• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bevestigd: Volkswagen lanceert twee nieuwe SUV’s [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 oktober 2012 om 12:19 – 60 Reacties

Stel je de VW Cross Coupe voor, maar dan totaal anders


SUV’s in kleine maten zijn heet, en alles wat heet is, daar wil VW wel een stuk(je) van. Afgelopen mei meldden we dat er in Wolfsburg twee nieuwe SUV’s in de pen zaten, en inderdaad, dit gaat gebeuren.

We hadden het echter maar half goed in onze aanname, want in plaats van 2 mini-SUV’s, wordt het één mini-SUV voor het B-Segment, en één hele dikke zevenzitter, speciaal voor ‘Murica. Dit werd bevestigd door Peter Thul, een woordvoerder van Volkswagen, in een gesprek met Automotive News.

De laatste jaren schieten de B-Segment SUV’s als paddestoelen uit de grond, daarom wil VW in on the action. De Mokka/Trax/Ecosport/Juke/aankomende Honda-SUV-killer uit Wolfsburg moet zijn basis (logischerwijs) vinden in de Polo, waardoor de totaal overbodige CrossPolo ook eindelijk uit zijn lijden verlost kan worden. De afstand tot de Tiguan blijft bovendien lekker groot, dus die twee gaan niet in elkaars vaarwater zitten.

Denk qua styling aan invloeden van de Cross Coupé, maar natuurlijk niet te veel, anders wordt het natuurlijk te duur en exotisch. We moeten wel een beetje netjes in de pas blijven lopen, en een volumemodel in dit segment moet in de eerste plaats praktisch en betaalbaar zijn. Doe je dat niet als fabrikant, dan mik je net goed op je doelgroep.

De grote SUV moet volgens VW een alternatief voor de ‘minivan’ worden, wat er geen twijfel over doet bestaan voor welke markt dit model bedoeld is: de Amerikaanse. In de VS zitten ze al langer op een dikke SUV te broeden namelijk. Het zou me niet verbazen als hij hier niet eens aangeboden wordt, net zoals dat met de *shiver* Routan het geval is/was. De mini-SUV daarentegen wordt op beide markten verwacht.

Update 26-10 – De grote Yank-Suv/Crossover zal als concept op de Detroit Motor Show staan, zo werd zojuist bevestigd.

Ook interessant!

  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest
  • Vernieuwde Volkswagen Polo
    Vernieuwde Volkswagen Polo alvast een klein beetje verklapt
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

cross-coupe, polo, SUV, Volkswagen

Vorig bericht: « De eerste getunede Golfjes VII zijn een feit
Volgend bericht: Porsche 911 GT3 Cup ‘van’ Felix Baumgartner kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. resulutionNL zegt

    17 oktober 2012 om 12:23

    Hé, een verhoogde Scirocco.

    Login om te reageren
    • mister zegt

      17 oktober 2012 om 12:30

      @VWTouran75:

      Met 4 deuren :D

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        17 oktober 2012 om 17:33

        @mister: en zo te zien geen normale instap en ruimte achterin.

        Login om te reageren
    • krari zegt

      17 oktober 2012 om 12:32

      @VWTouran75: de scirocco verkocht toch niet hiero?

      Login om te reageren
      • smoked zegt

        17 oktober 2012 om 12:42

        @krari: vrijwel alles wat een hoge instap heeft is populairder in Nederland (mompelt iets over vergrijzing).

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          17 oktober 2012 om 12:45

          Lees die zin nog eens na.

          Login om te reageren
  2. norge zegt

    17 oktober 2012 om 12:29

    Wedden dat tie saai wordt?

    Login om te reageren
    • Den zegt

      17 oktober 2012 om 12:32

      @norge: wedden dat de standaard uitrusting beroerd wordt?!

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        17 oktober 2012 om 12:34

        @Den: Wedden dat ‘ie gaat verkopen?!

        Login om te reageren
        • norge zegt

          17 oktober 2012 om 12:35

          @kaasboerin: Psst, leasing bedoel je……muts

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            17 oktober 2012 om 12:40

            @norge: Correctie: Wedden dat ‘ie vaak gehuurd gaat worden?!

            Login om te reageren
        • Den zegt

          17 oktober 2012 om 12:37

          @kaasboerin: wedden dat de slogan: \’super premium stadsrakker voor yup met oermens genen\’ wordt? :)

          Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          17 oktober 2012 om 17:28

          @kaasboerin:
          Dat gaat die hier niet om een aantal redenen, ik zal je er alvast 2 geven….
          Een SUV leasen ligt lastig, en van spannende VW’s raakt de consument in de war.
          Dus als ze hem al mogen leasen dan doen ze dat niet want dan vallen ze teveel op….

          Login om te reageren
    • hammerman zegt

      17 oktober 2012 om 19:17

      @norge: Volgens mij noemen ze hem ‘Volkswagen SUF’!

      Login om te reageren
  3. gorre zegt

    17 oktober 2012 om 12:40

    Wedden dat ie saai en duur wordt ?

    Login om te reageren
  4. GOD zegt

    17 oktober 2012 om 12:42

    wedden dat ik niet ga wedden

    Login om te reageren
    • norge zegt

      17 oktober 2012 om 12:45

      @GOD: Die verloor je, voor straf een lease polo …

      Login om te reageren
      • 911GT2 zegt

        17 oktober 2012 om 13:13

        @norge: Prima straf, echte straf zou pas zijn dagenlang al jouw comments te moeten lezen!

        Login om te reageren
        • GOD zegt

          17 oktober 2012 om 13:40

          @911GT2:

          hahahahahahahaha had het zelf niet mooier kunnen zeggen

          Login om te reageren
        • Tommy2 zegt

          17 oktober 2012 om 15:55

          @911GT2: Of als enige urenlang met een Hyundai in de file staan tussen alleen maar Volkswagens en norge naast je op de passagierstoel.

          Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          17 oktober 2012 om 17:30

          @911GT2:
          Dan moet jij je enorm gestraft voelen knul….
          Je leest ze niet alleen allemaal maar je voelt ook nog de drang om erop te reageren….
          Maar dat is dan weer goed voor je +jes, dat dan weer wel.

          Login om te reageren
      • gedwongenleaser zegt

        17 oktober 2012 om 15:37

        @norge: als jij een Polo een straf vind ben je zelf zeker heeeeeeel wat beters gewend. Oh, wacht… Jij rijdt in een??

        Login om te reageren
        • norge zegt

          17 oktober 2012 om 22:42

          @gedwongenleaser: inderdaad veul beter, ruimer, degelijker, en mooier en beter rijdend.

          Login om te reageren
  5. bullgod76 zegt

    17 oktober 2012 om 12:45

    Wedden dat ik hem niet ga kopen

    Login om te reageren
  6. badsaying zegt

    17 oktober 2012 om 12:46

    Het is een vw dus moet natuurlijk wel een beetje saai blijven

    Login om te reageren
  7. paulaner zegt

    17 oktober 2012 om 12:52

    Ik snap best dat mensen graag een Tiguan rijden, het rijdt prima en heeft een hoge zitpositie. Een model daaronder zou echter weinig extra ruimte bieden tov een Polo? Waarschijnlijk geen 4motion, wat zijn dan de voordelen nog?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      17 oktober 2012 om 13:01

      @paulaner: Hoge instap en goed uitzicht, oftwel een ouwelullenbak?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        17 oktober 2012 om 13:01

        @norge: + e

        Login om te reageren
      • rijbewijzer zegt

        17 oktober 2012 om 15:33

        @norge: Mwhahwaha nee een i30 niet wou je zeggen, geen power, geen uitstraling, en vooral goedkoop en totaal niet spannend..

        nee dan toch liever dit geval :)

        Login om te reageren
        • norge zegt

          17 oktober 2012 om 21:17

          @rijbewijzer: Vergeet de kwaliteit niet…

          Login om te reageren
    • popoff zegt

      17 oktober 2012 om 22:28

      @paulaner: Je bedoeld, geen 4motion=geen 4WD=geen SUV ?
      Zoals practisch iedere Kia Spotage, Sorento, Hyundai Ix35/Santa FéEn vele, vele andere ‘Jeep-achtige’ auto’s op Nederlands wegen ? Die dingen verkopen als een tierelier.
      En vergis je niet, ca. 85% van het lager en middensegment ‘SUV-achtige’ auto’s in Nederland zijn eigenlijk ‘MPV’s’ (mini busjes) die vermomd zijn als SUV.
      Kan ook niet anders, want 4WD is een hogere uitstoot en dus een andere belasting-trede. En dat is uit den boze voor knakenpoetsend Nederland. Waarom denk je dat Subaru het zo slecht doet in de lease ? Geen 14 of 20% auto’s.
      Geen groene labels. Peroonlijk zal me dat ‘worst’ zijn. Maar het grooste deel van Nederland zet zijn auto-liefde opzij voor een paar knaken.

      Login om te reageren
  8. ar156sw zegt

    17 oktober 2012 om 13:06

    Ik snap de populariteit van dit type auto niet zo. Een grote, luxe SUV a la X5, ML, Range Rover, etc. begrijp ik: groot, “stoer”, luxe en een duidelijk signaal naar de buitenwereld dat je goed boert.

    Een X3, Evoque, etc. begrijp ik al minder. Je betaald een hoop extra voor het feit dat het een “SUV” is, en je krijgt er meestal (in vergelijking tot een even dure sedan/station) minder ruimte en mindere rij-eigenschappen voor terug. En indruk maken doet het ook niet, want “kan geen X5, A7, etc. betalen blijkbaar”

    De nóg kleinere (X1, deze VW, overige voorbeelden uit dit artikel) snap ik al helemaal niet. Is het dan alleen om “de hoge zit”? Snap sowieso die obsessie van mensen met “hoge zit” niet… “dat rijd zo fijn, heb je zo lekker overzicht!” Ik heb toch niet vaak dat ik in mijn auto zit en denk “wow, zat ik maar een halve meter hoger”. Overzicht zat…

    Zou het geld niet uitmaken, dan kocht ik een Range Rover. Of misschien een X5 (als het geld iets minder niet uit maakt). Verder is een Dacia Duster voor de nabije toekomst een overweging (gewoon omdat het zo’n lekker no-nonsense ding is, maar qua motorisering vind ik m wat zorgwekkend). Alles daar tussen in slaat voor mij de plank mis.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      17 oktober 2012 om 13:24

      @ar156sw: Auto\’s zijn meer dan ratio…

      Login om te reageren
      • ar156sw zegt

        17 oktober 2012 om 13:39

        @Svenska_Aeroplan_AB: Dat snap ik absoluut. Het kopen van een tweedehands Alfa wordt door velen niet bepaald als een rationele beslissing bestempeld :) Wat ik niet snap is welk niet-rationeel argument deze auto’s voor veel mensen interessant maakt. Uiterlijk zou kunnen, maar is te algemeen (als in, elk model/segment heeft voor- en tegenstanders). Het enige “emotionele” argument dat ik voor een SUV kan bedenken is “stoer”. En dat is waarom ik deze auto’s dus niet snap. Want wat is er nou “stoer” aan een midi of mini SUV? Maar goed, misschien dat veel mensen dat anders zien.

        Verder hoor je toch vaak het “hoge zit” argument (en hoge instap, maar da’s alleen voor ouderen van belang en die zie ik eigenlijk maar weinig in SUV’s) en dat argument begrijp ik niet. Maar misschien komt dat doordat ik het als een rationeel argument zie en dus beoordeel, misschien is het wel een emotioneel argument…

        Login om te reageren
    • notsobig zegt

      17 oktober 2012 om 13:34

      @ar156sw: Als je hoger zit kijk je makkelijker over andere auto’s heen, waardoor je vaak verder vooruit kan kijken… Je hebt dus meer overzicht over de weg.
      Dat is het idee, echter als iederen daarom hogere auto’s gaan kopen…..

      Login om te reageren
      • ar156sw zegt

        17 oktober 2012 om 13:45

        @notsobig: Dat snap ik, ik snap alleen niet dat mensen in een “gewone” auto niet genoeg overzicht hebben. Zoals gezegd, ik denk eigenlijk nooit “zat ik maar wat hoger want ik zie het niet goed”.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          17 oktober 2012 om 14:21

          @ar156sw: Het rijd (een stuk) relaxter.

          Login om te reageren
      • CBR600rr zegt

        17 oktober 2012 om 16:15

        @notsobig: als iedereen dan zo\’n hoge auto heeft is dat voordeel weer verloren. Beter iedereen in lage auto\’s, ook beter voor verbruik.

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          17 oktober 2012 om 16:43

          @CBR600rr: Duhh, dat was precies mijn punt! Bedankt voor het invullen van de ……….

          Login om te reageren
    • midasracer zegt

      17 oktober 2012 om 15:35

      @ar156sw: Ik begrijp het wel want ik heb een RAV4. Het is voor mij de perfecte auto. Groot genoeg voor het gezin en bagage, maar niet zo groot dat je er in de stad mee in problemen komt. En heb je meer spul dan haal ik de achterstoelen eruit. Zitpositie is erg prettig voor het overzicht. En een hoge instap is ook erg prettig als kleine kinderen in de auto gezet moeten worden. Probeer dat maar eens in een 3 deurs hatchback. Scheurende rugspieren zijn het gevolg. Lekker pittig (de S in de SUV) om met het verkeer mee te kunnen en te blazen door Duitsland in de vakantie. En natuurlijk 4WD voor het slepen van de kar en bij glad/nat weer. Ongelooflijk hoe prettig dat is. Voor mij als familiebak nooit meer iets anders dan een midi-SUV.

      Login om te reageren
      • gedwongenleaser zegt

        17 oktober 2012 om 17:02

        @midasracer: dus eigenlijk benoem je nu maar 1 +punt waarom specifiek een SUV zo geweldig is tov bijv. een willekeurig ander type gezinswagen; je kan er makkelijk je kinderen in zetten omdat die hoog op de poten staat. Mja, voor mij blijft dit type SUV dus voorlopig op de onzinnige-modellen-lijst staan.

        Login om te reageren
        • midasracer zegt

          17 oktober 2012 om 21:09

          @gedwongenleaser: dan moet je beter lezen:
          1) kan veel verstouwen
          2) is handig met inladen
          3) kan snel
          4) hoge zit, goed overzicht van de carrosserie en de omgeving
          5) 4wd handig voor trekken van 1000kg kar
          6) 4wd onmisbaar bij sneeuw en ijs. was weer lachen afgelopen winter

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            17 oktober 2012 om 21:36

            @midasracer: jij snapt er ook niets van hè? Praten we hier over vismessen, rambo-knifes en uit de kluiten gewassen nageschaartjes… kom jij aan met je midi-zwitsers-zakmes… Dude, that’s off-topic! ;-)

            Login om te reageren
            • midasracer zegt

              18 oktober 2012 om 10:56

              @w0o0dy: vergis je niet wat deze auto’s kunnen. Ik mis alleen de diff lock, low gearing en natuurlijk terreinbandenvoor in terrein. Maar op de weg rijdt 4wd (dit is nog het oude continu systeem zonder electronische troep) in regen en bij gladheid als op rails. Vroeger was ik sceptisch over deze auto’s, maar nu wil ik niet meer zonder. Wellicht wordt de volgende een FJ cruiser of misschien wel een oude FJ60 uit Amerika.

              Login om te reageren
              • w0o0dy zegt

                18 oktober 2012 om 20:53

                @midasracer: weet niet of je de smiley niet gezien hebt of me niet snapt… maar goed, tussen de modepopjes (die de meeste SUV’s zijn) is de Rav4 nogal een sterk rationeel bepaald (en geslaagd) model.. Overigens snap ik de opmerking van je vrouw niet echt… de meeste stations worden gereden door families en terecht. Een Mazda 6, Ford Mondeo, C5, 508, Skoda superb etc… allemaal geen auto’s voor saaie grijze muizen maar wel allemaal ruimer en goedkoper (in de maandlasten) ook al hebben ze geen 4wd… ik snap mensen die geen SUV nemen/willen maar een grote station kiezen dus iets beter.. Maar binnen het genre denk ik wel dat de RAV4 één van de beste combi’s is.

              • midasracer zegt

                18 oktober 2012 om 21:24

                @w0o0dy: Nee ik begrijp mijn vrouw ook niet. Ik heb nog bij een Octavia combi gestaan, de luxste uitvoering (Klemann uitvoering?) voor weinig. Maar ze vond het niks. Ikzelf zou wel iets Audiachtigs willen hebben, en een station zou dan perfect zijn. Maar ja, ik ben ermee getrouwd. Wat doe je eraan? Zolang ze maar uit mijn Midas blijft.

          • gedwongenleaser zegt

            17 oktober 2012 om 22:23

            @midasracer: vergeet je nu toch gewoon je kinderen, of \’laad\’ jij die in? Ik lees prima hoor; slechts 2 puntjes zijn een +punt van een SUV, alle andere zaken zijn in principe ook op bijv. een station van toepassing.

            Login om te reageren
            • midasracer zegt

              18 oktober 2012 om 10:59

              @gedwongenleaser: Mijn vrouw associeert stations met grijze refo dakduiven dus wil er alleen in als ze begraven wordt. Ik kan me wel in die mening vinden en zoveel scheelt het financieel ook weer niet.

              Login om te reageren
  9. pokerface zegt

    17 oktober 2012 om 13:16

    Een VAG product is praktisch niet betaalbaar.

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      17 oktober 2012 om 15:16

      @pokerface: dat is dus wel zo, als je tenminste kunt rekenen: omdat veel VW modellen op de tweedehandsmarkt ook populair zijn is de restwaarde navenant hoger en de prijs om het ding te rijden vergelijkbaar. Maw: voor hetzelfde geld had je een Polo kunnen rijden ipv een Kia oid

      Login om te reageren
      • gedwongenleaser zegt

        17 oktober 2012 om 17:04

        @flippert: conclusie 2; ook als occasion is een VAG product bijna niet te betalen ;)…

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 oktober 2012 om 17:34

      @pokerface:
      Daarom worden ze ook nauwelijks gekocht maar gehuurd (lees geleased)….

      Login om te reageren
  10. notsobig zegt

    17 oktober 2012 om 13:31

    Ah dus zo hoog staan die VW’s op de poten als je de spanband om de veren verwijdert?

    Login om te reageren
    • vliegendetosti zegt

      17 oktober 2012 om 14:41

      @notsobig: hahaha, BURN

      Login om te reageren
  11. jeanclaude zegt

    17 oktober 2012 om 15:14

    Flikker op met je suv’s, VW ga aub snel terug naar de basis, en maak betrouwbare producten.

    Login om te reageren
  12. gedwongenleaser zegt

    17 oktober 2012 om 15:39

    Het ziet er best grappig uit alleen heb ik gewoon een hekel aan het type auto (mini-SUV) an sich, ongeacht het merk.

    Login om te reageren
  13. phaeton zegt

    17 oktober 2012 om 16:01

    Ik vind ze belachelijk. Ik heb al niks met een Tiguan of een Kuga, laat staan met B-segment \”SUV\’s\” als de Mokka. Totdat ik de 2008 van Peugeot zag. Die ziet er niet uit als een sulletje, waarschijnlijk ook niet met 17 inch.
    Deze VW komt er bij in de buurt, maar voor hetzelfde geld rijdt je waarschijnlijk ook, zeg, een Mondeo.

    Login om te reageren
  14. rijgewoonbmw zegt

    17 oktober 2012 om 17:59

    word vw nou meer premuim dan audi! al vond ik dat al met de passat cc.

    Login om te reageren
  15. benzinehoofd zegt

    17 oktober 2012 om 19:09

    In een (zeer ruime) baan om de aarde a.u.b.

    Login om te reageren
  16. RazorHead zegt

    17 oktober 2012 om 22:49

    “en alles wat heet is, daar wil VW wel een stuk(je) van. ”
    en alles wat heet is, daar wil VW iets lauw van maken bedoel je zeker?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North