigd? Oud nieuws…
sjonniedeluxe zegt
@prachtplaatje: ja, en iedere medewerker van dealer netwerk kon dit ook al een tijd vertellen
TimoBac zegt
Hierboven wordt geschreven dat het ontwerp van een full-EV anders is dan een conventionele auto. Weten we of Volvo rekening heeft gehouden met een EV aandrijflijn bij de bouw van de XC40?
Esprit_de_Flandre zegt
@timobac: Ja.
steelboy zegt
Nou las ik laatst hier dat “waterstof…een uitkomst…zware auto’s zoals grote SUV’s”… de autobranche doet ook maar wat he…
https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-wil-audi-ontwikkelingen-van-een-brandstofcel-versnellen-110423