De crossover onder de X1 moet al over twee jaar in de showrooms verschijnen. De nadruk komt overigens te liggen op design, en niet op praktische bruikbaarheid. Een soort MINI Paceman van BMW dus, want dat is zo’n doorslaand succes…
De Urban Cross (dit is de projectnaam, de uiteindelijke aanduiding is nog niet zeker) krijgt in ieder geval een coupé daklijn en zal dus meer op de Paceman dan op de Countryman lijken. In totaal mag de compacte stadsrakker niet meer dan 1300 kilogram gaan wegen en wordt de compacte crossover ongeveer vier meter lang.
De auto wordt uiteraard gebaseerd op het FWD-platform van de BMW 2 Serie Active Incontinentieluier. Onder de motorkap zullen we dus drie- en viercilinders gaan aantreffen. Omdat elektrische aandrijving voorbehouden blijft aan de i-range, gaan we er vooralsnog vanuit dat er alleen misschien een plug-in hybrid versie zal komen.
Het interieur zal cleaner zijn dan we van huidige BMW’s gewend zijn, iets wat we overigens ook voor andere nieuwe BMW’s kunnen verwachten: minder overlappende vlakken en rustiger vormgeving zullen centraal staan bij de interieurontwerpen.
BMW voelt zich schijnbaar genoodzaakt om haast te maken met dit project, wellicht ingegeven door het feit dat aartsrivaal Audi in 2016 al de Q1 op de markt gaat brengen. Vraag is alleen hoe ze denken de auto’s te gaan verkopen. De MINI Paceman is niet bepaald een verkooptopper en verdwijnt waarschijnlijk uit de showroom. Conclusie: men zal een aantal zaken grondig anders aan moeten gaan pakken.
Update (15-04): de geruchten omtrent de Urban Cross blijken onjuist, alle info lees je HIER.
bouwvakkert zegt
Weer een nep BMW
kapiteinaudi zegt
“De nadruk komt overigens te liggen op design.” BMW kennende, belooft dat niet veel goeds…
sydney zegt
@kapiteinaudi: Ja want naast miskleunen als de Active Tourer en 5GT en de hate it or love it types als de X4 en vooral X6 is de rest van het gamma inderdaad ook niet om aan te zien…Nee, dat pakt Audi met zijn ‘vooral niemand tegen de neus willen stoten” design het veeeel beter aan.
branko zegt
Net naar Duitsland geweest in zo’n active tourer. Wat een drama. Echt niet het gevoel dat je in een BMW rijdt…
Van mij mogen ze stoppen met die rare modellen.
desjonnies zegt
” Het interieur zal cleaner zijn dan we van huidige BMW’s gewend zijn, iets wat we overigens ook voor andere nieuwe BMW’s kunnen verwachten: minder overlappende vlakken en rustiger vormgeving zullen centraal staan bij de interieurontwerpen ”
Ergo, het interieur is nu helemaal dat van een rouwkamer geworden ?
Als je de foto’s van die witte M 535 i ziet en de meuk, sorry een ander woord is er niet voor, van wat de gemiddelde BMW nu voorstelt, kun je alleen maar verdrietig worden.
robskilov zegt
Ben benieuwd, als BMW zich vooral op design richt, en het dus niet uitmaakt hoeveel kinderen er mee kunnen, komen er vaak wel gave auto’s uit.
E34M5Touring zegt
Nog even en dan zijn alle niches wel gevuld. Kunnen ze weer aan de slag met echte auto’s. Is al weer even geleden…
sydney zegt
@E34M5Touring: Vanuit het oogpunt van fabrikanten snap ik dat krampachtige gedoe om elke niche gevuld te hebben wel.Alleen het houdt een keer op he? Op een gegeven moment is de vijver leeg, zijn de klanten gewoon op.Natuurlijk is het doel om als(in dit geval BMW) je klanten bij de concurrent vandaan te halen, maar datzelfde doel heeft je concurrent dus ook.Ergo;steeds grotere voorraden tegen hoge kosten, minder marge en veel winkeldochters en ex rentals die aan het eind van het jaar bij dealers in hun maag gesplitst worden.
Je moet het trouwens maar allemaal kwijt kunnen in je showroom zeg, ik moet er niet aan denken om dan even die auto achteraan nodig te hebben of om alles om te moeten/willen gooien.
desjonnies zegt
@sydney:
Ik snap het juist niet om te proberen iedere niche te vullen, als organisatie raak je het overzicht kwijt en het hele circus van verschillende onderdelen doet je kostprijs omhoog jagen.
Wat ik niet begrijp is dat een merk als BMW zich niet één ding afvraagt, wat ze vroeger wel deden : Wil ik überhaupt in deze markt opereren ?
In de tachtiger jaren is het een hele strijd geweest van toenmalig hoofd ontwikkeling Dr Zahnradmacher de directie te overtuigen dat de begrippen Diesel en BMW bij elkaar konden passen.
Hetzelfde geldt voor het fenomeen station wagen, het heeft jaren geduurd eer BMW aan de station begon.
Momenteel krijg ik de indruk dat zowel BMW als Mercedes proberen voor elck wat wils te brengen, iets dat uiteindelijk tot pijnlijke keuzes zal moeten leiden en het zorgvuldig door marketing mensen uitgevonden premium onder druk zal komen staan.
Zeker met het downsizen en aanboren van niche markten.
lambo4all zegt
@desjonnies: het verschil tussen mercedes en bmw is dat mercedes je nog vaak leuk verrast met een veel te grote G klasse, een supersporter, een S klasse (coupe) die simpelweg de beste auto ooit is en een 500pk sterke c klasse (station). Bij bmw worden de M modellen steeds meer normale bmw’s en de normale bmw’s steeds meer mainstream dertien in dozijn auto’s. Mercedes zet een gla in de showroom, maar parkeert er ook een g6x6 naast.
E34M5Touring zegt
@sydney: Deze modellen hebben, zoals je zegt, enkel bestaansrecht omdat een ander ze ook maakt. Ik snap alleen niet dat BMW er steeds in meegaat. Voor Audi is het simpelweg een stuk goedkoper om zoiets te doen. Want die Q1 krijgt sowieso een VW zusje en misschien zelfs wel een Skoda en Seat zusje. Zoals Sjonnies ook zegt, vroegah hoefde het allemaal niet zo bij BMW. Nu is alles mogelijk. Hoeft van mij niet zo. Dit soort modellen vind ik een beetje gelul in de ruimte. En dr wordt wel een sloot geld tegenaan gegooid om het te maken allemaal.
mashell zegt
@E34M5Touring: voor BMW is het natuurlijk zeer interessant om een BMW zusje van de MINI countryman te bouwen. Dan heb je 2 kanalen om de investering in ontwikkeling van deze auto terug te verdienen.
Esprit_de_Flandre zegt
@E34M5Touring: Je zal het niet graag horen, maar dit is geen kopie…
http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2014/07/zinoro-1e-china-1.jpg?97ba00
http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2014/07/zinoro-1e-china-4.jpg?97ba00
BMW gooit z’n modellen met plezier te grabbel aan hun Chinese vriendje. In de toekomst gaan we nog meer van dit zien.
http://www.carnewschina.com/2015/04/14/brilliance-bmw-zinoro-concept-next-will-launch-on-the-shanghai-auto-show/
Waar nu BMW uit de bus komt als grootste Premium-merk, maar nog steeds verbleekt bij VW, kan over een jaar of 10-20 de BMW-groep een paar Chinese volume-merken tellen, waardoor BMW heel hard op Audi kan gaan lijken…
mrrallycross zegt
Wordt waarschijnlijk veel verkocht omdat mensen nu op een “goedkopere” manier een grote bmw kunnen kopen.
reistje zegt
“Cleaner” is waarschijnlijk een ander woord voor kaler uitgerust.
Maar goed ik snap het wel van BMW, verkoopt vast goed. Mijn BMW liefde groeit er echter niet van brr.
gregorius zegt
Het probleem van de Paceman & al zijn grote Gayman-broertjes is dat de prijs niet helemaal bij de feel past. Mini = premium klein. Paceman is groter, nog duurder, leuk gedesigned, maar t voelt van binnen nog steeds medium-premium aan; totaal nog niet BMW.
Overigens vind ik de X1 van binnen ook totaal niet van het niveau 3, 5 en hoger.
Dus, ja, t maakt sense dat BMW t over een andere boeg gooit: premium badge die bij premium prijs hoort. Dus een X6-lijn op de X1, met de BMW opties. Zou best kunnen werken. Het publiek wat t aan zal trekken is van het zelfde niveau als de bestuurders die vrolijk de sneeuwkettingen om de voorbandjes van een 116d leggen.
Dutchdriftking zegt
Deze hoeft opzich niet te komen
toyotafortuner zegt
Het zal er vast niet uitzien, net als de Paceman
thezonda zegt
Ik zie liever een X7. Zelfde grootte als de GL en een dikke V8 onder de kap!
730ld zegt
@thezonda: jij snapt het
Esprit_de_Flandre zegt
Voorstel aan BMW ten behoeve van de BMW-fans:
(tis te zeggen, dat ze verdomme stoppen met zagen)
Na de val van Nazi-Duitsland lag de enige werkende fabriek in de Sovjet-zone, in Eisenach. De BMW’s die daar gemaakt werden kwamen op de markt als EMW. Plak dus gewoon op alles wat voorwielaandrijving is de badge EMW.
Dat maakt meteen ook heel wat nummers vrij voor meer modellen, want eerlijk gezegd, het wordt wel zeer druk onderaan, met de 2 coupé, 2 cabrio, 2 active tourer, 2 gran tourer, en die urban cross krijgt ook vast nummer 1 of 2. Doet trouwens nogal raar aan, een coupé en cabrio met dezelfde nummering als hun compacte monovolumes.
Dus, twee merken. Eéntje met uitsluitend RWD en AWD, en eentje met FWD…
730ld zegt
Hokken!
ronaldddvos zegt
X0,5?