Deze betrouwbaar ogende BMW X6 kreeg het zojuist een beetje warm onder de voetjes.
De BMW X6 is een auto die wel wat teweeg gebracht heeft in autoland. Hoewel sommigen het punt maken dat de AMC Eagle de eerste SUV coupé op de markt was, wordt de X6 toch als moderne grondlegger van het fenomeen geroemd. De eerste generatie kwam op de markt in 2008, op basis van de tweede generatie BMW X5 (E70).
Velen wisten niet zo goed wat ze moesten vinden van de brute bullebak met afgeplat dak. Dit gevaarte neigde meer naar de categorie boevenbak. Zeker met de ‘verkeerde’ spec meet je jezelf met deze dikke BMW in rap tempo een fout imago aan. Terecht of niet, met dezelfde (carbon) footprint van een dikke X5 maar veel minder ruimte aan boord, was het in ieder geval geen auto die vrienden maakte bij de groene gemeente. Tegelijkertijd was beroepsdinosaurus Jeremy Clarkson er ook niet blij mee.
Desondanks werd de X6 een belachelijk succes. Inmiddels heeft de auto navolging gekregen van een heel scala aan andere SUV coupé’s van BMW zelf, maar ook van andere merken. Het origineel zelf rookte vanmiddag echter een zware pijp in Brunssum. Daar ging namelijk deze zwarte unit met zwarte velgen in de hens.
De brandweer was er vroeg bij om het vuurtje te stoppen. Maar ook zij konden niet voorkomen dat de Bimmer forse schade opliep. De oorzaak van de fik is nog niet bekend. We mogen daarom ook niet speculeren over wat er gebeurd kan zijn, totdat de lokale drugsdealer officieel aangifte doet bij de politie. Dus dat zullen we dan ook maar niet doen.
Wil jij een X6 hebben van deze generatie? Laat het weten, in de comments!
Image-Credit: AS Media
Johanneke zegt
Leuk autoblog! Beetje feel good nieuws zo op de zaterdag! Een verschrikkelijk wanstaltig en dom apparaat minder op de wereld!
unpama zegt
@Johanneke: yep, de huidige generatie zie er wel eens stuk beter uit daarentegen
kroon zegt
Geen groot drama dat er we weer een X6 minder op de weg hebben. Erg lelijk en wanstaltig model.
Wel opvallend dat BMW’s duidelijk vaker vanzelf in de brand gaan dan andere merken.
kniesoor zegt
Heel sneu voor de eigena(a)r(esse) natuurlijk, maar qua aanblik van ‘s heerenwegen niet al te erg.
mout zegt
De enige reden om het geen boevenbak te noemen zou zijn dat je bang bent van de eigenaars.
Het is in elk geval een van de meest verkochte auto’s op dienst domeinen.
Over deze brand: Zou de eigenaar hem in zwart hebben uitgevoerd omdat dat zo lekker kleurt bij de brandschade?
tommot zegt
Haha ik vind een X6 heerlijk apart en mooi.
Johanneke zegt
Stel je voor je komt bij de bmw dealer en zegt:
Hey ik zoek een x5, maar dan iets lager en strakker geveerd zodat de beetje off road mogelijkheden volledig weg zijn, en het minder comfortabel rijdt op de weg. Wel iets sportiever, maar alsnog niet sportief want het is een lompe zware auto met hoog zwaartepunt. Oh en maak de achterkant aub ontzettend lelijk, en beperk hoofdruimte en bakageruimte achterin door het dak af te laten lopen. Zo heb ik een grote auto met de nadelen van een grote suv (hoog verbruik, niet sportief, hoge wegenbelasting) maar niet de voordelen van een grote suv, zoals ruimte achterin, en enigszins off road kunnen, een hoog comfort hebben.
En dat de BMW dealer dan zegt, wauw we hebben de perfectr auto voor je. Deze lelijke x6.
bvlagusta zegt
Ik vind het wel een brute bak. Maar black on black is dan weer niet mooi
lexis zegt
Ik vind de bekabeling op en rond het motorblok van BMW al een paar slordig worden, dikke bundels draden zonder bescherming enkel ingetapt. Ook zijn de laatse diesels met egr coolers er wel gekend voor. Ook recalls geweest, in Europa pas later uitgevoerd . Ook draaien benzineblokken met turbo enorm heet, met het vele plastic en slordige bekabeling misschien wel geen goede match. De x3 van mijn broer heeft ook eens beginnen fikken op reis naar Frankrijk gelukkig rap gzien en kunnen blussen. Oorzaak wasmren doorgesleten kabels die scheurden tegen carrosserie.