Is Saab op de weg terug? Het is geen geheim dat Saab al jaren kwakkelt met de verkopen. En een verouderde 9-5 en 9-3 helpen dan natuurlijk niet echt. Dus kwamen ze op het briljante idee om met een SUV op de markt te komen. Heel verstandig als nu echt niemand meer een SUV wil hebben. En naast de 9-4X komt Saab blijkbaar ook nog eens met een Outdoor variant van de 9-3 op de proppen.
Deze 9-3X staat wat hoger op zijn pootjes, heeft AWD XWD en natuurlijk het nodige plastic aan de buitenkant. Moet deze auto nou echt Saab van de ondergang gaan redden? Ik vrees het ergste. (via: trollhattansaab.net & jalopnik)
Saab 9-3X
Saab 9-4X
autogier zegt
tja ik neem eerder een volvo v50 awd
matthias zegt
kom, kom, er zijn minder geslaagde ontwerpen.
Th!nk Tank zegt
Deze foto’s zijn genomen tijdens het GMNext event in Keulen op 21 mei. Hoe ik dat weet? Ik was er ook. Het kieken dat deze foto´s heeft vrijgegeven mag zich aan een serieuze schadeclaim verwachten. Bijna alle modellen die GM uitbrengt tussen nu en 2012 werden er getoond, de meeste in de vorm van een prototype (en zoals in het geval van de Saabs, zonder motor) en jaja, ook de Insignia (zal niet wagon heten) Break. En…hij is mooi! Beneden, waar de foto’s zijn genomen, liep enkel directie van GM en soms dansers/danseressen.
Maar wat interessanter had geweest, waren de plaatjes van de nieuwe 9-5 en 9-5 Estate, want die stonden aan de andere kant!! Blijkbaar hebben ze wel een goede geheimhouding politiek, want de meeste van hun nieuwe modellen heb ik hier of elders nog niet zien voorbijkomen! Zoals de Insignia “Break”… of Chevrolet… of Cadillac…
lincoln zegt
Saab had 10 jaar geleden al lekker saampies met Subaru intiem moeten doen ..
lekker saampies tegen de rest .. had helemaal goed gegaan ..
robbie zegt
@Th!nk Tank, leuke achtergrondinformatie ;)
Voor zover ik weet zijn deze ‘foto’s’ genomen vanaf een beeldscherm waarop een film werd vertoond van dit evenement.
Th!nk Tank zegt
Enkel de laatste…Beetje dom om een foto te nemen van een scherm als de auto’s er gewoon voor staan hé. ;-)
Th!nk Tank zegt
Correctie… Voorlaatste dus.
Oom Agent zegt
Saaib
DRU zegt
Handig voor architecten die naar nog niet ontgonnen gebieden moeten.
DRU zegt
Handig voor de tandarts zonder grenzen
GeeJee zegt
9-4X zal Chevy Captiva/Opel Antara zijn met ander koetswerk zeker? Past wel in de lijn van het huidige Saab :-)
Th!nk Tank zegt
… Kzou wel willen reageren maar ik werk graag bij GM… :?
QUATTRO zegt
binnen kort zal saab wel failiet gaan dan maakt het ook niks meer uit waar ze mee aankomen
kowalsk zegt
‘Ik vrees het ergste.’ Van mij mag Saab best failliet gaan, naar mijn mening is het een identiteitsloos merk zonder iets waar ze écht goed in zijn.
Th!nk Tank zegt
@ kowalsk: Jij geeft het voorbeeld hoe een post moet zijn. Door te zeggen “naar mijn mening” heeft je commentaar veel meer waarde dan wanneer je zou zeggen. Saab IS een identiteitsloos merk. Ik vind persoonlijk dat Saab een zeer sterke identiteit heeft ( één van de enige merken die niet kopieert en meteen herkenbaar is) maar dat is mijn mening. En ik ben zelfs verre van een Saab-liefhebber. En net zoals jij dring ik mijn mening niet op aan anderen, iets wat hier wel te vaak gebeurt! :x Respect, dude!
Guan zegt
Van mij hoeft Saab ook niet failliet te gaan, maar als ze zo doorgaan, tja dan vrees ik ook voor het ergste.
Ehm Th!nk Tank, kan je niet via via ofzo die foto’s die je ongetwijfeld van die 9-5 gemaakt hebt aan autoblog laten mailen? ;-)
BaRa zegt
Dat is nu zo fijn aan een merk als Saab: je bent ofwel voor, ofwel tegen. Een tussenweg is er blijkbaar niet. En wat ook fijn is aan Saab, is dat ze niet zoveel budget hebben (krijgen?) voor marketing. Mensen die dus vóór zijn, zijn dat meestal op grond van hun ervaring, en veel minder vaak dan bij andere merken op basis van een mythe die door de marketingafdeling in de lucht wordt gehouden. Behalve in de USA, daar is een of andere nitwit ooit op het idee gekomen om voor Saab de slogan “Born from jets” te gebruiken. Gelukkig zijn ze daar nu weer van af gestapt. Ach, we zullen maar denken dat Amerikanen voor andere kwaliteiten gaan dan Europeanen. ;-)
En on topic: wat de auto’s betreft, ik vind het maar niks. Ik heb niets met SUV’s, en ook niets met all-road voertuigen. Het merk maakt niet uit. Hoewel, dat is niet helemaal waar. Ik heb een nogal grondige hekel aan de landbouwvoertuigen van Porsche en BMW. Ik kan het niet helpen, maar als ik een X6 zie voorbijgrommen, denk ik: “hey, een verlorengelopen Russische mafiosi, met alweer te veel geld en te weinig smaak”. En als het een X5 is: “hey, daar gaan de lijfwachten van die Russische mafiosi”. De gedachtenflits bij een Cayenne is niet veel anders.
In ieder geval: ze zullen aan mij een andere Saab moeten slijten.
Citrofiel evil twin zegt
Hebben ze bij Saab geen verstand?
De 9-5 schreeuwt om aflossing en de wereld vraagt voor kleinere modellen, waar blijft die 9-1?
Ik vind dat Saab hun kansen vergooit want niemand zit te wachten op extra tupperware op hun (ook al stokoude) 9-4. En een 9-4X die waarschijnlijk maar matig kopers zal aantrekken is ook niet echt interessant.
Van het beroemde,bekende,… Saab schiet niet veel meer over. :(
Opelgek zegt
Ik snap niet dat GM niet meer inversteert in Saab en Opel ze zien hoe Toyota hun al voorbij is en hoe Volkswagen dichtbij komt. Ik denk dat ze met deze 2 merken in Europa veel kunnen bereiken als ze maar goed gaan inversteren, maar dat snap de mensen aan de andere kant van de grote plas niet
AMG Black Series rulezzz zegt
Prutsers.
frederik zegt
Ik vind de 9-4x al véél beter dan de concept,”9-4x Biopower Concept” (what a hell of a name). Hij ziet er stoerder uit, iets wat een SUV-rijder wil, denk ik zo. Verder is er vrij veel speculatie rond de SUV-markt. Ik heb zo wel het gevoel dat de verkopen stagneren. Dus niet dalen, en ze blijven toch nog een aardig percentage van de verkopen uitmaken, dus ik geef ze gelijk!
Voor de 9-3x heb ik het niet, maar de markt zal er blijven omvragen, ik denk dat deze wagen vrij stabiele verkopen zal kennen. Hij is enig in zijn segment (op de Skoda Octavia Scout na dan, maar die is niet “premium”), de Allroad en de XC70 spelen net in dat segmentje hoger. Voor de rest kent de Allroad qua verkoop toch een goeie start…
Melchior zegt
Niet verkeerd op het eerste zicht. De 9-3X en 9-4X zullen wel kopers vinden. De Allroad, XC70,… verkopen ook.
Esprit_de_Flandre zegt
Als GM valt, wat gaat er dan eerst onderuit? Saab, Chevy Eurea of Opel?
Mogelijk scenario: Chevy behouden ze voor een doorstart (want het is Chevy), Opel verkopen ze aan BMW (want dat kan veel opbrengen), en Saab doeken ze op (want het is niet veel waard en dus goedkoper om in de kast te stoppen dan te verkopen)
Niet mijn favoriete scenario, liever Saab overleven en de rest dumpen, maar ja.
Bouncing Bullet zegt
betrapt??? ik wist het al, CARROS heeft een exclusief artikel rond de 9-4x en 9-x biopower, het interieur van laatst genoemde staat zelfs op de cover! de front van die 9-x is bloedmooi, maar de achterkant is ‘weird’. over de 9-4x spreek ik me niet uit :?:
Leo zegt
misschien is er nog wel een rijke investeerder die saab koopt…kan het merk misschien weer rustig opgelapt worden..
Zet hij zijn vrouw op de ontwerp-afdeling, is die 9-1 er snel en kunnen ze zich ook neerzetten als een bewust merk gericht op duurzaam en op vrouwen. Want vrouwen hebben veel vaker de broek aan als bij het auto kopen dan wij denken.
Ik bepaal het natuurlijk helemaal zelf ;-)
Job zegt
“Deze foto’s zijn genomen tijdens het GMNext event in Keulen op 21 mei. Hoe ik dat weet? Ik was er ook. Het kieken dat deze foto´s heeft vrijgegeven mag zich aan een serieuze schadeclaim verwachten. Bijna alle modellen die GM uitbrengt tussen nu en 2012 werden er getoond, de meeste in de vorm van een prototype (en zoals in het geval van de Saabs, zonder motor) en jaja, ook de Insignia (zal niet wagon heten) Break. En…hij is mooi! Beneden, waar de foto’s zijn genomen, liep enkel directie van GM en soms dansers/danseressen.
Maar wat interessanter had geweest, waren de plaatjes van de nieuwe 9-5 en 9-5 Estate, want die stonden aan de andere kant!! Blijkbaar hebben ze wel een goede geheimhouding politiek, want de meeste van hun nieuwe modellen heb ik hier of elders nog niet zien voorbijkomen! Zoals de Insignia “Break”… of Chevrolet… of Cadillac…”
Ik weet dat je er niet veel over mag zeggen, maar de Saab 9-5; wordt dat wat? Lijkt ‘ie op een bepaald model?
Ben stiekem wel benieuwd namelijk.
Th!nk Tank zegt
Zoals je al zegt; ik mag er inderdaad niet veel over zeggen. Laten we het houden op euh… Het DNA van Saab met wat incest van de 9-3 erbij. De Estate vond ik proportioneel niet echt kloppen maar dat kan ook zijn omdat hij handgemaakt was..
Ik wou dat ik je meer kon vertellen maar je begrijpt dat ik dat niet ga doen. Blijft het voor jou ook nog wat spannend ;-)