Een betrouwbare youngtimer die flink aan de bak moet! Wat zijn dan de beste opties?
Als er één merk dat populair is onder de youngtimer-rijders, dan is het Volvo wel. Vroeger was dat vooral omdat ze onverwoestbaar waren. Tegenwoordig zie je nog altijd Volvo’s van allerlei pluimage in Nederland. Maar dat is niet alleen vanwege de betrouwbaarheid. Nee, het komt ook doordat de eigenaren er maar genoeg in blijven investeren omdat het fijne auto’s. Er rijden zat cardiologen in een 20 jaar oude Volvo’s, maar niet in oude BMW’s of Opels. Saab bestaat niet meer, dus nu hebben ze hun pijlen gericht op Volvo.
Betrouwbare youngtimer voor Maarten
Maar Autoblog-lezer Maarten weet dat Volvo ook niet heilig is. Hij heeft een V70 Summum (dus met zo ongeveer alle opties) uit 2008 en die is heel veel dingen: comfortabel, relaxed en zeer representatief. Niet zozeer snel, maar dat is ook niet erg.
De auto moet een langloper zijn, geen hardloper. Het probleem is de betrouwbaarheid. Met name roest (iets wat bij de twee voorgaande generaties minder voorkwam) begint de auto op te breken. Ook zijn er sowieso flink wat onderhoudskosten per jaar, ongeveer 4 mille. Dat vindt Maarten nét eventjes te gortig.
De wensen en eisen voor een betrouwbare youngtimer kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Volvo V70 Summum op lpg N522SB uit 2008 |
Zakelijk / Privé: | Beide |
Koop / lease: | Koop |
Budget | € 20.000 |
Jaarkilometrage | 35.000 |
Brandstofvoorkeur: | Lpg, benzine of diesel |
Reden aanschaf andere auto: | Roest en kosten, onderhoudskosten v €4000 2023 |
Gezinssamenstelling: | 4 volwassen waarvan 2 kids v 19&21jr |
Voorkeursmerken / modellen: | Comfortabel |
No-go merken / modellen: | Frans |
Zo komen we aan de cijfers:
- Verbruik via Fuelly/Spritmonitor
- Motorrijtuigenbelasting via belastingdienst
- Brandstofprijs via United Consumers (€ 2,109 per liter)
- Verzekering gemiddelde diverse aanbieders (WA+, 10 schadevrije jaren)
Disclaimer voor een betrouwbare youngtimer
Voordat we beginnen, even een kleine noot: 4.000 euro aan onderhoud is een tikkeltje veel, maar zeker niet ongewoon met youngtimers. Het zijn minimaal 15 jaar oude auto’s die simpel weg al een leven erop hebben zitten. Daar ga je vervolgens 35.000 km per jaar mee rijden. Dat zal altijd gepaard gaan met kosten. Je kan ze zakelijk afboeken, dus dat is je voordeel. Met auto’s van 15 jaar en ouder staat en onderhoud belangrijker dan wat dan ook, dus liever een goed onderhouden Jaguar dan een slecht onderhouden Lexus (@nicolasr hoorde dit verkeerd en kocht een slecht onderhouden Lexus).
Honda Legend 3.7 VTEC SH-AWD (KB1)
€ 18.995 (Frankrijk, specialist)
2008
95.000 km
Wat is het?
De auto die iedereen constant vergeet, ook in de zoektocht naar een betrouwbare youngtimer. De Honda Legend zit qua formaat, techniek en rijeigenschappen een beetje tussen de 5 Serie en 7 Serie in (zij het meer richting de eerste). Wat helpt is dat er geen Legend 2.0 diesel is, alle Legends in Europa hebben de 3.7 VTEC motor met 300 pk en die zijn allemaal volgehangen met uitrusting.
Hoe rijdt het?
Verrassend goed en verrassend capabel. Je merkt uiteraard dat het een grote auto is en dat de besturing vrij afstandelijk is. Maar als je ervoor gaat zitten, kan de Legend echt wel wat. Het vierwielaandrijving is behoorlijk inventief en de motor bovengemiddeld krachtig. Het enige nadeel is dat het gewicht nadrukkelijk aanwezig is en 300 pk is weliswaar veel, maar 340 Nm is vrij bescheiden. De automaat is voldoende: je merkt echt wel hoe er stappen zijn gezet. Rijdt je echter gewoon normaal tot vlot, is de Legend een uitermate prettige metgezel.
Kosten Honda Legend
- Verbruik: 1 op 8,41
- Brandstofkosten: € 732
- Gewicht: 1.854 kg
- Motorrijtuigenbelasting: 117
- Verzekering: € 90
- Totale kosten: € 939
Onderhoudsprognose
Het is een Honda, dus betrouwbaar? Eh, nou, ja, op zich wel. Vergeet niet dat er in Europa niet veel bekend is over de foutjes van een Legend, simpelweg omdat er maar een handjevol van zijn. Is er dan niets op af te geven? Jawel! Met name elektronica en de automaat. Vaak zijn het kleine storingen. Dus check of de motor normaal start en de automaat kordaat reageert. Ander ding: de distributieriem, die moet je om de 5 tot 7 jaar (afhankelijk van de kilometerstand) vervangen en dat is een redelijk klusje. Maar het valt in het niet bij kettingspanners ofzo.
Afschrijvingsprognose
Als een baksteen! Althans, toen ‘ie nieuw was. Tegenwoordig zijn ze zó zeldzaam, dat er nauwelijks een peil op te trekken is. Ze zitten al langere tijd rond de 15 mille, met hogere kilometerstand duiken ze onder de 10, deze superzeldzame en late 3.7 facelift zit onder de 20. Het zal zeker afschrijven, maar over een paar jaar kun je er altijd nog wel 10 voor vangen.
Infiniti EX37 GT (J50)
€ 13.950 (Duitsland, universele garage)
2009
155.000 km
Wat is het?
Een superluxe Japanse Nissan SUV met de kraag omhoog. Infiniti heeft twee SUV’s in Europa, waarvan de FX het bekendst is. Ook het tofst. Dit is een maatje kleiner en eigenlijk is dat maar goed ook. De FX is echt een kolos, terwijl de EX een bescheiden crossover is. Qua ruimte scheelt het niet heel erg veel, dus die twee kinderen kunnen gewoon mee. Ook fijn is dat de Infiniti volgehangen is met uitrusting. Geen kale praktijken zoals je bij Duitse merken nog weleens ziet.
Hoe rijdt het?
Verrassend goed! Jazeker, de FX is een prettig rijdende SUV. Het is een beetje een onderbelichte auto wat dat betreft, maar dit stuurt uitermate prettig. Het onderstel is afkomstig van de G-sedan, dus in feite is het een Nissan Skyline crossover. De V6 is krachtig en stelt de FX in staat om 6,4 seconden de 100 km/u te halen. Dat is erg vlot voor het type auto. Mocht je het verbruik te hoog vinden, ze zijn ook met een V6 diesel geleverd, maar die konden wij niet vinden. Die kwamen overigens in 2010 op de markt en zijn nog net geen youngtimer.
Kosten Infiniti EX37
- Verbruik: 1 op 8,62
- Brandstofkosten: € 714
- Gewicht: 1.876 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 117
- Verzekering: € 65
- Totale kosten: € 896
Onderhoudsprognose
Ook hier betreft het een vrij onbekende auto, dus ook nu vrij weinig écht grote issues die we kunnen vermelden. Dus neem een OBD-scanner mee om de auto uit te lezen. Check de historie. Controleer of alles naar behoren functioneert. De auto is in Nederland geleverd en de techniek is gelijk aan die van de bekendere 370Z. Dus onze inschatting is dat het prima kan functioneren als betrouwbare youngtimer.
Afschrijvingsprognose
Niemand kent het. Maar vergeet niet dat je al 6 mille ONDER het budget instapt. Dus meer dan 14 mille ga je niet afschrijven. Sterker nog, na een paar jaar en een ton extra op de klok is het altijd nog wel 5-7 waard. Houdt het onderhoud goed bij en zorg dat het gedocumenteerd is. Niet alleen voor jezelf, maar zo verkoop je de auto ook een stuk makkelijker.
Lexus LS460 Executive (USF40)
€ 14.945 (Duitsland, specialist)
2007
190.000 km
Wat is het?
De ultieme betrouwbare youngtimer voor mensen die rustig aan willen doen. De Lexus LS is misschien wel de beste auto ter wereld als je de combinatie comfort, uitrusting, betrouwbaarheid en geluid mee neemt. Dat laatste menen we: het is bijzonder stil in de LS én de geluidsinstallatie is bovengemiddeld goed. Dit is de derde generatie en die was een hele stap beter dan zijn voorganger. Qua styling is het nog steeds een verse verschijning.
Hoe rijdt het?
Zoals mijn moeder: enorm afstandelijk en stoïcijns. Zonder gekheid, de rijervaring van Lexus is niet al te best als je wil sturen. Het is allemaal vrij doods. Zoals @bart1976 altijd zegt, je moet je laten rijden in een LS. Dan ineens is klopt het allemaal wel. Ook als je achter het stuur zit: doe rustig aan, rijdt lekker op koppel en geniet van de stilte. Dan klopt de LS ineens wel. Maak niet de vergissing door te denken dat dit een langzame auto is, dankzij de 381 pk sterke V8 kan deze auto héle grote stappen zetten.
Kosten Lexus LS460
- Verbruik 1 op 8,23
- Brandstofkosten: € 748
- Gewicht: 1.945 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 117
- Verzekering: € 100
- Totale kosten: € 965
Onderhoudsprognose
Hier moeten we een dingetje heel erg duidelijk maken: ondanks de betrouwbaarheid zijn er wel degelijk aandachtspunten en is onderhoud enorm belangrijk. Grootste aandachtspunt bij deze generatie zijn de remmen. Check dus of de auto kordaat op de remmen reageert en de auto ook bij een noodstop functioneert. Controleer de schijf of ‘ie niet krom is (komt vaak voor). Ook bij de ophanging alles even goed checken, met name de voorste draagarmen (speling, slijtage). Probeer een zo laat mogelijk model te vinden, de vroege exemplaren hadden nog wel eens wat issues (ja, echt). De radiateur wil nog weleens kapot gaan (beetje goedkoop plastic geval) en de waterpomp kun je beter voortijdig vervangen.
Afschrijvingsprognose
Omdat de meeste mensen denken dat het absoluut de beste auto’s ter wereld zijn, zijn ze erg duur. Dat is enerzijds een beetje jammer (er zijn dus namelijk wel degelijk issues), maar wel handig. Dankzij het imago kun je de auto over een paar jaar vrij makkelijk verkopen. Lexussen met meer dan 3-4 ton gaan alsnog voor serieuze bedragen van de hand en aantoonbaar onderhoud is daar een belangrijk onderdeel van.
YOLO: Jaguar XJ 4.2 Sovereign LWB (X358)
€ 16.900 (Duitsland, specialist)
2006
115.000 km
Wat is het?
Een Jaaaaag. Met youngtimers kijkt men vaak naar de modellen die nét in de youngtimer-regeling vallen. Nu kijken we precies andersom: dit is namelijk een van de laatste uit de serie. Dan heb je een grotere kans op een betrouwbare youngtimer. Het ziet eruit als een enorme auto en dat is het ook, maar dankzij het aluminium chassis én koetswerk, valt het gewicht erg mee. In dit geval is het ook nog eens een LWB, alhoewel een versie met korte wielbasis meer dan voldoende ruimte biedt aan twee adolescenten.
Hoe rijdt het?
Zeer comfortabel met een verrassing. Zeker zo’n Souvereign met lange wielbasis is ingesteld op relaxed kilometers maken. Dankzij de aluminium constructie voelt de auto compacter aan dan deze is. Nee, je hebt niet idee met een Golf GTI onderweg te zijn, maar de auto gaat makkelijker van zijn plaats dan welke concurrent dan ook. Een ander pluspunt is het onderstel, dat (mits in puike conditie) waanzinnig goed oneffenheden kan absorberen zonder schokkerig te zijn.
Kosten Jaguar XJ 4.2
- Verbruik: 1 op 9,290
- Brandstofkosten: € 663
- Gewicht: 1.615 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 91
- Verzekering: € 85
- Totale kosten: € 839
Onderhoudsprognose
Deze generatie Jaguars is veel betrouwbaarder dan het imago doet vermoeden en zo’n laat exemplaar met weinig kilometers zal je zeker niet teleurstellen. Het is dus niet helemaal een YOLO, eigenlijk. De V8 van Jaguar is behoorlijk robuust. Qua betrouwbaarheid slaan we de V8 van Jaguar véél hoger aan dan wat BMW en Audi in de aanbieding hadden destijds, echt waar. Roest komt bij deze generatie niet voor en qua elektronica is het niet spannend (duidelijk een model aan het einde van de cyclus), maar redelijk foolproof. Dat gezegd hebbende, dit was nieuw een auto van een ton en daar horen ook navenante onderhoudsfacturen bij.
Afschrijvingsprognose
Onze inschatting is dat dit heel erg meegaat vallen. Dit is namelijk de laatste van de échte Jaguars daar waar het gaat om uitstraling. Oudere Jaguars zijn altijd in trek bij een select publiek. Dat publiek is vaak net ietsje groter dan het aanbod. Iedereen droomt nog weleens van een Jaguar XJ. Ooit, als je 10-20k over hebt. Niemand belooft zichzelf een Lexus, wel een Jaguar. Dus in principe zullen deze kosten heel erg meevallen, schatten wij zo in.
Conclusie voor een super betrouwbare youngtimer
De Jaguar natuurlijk! Zonder gekheid, die Japanners zijn geweldig en zullen tot in lengte van dagen blijven rijden. Het enige is wel dat het enige voor de Japanners spreekt, hun betrouwbaarheid en zeldzaamheid is. Ondanks dat de Infiniti, Lexus en Honda bijzonder luxe zijn, heb je dat gevoel niet meteen. Ook zit je met potentieel hoge onderhoudskosten: onderdelen kunnen verrassend duur zijn. Van de Japanners is de Lexus de slimste keuze met afschrijving in het achterhoofd. En het is gewoon een heerlijk dikke bak. De Lexus dus, tenzij je een Legend voor weinig op de kop kunt tikken.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
kennone zegt
Ik zou een 2012/13 XC70 T6 nemen.
Peter zegt
Het zou kunnen dat ik niet kan rekenen/lezen, maar volgens mij is dat niet 15 jaar dus youngtimer.
sabrerator zegt
Persoonlijk vind ik het materiaalgebruik in Japanners het nét niet. Heb ooit eens in zo’n Lexus meegereden en vind het een erg mooie auto. Maar knopjes en digitaal klokje uit een Corolla. Toch jammer.
De Jaguar dus…
Met Ford-knopjes. Inderdaad.
406_v6 zegt
Was dan geen LS denk ik?
sabrerator zegt
Was een LS President hybride.
sabrerator zegt
Maar is al heel lang geleden. Zeker 15 jaar. Dus wellicht is het geheugen niet meer wat het was.
Heb even een afbeelding gegoogled van een LS600h uit 2008 om geheugen op te frissen. Ik blijf bij mijn standpunt.
Johanneke zegt
Zou mij dus niets kunnen boeien, zolang het goed rijdt en betrouwbaar is. Liever dat dan bijvoorbeeld een maat van mij, die weer 3k kwijt is aan de luchtvering van zijn Benz.
Oopelkadet zegt
4k onderhoud is teveel maar 8k aan peut per jaar is dat niet? Doesnt compute. En die Jag loopt geen 1:9, eerder omgekeerd. Uit de tekst maak ik ook niet uit dat Maarten naar een youngtimer opzoek is, dat staat alleen in de header? Waarom wil Maarten een Youngtimer? Met zulke afstanden en budget moet je een diesel, een F31 330d uit de pre LCI. 4-cylinder ook goed maar alleen de LCI want die heeft de B47 2 liter en niet de N47 die als erg onbetrouwbaar bekend is.
Johanneke zegt
Youngtimer is waarschijnlijk een stuk goedkoper om te rijden door de fiscale voordelen.
padoempats zegt
23c per km is veel gunstiger dan 35% bijtellen over 20k en btw correctie. Althans, als er wel redelijk wat zakelijk gereden wordt, zeg meer dan 30-40% vd kilometers
Is al 350 netto bijtelling incl btw bijtelling. Met 23c per km en zeg 15k km zakelijk, zit je op 143 netto voordeel en btw op brandstof/onderhoud ong 60. Je hebt door prive aan te schaffen al 550 netto voordeel wat je moet goedmaken met veel zakelijke kosten. Afschrijving is heel laag
potjak zegt
Mbt de N47 doel jij waarschijnlijk op de 5% van de motoren waar de kettingspanners niet deugen zodat de ketting te ruim wordt en knalt. Bij goed onderhoud is dit nagenoeg geen issue, overigens is de B47 hiervan ook niet gevrijwaard.
Jaaaag zegt
Nee, 1:9 is gewoon haalbaar mits je niet alleen maar in de stad rijdt. Ik heb met een oudere 4.0 in 75.000 km gemiddeld 1:8,5 gereden.
vbarchetta zegt
Waarom alleen maar dikke 6 en 8 cilinders die 1 op emmer lopen, dat is best fijn als je 35dkm per jaar rijdt. Een leuke en betrouwbare diesel bijvoorbeeld zoals dit zou mijn keuse zijn. Hou je nog geld in je zak ook…
https://www.autotrack.nl/a/mercedes-benz-e-klasse-diesel-2008-54449001?utm_source=gaspedaal&utm_medium=app&utm_campaign=gaspedaal
Matthijs zegt
Als betrouwbaarheid belangrijk is zou ik toch voor een goed onderhouden Japanner gaan. Rijden wat afstandelijk maar waarom zou dat uitmaken als je vooral comfort zoekt? Zelf zou ik denk ik eerder voor een GS450h eerste generatie gaan als het 15+ jaar oud moet zijn. Iets minder luxe dan de LS maar net zo snel, betrouwbaar en wat zuiniger in verbruik en onderhoud.
sizedoesmatter zegt
No-brainer; de Jaguar!
ar166 zegt
Met dat budget kun je de mooiste, netste en jongste Alfa 166 met 3.2 Busso uitzoeken en heb je nog wat over voor onderhoud. Hele fijne auto’s voor de lange afstand en alleen die 3.2 Busso is het al waard. Verbruik is een tikkeltje hoog als je een zware rechtervoet hebt, maar daar koop je tenslotte ook geen 166 voor.
vindik zegt
Wil niet onaardig zijn tegen de redactie van m’n favoriete autoblog, maar 2 maal een 3,7 v6 en 2 maal een v8 adviseren aan een klant die 35K per jaar gaat doen.. ????
Dikke diesel is toch meest voordehandliggende. 530d, 535d.. oid..
Robert zegt
35dkm per jaar in een youngtimer, dan is 4 mille per jaar aan onderhoud niet eens zo heel gek, hoor. Als ik de verbruikscijfers van de bovenstaande suggesties zo zie, zou ik sowieso opteren voor een diesel. En om te voorkomen dat je al begint met een youngtimer met ‘ruime levenservaring’, zou ik me richten op de bekende youngtimer specialisten of zelf gaan shoppen voor een ‘Rentner-Wagen’ in Duitsland. In de categorie 2006-2010 (wel youngtimer, geen milieuzone beperkingen) moet je voor 20 mille toch wel een mooie A6, 5 serie of E Klasse kunnen scoren?
Snelle zoektocht:
Mercedes-Benz E-klasse E220 CDI Sedan Avantgarde BTW 55.000
€ 19.950,00
https://link.marktplaats.nl/m2068062715?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Chrysler 300C Touring 3.0 V6 CRD Business Aut.-5 | 95.942 km
€ 15.900,00
https://link.marktplaats.nl/m2073189036?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Chrysler 300C Touring 3.0 V6 CRD Business Aut.-5 | 95.942 km
€ 15.900,00
https://link.marktplaats.nl/m2073189036?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Robert zegt
Oeps, laatste ging dubbel. Nog wat pareltjes:
Mercedes-Benz E-klasse 320 CDI Avantgarde/Youngtimer/AMG Pak
€ 14.950,00
https://link.marktplaats.nl/m2070157212?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Overland
€ 15.950,00
https://link.marktplaats.nl/m2072278935?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Volvo S80 2.0D Limited Edition *DUITSE BRIEF* LEDER,NAVI,ENZ
€ 7.750,00
https://link.marktplaats.nl/m2071117030?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
BMW 5-serie 520d Bijtellingsvriendelijk/UNIEK/93dkm
€ 12.995,00
https://link.marktplaats.nl/m2067726146?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Oopelkadet zegt
E-klasse inderdaad de beste keuze.
Johanneke zegt
Ding is, misschien krijgt ie wel een tankpas. Weet jij veel.
Turbo S zegt
W212 E350 cdi uit 2009 is ook mogelijk. Veel fijnere motor dan de 220 cdi. En het verbruik is goed te behappen.
Ik denk zelfs maar de helft aan brandstofkosten tov sommige hier geadviseerde auto’s.
Ik weet niet wat @willeme hierbij dacht toen hij iemand die 35k km per jaar rijdt adviseerde.
Voor een E350 cdi zou ik wel zeker ook in Duitsland gaan kijken door het veel grotere aanbod.
kniesoor zegt
Comfort zoeken de dan franse oto’s op voorhand uitsluiten, het lijkt bijna een contradictio in terminis . . .
Robert zegt
Het idee dat Franse auto’s per definitie altijd comfortabel zijn is soms óók een cliché, hoor. Ik heb ooit een Peugeot 308 gekregen als shortlease auto, omdat ik voor een project geen 600 km per week wilde rijden in de eigen auto, maar die heb ik na twee weken toch maar weer ingeleverd omdat ik het een dodelijk vermoeiende auto vond.
kniesoor zegt
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in. Maar qua de youngtimer uit een hoger segment, die hier gezocht wordt, is een Fransoos toch een overweging waard, lijkt me.
Robert zegt
Een fransoos uit het hogere segment, daarbij is de keuze ook niet reuze. De Citroën C6,, een hele late Renault Vel Satis of Peugeot 607? Het houdt niet over.
mustang750supersnake zegt
de óude franse auto’s waren ontzettend comfortabel ja….citroen xm/xantia, peugot 406/608, renault safrane baccara/vel satis/avantime……
wat ze tegenwoordig aan het doen zijn is me n raadsel…..comfort is ver te zoeken ivm het oude spul…zucht….tegenwoordig moet alles plankhard zijn
ukbob zegt
Mocht iemand een mooie Legend zoeken van 1e eigenaar: weer er nog eentje te staan.
Model van voor de facelift, dealer onderhouden.
Tiemen zegt
Je moet wel heel graag van je geld af willen, mijn hemel. 1000 per maand,
seatleon zegt
Je kan ook overwegen een wat nieuwere auto te gaan rijden en die voor de IB privé te rijden. Dan mag je €0,21 per km aan jezelf vergoeden voor zakelijke kilometers. Als je 30k zakelijk rijdt is dat €6.300,- aftrekbaar zonder bijtelling. Voor de OB kan je de auto gewoon zakelijk rijden en kan je betaalde OB gewoon in vooraftrek brengen. Je betaalt dan net als bij de youngtimer wel bijtelling voor de OB. Ik zou dan wel voor een diesel gaan of iets op LPG, maar de kans is groot dat je dan qua onderhoud lager zit. Een belangrijk aandachtspunt is wel dat je eventueel fiscale voordelen mist omdat je een zakelijke auto verkoopt en geen andere auto weer koopt. Maar dat zou je op kunnen lossen door de V70 eerst proberen fiscaal gunstig naar privé te halen. Wat is immers de WEV? Dan behaal je wel wat boekwinst, maar dat zal beperkt zijn. Wellicht dat dit onder de streep iets duurder is, maar je rijdt wel wat jonger. Overigens kun je ervan uitgaan dat alle fiscale maatregelen zo zijn afgestemd dat de ene keuze niet veel gunstiger zal zijn dan de andere.
vincentbaan zegt
Moet het per se een slagschip zijn? Uit dit rijtje sowieso de jag. Mijn ex s type bleek ook verrassend betrouwbaar. Maar zo’n lexus zou ik ook niet de garage uittrappen.
Dutchdriftking zegt
Een 159 met een fijne diesel? Heb je nog 12k over voor onderhoud.
powerblue zegt
De Lexus en de Jaguar heb ik beide overwogen om als zakelijke youngtimer te gaan rijden. Beide kun je niet rijden onder de €3000 aan onderhoudskosten per jaar. Als je tenminste realistisch bent en wil zorgen dat de auto rijdt zoals hij destijds bedoeld is. €3000/4000 per jaar is niet onrealistisch als je het onderhoud láát doen.
Vanuit praktisch oogpunt heb ik een XC70 3.2 gekozen. Onderhoudskosten zijn (een fractie) lager dan de Jaguar en Lexus.
De XC70 rijdt ontzettend comfortabel, preventief vervang ik binnenkort de veren, schokbrekers en een boel rubbers. Ook de multiriem met waterpomp, alle looprollen en spanrollen doe ik preventief (7 uur werk!) Onderhoud doe ik zelf omdat ik het leuk vind, ook bespaar ik er tamelijk veel mee.
Ik denk dat veel mensen zich een klein beetje vergissen in de onderhoudsbehoefte van een grote, zware auto van 15 jaar oud uit het E-segment (of hoger) Het kost jaarlijks “gewoon” 3% van de nieuwprijs om de auto goed rijdend te houden.
kniesoor zegt
Ik denk, dat je gelijk hebt qua de jaarlijkse kosten voor onderhoud. Mijn 21 jaar oude nederige C-segmenter kost in doorsnee ook een dergelijk percentage van de toenmalige nieuwprijs (23K) aan onderhoud per jaar, zeker omdat er ook fors – momenteel 40K kilometers per jaar – mee gereden wordt. Voordeel : heb ‘m heel goedkoop gekocht, afschrijving is (letterlijk) nul. Daardoor is er mee rijden ondanks wat meer reparaties dan dat je aan een nieuwe zou hebben, alsnog spotgoedkoop. Heb ook even naar een Jaguar (X350 4,2 V8) gekeken, maar vind de extra kosten, die dat zou meebrengen, niet opwegen tegen het grotere comfort van de Jag t.o.v. het Opeltje. Dus dat idee is inmiddels bij het grofvuil geparkeerd.
shicomm zegt
De yolo is alleen haalbaar als er écht geld tegenaan kan.
Als een volvo nu al te duur is qua onderhoud en het budget voor de vervanger al niet heel ruim is dan kun je een jag alleen maar rijden als je serieus op onderhoud beknibbelt.
De inifiniti is geen slechte auto maar wel iets dat je smaak moet zijn.
Niet alleen omdat het een crossover is trouwens.
De honda is misschien net iets té niche maar als je er een vinden kunt..
De lexus is haast de geijkte keuze.
Bij grotere hoeveelheden km’s heb je er een fijne reiswagen aan en de service van de dealers is top.
De v8 lust echter wel een aardig slokje dus kijk wel goed of het haalbaar is…
pmm1971 zegt
Na 3jaar 530iA Touring en 3 jaar 540iA Touring kocht ik in mei ’21 een onverprutste Benz S500 lang W221 met alle opties. Wat een genot, elke dag weer. Nu 25dkm later (nog) geen probleem of storing mee gehad, slechts regulier onderhoud conform indicator. Al kwam deze van 1e eigenaar (zelfs koopcontract erbij), volledige MB-dealerhistorie en 102dkm na 15 jaar.
Met name de BTW-correctie 1x p.jaar kost wat, maar doorvoor rijd je wel een topklasse limo. Mijn zonen van 18 en 20 vinden het bij gezinsritten achterin ook briljant trouwens. Verbruik met mijn relaxte rijstijl is 1 op 9, voor mij prima.
pmm1971 zegt
Oeps, mei 2022, sinds 21 mnd dus. Maar geen 35dkm/jaar inderdaad….
bart1976 zegt
Haha wederom top artikel!!!!
rogerzz zegt
Hoe kom je in vredesnaam aan 4k onderhoudskosten per jaar met 35.000km en een rustige rijstijl? Ik dacht dat Volvo zo ‘betrouwbaar’ was, met 4 nieuwe bandjes en remschijven/blokken en een oliewissel in een jaar zit je op 2000 euro, en dat heb je dat even afgevinkt. En 2008, ik mag toch hopen dat de uitlaat er dan nog niet onder vandaan roest.
Doe dan gewoon een 3/5-serie, A6, Passat CC of Octavia. Het moet comfortabel, representatief (saai dus) en traag zijn, dat moet wel lukken bij deze opties.
Richmond zegt
Niet 4k per jaar. Hij moet nu 4k betalen aan onderhoud / reparatie om de Volvo rijdend te houden
Rob zegt
@rogerzz;
Volvo eigenaren (van de wat oudere modellen) zijn bereid flink geld uit te geven voor goed onderhoud en zijn niet bang om dure reparaties uit te voeren. Veel meer dan de gemiddelde Audi of BMW eigenaar. Daarom zijn er nog zo veel en hebben ze het imago van oerdegelijk te zijn. Als je ergens goed voor zorgt, blijft het ook lang goed.
pignon zegt
Gewoon blijven rijden in de V70. De alternatieven die hier zijn aangeboden zijn echt niet goedkoper qua TCO. En je hebt afgelopen jaar net €4000 in onderhoud gestoken. Hij is nu dus goed.
Flutterbear zegt
Een youngtimer is een potentiële oldtimer. Als we daar zulke afstanden mee gaan rijden blijven er geen oldtimers meer over.
Fiscaal schiet het ook niet op als je 35% over 20k moet bijtellen. Nu hoeft de aanschafprijs niet gelijk te zijn aan de waarde maar leg een inspecteur maar uit waarom je 20k hebt betaald voor een auto die 5-10k waard is.
Boeman zegt
35% bijtelling indien zakelijk gereden gaat over dagwaarde, niet over aanschafprijs. Alleen het 1e jaar na aankoop zit dat in de buurt van de aanschafprijs, daarna is het elk jaar minder. Voor een zelfstandig ondernemer kan de bijtelling niet groter zijn dan de daadwerkelijke kosten. BTW kan wel worden verrekend, met aftrek van of vast van 1,5% vd nieuwwaarde of de aftrek van prive btw uitgaven. Wij rijden hier in huis 3 zakelijke auto’s met bijtelling, bij elke auto heb ik ooit uitgerekend wat toen het meest geschikt was. Mooie excel sheet die vergelijkt of zakelijk of prive beter is, op basis van geschat aantal kilometers prive/zakelijk, aanschafwaarde, verwacht inkomen, etc. Je kunt niet per jaar kiezen, dus eenmaal zakelijk aangeschaft kun je niet het volgende jaar prive rijden en kilometers declareren.
Boeman zegt
Oja, 1 van onze autos is ook een V70. Is al de 2e, eerst een 2000 2.4t, nu een 2005 2.5t. Hoe ouder het modeltype, hoe betrouwbaarder. Dus een V70 tot 2000 is in principe betrouwbaarder dan een V70 van 2000 tot 2007 en die is weer betrouwbaarder dan een V70 vanaf 2008.
net10 zegt
€ 4000,00 onderhoudskosten voor 35.000 km per jaar daar schrik ik heel erg van.
Voor € 400,00 onderhoudskosten per jaar reed ik een hele betrouwbare Franse D Segment auto bij de helft aan kilometers per jaar, de auto was toen wel iets jonger.
Maar is nu ook Youngtimer.
Bij 35.000 km per jaar zou ik een diesel adviseren zoals een Fiat Croma 1.9 JTD Saab 9.3 JTD, Ford Mondeo 2.0 TDCI.
cossiekiller zegt
De Jag alleen als je echt nog wat budget er tegenaan wil gooien als je zoveel kilometers doet. Maar wel veruit de leukste en mooiste keuze!!
Anders altijd de Lexus nemen. Ziet er saai uit, maar is een heerlijkheid om lange ritten te doen.