We nemen eens een kijkje langs alle betaalbare vierzits cabriolets uit de jaren ’90.
Tegenwoordig is de markt voor cabriolets bijzonder klein. Je ziet ze nog wel, maar dat zijn bijna zonder uitzondering duurdere auto’s van duurdere merken. Aanvankelijk wilden we even een lijstje maken met cabrio’s die minder dan 50.000 euro kosten. Lekker goedkoop, nietwaar?
Het aantal auto’s dat in aanmerking voor komt is laag: drie stuks. Een Mazda MX-5, Mini Cabriolet en een Volkswagen T-Roc Cabrio. That’s it! Echt te bizar voor woorden. Sterker nog, als je het budget voor een nieuwe Cabriolet ophoogt naar 60 mille, dan heb je een 150 pk sterke Audi A5 of een viercilinder BMW Z4. Dat is het!
Nee, dan vroeger! Vroeger waren er juist heel erg veel betaalbare cabriolets. Elk merk had er wel eentje. Uiteraard herinneren wij ons allemaal de gehele ‘CC-hausse’. Maar ook daarvoor was het aantal betaalbare cabrio’s in de jaren ongekend hoog. Dit zijn de 9 leukste betaalbare vierzits cabriolets.
Fiat Punto Cabrio (176)
1994
Hfl. 38.950
Zoals je wel vaker gaat zien in dit lijstje van betaalbare vierzits cabriolets, worden cabrio’s vaak gebouwd in een andere fabriek. De reden is logisch, een cabriolet is in technisch opzicht behoorlijk afwijkend en er worden er minder van gebouwd. In het geval van de Fiat Punto werd de cabriolet-versie gebouwd door Bertone.
Voor minder dan 40.000 gulden had je een ’60 S’. Dat betekende een handbediende kap met een een eenvoudige 1.2 viercilinder met amper 60 pk. Het was een van de goedkopere cabriolets die je destijds kon krijgen. In vijf jaar tijd zijn er 55.000 van gebouwd.
Volkswagen Golf Cabriolet (Typ 1H)
1993
Hfl. 43.050
Ook de Volkswagen Golf Cabriolet werd niet bij de gewone Golfjes in elkaar schroeft. De open versie van de Golf werd namelijk gebouwd bij Karmann. Logisch, want die twee werkten al vaker met elkaar. Denk aan de Golf I Cabrio, de Kever Cabrio en natuurlijk de Karmann Ghia. De Volkswagen Golf Cabrio combineerde het praktische gemak van een Golf met een open lucht sensatie.
De instapper was voorzien van een 1.8 viercilinder. Volkswagen bood er eentje aan met 75 of 90 pk. De eenvoudige achtkleppers zijn gebouwd voor het leven, ongeveer. De Golf Cabriolet was episch kaal (alleen stuurbekrachtiging was standaard) en niet bijster goedkoop.
Ford Escort Cabriolet 1.4 Studio
1996
Hfl. 39.990
De laatste generatie Escort zal nooit de boeken in gaan als ‘leuk’. Sterker nog, de Escort was nogal een kleurloze auto. Niet bijzonder slecht, maar wel heel erg saai. Alleen dan zonder de bouwkwaliteit van de Golf. Snel was de Escort ook niet, want het duurde meer dan 14 tellen voordat je de 100 aantikte. Aan de andere kant, daarmee reed je de Golf helemaal naar huis.
Die had namelijk 15,5 tellen nodig! Maar hey, je had wel een cabriolet voor minder dan 40.000 gulden. Dan moest je géén metallic lak bestellen, want dan ging ‘ie erover. Toch even 3 mille goedkoper in guldens dan de Golf. Niet verkeerd toch?
Lada Samara Cabriolet
1995
Hfl. 37.995
Dit is misschien wel de meest verwarrende auto. Een Lada Cabriolet. Dat klopt niet helemaal, toch? Er zijn overigens meerdere Lada Samara Cabrio’s geweest (denk aan deze Natacha en de Samara Cabrio van Konela). In dit geval gaat het om een cabrio-conversie van Deutsche Lada, de importeur van het merk uit jawel, Duitsland. Deze werden in de jaren ’90 verkocht en waren spotgoedkoop.
Voor minder dan 38 reed je in een van die coole betaalbare vierzits cabriolets. In Nederland heeft de importeur ‘m heel eventjes geleverd. Er schijnen een paar exemplaren in Nederland rond te rijden. Het is in elk geval heel erg bijzonder en zeldzaam. Als Doug de Muro erachter komt dat dit ooit gebouwd is…
Peugeot 306 Cabriolet
1994
Hfl. 51.900
Misschien wel de mooiste van alle betaalbare vierzits cabriolets. Sterker nog, het is nog altijd een bijzonder fraaie auto om te zien. Net als de Peugeot 306 werd de 306 Cabriolet ontworpen door Pininfarina. Net als de 406 Coupé werd de 306 Cabriolet ook daadwerkelijk gebouwd bij Pininfarina in Italië.
De Peugeot 306 was voornamelijk heel erg bijzonder vanwege het feit dat ‘ie géén rolbar had. De verstevigingen waren onderhuids aangebracht. Een nadeeltje was de prijs, want de 306 Cabriolet was heel erg mooi, maar ook vrij prijzig. Bij introductie koste de 1.8i bijna 52 mille.
Opel Astra Cabriolet (A)
1993
Hfl. 49.500
Nog een product van Bertone! Ondanks dat we net heel positief zijn dat de Peugeot 306 Cabrio géén rolbeugel heeft, was Opel eerder. Er is overigens wel een verschil. De 306 had een mooie afdek-kap en bij de Astra moest je gaan lopen zeulen met zo’n afdek’-slurf’. Al in 1993 stond namelijk de Opel Astra Cabriolet te shinen in de Opel-dealershowroom.
De Opel Astra was een sensatie, net zoals de Calibra enkele jaren daarvoor ook was. Het was een slimme zet om de auto te baseren op de Astra Sedan (met de lange kont) in plaats van de hatchback met korte bips, zoals concurrenten Volkswagen en Ford het nog wel doen.
Rover 214 Cabriolet
1993
Hfl. 48.995
Nog niet zo heel erg lang geleden was Rover een merk om rekening mee te houden. Zeker toen men besloot om in de jaren ’80 samen te gaan werken met Honda. Voor Honda was het prettig, want die hadden zo een betere voet aan de grond in Europa en voor Rover was het lekker om met een professioneel bedrijf samen te werken.
Naast verstandige Rovers waren er zat leuke modellen. Snelle GSI Turbo’s, een hoop coupé’s en zelfs een paar cabrio’s. De Rover 200 was gebaseerd op de Honda Concerto, een model dat de Japanners bouwde met Europa in het achterhoofd.
Renault Mégane Cabriolet
1997
Hfl. 43.500
Ja, er was een Renault 19 Cabrio en dat was een leuk ding. Maar echt bakens verzette die niet. De Renault Mégane Cabriolet deed dat wél. Renault had goed gekeken naar het succes van de 306 Cabriolet. Dus een vierzits cabrio met een wegklapbare kap onder een afdek-klep. Er was zelfs een tonneau-cover ‘roadbox’ waarmee je er een tweezits roadster van kon maken!
Hoe cool was dat! Nog een voordeel: je kan ‘m in allerlei uitvoeringen krijgen. De goedkoopste was de 1.6 met 90 pk. Bijzonder was ook de prijs: voor 43.500 guldens reed je weg in een keurige Cabrio waar je dagelijks prima mee voor de dag kwam.
Suzuki Swift Cabrio
1992
Hfl. 38.995
De meeste cabriolets in dit lijstje zijn gebouwd op basis van een C-segment hatchback, op de Punto na. Net als die olijke Italiaan is de Swift een segmentje lager gepositioneerd. De Suzuki Swift was ‘toevallig’ een cabrio. De auto was niet leuker, sneller, luxer of gaver dan een gewone Swift.
Er was een 1.3 viercilinder die je van A naar B hielp. Waarschijnlijk bestaan al die motoren nog steeds en draaien ze hun rondjes bij een haven als aggregaat voor een kraan ofzo. Die blokjes draaien wel, de meeste Swift Cabrio’s zijn inmiddels weggeroest.
Peugeot 205 Cabrio CJ
1990
Hfl. 41.730
Dit is ook zo’n kleine cabrio. Stiekem moest de auto als een soort tussenmaatje dienen. De 205 Cabrio is eigenlijk een heldenauto uit de jaren ’80. Echter, de auto is ook geleverd in de jaren ’90. En als we een lijstje met betaalbare Cabrio’s maken zonder Peugeot 205, zal de mailbox overstromen met verontwaardigde berichtjes. En terecht, want het waren hele guitige auto’s.
Er was zelfs een sportieve CTI! Maar die was stiekem nog best duur. De goedkoopste was de ‘CJ’ met de 1.1i motor. Dat klinkt niet spectaculair, maar je had een comfortabele 205 die uiterst prettig reed (doch beroerd schakelde). Met een gewicht van zo’n 850 kilogram was het niet eens zo’n heel zware cabrio
Rover 111i Cabriolet
1995
Hfl. 34.990
We sluiten af met nog een Rovertje. Want wist jij dat er ook een cabrio-versie van de Rover 100 was? De Rover 111i Cabriolet is eigenlijk de Britse tegenhanger van de 205 CJ. Het is een soort Mini Cabrio, maar dan zonder charme. Om de auto iets van glamour te geven, kon je een stripje hout tegenkomen in het dashboard.
Maar het maakte allemaal niet uit, want voor minder dan 35 mille reed jij een nieuwe vierzits cabriolet met een degelijke badge op de neus. Voor dat geld heb je tegenwoordig geen B-segmenter meer. Aan de andere kant, deze auto’s waren zeldzaam onveilig. Dus er is wel iets winst geboekt.
suheyl zegt
Zelf ook zo’n 306 cabriolet gehad. Niet vooruit te branden! Daarom er maar een motor en aandrijving van de 306 GTI-6 in gebouwd met bijhorend onderstel. Werd het toch wat leuker van!
bischero zegt
@suheyl: haha toen dit soort modificaties nog gewoon in de schuur konden. ✌️
royaledeluxe zegt
De mooiste van het rijtje is toch echt die 306. Simpel gelijnd, geen fratsen aan het dak en zonder rolbar!
Waarschijnlijk een klassieker in wording want je vind ze bijna niet meer.
Oh ja die Rover die trok zo schuin na verloop van tijd dat de deuren niet meer echt goed open of dicht konden. Wat een slechte carroserie was dat.
Er waren toch nog wel wat andere Cabrio’s in die Era van Jaguar, Volvo, Saab minder betaalbaar maar zeker mooier dan wat er hier staat.
outlook zegt
@royaledeluxe: de 306 Cabrio is zeker een prachtig exemplaar. Bij ons in de straat staat vaak een blauwe. Ergens hoop ik dat deze een dak boven z’n hoofd krijgt. Altijd buiten staan is geen luxe.
wimof zegt
Een kennis van me heeft er minstens 50 306 jes cabrio, alles wat hij vindt koopt hij.
Johanneke zegt
Wat ik niet snap, mijn 1993 galant haalt 130pk uit een 1.8 16 klepper. Waarom hebben al deze auto’s veel minder vermogen, waarom kreeg je nog 8 kleppers mee? Kan niet fijn rijden zo weinig vermogen. Altijd maar stampen om met een tel of 15 naar de 100 te komen.
rogerzz zegt
Verschillende compressie, slaglengte cilinder, afstelling, efficiënte ontbranding/bougie, directe injectie of carburateur. Kwaliteit lucht (zuurstofgehalte in de lucht), luchtdruk, brandstof-octaan/kwaliteit. En 16 kleppen vs. 8 kleppen is een betere airflow lijkt mij, dus ik gok minder vervuilde achterblijvende lucht in het blok? Best veel variabele dingen dus.
Ik vind het wel interessant en bizar dat er uit een 2.0 liter A45 AMG 421pk te blazen valt (ja met een turbo, scheve vergelijking) en (nog schevere vergelijking) diesels zijn die er 60pk uit puft. Vooral onder het mom levensduur is dat discutabel en interessant.
Robert zegt
@rogerzz: toch heeft dat er wel degelijk mee te maken. Veel motoren hadden een ontwikkeling van decennia achter de rug. Daardoor was te performance misschien niet top notch, maar de betrouwbaarheid en levensduur waren dat wel.
Kijk je nu naar de moderne motoren met directe brandstof inspuiting, low friction coatings, soft turbo, ecr en noem maar op – ze bieden een veelvoud aan koppel en vermogen én een lage uitstoot, maar YouTube staat vol met video’s die gewag maken van complete blokrevisies die noodzakelijk zijn terwijl de blokken vaak nog geen ton gelopen hebben, en niet zelden nog veel minder.
mashell zegt
Is het omdat dat die motoren minder betrouwbaar zijn of dat dankzij youtube en sociale media de sporadische gevallen aan een veel grotere klok gehangen kunnen worden? Ik vermoed meer het tweede dan het het eerste.
tinnemans zegt
@mashell; deels zal dat wel kloppen, maar aan eenvoudigere techniek kan nou eenmaal minder stuk. En de toleranties bij een modern blok zijn echt minimaal.
Een oude 8 klepper zonder injectie had trouwens vaak een (veel) hoger koppel dan de 1e generatie 16 kleppers met injectie. Met het hogere gewicht van een cabriolet kan ik me voorstellen dat in die overgangsperiode de 8 klepper de meer comfortabele keuze was.
royaledeluxe zegt
En niet alleen dat, vroeger werd je in de garage verteld dat je de auto netjes moest inrijden en na een paar 1000km even langsgaan om te kijken of het goed loopt, als hij koud stond niet meteen plakgas moest geven enz… . Respect hebben voor de mechanica. Hedendaags is het direct plankgas bij een nieuwe en koud lopende motor, want ja hoor niemand die dit nog verteld.
Auto’s zijn gewoon verbruiksdingen geworden, bij defect koop je gewoon een nieuwe natuurlijk.
vaakbenjetebang zegt
@4g63: Dat snap ik wel hoor. Specifiek vermogen is helemaal niet zo boeiend. Het is echt niet zo dat ze bijvoorbeeld bij Peugeot geen 80 (of zo) pk uit een liter konden halen. Rijdbaarheid is veel belangrijker voor de gemiddelde klant. In die jaren had je vaak 8v- en 16v-versies van in de basis gelijke motoren. Maximum koppel was dan vaak voor beide motoren niet heel verschillend, maar de 8v piekte dan typisch rond de 3000rpm waar de 16v dat 1000 tot 1500rpm later deed. De 16v had dan misschien wel 20 pk meer, maar in de dagelijkse praktijk was voor heel veel mensen de 8v dan een veel prettiger ding in de omgang.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: 1.8 16v 130pk was toen heel normaal inderdaad. En 1.8 8v had 100pk of zelfs minder. 8 kleppers hebben wel meer koppel onderin. Ik heb een golf 3 met de 1.8 90pk gehad. Niet snel, maar onder de 3.000 toeren deed hij het weinig slechter dan m’n VR6. En met koppel toeren is precies wat je wilt met een dergelijke cabriolet. Overigens is er ook een Golf 3 110pk TDI cabriolet geweest. Dat was destijds de ultieme daily. Zie het als een Golf 8 GTD cabriolet.
moveyourmind zegt
Rover had ik destijds heel hoog zitten, waren mooie auto’s, zoals deze 200 cabrio, en de 600 en 800. Maar van de 200-serie is de coupé nog het allermooist. Nog steeds, al is de kans dat je er ëën tegenkomt nihil.
De Fransozen wisten ook wel hoe ze een huis- tuin en keukenauto tot een mooie open voiture om moesten bouwen. De Peugeot heeft nog steeds een mooi voorkomen en de Renault is ook nog steeds een leuke verschijning. En koop je nu voor minder dan de prijs van een nieuwe fiets.
kniesoor zegt
De 306 cabrio komt van de tekentafel van Pininfarina. Door hen getekende oto’s ogen vaak redelijk lang fris. QED.
PunicaOase zegt
Op die 306 na vind ik het maar graflelijke bakken..
pcooperworks zegt
In de 306 was het prima touren, leuke auto, de rest idd (uiterlijk) niet/minder te pruimen.
saxoke zegt
De 306, Astra Mégane en R19 behoren nog steeds tot de mooiste betaalbare cabrio’s . Ooit zelf bijna een 306 met 2.0i16v gekocht. Nog steeds veel spijt dat ik die nooit gekocht heb
mondial zegt
Ford escort ?
lecomte zegt
Vroeger zag je bij mij in de buurt best veel Rover 214 cabrio’s, de Peugeot 306 of Renault Megane cabrio’s rond rijden in de leukste kleuren. Helaas zijn de tijden veranderd en worden dit soort plezier auto’s steeds schaarser.
Loek zegt
Iemand die ik ken rijdt nog trots rond in een diamantblauwe Peugeot 306 Cabriolet van na de facelift met meestal de hardtop. Echt bijzonder mooi voor een 306.
christian85 zegt
Bijna geen van allen zie ik nog in het huidige straatbeeld, behalve af en toe nog weleens een Golf of een Megane, beide vaak wel met wat bruine vlekken.
MarcoM zegt
Ik zag een keer bij Top Gear (rijmt ook nog), dat ze een Peugeot cabrio opmzijn dak lieten vallen, oei, echt plat dus.
bierbuik zegt
@marcomanta: was dat niet een BMW 3 serie cabrio? Dat ze ter vergelijk een Saab lieten vallen die er een stuk beter vanaf kwam?
MarcoM zegt
@bierbuik: zou kunnen, ik dacht dat het een Peugeot was, heb het niet op YouTube kunnen vinden.
baardmijt zegt
@marcomanta: Ik herinner me wel een crashtest met poppen waarbij een 306 cabrio rolde. Maar dat was bij Fifth Gear, niet Top Gear.
baardmijt zegt
@marcomanta: Ik herinner me een crashtest met poppen waarbij inderdaad een 306 cabrio om z’n lengteas rolde. Was echter bij Fifth Gear.
baardmijt zegt
@marcomanta: Fifth Gear was dat. https://youtu.be/Cd2UOK867zE
baardmijt zegt
@baardmijt: Juist. Die reactie had ik dus inderdaad al gepost… 😑
MarcoM zegt
@baardmijt: dus toch, inderdaad dat was bij Fifth Gear, bedankt voor de update, ik begon al aan mijzelf te twijfelen ;-)
henkp1 zegt
Dat waren leuke tijden: betaalbare cabriootjes, coupeetjes, tweezitters. Maar blijkbaar wil de consument ze niet meer, anders zouden de fabrikanten ze toch wel bouwen?
De meeste hierboven hebben wel een achterbank, maar zijn toch geen echte vierzittters: te krap. En ook zo een rolbeugel hoort natuurlijk niet op een cabriolet. Wat dat betreft was de Renault 19 cabriolet toch wel een winner: mooie auto, geen rolbeugel (behalve dan de versterkte voorruitstijl), een èchte vierzitter, degelijk en rijdt nog leuk ook. Maar ja, staat niet in het lijstje. Van dit lijstje vind ik de Mégane, 306 en Rover het leukst.
mustang750supersnake zegt
kan me nog n crashtest op yt herineren van zo’n rover…..als je leven je toch lief is…..
degrotemuis zegt
Die Rover 111 toch? Ja, daar bleef weinig van over. Maar da’s ook niet zo gek. Als je de eerste euro ncap tests zag kwamen nieuw ontwikkelde auto’s er al slecht uit, die Rover is in de basis een Austin Mini Metro ontwikkeld eind jaren 70. Zelfde als bij een hoop klassiekers en bijvoorbeeld ook de 205 uit deze lijst: die koop je niet voor crashbestendigheid.
Leuk artikel! Was die Golf III cabrio ook niet de eerste die een diesel in een serieproductie cabrio propte?
Estate_of_mind zegt
@degrotemuis: volgens mij was dat de Audi 80/A4 cabrio
vbarchetta zegt
Leuk artikel. Heb nog altijd goede herinneringen aan mijn Megane 1.6e (8v) uit 1997 in het blauw met roadbox. Heel veel mooie ritjes gemaakt. Heb hem gehad toen ik 19jaar was van 1999 tot 2002 gekocht met 72.000km en nadat ik een auto van de zaak kreeg met 188.000km. Op een lekke koppakking na heeft hij het altijd goed gedaan.
remarkable zegt
Zo’n Fiat Punto is toch net een rijdende badkuip. Doe mij de 306 maar. Mooie elegante cabrio