Wederom nieuws over McLaren’s 650S. Na de 650S Le Mans komen de Britten volgende maand met een versie op de proppen die niet alleen visueel is aangepakt, maar ook onder de kap.
Naar verluidt gaat deze hardcore maar straatlegale versie ‘675LT’ heten, waarbij het 675 verwijst naar het aantal pk’s en LT staat voor Long Tail. Deze aanname is gebaseerd op het feit dat de camouflagewrap op bovenstaand prototype bestaat uit allemaal kleine afbeeldinkjes van de F1 GTR Long Tail.
Deze Long Tail moest het destijds opnemen tegen de Mercedes CLK GTR en Porsche 911 GT1 en kreeg daarom een meer langgerekte body om vooral aerodynamisch gezien beter voor de dag te komen. De homologatieversie van deze racer met uitgerekte bips is de McLaren F1 GT waar (helaas) slechts drie stuks van zijn gemaakt.
Afijn, de 675LT is vooral bedoeld om het gapende gat tussen de 650S en de P1 op te vullen, maar moet natuurlijk ook z’n mannetje staan tegen de turboloze 991 GT3 RS (Porsche, schiet eens op met dat ding) en de 458 Speciale. Daarnaast weten we al dat Ferrari bezig is met en geblazen opvolger van de atmosferische V8 van de 458, dus waarschijnlijk anticipeert McLaren op deze manier alvast op een eventuele toename aan pk’s en Nm’s bij de concullega.
Naast extra pk’s gaat de 675LT naar verwachting lichter worden dan z’n iets gangbaardere broer. De nieuweling is dan ook vooral gericht op circuitgebruik en leent waarschijnlijk onderdelen van de 650S GT3. Daarmee komen we meteen op het slechte nieuws, want als de geruchten kloppen wordt de nieuwe variant twee keer zo duur als de huis-tuin-en-keuken Mac. Nog meer slecht nieuws: er worden er waarschijnlijk maar 250 van gebouwd.
Desalniettemin zijn het interessante berichten vanuit Woking, en dan hebben we het nog niet eens over de aankomende Sports Series gehad. We gaan in elk geval nauwgezet volgen of McLaren, dat intussen z’n plekje tussen de gevestigde orde aardig verdiend heeft, de hoge verwachtingen waar kan maken. Zodra de show in Genève begint (5 maart aanstaande) weten we meer.
Update 4 feb. 2015: McLaren heeft de eerste teaser voor de 675LT online gezet, die check je HIERRR
w0o0dy zegt
“Iets lichter”… Als Autocar gelijk heeft 100kg lichter… Dus echt heel erg licht voor een moderne supersportwagen
Author zegt
@w0o0dy: er staat nergens “iets lichter”.
pikes83 zegt
Maar als je een echte auto wilt….koop dan een honda..
Zjonnie zegt
@pikes83: of een Honda of een McLaren.. hmmm moeilijk..
str8six zegt
@pikes83: maak me gek! Geen McLaren kan tippen aan zo’n dikke Jazz natuurlijk
mrrallycross zegt
Haha om het gapende gat 650 naar p1 te vullen. Vullen doet hij wel maar wel verschil zal het niet maken. Desalniettemin ben ik wel benieuwd
phaeton zegt
Long tales zijn altijd goed
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@phaeton: Jij houdt van lange verhalen ja?
phaeton zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Verdoemme. De edit-knop is weer gewenst op mobiel.
arii zegt
Blijft een lelijk ding. 12c koplampen/voorkant was veels mooier!
jaapiyo zegt
Met al deze verschillende versies van de
MP4-12C650S wordt het gamma inmiddels wel een beetje 911esque.Overigens heb ik er nog steeds niet veel mee, relatief gezien dan. Ok, als autoliefhebber kan je er niet omheen dat het indrukwekkende apparaten zijn met ook wel een paar mooie feautures zoals die laag uitgesneden voorruit en dergelijke maar gegeven de keuze; de Speciale respectievelijk Laffe in een hartslag.
imdoctorbob zegt
@jaapiyo: Erg met je eens. Een niche in een niche. Als ergens een markt voor is wil niet zeggen dat je daar in moet springen. Ten eerste snoep je ook gewoon bij je andere modellen verkoop vandaan, maar misschien ook wel het belangrijkst je portfolio wordt gewoon erg ondoorzichtig en daardoor minder iconisch…
Dit gevoel heb ik nu bij McLaren, welke auto moet je nu kopen en is die over een half jaar al niet outdated? Leuk als je 2,5 ton neerlegt voor een auto…
Daarnaast denk ik dat Porsche het beter voor elkaar heeft: de prijsklasse waarin ze opereren zit beetje tussen de 75K tot 250K en dan nog een flinke uitschieter naar de Carrera GT/918. Dit maakte die laaste erg bijzonder, maar er is ook keuze of je “gewoon” een carrera wil om erbij te horen, of toch een sportievere cayman GTS of Carrera S, of een dikke Turbo om autobaan te cruizen of een GT3 (RS) voor dat semi-race gevoel. Persoonlijk vindt ik dat wat veel keuze, maar afhankelijk van je budget is er toch zichtbaar verschil tussen de capaciteiten van de auto.
In dit geval heb je een sportauto van 2,5 ton die eigenlijk vergeleken met alles wat er te koop gewoon erg snel is, zowel op straat als op het circuit, speciaal uitziet, EN confortabel is. En nu willen ze een duurdere versie maken die eigenlijk nog sneller is zonder dat er eigenlijk iets speciaals mee is. Waarom zou ik een 3,5-4 ton (gok ik) kostende straatauto voor trackdays willen? Is die “gewone” MP4CS650D niet sportief genoeg? Tik een ton af en ga lekker een jaartje echt racen als dat is wat je wil…
MR zegt
@imdoctorbob: daarom komen ze ook met de Sport Series line up die een hele reeks modellen krijgt. :)
berlinetta zegt
McLaren’s doelstelling is volgens mij het pesten van Ferrari. Bij elk nieuw model dat Ferrari voornemens is uit te brengen, komt McLaren ook weer snel met iets nieuws. Aan de ene kant slim, maar aan de andere kant zou ik liever zien dat ze hun eigen ding doen.
lincoln zegt
@berlinetta:
doelstelling = $$$$$$$$$$ .. sorry .. weg romantiek ..
janmetdelangeachternaam zegt
McLaren wordt het nieuwe Porsche met al deze variaties?
MR zegt
@janmetdelangeachternaam: met de Sport Series model lineup wel ja ;)
Kvgorp zegt
Shmee weer over de zeik. Koopt hij een 12c paar maanden later komt er de 650S. Koopt hij een 650S komt er binnen een maand een 675LT
mclarenf1lm zegt
Ik vind het sowieso een van de meest originele camouflages die ik heb gezien op een wagen.
Vorige long tail was wel effe iets langer dan het originele model, dat lijkt hier wel mee te vallen.