Renault zet zichzelf graag in de markt als voortrekker van de elektrische auto (EV), en het heeft momenteel al 4 elektrische modellen te koop. Toch maakten ze gisteren bekend met hybrides aan de slag te gaan. Omgekeerde volgorde much?
Waar de hybride door velen als springplank/tussenpaus tot de volledige EV wordt gezien, heeft Renault heel veel geld in zijn EV-programma gepompt, met een elektrische Zoe, Fluence, Kangoo, en Twizy tot gevolg. CEO Carlos Ghosn voorspelde onlangs dat in 2020 10% van de nieuwverkopen elektrisch zal zijn, een schatting die door eigenlijk iedereen als veel te positief gezien wordt.
Bovendien zien we een trend ontstaan dat de elektroforie van de laatste jaren langzaamaan wordt omgebogen in elektroscepsis: zowel BMW als Audi denken nog eens goed na over hun elektrische projecten.
Wellicht dat deze scepsis ook is doorgedrongen tot het Renault-management, want op het Diesel Powertrain Congress dat gisteren en vandaag in Rouen, Frankrijk wordt gehouden, heeft het merk aangegeven marktleider te willen worden op het geboed van mild hybrid, als aanvulling op een full hybrid-filosofie van concerngenoot Nissan (die bijvoorbeeld al een Infiniti M35h heeft rijden).
Deze mild-hybride gaat verder dan alleen een start-stop-systeem: het moet een verbrandingsmotor worden, gekoppeld aan een kleine batterij, starter-alternator en kleine elektrische motor, toe te passen in benzine- en dieselmodellen. Renault zelf omschrijft het als een ‘super-start-stop-systeem’ met regeneratieve remmen. Maar Renault, zijn niet al heel veel fabrikanten hier mee bezig?
We vermoeden dat er dus wel iets nieuws aan de technologie zal zitten, maar wat dit precies is weten we nog niet. Er zit dus niets anders op dan afwachten. Wellicht zit er een nieuw project met partner Daimler aan te komen? (via Usine Nouvelle)
Foto: Renaults hybride Ondelios Concept, 2008
martinoo078 zegt
Damn, wat een gedrocht..
gedwongenleaser zegt
Beter nooit dan laat.
michelyman zegt
@gedwongenleaser: Zo dacht ik ook.
bempi zegt
Die vervelende hippies met hun groene milieu fetish zullen nu een gat in de lucht springen. Weer een merkje met hybride.
rooster zegt
Die auto moet heel erg nodig schijten.
MARS zegt
Die grille doet me denken aan een Renault 4
RazorHead zegt
ik vind die Renault Zoe nog niet zo lelijk zelfs, we overwegen hem zelf om te kopen als stadswagen..
Hupke zegt
In het geval van renault misschien gewoonweg beter nooit dan laat.
glashelder zegt
Tja, zo gaat dat. Hybride is gewoon de enige manier om schone lucht in de steden te organiseren en toch een mooie actieradius te hebben.
En het rijdt ook nog eens geweldig.
Bebrijp het probleem niet wat sommigen met hybrides hebben.
adyton zegt
Die concept heb ik nog nooit gezien. Wat een lomp ding. Zie er echt geen Renault in.
henkbobsjon zegt
Hoe naar het ook is, we zullen allemaal elektrisch moeten rijden. Hybrides zijn leuk voor het bijtellingvoordeel, maar zeker geen oplossing. Ik hou vreselijk veel van het gebrul van een dikke v8, maar we zullen moeten wennen aan het idee dat elektrisch de enige oplossing is voor ons militaire/energie-probleem is. Mits de elektrische waggie natuurlijk opgeladen word d.m.v.kernenergie of zonne-energie.
En jezus wat een poepconcept is dit!
bertorelli zegt
Wat heeft die nou aan zijn kont hangen :shock:
jrk68 zegt
Wat audi en bmw betreft die zijn gewoon laf. Bang om hun neus te stoten.
Renault toont gewoon lef en ondernemersschap door out off the box te durven denken.
Het is inderdaad de omgekeerde wereld om pas in 2017 met een hybride tekomen als je dan al 6 jaar EV’s doet.
Vind deze concept trouwens absoluut niet mooi, maar dat is mijn mening. Maar dat zal hun boeien.
Van de concept van de eerste Twingo zij bij het markt onderzoek ook 75% van de ondervraagden dat ze dat nooit zouden kopen.
Waar op men bij Renault zij, 25% is meer dan genoeg en we weten allemaal dat dat ze geen windeïeren heeft gelegd.
pursuit zegt
@jrk68:
Lef? Ondernemersschap? Out of the box?
Ik zeg twee woorden en een getal; Toyota Prius, 1997.
kaasboerin zegt
@jrk68: Laf en lef met ondernemersschap in 1 zin? Hahaha, kom op joh. Jij vind het ook zeker laf als ik 2 euro in de fruitautomaat gooi i.p.v. 20 euro??
jrk68 zegt
@kaasboerin: 2 zinnen staat toch echt een punt tussen.
En ja Vag fangirls hebben ook een kort lontje.
kaasboerin zegt
@jrk68: Lekker useloos weer deze comment..
syliaca zegt
Verschrikkelijk lelijk concept, en hybride, doe maar gewoon niet.
masterstig zegt
@syliaca: +1, mooie samenvatting! :)
Kuifje zegt
en ik dacht dat de velsatis het diepste (lelijkste) punt was!!!!!
bonkers zegt
Gewoon beter nooit
jordy14 zegt
Ik heb misschien een domme vraag maar waarom maken autofabrikanten nooit het interieur van een concept in een productieauto?
Esprit_de_Flandre zegt
“in 2020 10% van ons wagenpark elektrisch” ?
Als ie bedoelt dat 10% van de verkochte auto’s dat jaar elektrisch is, zou ie wel eens gelijk kunnen hebben. Als ie bedoelt zoals er staat “10% van het wagenpark”, maw, van alle auto’s op de weg, dan moet ie z’n tabak controleren op groene deeltjes…
sir_smokalot zegt
Ja, de nieuwverkopen inderdaad. Stond er wat krom zo. maar als ik een gok mag doen, zeg ik 2%, 3% hooguit.
woutel zegt
Spyker Peking-to-Paris meets Marijke Helweegen.
rs133 zegt
Waarom zoveel reacties op de Ondelios? Die stond vier jaar geleden al op Mondial de l’Automobile in Parijs… Zijn jullie nou allemaal zo jong of al vergeetachtig?
Scarface zegt
Ze hadden m beter de Renault J-Lo kunnen noemen.