SP-partijbons Emile Roemer claimt vaak dat de zwakkeren in de samenleving de rekening betalen van ‘de crisis’. Andere partijen weerspreken dat sentiment stellig. Inmiddels is ook binnen Volkswagen de onvermijdelijke fittie losgebarsten: wie moet de puinhopen van Winterkorn opruimen?
Wellicht heeft u er overheen gelezen, maar er hangen wat donkere roetwolken boven Volkswagen. Aanvankelijk ging het vooral over de urgente zaken. Hoe erg is het schandaal precies? Wat zijn de technische details? Welke auto’s en merken worden er door geraakt? Welke hoofden zullen moeten rollen? Terwijl veel van die issue’s nog volop spelen, gaan we nu ook door naar de volgende stap, namelijk: wie krijgt de rekening voor dit alles in zijn maag gespiltst?
Op de dag dat Reuters meldt dat de grote Duitse verzekeraar Allianz deze maand Volkswagen gaat aanklagen voor de prijsdaling die het aandeel van de automaker doormaakte als gevolg van de affaire met sjoemelsoftware, stond Volkswagen’s nieuwe eindbaas Matthias Mueller in Wolfsburg tegenover 20.000 bezorgde werknemers. De gemoederen van de arbeiders zijn verhit door het plan van Herbert Diess, de nieuwe eindverantwoordelijke voor het Volkswagen merk. Diess heeft een ’12-stappen’-plan bedacht om Volkswagen door dit zware weer te loodsen, dat onder meer inzet op een verhoogde productiviteit van de werknemers. De werknemers zijn echter bang dat het plan niet alleen zal leiden tot verloren banen voor flex-werkers, maar dat het ook de banen van de vaste staf onder druk zal zetten.
Bernd Osterloh, de hoogste belangenbehartiger van de werknemers binnen Volkswagen’s management, heeft eerder al gezegd dat de stijging van tien procent in de productiviteit van de werknemers die Diess’ plan voorziet onrealistisch is. Verder is hij niet erg negatief over de plannen, maar roept hij op tot een betere dialoog om de verschillende kampen tot elkaar te brengen, aldus Osterloh:
“Mr. Diess addresses many of the right strategic issues but needs to improve communication with staff, let us talk with each other, not about each other.”
Misschien moet Diess dus een keer gaan praten met de psycholoog van Rijkman Groenink. Ondertussen schat Klaus Breitenbach, een analist van de Baader Bank AG uit Frankfurt, in dat Volkswagen een voorziening van nóg eens 15,5 miljard Euro moet treffen om het hoofd te kunnen bieden aan claims zoals die van Allianz. Of dat ook gaat gebeuren weten we waarschijnlijk op 28 april, wanneer Volkswagen de financiële rapportages over 2015 de wereld in slingert.
ihrte zegt
Dat krijg je als je voor en organisatie werkt met een incompetent bestuur. Sneu, maar that’s life.
super zegt
@ihrte:
eindverantwoordelijken behoren verantwoordelijkheid af te leggen, maar goed, in de huidige cultuur is een bestuursbaan zoiets als gokken zonder kans op verliezen, als het goed gaat graai je meer, als het slecht gaat draag je geen verantwoordelijkheid…
lekkaah zegt
@super: lul jij nou?
Gasten hebben toch gewoon allemaal hun eigen poen dr inzitten..
super zegt
@lekkaah:
ligt er aan wat je onder “eigen” verstaat…
geertvn zegt
@lekkaah: dat zou nog wel kunnen tegenvallen. Het enige wat dergelijke bedrijfsleiders te verliezen hebben is hun eer. Vertrekken doen ze meestal met een kruiwagen geld.
dikdraak zegt
@ihrte: Want de gewone fabrieksarbeider was ook echt op de hoogte van dit schandaal…
ihrte zegt
@dikdraak: dat zeg ik, sneu. Een beetje bestuurder houdt elkaar de hand boven het hoofd, de echte verliezen zullen altijd gedragen worden door zoals jij het noemt: “de gewone fabrieksarbeider”.
martinus zegt
@dikdraak: Voor Dieselgate was ook in de autowereld, bij ‘overheden’, testinstituten en alle fabrikanten wel bekend dat er ’trucjes’ werden gebruikt om zo goed mogelijk door de rollenbank testen te komen.
Zie ook dit[url=https://www.tno.nl/media/4980/nox_and_co2_investigations_of_commercial_vehicles.pdf] rapport van TNO van voor Dieselgate.[/url]
Die hele ophef – in Europa – over dieselgate snap ik dan ook niet.
super zegt
@martinus:
Dat de tests niet representatief zijn voor dagelijks gebruik is geen verzachtende omstandigheid bij het kloten met software om bij die tests lagere uitstootswaarden te halen.
martinus zegt
@super:
Maar ook dat doen/deden er meer.
Zie bijvoorbeeld dit [url=http://www.duh.de/uploads/media/PR_High_nitrogen_oxide_emissions_Opel_Zafira_Diesel_231015.pdf]PDF’je.[/url]
– 1x onderzoek
– 2x dezelfde auto.
– 2x dezelfde test (huidige test NEDC)
Verschillende resultaten afhankelijk van of de auto wel of niet ‘in test modes’ is geraakt.
moveyourmind zegt
@martinus: TNO nog wel…
Dan zal het wel gedegen en objectief onderzoek zijn…
Net zoals het onderzoek dat lang geleden door TNO uitgevoerd werd in opdracht van de omroep met de kraaiende haan. Een geheel onafhankelijk onderzoek, waarvan de op film vastgelegde resultaten breed uitgemeten werden in het programma van de uiterst progressieve Marcel Van Dam, waarvan akte in het volgende filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=rdseJGLeyBk
Met als resultaat dat de favoriete priklimonade van velen terstond uit de schappen bij de Vivo en de Centra verdween… Allemaal dankzij dat filmpje, waarbij pas tientallen jaren later bleek dat TNO er gewoon een kogel doorheen had gejaagd om de fles “spontaan” te laten ontploffen. Geen hond bij TNO die zijn bek open trok toen de fabrikant van Exota kort na de uitzending failliet ging…
Dus als TNO beweert dat de Opel Zafira of welke auto dan ook teveel uitstoot geloof ik daar geen donder van… Sterker nog, dan zou het mij niet verbazen als Marcel Van Dam erachter zit…
Dutchdriftking zegt
10 procent productiever, en hoe wil hij dat realiseren dan? Want als dat mogelijk was dan hadden ze dat zonder dieselgate toch ook wel gedaan?
eelco74 zegt
@dutchdriftking: dat ligt eraan wat je bedrijfsdoelstellingen waren. Voor VW was dat de grootste worden. Efficiëntie en klant tevredenheid kwam tot voorkort niet voor. Pas eind 2015 lazen we voor het eerst iets over hoe efficiënt VW was tov Toyota. Nu is dat ineens een missie geworden.
fapfap zegt
Triest dat Allianz ze gaat aanklagen, met speculeren kun je altijd geld verliezen. Zolang het goed gaat hoor je ze niet klagen.. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om niet VW’s aandelen te kopen.
super zegt
@fapfap:
alsof je speculeert of een bedrijf zich wel of niet netjes aan de regels houdt.
eelco74 zegt
@fapfap: eens als het gaat om koersdaling door externe omstandigheden. Echter koersverlies door fraude van bestuurders is een heel ander verhaal. Beursgenoteerde bedrijven moeten aan allerlei wettelijke regels voldoen. En reken maar dat beleggers als Allianz dat weten.
mashell zegt
@eelco74: alle bedrijven moeten aan allerlei wettelijke regels voldoen. Beursgenoteerde bedrijven hebben extra regels over publicaties van koersgevoelige informatie.
agera zegt
Mijn oplossing: volkswagen betaald gewoon alle misgelopen inkomsten i.v.m bijvoorbeeld bijtelling enzo.
Alle stomme amerikanen die beweren dat hun leven door de nox een dag korter is geworden waardoor ze niet de loterij hebben kunnen winnen mogen lekker de pot op.
Voor de rest hoeft vw niks te betalen en raken mensen geen baan kwijt dus kan alles weer lekker z’n gangetje doorgaan
vorsprungdurchbetrug zegt
@agera:
Welkom in de echte wereld,
je hoeft die amerikanen hier de schuld niet van te geven, VAG heeft zelf de zaak verneukt en wordt naar amerikaanse maatstaven aangepakt.
Steeds maar blijven denken dat zij er mee weg zouden komen, de arrogantie.
De rekening, daar gaat het nu even over, die komt te liggen bij het personeel, de klanten, die gaan betalen voor blunders uit het verleden.
giulio zegt
Als je een bedrijf begint, jouw eigendom!… En je neemt werknemers aan, dan zou het in mijn ogen niet zo moeten zijn dat die werknemers de dienst uit gaan maken. Bij zwaar weer gaan ze de deur weer uit. Uiteraard op condities van het Contract!
mashell zegt
@giulio: maar een beslissende stem bij VW heeft de deelstaat Niedersachsen. En die heeft dat vanwege het feit dat VW grootste werkgever van heel de deelstaat is. Omdat veel van die werknemers stemrecht hebben in de deelstaat hebben de werknemers inderdaad een grote stem in het gebeuren van een onderneming.
Dat er een lid van de OR in de RvC zit is ook logisch want als we uit de financiele crisis een les kunnen trekken is het wel dat CEO’s, CFO’s, COO’s en dergelijke als het salaris boven de 2 ton komt zich allemaal een alwetende God wanen en dan vaak de meest idiote beslissingen nemen. Nuchter werknemers toezicht houdt ze een beetje in het gareel.
norge zegt
@giulio: Er is geen 1 eigenaar…De “eigenaar” is de aandeelhouders…En die willen geld zien, persoonlijk zou ik een rechtzaak beginnen tegen de personen die toen verantwoordelijk waren …Die hebben dankzij VW wel een een paar miljoentjes over…
bartteeuwen zegt
Misschien moeten we milieuzones maar gewoon omgooien, en alleen dieselauto’s ouder dan 15 jaar de stad in laten.
m135i zegt
Enkele miljoenen zijn makkelijk te halen bij het top management. Maar het is natuurlijk makkelijker om een fabrieksarbeider te laten bloeden dan je hand in eigen boezem steken. Probleem is natuurlijk wel dat Volkswagen tegen claims aan kijkt die ze nooit kunnen betalen, dus het zal uit de lengte en de breedte moeten komen. Maar toen dat hele schandaal nog niet uit was, was iedereen helemaal happy met Volkswagen en nu wilt iedereen en zijn moeder een schade vergoeding. Terwijl het voor iedereen wel duidelijk is dat geen enkele fabrikant zijn uitstoot waarden haalt bij dagelijks verbruik. Zie de test van Wouter, als iedereen zou zou gaan rijden, kan je beter een uur op een vertraagde trein gaan wachten wat mij betreft.
super zegt
@m135i:
optimaliseren op de verbruiks/uitstoottests is gewoon legaal, de boel besodemieteren bij tests niet, dat is een enorm verschil.
w0o0dy zegt
Beetje dubbel gevoel bij dit verhaal. Ja je mag aannemen dat de normale arbeiders niets van deze fraude wisten. De bestuurders vrijwel zeker wel dus zouden zij de rekening moeten krijgen. Aan de andere kant hebben de arbeiders bij VAG natuurlijk ook zelf profijt gehad bij de oneerlijke concurrentie die bij de concurerende autobedrijven ook keihard tot banenverlies heeft geleidt. Toen hoorde je niemand bij VAG die opkwam voor hun conculega’s.. Maar ze tikken wel leuke bonussen binnen… Is het dan zo onterecht dat zij nu ook moeten bloeden? Lijkt me eigenlijk niet zo heel erg oneerlijk.
m135i zegt
@w0o0dy: heb je wel een punt, en hoewel ik dat 12 stappen plan niet heb gelezen, vermoed ik niet dat daar in staat dat de toplaag in moet gaan leveren op enige manier dan ook.
m135i zegt
@super, voor mij maakt het niet zo veel uit of een auto nou door middel van een absurde en compleet onrealistische rijstijl, omstandigheden door zo’n test heen komt, of door middel van een stukje software. Wat mij betreft is het beide fraude. Immers met beide auto’s wordt je bedonderd qua verbruiks cijfers bij dagelijks gebruik. Het is alleen jammer dat de wet er wel onderscheid in maakt.
eron zegt
Ze kunnen beter de bonussen van de directie schrapen die hebben dit laten gebeuren
norge zegt
Heb vroeger vaak gelezen dat VW fanaten altijd trots zeiden dat de pk opgaven van VW altijd het minimale was wat de motoren kon leveren maar vaak meer…Eigenlijk heeft VW dus al heel lang dit bedrog in zijn beleid gehad…Zo,n fabrikant hoort in deze samenleving niet thuis en mag gewoon kapot gaan voor mijn deel. Het banen verlies wordt opgevangen door de andere fabrikanten die wel eerlijk waren..
realhustler zegt
Het is zuur voor de werknemers. Er zullen heus ook managers en hoger hun baan verliezen. Echter, die zijn minder talrijk, en daardoor bespaar je niet genoeg daarmee.
geertvn zegt
Als we de clausules in die topmanagers hun contract mochten inkijken dan zouden we er nooit nog een product van kopen. In het slechtste geval worden ze ontslagen, pakken hun ontslagvergoeding ( meer dan wij ooit kunnen verdienen in een volledige carrière) en vertrekken naar het volgende bedrijf om daar een topfunctie te vervullen…
parker zegt
@geertvn: jaloers?
boxergt zegt
Ik heb net de prijslijst van de Passat GTE nog eens bekeken…. Volgens mij hebben ze de helft van de 15 miljard al teruggewonnen aan deze auto’s afgelopen jaar…