![Betaalbare Toyota GR Yaris](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/toyota-gr-yaris-rs-2020-970-004-1-970x546.jpg)
Zo’n betaalbare Toyota GR Yaris klinkt ons als muziek in de oren.
Een van de leukste nieuwe auto’s waar we reikhalzend naar uitkijken is de Toyota GR Yaris. In een woud van regelgeving, consumenteneisen en ontwikkelingsbudget heeft Toyota een bijzonder bommetje weten te maken. Althans, dat denken we. We hebben er (nog) niet mee gereden.
261 pk
De ingrediënten zijn er in elk geval: een potige driecilinder motor met 261 pk/360 Nm, een ingenieus vierwielaandrijvingssysteem en een sper op de achteras. Op een Yaris! Ook het uiterlijk is erg dik. Men heeft gekozen voor een driedeurs carrosserie en die vervolgens lekker breed gemaakt met enorme bumpers, skirts en wielkuipen.
![GR Yaris](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/toyota-gr-yaris-2020-970-004-918x612.jpg)
Nadeel
Het nadeel van zo’n dikke Yaris? Je sloopt het milieu ermee, aldus de overheid. Je mag best met een GR Yaris door Nederland rijden, maar daarvoor dient dan een enorme koffer aan BPM overgedragen te worden. Het resultaat: de het bommetje kost 60.000 euro! Gelukkig is er een optie in de vorm van een betaalbare Toyota GR Yaris. Nu waren er al GR opties voor de Yaris (afbeelding onder), maar nu is er een soort tussenmodel.
![Yaris GR Parts](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/toyota-yaris-gazoo-racing-accessories-2019-017-1-970x561.jpg)
GR Yaris RS
Jazeker, eindelijk is er een betaalbare Toyota GR Yaris! Toyota heeft het model de GR Yaris RS genoemd. Nu klinkt RS bij ons Europeanen heel bijzonder, maar in sommige markten is het gewoon een instapmodel. Denk maar een de Kia Pregio RS. De Toyota GR Yaris RS is ook een instapmodel. De auto beshcikt bijvoorbeeld over enkel voorwielaandrijving.
![Betaalbare Toyota GR Yaris](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/toyota-gr-yaris-rs-2020-970-003-970x546.jpg)
10 verzetten
Ook is er geen handbak, de GR Yaris RS heeft een CVT met tien voorgepgrammeerde verzetten. Net als de dikke GR Yaris heeft de GR Yaris RS een driecilinder, zij het een 1.5 zonder turbo. Dat heeft zijn uitwerking op de motorprestaties, want de betaalbare Toyota GR Yaris levert slechts 118 pk en 145 Nm. Voordeeltje is het gewicht: de ‘RS’ is namelijk 120 kilogram lichter dan de dikke GR Yaris.
![Betaalbare Toyota GR Yaris](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/toyota-gr-yaris-rs-2020-970-002-970x546.jpg)
Bodykit
Maar 118 pk in een betaalbare Toyota GR Yaris RS is niet zo heel erg verkeerd, toch? Een Yaris TS Sport van de eerste generatie had 106 pk, de tweede Yaris TS kwam op 138 pk. Dus gewoon lekker vlot. Wat wel gaaf is gedaan, is de aankleding van de GR Yaris RS. Je hebt namelijk de beschikking over een enorm dikke bodykit met twee enorme uitlaten en een dakspoiler. Ook flinke wielen ontbreken niet.
![Betaalbare Toyota GR Yaris](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/toyota-gr-yaris-rs-2020-970-004-970x546.jpg)
Interieur
In het interieur van de de betaalbare Toyota GR Yaris RS zien we sportstoelen en een stemmig zwart interieur. Op dit moment zijn er geen plannen om deze variant naar Nederland te halen, alhoewel de auto zeer welkom is. Voorlopig komt de auto alleen in de showrooms te staan in Japan.
![Betaalbare Toyota GR Yaris](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/toyota-gr-yaris-rs-2020-970-001-970x546.jpg)
“Heb ik een dikke kont in deze achterbumper?” Nee hoor schatje, dat valt wel mee.
€60.000 voor een sportieve Yaris….alleen in Nederland. Het is toch te zot voor woorden!
Idd, heb gehoord dat deze in de UK 30k pond is.
@rike: De Rijksoverheid zegt, jullie moeten en zullen elektrisch gaan rijden!!!.
@mikje90: De Rijksoverheid vergeet alleen even dat een particulier niet met andermans geld kan betalen zoals zij dat wel doen. Men heeft er simpelweg het geld niet voor
Kortom, veel show, weinig go…..
Hoe sportief rijdt dat nou, zo’n CVT? ..
niet.
@dare2think: probeer een scooter uit en je weet het.
@dare2think: heb ooit eens met een Lexus met CVT gereden. Nooit meer. Verschrikkelijk. Bij hard accelereren gaat dat ding naar de rode lijn en blijft daar. Gans m’n lijf schreeuwde: schakel dan. Als passagier is het nog veel erger.
@hollow: Deze Yaris heeft dus voorgeprogrammeerde versnellingen. Rijd dus niet meer als een normale CVT.
Misschien om de verschijning van de eerste luister bij te zetten? “GR… Er is er één Yaris, hoera-hoera. Dat kun je wel zien”… (ik weet: flauw)
Als we hier net zo lang op kunnen wachten als de GR Yaris dan zal het ook pas einde van het jaar zijn waarschijnlijk..
Heb mijn GR Yaris in Maart besteld maar nog steeds geen enkel teken van leven vanuit Japan.
@focusrs1: Staat toch gewoon op de website van Toyota dat de levering ergens in het najaar zal zijn?
Een Cvt….. echt Toyota? Zo zonde dit
Voor de echte stoute rebelse ‘Benidorm Bastards’ vandaar dus die CVT. Anyway, knutselaars gaan er toch mee aan de slag om er een handbak in te zetten.
@raoufff: Jaja, ik durf te wedden dat hélemaal niemand dat gaat doen.
dan rijd je dus gewoon voor paal. Het uiterlijk van een DTM of gt500 wagen en dan 118pk onder het kapje. Net een 1995 honda 1.3 met bodykit en een lantaarnpaal als uitlaat.
@marc94: is heel normaal onder vw rijders dus ik zie het probleem niet zo. ?
@rolov: Precies! Zo’n 95pk Polo met een R-Line pakketje.
Wat Toyota éigenlijk had moeten doen:
De GR Yaris met spaarmotortje leveren in Nederland icm na invoering en tenaamstelling in te bouwen kratmotor.
Of valt dat teveel op?
Leuk ding en zou zeker een toevoeging zijn voor de Nederlandse markt. Alleen die letters RS, dat maakt ie niet helemaal waar. Hadden ze beter TS kunnen gebruiken.
Wetende dat de hybrid al 24k moet kosten zou deze dan tussen de 30 en 35k gaan doen gok ik ?
Krankzinnig natuurlijk..
Maar net als andere “hete kleintjes” zijn er toch mensen die het er voor over hebben dus die idiote prijzen zullen blijven , er is raar genoeg een markt voor.
Ik was trouwens ook geen fan van de cvt systemen van toyota maar eerlijk is eerlijk , de meest recente versie is al stukken beter dan het geweest is ( minder herrie , sneller ‘schakelen’ )
De huidige handbak met 6 versnellingen lijkt een betere optie maar de verhoudingen zijn zo kort dat zelfs rustig aan doen op de snelweg al flink lawaai geeft..
Ik ga over een jaar of 2 iig weer terug naar cvt als de 1e lichting nieuwe hybrids de 2e hands markt op komt..