De juiste motor voor de juiste auto.
BMW bezit momenteel zo krankzinnig veel informatie over de nieuwe 8-serie dat ze haast op springen staan. Om de druk toch enigszins uit de ketel te laten ontsnappen, smijten ze wat broodnodige details op straat, zodat wij, als fans, het nek krabben voor even kunnen staken.
Goed, technisch gezien betreft het hier nog altijd een prototype en/of studiemodel, maar de auto bevindt zich inmiddels in een dusdanig ver stadium dat hij feitelijk productierijp is. De kans dat er in de tussentijd nog ingrijpende veranderingen zullen worden aangebracht is dan ook bijzonder klein, zeker nu ze in een officieel persbericht een boekje opendoen over de technische specificaties.
De BMW 8-serie, in het specifiek de M850i (M) xDrive, krijgt o.a. een volledig herziene V8, intelligente vierwielaandrijving en een actief blokkerend achterdifferentieel. Daarnaast zorgen adaptieve M dempers voor actieve rolstabilisatie en krijgt de 8-serie actieve besturing, genaamd Integral Active Steering. Het moge duidelijk zijn dat de wagen bepaald geen stilzitter is.
De achtcilinder in de ranke coupé geniet een behoorlijke upgrade. Zonder dat het gewicht van de V8 toegenomen is, heeft BMW het voor elkaar gekregen de krachtbron 68 pk en 100 Nm koppel extra te geven. Als resultaat produceert de V8 voortaan 530 pk en 750 Nm. Nu is het ergens balen dat de 8-serie in M-trim over minder vermogen beschikt dan de nieuwe M5, maar goed, zo is het nu eenmaal. Wellicht dat er nog een krachtiger exemplaar in de pijplijn zit. Een volwaardige M8, bijvoorbeeld. Schakelen gebeurt middels een achttraps Steptronic-sportautomaat. Een sportuitlaatsysteem moet de M850i een toepasselijk en waardig geluid geven.
reggie-boy_rood zegt
Met welke auto gaat deze concurreren?
scooper zegt
@reggie-boy_rood: Subaru BRZ
dromedaris zegt
@reggie-boy_rood: S AMG coupé?
qoekje zegt
@reggie-boy_rood: lexus lc500 audi A7 mercedes s/e coupe enz…
berlinetta zegt
@qoekje: Qua prijs waarschijnlijk ook wel de Polestar One. En vergeet de SL niet (of gaat ie verdwijnen?)
adhd1001 zegt
@reggie-boy_rood: Polestar coupé ?
PunicaOase zegt
@reggie-boy_rood: mustang gt
VeniVidiVici zegt
@reggie-boy_rood: Met die van mij bij het stoplicht.
jonathan1996 zegt
Bmw zal de auto voorstellen bij de start van de le mans omdat de 8gte daarin meerijdt!
KUYL zegt
Blijf het jammer vinden dat de nieuwe 8 de 6 coupe vervanger is geworden.
Als 8 serie had je toch gehoopt dat het een S coupe tegenhanger zou worden met dan ook de N74 V12 erin.
Los daarvan wordt het denk ik wel een mooie wagen.
berlinetta zegt
@kuyl: Wat niet is, kan nog komen ;)
fromtheg zegt
De naam M850i geeft aan dat er ruimte zou zijn voor een M8.
ds3thp zegt
@fromtheg: niet alleen qua naam, maar ook qua vermogen! De 600pk V8 uit de M5 is zo een optie natuurlijk
berlinetta zegt
@ds3thp: Ik denk dat ze eerder deze nieuwe V8 aanpassen dan de V8 uit de M5 nemen. Aangezien ze een nieuwe hebben ontwikkeld, neem ik aan dat dat blok ook beter is.
straatpiraat zegt
@berlinetta: ik denk toch van niet. De V8 uit de M5 is namelijk ook nieuw. Ik denk eerder dat dit een aftreksel is van het blok uit de M5.
berlinetta zegt
@straatpiraat: Nee die is niet nieuw. Die lag ook al in de vorige M5 en ook al in de eerste generatie X5M.
berlinetta zegt
Bij een retedikke V8 had ik toch iets meer verwacht, maar daarna zag ik pas dat dit ‘slechts’ de M850i is. Een M-performancemodel waarschijnlijk. Als die al over de 500 pk gaat, dan belooft dat wat voor de M8. Ik gok op 630 paardjes voor de echte M. Meer dan voldoende power om netjes 100 te rijden op de 100-baans A2.
phaeton zegt
@berlinetta: Als het F10 M5 speciaaltje 600pk heeft, hoop ik stiekem dat een idiote M8 tussen de 670-700pk heeft. Even appels en peren, maar Ferrari poetst ook 720pk uit de V8 in de 488 Pista. In dat licht, toch, zou ik 630 voor een M8 teleurstellend vinden.
mikje90 zegt
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die nieuwe 8 serie, helemaal niet spannend vind ogen. Maar misschien is dat anders als de camouflage eraf is.
toyotavenray zegt
Voor die dikke motorisering zal er wel een v12 in komen van de m760i.
jorden zegt
Van een zesje een acht maken, heb het wel eens op de basisschool geprobeerd op m’n rapport. Ze strapte er toch niet in.
Ik vind het wel een mooie auto hor! maar de 8-serie had naar mijn idee een 7-serie coupé moeten zijn. Een directe aanval op de S-coupé.
berlinetta zegt
@jorden: Maar dat is toch precies wat de 8-serie is? De naamgeving is alleen anders bij BMW. Ik hoop daarnaast dat er nu ook eens een echte 5-serie coupe komt (een 6-serie dus). Dat is een mooie aanval op de E coupe.
lekkaah zegt
@berlinetta: Is dit een nieuwe V8?
berlinetta zegt
@lekkaah: In de tekst staat een volledig herziene. Ik stel dat voor het gemak even gelijk aan nieuw.
lekkaah zegt
@berlinetta: Hmm ja point taken, ze zullen vast de V8 van de M5 als basis hebben gebruikt, vanaf een bepaald punt opnieuw hebben ontwikkeld
ben benieuwd.
berlinetta zegt
@lekkaah: Ja dat denk ik ook. Het basisblok zal vrijwel gelijk zijn, maar alles zal nog eens onder de loep zijn genomen en verbeterd waar dat mogelijk was.
Rudy zegt
@berlinetta: Denk dat die verbeteringen wel mee zal vallen, je kunt de huidige 4.4 v8 feitelijk zo chippen naar > 500pk volgens mij?. Ze zullen best het eea gewijzigd hebben, daar niet van.
berlinetta zegt
@rudy: Ik snap dat je dat blok eenvoudig kan chippen, maar BMW zal vooral gekeken hebben naar hoe de motor zuiniger kan zijn etc.
willeme zegt
@berlinetta: nee, deze 8 Serie is in technisch opzicht gebaseerd op de nieuwe 5-serie. Het is echt gewoon even een zesje ineens een acht noemen ;)
berlinetta zegt
@willeme: Oh…
Dan hoef ik hem ook niet meer.
jorden zegt
@berlinetta: Ik kan het mis hebben, maar de 8 serie is volgens mij net als de oude 6-serie weer op een 5-serie gebaseerd. Het type 6-serie is nu vrij gemaakt voor die wat vreemde hoge 6GT.
phaeton zegt
@jorden: Ach ja, als het met de 2-serie kan dan is het bij een 6-serie ook niet zo erg meer.
gregorius zegt
Retedikke V8?
Of gewoon een bepaald blok met 4395 cc’s en 2 turbo’s erop? In dat geval is het niks nieuws!
jerry zegt
Het is niet echt een sportwagen met spannende specs. Meer een luxe cruiser. Jammer dat ze niet eens een echte sportwagen maken.
Overigens is dit wel een mooi apparaat.
kniesoor zegt
@jerry:
Net als z’n directe concurrent, de S AMG Coupé.
willeme zegt
@amghans: nee, eigenlijk de E-Klasse coupe. Qua prijs zal deze erboven uitsteken waardoor we aannemen dat het een S-concurrent is, maar de S-Klasse is echt een volle maat groter.
kniesoor zegt
@willeme:
Mmm, zoals de Fransen zeggen : I’ll take your word for it. :-)
StijnB zegt
“Ranke coupé?!? Waar dan?
allesmetturbo zegt
Lekkah
arias12 zegt
Nice geweldig nieuws!
schuiftrompet zegt
Nu hopen dat het V8 geluid op orde is. Het liefst via de einddempers ipv via de speakers
alpinafanb10 zegt
Wachten op de B8? van Alpina
autobleg zegt
Maar weten we de buitenmaten en prijzen al dan? Pas dan kunnen we toch met zekerheid zeggen of deze gaat concurreren met de S klasse coupe?
loserboi932 zegt
Erg fijn. Niks zo mooi als het geluid van een V8. Zag gisteren nog een m4 rijden. Mooie, indrukwekkende auto. Maar het geluid was erg jammer. Ik hoor liever een 10 jaar oude v8 (merk boeit niet) rijden, dan een vlamnieuwe m4.
berlinetta zegt
@loserboi932: Nou de V8 van BMW klinkt toch ook niet super fantastisch? Ook niet heel slecht overigens, maar het kan wel beter.
loserboi932 zegt
@berlinetta: ja dat is waar.
bartsmit zegt
Die ga ik halen.