We gaan voor vandaag op zoek naar een zeer betrouwbare hatchback met weinig kilometers! Is er nog wat te vinden?
Niets is leuker dan een hot hatch. Toevallig heeft het broertje van ondergetekende een hot hatch (Swift Sport) en elke keer als je er in zit, moet je grijnzen! Maar vergeet niet dat het ook een keerzijde heeft.
Zeker de old-school hot hatches met kneiterharde onderstellen en atmosferische motoren. Ja, ze zijn geweldig als je echt even een robbertje wil stoeien op een B-weg, maar ook wanneer je 250 km op de snelweg rijdt. Zie het als een Jack Russel met een liter Red Bull achter de kiezen. Soms kun je daar een beetje nerveus van worden.
Joost zit een beetje met die situatie. Hij heeft op dit moment een Ford Fiesta ST uit 2005. Dat is een van de meest eerlijke GTI’s van de afgelopen 20 jaar. Ragfijne besturing, precieze handbak, een zeer hoogwaardig onderstel en een íets te grote motor. Ondanks dat je ervan gaat watertanden, is het voor Joost wel welletjes geweest.
Hij is op zoek naar wat volwasseners en met name iets comfortabeler. Voor Joost zijn er twee dingen in deze zoektocht heel erg belangrijk: een lage kilometerstand en lage maandelijkse kosten. Dus een betrouwbare auto die niet te zwaar is en niet te veel verbruikt.
Huidige / vorige auto’s | Ford Fiesta ST |
Koop / lease | Koop |
Budget | € 12.500 |
Jaarkilometrage | 15.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Wil iets groter en comfortabeler |
Gezinssamenstelling | Met vriendin |
Voorkeursmodellen | Sedan, hatchback |
No-go merken / modellen | Dacia |
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T Acenta (NB17)
€ 12.500
2017
40.000 km
Kennen wij deze nog? De Nissan Pulsar is de opvolger van de Nissan Tiida, een auto die wij nooit in Nederland kregen. De Tiida kun je zien als een soort Almera-opvolger. De voorganger van de Almera was Sunny en die heette in Japan Pulsar! Kijk, zo was de cirkel weer rond. Dit was ook meteen het spannendste dat we kunnen melden over de Nissan Pulsar.
Het is vooral een heel gemiddelde auto. Qua prestaties, ruimte, comfort: het is op zich goed, maar niet bijzonder in zijn klasse. De Nissan Pulsar pakt wel veel punten bij betrouwbaarheid en value for money. Een auto uit 2017 met een modern downsize-blokje en voldoende uitrusting? Geen enkel probleem met de Nissan Pulsar.
Kia Cee’d 1.6 GDI ComfortLine (JD)
€ 12.450
2017
40.000 km
Dit is een extreem belangrijke auto voor Kia geweest. Hiervoor waren Kia’s ook erg betrouwbaar, maar niet zozeer erg goed. Zeker als het aankwam op comfort, geluidsproductie, verfijning. Deze generatie Cee’d is een prima alternatief op de Japanse en Europese concurrentie. Het design is niet bovengemiddeld Aziatisch, met dank aan de Duitse hoofdontwerper van Kia, Peter Schreyer. Ook nu een paar jaar later is het design nog ijzersterk.
Het interieur is niet zo fraai als dat van een Golf, maar het is zeker niet behelpen. Qua uitrusting is de ComfortLine gewoon prima, maar niet bijzonder. Even zoeken naar een luxere DynamicLine kunnen we aanraden, maar we vonden geen exemplaren in het budget met weinig kilometers. Verder een uitstekende betrouwbare hatchback, getuige dit uiterst korte occasion aankoopadvies.
Susuzki Baleno 1.0 BoosterJet High Executive
€ 12.300
2016
30.000 km
Als je zo laag mogelijke kosten wenst te hebben, dan moet je naar de Suzuki Baleno gaan kijken. Het zijn namelijk zeer doorwrochte auto’s. In technisch opzicht is er weinig wat er serieus mis gaat. Het is immers een Suzuki. De Suzuki Baleno heeft een kentekengewicht van slechts 880 kg! Dankzij de BoosterJet motor kun je 1 op 22,4 rijden (aldus Suzuki) en kun je 200 km/u halen op de Autobahn! De Baleno is meer een ruime B-segment auto, zeker geen C-segment auto.
Maar het is zeker een aanrader als je op zoek bent naar een betrouwbare hatchback met zo laag mogelijke maandelijkse kosten. Verzekering, brandstof en motorrijtuigenbelasting zijn heel erg behapbaar. Daarbij krijg je veel uitrusting in deze uitvoering, de BoosterJet heeft altijd veel spulletjes aan boord. Nadelen? Het is niet de meest verfijnde en comfortabele auto in zijn prijsklasse
Toyota Auris 1.6 Aspiration (E180)
€ 12.445
2014
60.000 km
Die titel van meest verfijnde auto in zijn klasse gaat waarschijnlijk wél naar de Toyota Auris. Gemiddeld genomen is dit beste keuze als je een betrouwbare hatchback zoekt. De Auris is betrouwbaar, prettig in de omgang, comfortabel en relatief zuinig. De Toyota Auris is zo’n auto die nergens een steek laat vallen. Zijn er dan geen nadelen? Nou, omdat ze ze populair zijn, is de keuze niet reuze. Die 1.6 motor is eigenlijk een meesterwerkje. Het blokje levert 133 pk, verbruikt niet al te veel en is ijzersterk.
Het is wel een toerenmotortje, maar dat is juist lekker. Die 1.0T motoren die 200 Nm leveren tussen 1.200 en 1.250 toeren en lijken fijn als je rustig rijdt. Maar als je een beetje prestaties nodig hebt, is zo’n 1.6 lekkerder. Qua uitrusting heb je niet veel te eisen. De Aspiration is de middelste uitvoering: climate control, cruise control, radio en dergelijke zitten erop. Alleen dus even een setje leuke wielen en trekhaak fixen bij de dealer en je kunt er weer 10 jaar tegenaan.
Mazda 3 1.6 TS (BL2)
€ 10.950
2012
18.500 km (!)
Eigenlijk moet je op zoek gaan naar dit soort dealer-pareltjes. Wij vonden bij een dealer een Mazda 3 met nog geen 20.000 km op de klok. Wederom is het geen spannende uitvoering, maar in de Mazda 3 maakt dat niet uit. Dit zijn namelijk auto’s met behoorlijk wat Ford-genen. Het schakelen en sturen is ook in deze eenvoudige uitvoering een genoegen. Er staan in Nederland meerdere exemplaren met weinig kilometers.
We konden binnen het eisenkader nét niet een nieuwere generatie vinden, die nog fijner is. Dan zul je de concessie van weinig kilometers moeten laten varen, maar ja, we zijn op zoek naar een zeer betrouwbare hatchback die niet te veel gelopen heeft. Dus ja, dan moeten we deze even benoemen. Als je helemaal spekkoper wil zijn, er zijn ook sedans. Die zijn minder gewild en dus goedkoper. Het zijn echter leuke modellen, dus een beetje onterecht.
Honda Civic 1.4 Sport (FK2)
€ 11.750
2014
45.000 km
Net als de Toyota Auris is de Honda Civic een absolute evergreen. Je kunt er eigenlijk geen verkeerde koop aan doen. Toch bleek de zoektocht naar een geschikte Civic ietsje lastiger. Dit model is er alleen met een 1.4 (die nét voldoende krachtig is voor Nederland) of een dorstigere 1.8 (die je bijna niet tegenkomt). Stom dat er geen 1.6 is. In het budget vonden we enkele 1.4’s in de ‘Sport’-uitvoering. Dat is geen Type-R-Light, maar een net-niet-kale Civic.
Het is gewoon prima. Ondanks dat de motor niet extreem krachtig is, is het wel een fijn en soepel blokje. Het grootste nadeel is dat er maar weinig te koop zijn. In tegenstelling tot op alle markten buiten Europa, is de Civic geen groot succes geweest in Nederland. Er staan er maar een handjevol die voldoen aan de eisen.
YOLO: Dodge Caliber SRT-4 (PM)
€ 9.500
2010
150.000 km
Als het echt even anders dan anders moet zijn, kijk dan eens hier naar! De Dodge Calbier is niet de eerste auto die naar bovenkomt als je moet denken aan een zeer betrouwbare hatchback. Dat wil niet zeggen dat de Caliber onbetrouwbaar is. Deze 2.4 liter motoren zijn bijna onverwoestbaar. Er zijn zat kwaliteitsmissertjes, maar ja, deze auto is tegen een prijs gebouwd en dat zie je. Maar met de SRT-4-versie mochten de ingeniuers een beetje losgaan.
Dus zijn er enorme wielen, remmen en staat de auto dichter op de grond. De motor kenden we al uit de Neon SRT-4, maar levert in deze Caliber maar liefst 280 pk! Op de voorwielen! Het interieur zullen sommigen omschrijven als ‘knaak’ en het verbruik is desastreus als je ervoor gaat zitten, maar al die 520i M Sport druk je aan de kant met deze bizarre familie-vriendelijke muscle car.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
seba zegt
Ik zou dan echt nog even doorsparen en als het mogelijk is zelf een auto bij onze buren zoeken. Tussen 10 a 15k vind je meer dan 50 resultaten van Mazda 3 met betrouwbare 2.0 motor. Km stand warieert tussen 20 a 50k km, net als bouwjaar van 2014 t/m 2017. Dan heb je we. zuinige auto, betrouwbaar, gaat makkelijk met de overige verkeer mee, mooi om te zien en wegen belasting ook vrij laag. Of in NL met kleine prijs onderhandeling. 50k km is echt niks voor die motor.
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda-3-2-0-ts-navigatie-benzine-rood-408296fa-c55e-4fb4-bf08-481300f921e3?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 14.795,-
Kilometerstand: 56.157 km
Bouwjaar: 01/2015
wif1 zegt
De Kia C’eed zou mijn keuze zijn. Ziet er mooi uit en super betrouwbaar.
Variomatic zegt
@wif1: hoezo super betrouwbaar? Omdat ie uit Azië komt? Kia/Hyundai zit nog lang niet op het kwaliteits/betrouwbaarheidsniveau waar de Jappen op zitten (of beter: zaten, want ook die worden steeds complexer qua techniek en uitrusting waardoor ze ook vaker garage-aandacht nodig hebben dan voorheen..). Lange garantietermijnen betekent niet dat die auto’s ook betrouwbaar zijn. Het betekent dat je vooral relatief lang aan het dealer infuus ligt met dito hoge uurlonen en vooral: idioot hoge onderdeelprijzen. Kia/Hyundai was 10-15 jaar geleden kwalitatief ronduit bedroevend, heeft een grote inhaalslag gemaakt, maar is er nog niet: de afgelopen 5 jaar hebben ze bijv nog zwaar ondermaats gepresteerd wat de kwaliteit van een aantal motorenreeksen betreft wat ze hebben proberen te verhullen tot een klokkenluider de vuile was op straat kwakte. Dat heeft ze in de VS miljardenboetes opgeleverd..
En een japanse auto is misschien betrouwbaar, maar slijtagedelen en onderdelen vaak bizar duur en er is niet veel aftermarket/imitatiespul voor te krijgen.
wif1 zegt
@variomatic: Nee, niet omdat het een aziaat is maar door ervaring van berijders uit mijn omgeving. Kia’s van 15 jaar of ouder kan ik geen oordeel over geven. En tegenwoordig is de electronica van elk merk vaak de zwakste schakel. Motoren van Kia zijn mijn inziens niet slechten dat, met name, de Duitse concurrenten. Problemen met ketting aangedreven motoren zijn alom aanwezig.
Variomatic zegt
@wif1: bij Kia was het veel erger dan wat met de tijd oprekkende kettingen: doordat ze hun productieprocessen slecht op orde hadden bleef er rommel achter in motorblokken waardoor oliekanalen blokkeerden en de motoren een vastloper kregen en in veel gevallen zelfs vlam vatten, ruim 1 mio auto’s betrof het. https://www.cnbc.com/2020/11/27/hyundai-kia-fined-137-million-for-delaying-us-engine-failure-recalls-.html
Johanneke zegt
Voor lage kosten is het echt een excel sheetje maken. Over het algemeen zijn de atmosferische blokken ontzettend uitontwikkeld en loeibetrouwbaar, zeker van deze merken. Echter, je zal meer verbruiken dan bij de turbotorren, welke weer meer onderhoud zullen vragen. En dan is er restwaarde. Hoe lang wil je er mee rijden. Toyota’s zullen hun waarde beter vasthouden dan zo’n Pulsar bijvoorbeeld. Uiteindelijk denk ik dat de Suzuki het goedkoopst zal zijn, de wegenbelasting en verzekering is gewoon by far het laagst.
Maar echt even rekenen en dan kom je er wel uit!
W115 zegt
Ooit de Suzuki als huurauto gehad. Zeer aangenaam verrast. Reed best aardig en echt zuinig.
eklasse zegt
@w115: niemand raadt iemand een Baleno aan. Zelfs een Suzuki dealer doet dat niet. Stelletje sadisten.
por100 zegt
Tunen dat hok. 230nm op 850kg, andere wieltjes/bandjes en hoeken
Kan best, een baleno aanbevelen.
nore zegt
Ik heb een buurman die er drie heeft.
Van Epschoten zegt
@nore: jij woont naast een Suzuki dealer zeker?
bmw1cabrio zegt
Grappig, zodra het betrouwbaar moet zijn met lage kosten zie je ineens geen Europese merken meer in de aanbeveling
faalhaas zegt
De Suzuki is het goedkoopste.
Van Epschoten zegt
@faalhaas: reken je de afschrijving ook mee?
faalhaas zegt
@megaturbopowerboost: Buiten het jaren gebruik en de kilometers heb ik nog nooit een particulier excelletjes zien maken over een 2e hands voertuig van 10K om de afschrijving van 10 C-segmenters bij te houden, en wat zoiets doet over 8 jaar oid bij inruil.
E34M5Touring zegt
De Caliber is zelfs 295pk. Die zou ik ook nemen. De rest echt kiezen tussen de ANWB Campinggids en de Margriet…
tenaci zegt
Als je voor de Auris gaat: overweeg de hybrid. Vlotter dan de genoemde bezineblokken en ook nog eens strontzuinig
tmenges zegt
Heb ooit een keer mogen rijden in zo’n caliber srt, maar dat is wel echt grappig hoor, met dat ding Bulder je zowat iedereen aan de kant maar idd dat interieur zou een bestelbus uit die tijd zich nog voor schamen. Doe mij de Kia maar dan, er zijn uitvoeringen waarbij het je aan luxe niet ontbreekt met stoel en stuurverwarming e.d en zijn prima auto’s voor dagelijks gebruik.
peewee05 zegt
Een lage km-stand als eis met 15k per jaar… daar snap ik nu niks van. Juist als je extreem weinig kms maakt per jaar, maakt de stand op moment van aanschaf toch (vrijwel) niks uit? Waarom zou je dat willen behalve minder keuzevrijheid en een hogere afschrijving?
Johanneke zegt
15k is absoluut niet extreem weinig. En wat is er mis met een lage kmstand willen? Je kan denken hey doe er 10 jaar mee, als je dan zelf zuinig bent en ieder jaar een beurt doet, heb je een probleemloze auto, je erft geen problemen of rijstijl van een ander. Mijn ouders hebben zo 18 jaar met een bij aanschaf 3 jaar oude jap gedaan. 1x een remklauw moeten vervangen naast regulier onderhoud.
peewee05 zegt
@Johanneke: ik vind er niks mis mee, ik vroeg het alleen af.
De auto’s hebben alleen korte stukjes gereden, dat vindt de motor vaak niet zo aangenaam plus een redelijke afschrijving.
Ik ga zelf voor een auto met ong 180k á 200k op de teller, 4 á 5 jaar oud. Zelf rijd ik 50k per jaar en ga dan na 4 jaar weer op zoek.
* Benieuwd of dat goed blijft gaan met de huidige automobielen, tot op heden geen klagen
ouwedibbes83 zegt
@peewee05: ik snap t ook niet zo goed, bv die Mazda 3 met iets meer dan 18 duizend kilometer uit 2012. Dat betekent dus zo’n 2.000 km per jaar. Lijkt me niet zo aantrekkelijk, want dan doe je wss niet veel snelwegritjes. Rij je wel rond in techniek van zo’n 10 jaar oud, maar heb je een lage kilometerstand. Oud vrouwtje? Zou ik liever een auto van 5 jaar oud nemen met bv 30-50k op de teller, die heeft tenminste nog een snelweg gezien.
monsieurleloure zegt
Doe mij de de Dodge, de laatste keer dat ik aan een interieur gelikt of geaaid heb zat ik aan de ghb. (-:
rogerzz zegt
De ‘ Susuzki’ is zo saai dat zelfs de merknaam opschrijven je gedachten al doen afdwalen.
larini zegt
Alfa Giulietta 1.4 turbo. Betrouwbaar blok, rest zit ook goed in elkaar en ziet er (zeker met sportpakket) goed uit.
bakkerst zegt
Daar zat ik ook aan te denken, een fiësta ST is toch wel een beetje een liefhebbers auto, dan lijkt me de overstap naar 1 van de bovenstaande bezuinigingsmodellen me wel een heel grote stap.
shalomleon zegt
Dot soort auto’s zou ik nou nooit met zulke lage standen kopen maar juist rond de 100.000. Waarom, simpel, die extreem lage km standen komt omdat daar oudere mensen in hebben gereden. Betekend dat de koppeling gegarandeerd binnen afzienbare tijd naar de ju gaat. Die een (pak em beet) ton hebben gereden, die waren er destijds afhankelijk van en zullen voornamelijk snelweg km hebben.
camber24 zegt
Ford Focus
Peugeot 308
VW Golf
De tijd dat auto’s echt onbetrouwbaar waren ligt denk ik achter ons. Kies de auto die je leuk vindt man (vandaar dat ik de Focus noem). Ik heb een zwak voor de 308, vandaar dat ik die noem. Enorm prettig auto’s. Heb er een paar maanden mee gereden. Golf 7 ook een kleine twee jaar mee gereden. Je zoekt een volwassen auto, dan is de Golf een auto die altijd even je gedachten moet passeren. Heb in die twee jaar er niets mee gehad. Dingen zijn inmiddels dikke prima en kan je op bouwen. Betrouwbaarheid en kosten op onderhoud? Overweeg ook je restwaarde/afschrijving. Die ligt bij een Golf wat lekkerder dan bij bv een Baleno.
frank2b zegt
Dat is grappig! De Golf passeert ook wel eens mijn gedachten en dan ontdek ik óók dat ik er niets mee heb!
frank2b zegt
Daar is me wat. Dit keer nou eens niet de Duitse drieling, een Alfa of Volvo. Dat kan ik begrijpen. En Dacia was een nogo-area.
Maar ook geen Volkswagen, of Renault, of Fiat….
Interessant.
ouwedibbes83 zegt
@frank2b: wss zijn die populaire auto’s niet in dit budget te vinden met een lage KM-stand. De gepresenteerde auto’s zijn minder sprankelend, maar wss wel een nette deal.
rutger97 zegt
Voor 12500 is er met gemak een nette 1.8 Civic te vinden. Heb ik 2 maanden geleden ook gekocht. Rijd echt top en bij lange afstanden rijden nog redelijk zuinig.
BerlingoHdi zegt
Er duiken ook nog wel eens Corolla’s van de E12 generatie op met (relatief) lage kilometer standen, betrouwbaar ja,relatief licht en zelfs na jaren nog een goede restwaarde als je de auto inruilt, particulier verkoopt of verkoopt aan één van de 133 handelaren die een kaartje tussen je ruit hebben gedaan.
bernoulli zegt
Ik zou de Opel Astra aan het rijtje toevoegen. Het huidige model is gewoon te vinden met km-standen vanaf zo’n 50K en dan heb je een ruime, complete hatch die er prima utziet en prima rijdt. Ik heb een 1.0 Turbo met een ton op de klok als voorloper gehad en dat was echt een prima auto.
Voorgaande model zou ook kunnen. Bijvoorbeeld een dikke GTC. Die zijn er ook binnen budget met lage km-standen.
stekkerkoning zegt
@bernoulli blijkbaar half bewust jouw bericht gelezen. Ik ben ook erg voor de Astra. Opel begint een beetje een vergeten merk te worden, maar bouwt prima auto’s en heeft volgens mij niet te lijden onder technische problemen die de concurrentie wel heeft (opgerekte kettingen bij VAG en Mini/PSA en bij eerstgenoemde in gevallen ook nog eens een extreem olieverbruik).
stekkerkoning zegt
Die obsessie voor lage kilometerstanden snap ik nooit zo goed. Veel auto’s houden het prima vol, zolang er maar niet verzaakt wordt met het onderhoud.
Als het echt om de laagst mogelijke kosten gaat, dan doe je goed aan de aanschaf van een Toyota Prius 3 met een hogere kilometerstand (180 – 200d km). Niet kapot te krijgen, extreem zuinig en een goede restwaarde.
Meer automobiele vreugde, tegen minder kosten dan gemiddeld? Dan is de Honda Civic een goede aanbieding, of anders een Opel Astra GTC. De laatste is gewoon een leuke hatchback en een driedeurs, een dinosauriër want absoluut een uitstervende soort.