We gaan voor Autobloglezer Dennis op zoek naar een betrouwbare eerste funauto.
Een eerste auto uitzoeken is het leukste wat er is. Eindelijk je felbegeerde roze papiertje waardoor je eindelijk vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wil. Geniet ervan zolang het kan.
Dennis heet al een paar jaar geleden zijn rijbewijs gehaald, maar het is nu tijd voor een auto. Daar was het niet van gekomen. Naast zijn studie heeft werkt hij drie dagen fulltime bij de lokale bouwmarkt. Daardoor heeft hij geld bij elkaar gesprokkeld om een auto te kunnen kopen, te onderhouden en een beetje te kietelen. Hij heeft dat al gebudgetteerd. Ongeveer 5.000 euro voor de auto, 1.500 voor achterstallig onderhoud en wat er eventueel overblijft gebruiken voor upgrades die onder preventief onderhoud vallen. Denk aan schroefset of velgenupgrade met nieuwe banden.
Betrouwbare eerste funauto
Dennis is nog jong (22) en heeft zijn rijbewijs nog niet heel erg lang. Dus het moet zeker geen Mercedes-AMG A45S of zo worden. Sterker nog, in veel opzichten moet het dat juist niet worden. Het moet namelijk echt betrouwbare eerste funauto zijn die alle andere aspecten van leuk autorijden vertegenwoordigt. Gezien de brandstofkosten, verzekeringskosten én de onderhoudskosten is het ook lekker als het gewicht lekker laag blijft.
Kortom, de wensen en eisen van Dennis voor een betrouwbare funauto kun je hieronder lezen:
Huidige auto’s | Geen |
Koop / Lease | Koop |
Zakelijk / privé | Privé |
Budget | Maximaal 5.000 (de rest voor onderhoud en upgrades) |
Kilometrage | 15.000 per jaar denk ik, misschien iets meer |
Brandstofvoorkeur | Benzine graag! |
Reden aanschaf | Eerste auto! |
Gezinssamenstelling | Niet dat ik weet |
Voorkeursmodellen: | Japans, licht en fun |
No-go | Onbetrouwbaar (Duits en Frans dus), zware auto’s |
Hoe komen wij aan de getallen?
Verbruik: via Spritmonitor, prijs United Consumers (€2,16 p/l Euro95)
MRB: Provincie Utrecht (via belastingdenst)
Verzekering: 21 jarige jongeman, 0 schadevrije jaren, WA+
Suzuki Swift Sport (RS)
€ 4.999 (particulier)
2009
150.000 km
Wat is het?
Een extra hete Suzuki Swift en een perfecte betrouwbare eerste funauto. Met de Suzuki Ignis Sport kregen we al een leuk voorproefje van wat Suzuki Sport kon doen met een kleine hatchback en met de Swift Sport pakte dat extra goed uit. Het is niet zomaar een iets sportievere Swift. Zo heeft de Swift Sport bijvoorbeeld een extra steviger en stijver koetswerk (ja, echt), dikke sportstoelen en afwijkende bodykit. Je krijgt zelfs – heel stoer – twee vuistdikke uitlaten, eentje links en eentje rechts.
Hoe rijdt het?
Dit is zo’n auto die op papier minder snel is dan op asfalt. Dat komt omdat we achterlijke maatstaven hanteren om de snelheid aan te duiden. De Swift Sport is een lichte auto met een hoogtoerige 1.6 viercilinder (atmosferisch uiteraard) en een heerlijk schakelende transmissie, waardoor je altijd bezig bent om de motor in het goede toerengebied te houden.
Kosten Suzuki
- Verbruik: 1 op 12,77
- Brandstof: € 212 p.m.
- Gewicht: 1.005 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 37 p.m.
- Verzekering: € 110 p.m.
- Totale kosten per maand: € 359 p.m.
Onderhoudsprognose
Over het algemeen zijn Suzuki Swifts erg betrouwbaar. Er piept en kraakt nog weleens wat en er zijn wat kleine afwerkingsmissers. Nou ja, missers: vergeet niet dat een normale Suzuki Swift destijds voor 12 mille voor je deur stond. Dus een prima autootje dus, zorg er wel voor dat je een exemplaar waar een beetje voor gezorgd is. Net als bij andere Japanse auto’s willen sommige eigenaren zijn zich rijk rekenen en verwarren ze APK met onderhoud. Check hier het Swft-aankoopadvies van @wouter.
Afschrijvingsprognose
Ja, niet echt eigenlijk. Deze auto’s zijn al heel erg lang 5.000 euro. Je kunt ze voor minder vinden, maar dan hebben ze aanzienlijk meer kilometers gelopen of zijn ze in niet al te beste staat.
Mazda MX-5 1.8i (NB)
€ 5.000 (particulier)
2000
142.000 km
Wat is het?
Miata is always the answer. De Mazda MX-5 biedt namelijk alles dat je wenst van een auto en is een beetje het symbool voor een betrouwbare eerste funauto. De MX-5 is een roadster met achterwielaandrijving, zoals het hoort. De focus ligt meer op handling en balans dan snelheid in een rechte lijn. Het is de best verkochte sportwagen ter wereld, maar ‘mensen’ als Peter Griffin vinden het geen sportwagen, en vele anderen vinden ‘m ook te langzaam. Ten opzichte van een M3 is deze Mazda traag, maar in dit gezelschap komt ‘ie meer dan uitstekend mee.
Hoe rijdt het?
Briljant, simpelweg briljant. Alle belangrijke kenmerken van het auto rijden zijn namelijk aanwezig. Gas geven met een directe respons, de besturing is direct en biedt feedback, daarnaast is de balans is geweldig. Dit zijn daardoor heel erg leuke auto’s om mee te spelen. Zeker in vergelijking met moderne hot hatches is dit een verademing. Ja, het is (veel) trager, maar tegenwoordig is snelheid nog de enige troef die moderne auto’s lijken te hebben.
Kosten Mazda
- Verbruik: 1 op 11,75
- Brandstof per maand: € 230
- Gewicht: 1.000 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 37 p.m.
- Verzekering: € 125 p.m.
- Totale kosten per maand: € 392 p.m.
Onderhoudsprognose
Japans, dus heel erg betrouwbaar. Je kent het wel. Maar we hebben het nu wel over 20 jaar oude auto’s en daar mankeert nog weleens wat aan. Een belangrijk punt is roest, want zeker bij auto’s die niet altijd in de garage hebben gestaan kan het flink opspelen. Gek genoeg komt het probleem bij de generatie hierna (NC) nog hardnekkiger voor. Ook hier is het zaak om al het onderhoud te checken. Zeker bij dit soort oudere auto’s wil het er nog weleens bij inschieten, vooral als er niet enorm veel mee gereden wordt.
Afschrijvingsprognose
Niet. Als je ‘m particulier koopt en niet al te veel ermee rijdt, zul je nauwelijks afschrijven. Houd er echter wel rekening mee dat het land volstaat met MX-5’jes. Dus als je geen afschrijving wil hebben, moet je er wel goed voor zorgen om ‘m mooi te houden.
Mitsubishi Colt CZT (Z30)
€ 4.999
2007
195.000 km
Wat is het?
Een bommetje uit Born, want de Mitsubishi Colt komt namelijk uit Nederland. Er is een groot verschil tussen de verstandige (en verrassend ruime) Colt vijfdeurs en deze driedeurs CZ3, die in topuitvoering CZT heet. Het is namelijk het topmodel van de Colt-reeks en heeft een 1.5 turbomotor die in de verte verwant is aan de motor in de Lancer Evolution. Mocht je opvoerplannen hebben, het is niet zo moeilijk om hier 200-250 pk uit te halen. Een leuke niet alledaagse betrouwbare eerste funauto, dus.
Hoe rijdt het?
Heel erg vermakelijk. Zo’n verfijnd machientje als de Swift is de Colt niet. Het lijkt niet zo’n groot verschil, 125 pk tegen 150 pk. Maar bij de Swift moet je het er echt uitwringen en de Colt levert het vrij snel en eenvoudig. De ervaring wordt meer bepaald door de voorwaartse drang. Het is wel een ouderwets turbomotortje, dus gezegend met een flink turbogat. Maar, dan gaat de auto er ook echt serieus vandoor.
Kosten Mitsubishi
- Verbruik: 1 op 12,87
- Brandstof per maand: € 210 p.m.
- Gewicht: 1.045 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 37 p.m.
- Verzekering: € 130 p.m.
- Totale kosten per maand: € 377
Onderhoudsprognose
Het is een Mitsubishi, dus je hoeft bijna nergens bijna op te letten. Het zijn voornamelijk van die ‘oh gut ja’ dingen. Denk aan de accu’s die standaard nogal matig waren (alhoewel de meeste hebben ‘m al een nieuwe Varta gegeven). Het enige waar je even op moet letten zijn de koelvloeistof-lekkages, want dat komt meestal vanuit het reservoir van het koelvloeistofreservoir, met name deze vroege exemplaren hebben er last van. Check voor de volledigheid hier het Mitsubishi Colt aankoopadvies.
Afschrijvingsprognose
Het grote probleem is dat bijna niemand de auto kent. En de kenners die ‘m kennen, hebben er al vaak eentje. Dat drukt de prijzen enigszins, maar net als bij de Suzuki is het altijd 2-3 mille waard als je de conditie een beetje op pijl houdt en misschien wel meer.
YOLO: Daihatsu Copen Type S (L880K)
€ 4.750
2004
115.000 km
Wat is het?
Alsof iemand het design van een New Beetle Cabrio via de raboscanner gekopieerd heeft. De Copen is wel een leukere auto dan de New Beetle. De Copen is enkel en alleen voor de fun bedoeld. Het is namelijk echt een geweldige auto om op je locatie te hebben in je huis aan de Middellandse Zee, maar niet zozeer om erin naartoe te rijden. In Nederland zijn er twee versies geleverd. In eerste instantie de originele Japanse Copen. Die had een 660cc turbomotor (wel een viercilinder) en het stuur aan de rechterkant. Later arriveerde er een Copen met een atmosferische 1.3 en het stuur aan de goede kant. Althans, zo noemt @jaapiyo de linkerkant, althans.
Hoe rijdt het?
Heel erg leuk en heel erg goed zijn niet de twee zelfde dingen. Dat is belangrijk om te weten bij het zoeken naar een betrouwbare eerste funauto, want een Copen met 660 cc motor en het stuur aan de verkeerde kant besturen, vereist opperste concentratie. Het is echter wel een leuke bezigheid. Je moet namelijk dat motortje ‘aan de kook’ houden en tegelijkertijd met je linkerhand schakelen. Dat is net zoals als dat je met je linkerhand een garde bedient. Het is dus gewoon even wennen, net alsof iemand, eh, met de garde bezig is. Dat gezegd hebbende, het is wel FUN! De auto is zo licht dat je daadwerkelijk bij het kartgevoel in de buurt komt waar MINI graag over sprak bij hun nieuwe Countryman. Hard gaat zo’n Copen niet, overigens, maar dat maakt niet.
Kosten Daihatsu
- Verbruik: 1 op 13,76
- Brandstof per maand: € 197
- Gewicht: 830 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 21 p.m.
- Verzekering: € 100 p.m.
- Totale kosten per maand: 318
Onderhoudsprognose
Het is een Daihatsu, dus het valt reuze mee met wat er mis kan gaan? Let goed op het cabrio-aspect van de auto: dus lekkages, elektronica, of het dak goed functioneert en dergelijke. Houd er ook rekening mee dat Daihatsu al een tijdje geen auto’s meer verkoopt in Europa, dus sommige onderdelen kunnen lastiger zijn om te bemachtigen.
Afschrijvingsprognose
Het probleem is die 1.3 met het stuur aan de goede kant. Die auto maakt deze een beetje overbodig. In dit geval begin je vanaf 5 mille, maar dat is eigenlijk dus aan de hoge kant. Je vindt ook Copens voor ietsje minder. Nu is de markt voor RHD-auto’s minder beperkt dan je zou denken.
Conclusie betrouwbare eerste fun-auto
Het grote probleem is dat heel veel auto’s simpelweg te veel wegen om leuk te zijn. Gelukkig zijn er voldoende licht gewicht Japanse fun-mobielen die net eventjes wat meer bieden. In principe moet je gewoon voor de MX-5 gaan. Deze auto kun je prima elke dag gebruiken en er is nu alleen ruimte voor één vriendin. Dus gewoon doen. Als het per se een hatchback moet zijn, dan is de Suzuki het leukste totaalpakketje, alhoewel de Colt een spannend alternatief is als je wat vaker op de snelweg rijdt.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Johanneke zegt
Die colt is er ook met 1.5 zonder turbo, 110pk. Ook best wat voor zo’n klein karretje. En erg betrouwbaar.
Er bestaat ook nog een Yaris 1.5 met 110pk oid, ook leuk. Variabele valve timing natuurlijk.
De voorloper van de swift, de ignis heeft ook een 1.5 met 110pk. Grappig is dat wel.
En de panda 100hp ook altijd leuk gevonden, zijn ook betrouwbaar, ookal niet japans. En onderdelen overal te vinden. Een twingo 1.6 is bijvoorbeeld ook heel leuk, maar de bouwkwaliteit is echt stukken minder dan wat je in dit lijstje vindt.
kniesoor zegt
Eerste generatie Yaris T-Sport had 106 peekaa, als ik me niet vergis. Zelf niet mee gereden, maar wel met z’n opvolger met 133 peekaa 1,8 liter. Die rijdt opvallend volwassen voor zo’n kleine oto, maar echt gretig vind ik ‘m niet, het ontbreekt ondanks de relatief grote motor aan een adequate gasrespons.
weetikveel zegt
Ik rijd een Yaris van na de facelift. 925kg en 105pk, rijdt best vermakelijk. Ook rijd ik makkelijk 1 op 16 en zijn ze ook wel voor €3000 te vinden. Qua onderhoud en running costs ook erg goed te doen dus. Kan de auto zeker aanraden, enige nadelen voor mij zijn het ontbreken van cruise control, de hoge toeren op de snelweg en dat ik de stoel in de achterste stand zit voor mijn 1,93m. Maar die zaken heb je bij alles in het segment.
awesome zegt
Die colt heeft toch een PVCbuis als versnellingspook? Wat een afknapper was dat ding om te zien.
Ik zou de Swift kiezen of een Yaris T-sport proberen te vinden.
golf1985 zegt
Mijn eerste auto was en is nog steeds een golf mk2. Rijd verassend goed met het lage gewicht van 820 kilo. Origineel een 1300 maar met die 2 liter die er nu in ligt ontzettend leuk om even een stukje te touren. Jammer dat de nogo duits is want plezier heb je er wel mee. Oja en het kost echt geen drol in de maand. Als ik hiervan zou moeten kiezen zou het de colt worden denk ik. Swift heeft toch een nadeel dat het subframe weg kan roesten. Mx-5 is leuk maar zie je veel. Tja de copen daar kom ik simpelweg niet in denk ik.
Jagris zegt
Ik mis nog de renault twingo rs. Een van de leukste funauto’s voor dit geld. En zeker wel betrouwbaar, i.t.t. veel andere franse auto’s.
Johanneke zegt
Hmmmmm. Ken 2 mensen met een twingo. Gewoon een 1.2. En het lijkt of er altijd wel wat is. Voor de zoveelste keer de condensor kapot, dan geeft de radio weer problemen, gasklep een keer kapot, na anderhalve week stilstaan was de koppeling vast gaan zitten. Ik vind het allemaal erg fragiel. Dat gevoel heb ik bij een jap nooit gehad.
Jagris zegt
De motor van de rs is zo goed als onverwoestbaar zover ik weet, daar ligt de betrouwbare 1.6 16v in van Renault. Verder is de rs op veel punten aangepakt zoals ophanging e.d.. Ik vind hem ook niet fragiel rijden. Maar ieder zijn mening natuurlijk.
Johanneke zegt
Jaa klopt, die 1.6 is een topmotor. Zeer uitontwikkeld.
sizedoesmatter zegt
De MX-5 is absoluut de beste fun-auto in dit rijtje!
Maar met de Swift kun je veel meer; is veel praktischer. En dan ook nog flink jonger en minder roestgevoelig èn er zijn er aardig wat van verkocht.
De beste keuze dus!
kniesoor zegt
Ik zou ook voor de Swift gaan. Los van de techniek en betrouwbaarheid vind ik ‘t ook een erg leuk ding om te zien.
sizedoesmatter zegt
Vraagje; wat voor fun? Een Jimny cabrio is ook leuk speelgoed….
Robert zegt
Waarom al die 100+ pk autootjes? Breng het aantal pk’s terug naar 70-85 pk en je brengt je verzekeringskosten, als ook je brandstofkosten terug met zeker 20-30%. Niet onbelangrijk als je aan het begin van je automotive carrière staat.
Johanneke zegt
Omdat dat het leuk maakt. Rond de 9 seconden naar de 100 ipv 12 ofzo.
alcantara zegt
Is beide super traag natuurlijk, niks leuks aan.
Johanneke zegt
Jawel hoor. Ik zal meer lol hebben in een 110pk a segment met handbak dan een auto met 3x zoveel vermogen, 2x het gewicht, en een automaat. Niks mis mee, beetje rev matchen, toeren houden, scherpte bochtjes in een licht karretje.
THSD zegt
Nee een gazelle met 2x 24 inch is lekker snel
Allison Burgers zegt
Een Ford Fiesta 1.6 TI-VCT Sport is leuk. Licht, stuurt en schakelt goed, lekker compleet, rijdt supersportief (net een kart) en het is een lekker atmosferisch toerenblok.
Darahan zegt
Ze zijn wat ouder en inmiddels moeilijker te vinden, maar een BMW E36 318tI Compact is een gewelidige fun auto, lekker licht, achtwielaandrijving, voldoende ruimte voor vier personen plus vakantiebagage en naar mijn eigen ervaring van 6! jaar lekker betrouwbaar.
Ernst-Jan zegt
Yaris T-Sport met de 1.5 motor lijkt me ook een leuk en goed alternatief. Gaat niet kapot en is zuinig mee te rijden.
tazmania zegt
Fiat Panda 100HP had er ook nog tussen gekund. Mijn vrouw heeft er jarenlang 1 gehad, en deze was zeer betrouwbaar. Motortje draait gewoon 7.000 toeren. Niet heel snel, maar wel veel snelheidsbeleving. Daarnaast kan je snel rijden zonder extreme overtredingen. Je past makkelijk een actieve rijstijl toen. En ze zijn enorm praktisch. Nog altijd een leuke auto om te zien.
retsok zegt
De Toyota celica is ook een leuke eerste auto. Weegt 1070kg en je hebt dan wel onafhankelijke wielophanging achter, 143pk en een fijne lage zitpositie. Het is een echte toyota dus zeer degelijk gebouwd en erg brtrouwbaar. Kwalitatief zeker op een hoger niveau dan de andere benoemde opties. Let wel op. De 1zzfe heeft in de vroege bouwjaren (2000-2003 geloof ik) problemen met de zuigers/zuigerverem waardoor er een hele hoge olieconsumptie ontstaat. Probeer een exemplaar te vinden die een gereviseerd blok heeft of een revisie heeft gehad. Dan kun je nog tonnen aan betrouwbare kilomers bijtikken.
okdoei zegt
Een MX5 NB met 1.8, minder dan 150dkm voor minder dan €5.000 is een uitdaging. Niet onmogelijk maar ben benieuwd welke staat deze zal zijn.
MM93 zegt
De Lupo GTi
Allison Burgers zegt
Voor 5K. Succes met zoeken naar een exemplaar dat niet op de sloop ligt.
sizedoesmatter zegt
Daihatsu YRV 1.5 turbo kan ook voor betaalbaar/betrouwbaar vermaak zorgen.
ukbob zegt
Mx5 of (hier net na 6 jaar verkocht) een Z3.
Techniek uit het jaar kruik dus super simpel en goedkoop te repareren.
Vaste lasten ook bizar laag en allerbelangrijkste fun om in rond te rijden.
shicomm zegt
De swift is niet alleen een goeie maar ook veilige keuze.
Nadeel is dat je voor dit budget wel een aftrapper krijgt…
Dat probleem heeft de mx5 eigenlijk ook.
De mitsubishi zal niet makkelijk te scoren zijn maar dan heb je ook nog eens de lol van een semi-sleeper.
De kans is ook wat groter dat je er eentje kunt vinden die niet zo uitgewoond is als de mazda en de suzuki.
De copen is guitig en helemaal geen gek karretje maar dan alleen als een mx5 veel en veels te groot is..
Een yaris t-sport is wederom een veilige keuze maar het zal heel moeilijk worden om er een in budget te vinden.
kennone zegt
Heb zo’n 17 jaar terug de beste fun auto voor €3000,- kunnen kopen. Een stage 2 getunede echte Mitsubishi Lancer Evolution III! Nondeju wat ging dat van zijn plek en plakte hij gruwelijk aan de weg. Zelfs de Porsche 997 4S van de buurman kwam er bij een stoplicht sprint tot ongeveer 160kmh er niet voorbij. Jaar later verkocht omdat het onderhoud en de verzekering voor een tiener niet te doen was. €7.500,- voor gekregen wat toen als dikke winst leek. Echter als je de prijzen nu op zoekt🙃
petroldrinker zegt
Tja, dat hebben we allemaal met oude autos die we toen hadden, ik heb ooit een e46 m3 competition voor 10k verkocht, of mn supra mkiv tt, voor 7500…
vaakbenjetebang zegt
Van deze auto’s de MX-5, maar maak je met 5K niet te veel illusies. Tenzij je heel veel geluk hebt, koop je (las)werk. Op zich prima, zo lang je dat bewust doet. Een Swiftje is wel leuk en vergaand hufterproof, maar nou ook weer niet zò leuk. Een Copen is echt onpraktisch klein en moet je maar net liggen, maar is ook leuk. En er is vast iemand die zo’n Colt CZT oprecht leuk vindt, maar persoonlijk vond ik dat echt een vre-se-lijk ding. Ik zat er niet goed in. Het interieur was echt om te janken: van dat vunzige Fisher Price-plastic wat krampachtig in wat ‘leuke designelementen’ was geboetseerd, inclusief monstelrijk lelijke niet-aluminium trimdelen met als absolute dieptepunt de veredelde regenpijp als versnellingspook. Echt, wat een verschrikking – en dit van een man die geen enkele moeite heeft met het interieur van een jaren ’90 Forester of iets dergelijks.
Dan ben je veel beter af met de al genoemde Panda 100HP of Twingo RS. De Panda is minder snel maar ik werd er wel vrolijk van, en hij is nog superprakticsh ook. De Twingo is behoorlijk hardcore, je zit er te hoog in en het lijkt wel bijna alsof ze vergeten zijn om veren in de wielophanging te steken, maar het hoekt wel. Zelfs een Ignis Sport (hallo plastic interieur) is nog wel het overwegen waard – ik bedoel, netjes in de hoofdsteunen, hoe vet is dat? Echt zo’n auto waar je als een malle in tekeer kunt gaan, alle beginnersfouten in het boek kunt maken en toch nooit te hard rijdt. Als je niet bang bent voor wat oudere auto’s en lak hebt aan passieve veiligheid kun je misschien ook nog een keer geluk hebben en een leuke 106 of Saxo op de kop tikken.
JelmerS zegt
Gaat de aanvrager ook fun hebben met zijn maten? Met de cabrio’s hoop ik dan dat daar niet teveel van zijn. De Swift en Ford fiesta 3deurs zijn dan leuke opties.
dree16v zegt
Panda 100HP past ook wel bij deze zoekcriteria. Ik heb er nog wel één in de aanbieding net groot onderhoud gehad en voorzien van Billstein onderstel. Kan hij die pot voor onderhoud in z’n zak houden;-) Kost bijna niks in de vaste lasten en een hoop fun.
Rob zegt
Ik moet altijd diep zuchten als ik zie wat er vandaag de dag te koop is voor 5 duizend euro…. Man, wat zijn auto’s duur geworden.
Hoe dan ook: Suzuki Sport is natuurlijk perfect. Misschien wel iets te perfect aangezien het ding ook ontzettend populair is. Hyundai Getz of Kia Rio met een 1,6 blok is ook nog wel geinig, tis geen Suzuki Sport, maar prijs er ook wel naar.
En MG-TF is ook te koop met dit budget. Ik heb het gevoel dat die auto langzaamaan uit het verdomhoekje is gekomen. Ik was eigenlijk best positief verrast met wat ik te koop zag staan: er lijken mensen gewoon netjes gezorgd te hebben voor deze karretjes.