![Palmer-Horner](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/Andy-Palmer-Christian-Horner.jpg)
Hmm, wat zou daar de reden van zijn?
Onlangs maakten Aston Martin en Red Bull Racing bekend dat ze hun samenwerking gaan uitbreiden. Meteen brandde de speculatie los over wat dit daadwerkelijk te betekenen heeft voor Max’ team. De speculatie betrof overigens niet alleen de keuze voor de motor waarmee het team uit Milton Keynes aan de start verschijnt na 2018, maar ook de toekomst van het team in bredere zin. ‘Insiders’ denken te weten dat Red Bull einbaas Dietrich Mateschitz wel zo’n beetje genoeg heeft van de F1. De grotere bemoeienis van Aston Martin bij het team zou een overlevingsstrategie kunnen zijn van Christian Horner om het team ook na een eventuele exit van Red Bull door te zetten. Interessante speculaas, maar laten we het even houden bij de moteur.
Vanaf de aankondiging leek het mede door uitspraken van Horner zelf zo dat Aston Martin zelf een F1-motor gaat ontwikkelen voor Red Bull. Cynici/realisten merkten echter meteen op dat Aston Martin wel wat klein is om aan zo’n hachelijke onderneming te beginnen, zeker op korte termijn. Het huidige motorenreglement geldt immers nog tot en met 2021 of, als Ross Brawn zijn zin krijgt, in ieder geval nog tot en met 2020.
Daar Aston Martin voor haar straatauto’s (deels) gebruikt maakt van Mercedes-techniek, opperden enkelen dat er weleens een Mercedes-PU met een Aston Martin badge achter in de RBR15 kan komen te liggen. Klinkt op zich ‘logisch’, maar er zijn twee dingen die in het nadeel spreken van deze theorie. Ten eerste is de band tussen Mercedes en Aston Martin vrij losjes. Mercedes heeft maar een belang van vijf procent in de Britse sportwagenmaker. Ten tweede heeft Mercedes er in de afgelopen jaren altijd voor gezorgd dat Red Bull Racing juist níet de beschikking kreeg over Mercedes blokken.
Optie drie was dat er een motor in de maak zou zijn door een derde partij, met hulp/geld/morele steun van Red Bull Racing. In het verleden schakelde het team al de hulp in van voormalige Ilmore-goeroe Mario Illien om Renault wat tips te geven over de motor. Daarnaast zingt de naam van Cosworth nog altijd boven de markt, hoewel dat meer lijkt te berusten op oude sentimenten dan iets wat lijkt op recente daadkracht.
Er is nog niks definitief besloten, maar het eerste scenario heeft een boost gekregen doordat naar buiten is gekomen dat Aston Martin wat motoren-technici van Ferrari’s F1 team geschaakt heeft. Aston’s CEO Andy Palmer is er nu van overtuigd dat hij de know how in huis heeft om een F1 motor te ontwikkelen, zo zegt hij tegen Motorsport-Total.com:
Ik heb nu de knappe koppen in huis om een F1-motor te bouwen. Ik ben er zeker van dat we die mogelijkheid hebben.
Helaas gooit de CEO in de volgende zin ook meteen weer wat koud water op het vuur:
We moeten goed bekijken of een relatief klein bedrijf als Aston Martin de kosten kan dragen om een F1-motor te ontwikkelen. Dat is het grote verschil tussen ons en de grote jongens als Renault en Mercedes.
Enfin, de intentie om met een eigen ontwikkeling op de proppen te komen lijkt in ieder geval aanwezig te zijn.
Ik denk niet dat het slim is, ook al worden de PU’s simpeler straks…..kost nog steeds een vermogen om dit soort zaken te ontwikkelen…
@maartenoosterbaan: aan de andere kant is het natuurlijk geweldig voor een bedrijf als Aston Martin om heelveel kennis te krijgen over het bouwen van motoren. En als daarbij een deel van de kosten vergoed worden door Red Bull wordt de toetredingsbarrière natuurlijk een stuk kleiner. Maar goed het blijft wel een heel groot risico voor Aston Martin.
@razer: zou het misschien met een externe partner nog kunnen zien gebeuren…maar puur voor alleen F1 500 miljoen – 1 miljard neerleggen….althans dat zijn volgens mij wel de bedragen die Mercedes, Renault en Honda neerleggen en Ferrari zal er niet extreem veel onder zitten….dat zie ik AM op dit moment niet zelf zomaar doen.
@maartenoosterbaan: simpeler??? De nieuwe motoren zijn niet alleen bedroevend kwestie van geluid, ze zijn zo complex dat ze eigenlijk pakken duurder zijn dan de voormalige atmosferische 2.4 V8 motoren
@chrisvis: volgens mij snap je niet helemaal wat ik schrijf of wat er staat te gebeuren….ik zei niets over de huidige PU’s die inderdaad te complex en duur zijn. Echter, zoals ook in het artikel staat, gaan we in 2020 of 2021 nieuwe PU’s krijgen die simpeler zullen worden. Maar ook dan verwacht ik niet dat AM dit in z’n eentje kan doen…..Mercedes laat al een paar jaar zien dat turbomotoren best goed kunnen klinken (nee niet in de F1….denk leg het maar even uit) maar geluid is in principe energieverspilling, zeker bij een F1 turbomotor dus ook daar verwacht ik bij een nieuwe formule niet extreem veel van. Maar ik laat me verrassen.
@maartenoosterbaan: ik hoop samen met u verrast te worden maar ik vrees er helaas voor?
@maartenoosterbaan: Aston Martin hoort om de aantal jaar failliet te gaan, hoort bij de herritage
@hehe: ghe ghe…ok goed punt! Gaan met die banaan Andy!
Cosworth!!!
Interessant. Ik kan het me echter bijna niet voorstellen dat AM met een paar Ferraristen even een F1 motor gaan bouwen.
Andy Palmer spreekt goed Nederlands.
@fiero: de quotes stonden op een Duitse site, zodoende ;)
zie er nog van komen dat RB straks een trapauto is ipv een auto aangedreven door een motor
Andy Palmer is toch geen familie van ‘grote held Jolyon” hoop ik.
Anders wordt er misschien voor hem wel een zitje geclaimd…
Zou motoren ontwikkelen en leveren aan drie teams voldoende zijn om quite te draaien?
Als Mateschitz de stekker er uit trekt is het einde verhaal van dit “topteam”. Max volgend jaar een mooi afsluitend jaar met dit team en dan verkassen naar een echt topteam
Be ‘Cosworth’ it!
Dit kan alleen maar werken als er een hele grote geldschieter achter zit en als ze daarnaast een echte ‘motortovenaar’ aantrekken. Dan nog heeft het toch echt tenminste 3- 4 jaar nodig waarvan een behoorlijk deel praktijk, experimenteren in races. Als ze pas met echt racen willen starten wanneer iedereen aan een nieuw motorenreglement moet voldoen hebben ze een (kleine) kans om ook bovenin mee te doen.