De middenklasser verdwijnt, de gevolgen daarvan worden nu pijnlijk zichtbaar.
We schreven er al eerder over: verschillende merken stoppen met het maken van een betaalbare compacte middenklasser. Denk hierbij aan de Ford Fiësta of de Volkswagen Polo. Auto’s die jarenlang hoog in de verkooplijsten stonden, maar waarvan de productie nu gaat stoppen. Voor veel mensen wordt hierdoor het hebben van een auto onbetaalbaar.
Middenklasser verdwijnt
We hebben het hier over het B-segment. Hier treffen we compacte middenklassers in aan. De startprijs van deze auto’s is rond de 20.000,- euro. Veel geld, maar toch nog redelijk betaalbaar. Echter, door de strengere normen uit de EU (EU7-uitstootnorm) wordt het moeilijker om deze auto’s te blijven maken. Om deze auto’s te laten voldoen aan de normen, zullen ze een goede 5.000,- euro duurder worden. En dan gaan mensen kijken naar andere (grotere) auto’s of kopen helemaal geen auto meer.
Autofabrikanten verdienen dan vervolgens geen geld meer aan deze auto’s en stoppen met de productie. Dat zagen we ook al eerder met nog kleinere auto’s, denk aan de Toyota Aygo. Daarnaast, nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden in de toekomst verboden. Dan moet je wel gaan kijken naar een elektrische auto. Deze zijn (nog) duurder. De goedkoopste Polo die elektrisch aangedreven is kost al 31.000,- euro. Het lijkt er ook niet op dat deze snel goedkoper zullen worden.
Alternatief
Voor veel mensen zal autorijden een luxe worden, voor anderen gewoonweg onbetaalbaar. Echter, veel mensen hebben wel een auto nodig om naar hun werk te gaan, om te mantelzorgen of om op bezoek te gaan bij familie. Veelal is het openbaar vervoer geen goed alternatief.
Volgens analisten in de Telegraaf zal je een groei zien in stadswagentjes, zoals een Birò. Of voor mensen buiten de stad de deelauto. Maar heb jij een gezin en heb je vaak een echte auto nodig, dan is de toekomst somber. Het is gewoon allemaal veel te duur. Niet alleen de aanschaf, maar ook de onderhoudskosten en brandstofkosten.
En daar zien we dan een tweedeling ontstaan in de samenleving. Alles wordt duurder en sommige dingen worden onbetaalbaar. De auto helemaal. Maar die geeft ons vrijheid, flexibiliteit en plezier. Gaan we dat opgeven?
taarmen zegt
Een “mooie” kans voor Autoblog om een vergelijkend onderzoekje op te zetten i.p.v. persberichten of andere bronnen door schuiven.
Eens kijken wat was het besteedbaar inkomen van een politieagent, leraar, schooldirecteur en huisarts (banen met vaste salarisschalen) door de jaren heen en wat waren de prijzen van de gangbare auto’s? Polo/Golf/3 serie (lang lopende modellen).
:
rutgerg zegt
Volgens mij is de compacte middenklasse juist het C segment en de middenklasse het D segment. B segment is volgens mij simpelweg compacte klasse of economy klasse…
drtim zegt
Dat klopt volgens mij. Echter is de huidige Polo groter dan de Golf van een paar generaties terug.
Maar sowieso raar om de (na het vrijwel verdwijnen van het A segment) instapklasse, middenklasse te noemen.
karhengst zegt
Daar heb je helemaal gelijk in. Enkel in Nederland verschuift men graag de klasses zodat het niet zoveel pijn doet wanneer men onder ogen moet komen dat men door de BPM in supermini’s en stadswagentjes wordt geknuppeld.
Richmond zegt
Het is zelfs anders volgens de RAI:
A-segment: submini’s (Citroën C1, Toyota Aygo, Volkswagen Up)
B-segment: kleine auto’s (Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Opel Corsa)
C-segment: kleine middenklasse (Ford Focus, Volkswagen Golf, Audi A3)
D-segment: middenklasse (Audi A4, Peugeot 508, Opel Insignia)
E-segment: hogere middenklasse (Volvo S90, BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse)
F-segment: grote auto’s (Audi A8, Mercedes-Benz S-klasse, Jaguar XJ)
G-segment: sportieve modellen (Mazda MX-5, Audi TT, Mercedes-Benz SLC)
H-segment: sportauto’s/supercars
I-segment: groot en luxueus (Rolls Royce Ghost, Bentley Mulsanne, Aston Martin Rapide)
J-segment: medium MPV’s (Renault Scénic, Volkswagen Touran, Opel Zafira Tourer)
K-segment: upper MPV’s (Renault Espace, Ford S-Max)
L-segment: lower SUV’s (Hyundai Tucson, Volvo XC60)
M-segment: upper SUV’s (BMW X5, Audi Q7)
N-segment: bestelauto’s (Renault Kangoo, Peugeot Partner)
pindakoning zegt
Auto’s als de Aygo zijn onmisbaar voor de mobiliteit. Ik hoop dat het slechts een tijdelijk iets ivm een overgangsperiode
wimof zegt
Gelukkig hebben we de degelijke Up! nog.
petroldrinker zegt
De enige die we daarvoor kunnen bedanken zijn de mensen die ooit voor het EU hebben gestemd en hun dus de macht hebben gegeven achterlijke veilogheids regels etc te ontwikkelen waardoor wij nu de pineut zijn, eigen schuld dikke bult
mashell zegt
Dat was ergens in de jaren 50 dus daarvoor moet je bij overgrootvader zijn. Maar diezelfde EU heeft Nederland de rijkdom gebracht die er voor gezorgd heeft dat jij en ik een auto hebben.
joki zegt
Niet de jaren 50, te snel na de oorlog, hier had niet iedereen toen al elektriciteit! Het was de generatie die begon te werken eind jaren zestig, zeventig, zo rond/na de oliecrisis die ons die rijkdom heeft gebracht. Zij werkten hard, er was nog niet zoveel luxe maar ze kregen een redelijk loon. Zij zijn ook de mensen die kleine wagens voor hun gezin begonnen te kopen, bvb Ford Anglia. Die mensen spaarden veel, bouwden huizen toen de kostprijs va een stuk grond nog te overzien was en bouwmaterialen betaalbaar waren. Iedereen kende wel ergens een metser/aannemer bij wie ze konden meehelpen om hun huis te bouwen en je had toen geen ingenieursdiploma nodig om een degelijke centrale verwarmingsinstallatie of elektriciteit te installeren. Men begon net muren met luchtspouw te gebruiken en een enkele uitzondering was zo slim om hier isolatie tussen te plaatsen.
Die mensen werkten en spaarden, probeerden hun kinderen te laten studeren en hadden de basis luxe. Ze begonnen met zwart-wit televisie en dat ding ging makkelijk 15 jaar mee, daarna kwam de kleurentelevisie…
Ik probeer een beetje het tijdsbeeld te scheppen omdat ik ook wel weet dat de evolutie net heeft stil gestaan, zeker omdat mijn vader een wat men nu I.T.-job had voordat deze term uitgevonden werd en hij expad was zonder dat zijn gezin mee ging.
Dit was de generatie hardwerkende mensen die Europa zijn rijkdom bracht en het is zeker niet omgekeerd gebeurd. Dus stop eens met die zever over het feit dat wij onze luxe hebben door Europa, zij controleren ons gewoon totaal, zie maar de nieuwe “tracking chips” die vanaf 2023 in elke nieuwe wagen moeten zitten…
Je bent wel erg naïef als je gelooft wat je schrijft…
piebepost zegt
Ik zie hier ook niemand beweren dat we, door ons aan te sluiten bij de EU, slapend rijk zijn geworden. Echt niet. Niemand.
Wij zijn een handelsnatie, altijd geweest, ook in grootmoederstijd. Als je als land een beetje wil exporteren is het wel handig dat je goeie vriendjes hebt. Zonder goeie vriendjes wordt alles een stuk moelijker. Dat wisten ze in de tijd van je grootouders ook al, toen ze de EEG oprichtten.
mashell zegt
Je vader was een expat, iemand die zijn geld in het buitenland verdiende, maar de EU heeft ons niet rijk gemaakt… Was het niet de EU die mogelijk maakte dat je vader in het buitenland kon werken?
Ik weet wel zeker dat ik niet naïef ben (ben potjandorie zelf zo’n EU expat) maar ben wel bang dat jij je door nationalistische anti EU propaganda hebt laten hersenspoelen.
In de mijnen werkten de mensen hard, welvaart is juist dat je niet meer zo hard hoeft te werken. Ik wil helemaal niet hard hoeven werken.
wimof zegt
Mijn ouders kochten hun huis in 1951 en betaalden toen 1750 bf per maand af, 40% van de wedde van mijn vader, eind jaren vijftig was het al iets beter doch de sprong kwam er mid jaren zestig de lonen stegen. In 1968 kreeg mijn jonge moeder een hartinfarct ( 40 jaar) mij pa kocht haar (zeer seksistisch gaan we nu zeggen ) een Miele W421S wasautomaat 69.000 bf (1710€) Ikzelf had in 1977 als beginnende magazijnier 27500 bf (:40.3399) een VWGolf 1100 basis koste 110.000 bf (EN! we waren daar blij mee!
karhengst zegt
Ook vandaag weer vroeg aan de borrel zie ik?
In de rest van de EU kan je namelijk nog gewoon een Focus of een Golf kopen voor de prijs van een Fiesta / Polo in Nederland. De regels die het zo duur maken komen toch namelijk niet vanuit de EU.
Gulli zegt
Sterker nog, de EU tikt Nederland al jaren op de vingers vanwege onze onzalige BPM-regels die eruit moeten om de eenheid op de markt te stimuleren. Alleen verzint Den Haag elke keer weer een nieuw geintje om er onderuit te komen.
petroldrinker zegt
Nou,de nl overheid verplicht al die onzinnige nepveiligheids systemen niet zoals de EU dat doet, maakt de autos een stuk duurder door die verplichte technologie in de auto, dus hoewel nl zeker nog ff erbovenop komt, is de EU de grote boosdoener
Richmond zegt
Toen de autogordel bedacht werd, zeiden mensen ook dat het onzin was. Lijkt mij nu voldoende bewezen dat het wel nuttig was. En de systemen worden nog altijd bedacht door de auto-industrie om het aantal ongelukken en doden terug te brengen. Wanneer de overheid ziet dat deze systemen goed werken, dan worden ze verplicht gemaakt. Het is niet andersom, alleen voor de uitstoot is dat het geval.
drdre1 zegt
Hm, misschien moet je de film ‘Thank you for smoking’ toch even bekijken. De autoindustrie heeft maar één ding in het vizier en dat is geld. Als het veilig maken van auto’s, door welke prikkel dan ook, geld oplevert (of als ze daar toe gedwongen worden door een overheid) doen ze dat, anders niet. Linksom of rechtsom: het draait altijd om geld.
ronnys zegt
Zit niet zo machtig te zeiken!
Als er een nieuw model wordt geintroduceerd met nieuwe veiligheids opties moeten oude modellen met dikke kortingen worden weg gedaan omdat niemand die meer wil hebben.
En als je wilt kan je nog steeds een golf 2 kopen https://www.gaspedaal.nl/volkswagen/golf?bmax=1980&srt=df-a
Nog steeds onveilig maar goedkoop vervoer.
Waarschijnlijk wil je voor 5000 euro een golf 8 GTI hebben. Tja dromen mag maar als je doet alsof je feiten verkoopt moet het ook kloppen.
faalhaas zegt
Wat heeft Jan Modaal eigenlijk voor auto? Waarde van 5K of 20K? 2e hands of 3e hands? Een B segment hatchback of een C segment station? Frans of Duits of Japans? Rijdt Jan Modaal 5K of 40K per jaar? Diesel, benzine, hybride?
Voor de salarissen weten we het wel. Maar ik mis het voor een auto.
Faalhaas z’n wens: De ultieme samengestelde Jan Modaal auto.
Dan heb je waarschijnlijk ook deels het antwoord waarom de middenklasser uitstert.
Het mooiste is dat we dit over een paar jaren heen kunnen zien tov het inkomen van Jan. Dan kan je ook zien of er eigenlijk vooruitgang of achteruitgang is voor de auto liefhebbers. :-)
karhengst zegt
Wie is Jan Modaal?
De markt is behoorlijk uit elkaar getrokken met aan de ene kant degenen die een 15 jaar oude hatchback/station rijden, omdat er nog geen crossovers van die leeftijd zijn. Aan de andere kant is er de gegoedigde boomergeneratie die zich een verse SUV veroorloofd al dan niet in de private lease. En dan is er nog het zakelijke segment wat gestuurd wordt door bijtelling en restwaarde.
Geen beeld is zo vertekend als wanneer je een dergelijk brede groep mensen plat probeert te slaan tot een gemiddelde, modaliteit of mediaan. Zie ook “de gemiddelde Nederlander reist 20km per dag voor z’n werk”, wat als argument doorgaans kant noch wal raakt.
Tonnie zegt
Jan Modaal moet tegenwoordig ook een flinke bak geld verdienen om een auto te kunnen betalen. Mijn vriendin en ik (geen kinderen) verdienen beide boven modaal. Onze auto’s hebben een aanschafwaarde van res €3k en €600 (2e hands en 5e kans). De auto is niet het enige waar ik geld aan uit wil geven (en m’n vriendin al helemaal niet). Als je iets aan je huis wilt doen, 1 of 2x per jaar leuk op vakantie wil gaan snap ik echt niet meer hoe mensen nog een nieuwe auto kunnen betalen.
faalhaas zegt
Same here, we hebben 2 japanse oude hybrides gekocht tijdens corona met het idee dat alles in de toekomst schrikbarend duur ging worden. Een hypotheek uit 2017(150K tussenwoning)
Heb nog een 3 jarig energie contract lopen, maar de (zorg-)verzekeringen (2019 2000 euro, 2022 2600 euro), belastingen, brandtofprijzen, de kaas van 1.50 naar 3 euro, de dure spullen die vervangen moeten worden.(Koelkast, CV ketel etc.) kan ik niet vantevoren voorzien of mee rekenen.
Ik heb ook werkelijk geen idee hoe anderen rond komen die het een tandje minder hebben dan ik, ik hou alle uitgaven in excel bij.
petroldrinker zegt
Als ik naar mijzelf kijk, omdat ik alles wat jij noemt laat voor wat het is zodat ik lekker een dikke auto kan rijden, daar haal ik meer plezier uit dan een weekje vakantie van paar ruggen waar je na die week absoluut niks meer aan heb, die auto nog wel…
steephh zegt
@petroldrinker
Je moet toch ergens wonen, dat kost ook geld. Hoe doe jij dat dan?
pechweg zegt
@Tonnie: het is denk ik maar net waar je voorkeur ligt. Ik verdien net aan boven modaal, mijn vriendin studeert en heeft een bijbaan. Geen kinderen en een ruim appartement in een van de betere en welgestelde gemeenten van Nederland.
Ik rijd nu een Megane RS, heb een MX-5 cabriolet voor de zomermaanden en ga van de week kijken voor een nette Japanse hybride van 2015 die het woon-werkverkeer gaat overnemen van de Renault. De RS wordt dan puur voor de fun. Dat de kilometers bespaard blijven is weer goed voor de restwaarde wat mooi meegenomen is. De brandstofkosten vallen ook weer lager uit.
Ook gaan we jaarlijks lekker op vakantie, doen we leuke dingen en is er ruimte voor vervangingsaankopen. Betekent dat dat ik ‘rijk’ ben?.. Nee verre van.
Wel heb ik altijd proberen te sparen, geld wat over is geïnvesteerd etc. Daarbij loop ik niet in dure merkkleding, hoef ik niet de nieuwste telefoon, geef ik niets om patsen in een kroeg / fancy restaurant. Niks mis mee als iemand anders dat wél leuk vind, maar die zou zich wellicht niet 3 auto’s kunnen veroorloven.
Conclusie: het is maar net waar je voorkeur ligt en dat kan een erg vertekend beeld geven.
ghengiskhan zegt
Dat is toch al heel lang aan de gang. Vroegâh kocht Bob de Bouwvakker elke 3 jaar een nieuwe Opel Kadett. Welke bouwvakker, of breder, welke Jan Modaal kan zich vandaag de dag in NL überhaupt een nieuwe auto veroorloven?
Ik ga het anders doen. De stal met Alfa’s wordt aangevuld met een Lexus LS600 en ik verkas naar Italië. Heb ik weer andere problemen maar dat zien we dan wel weer.
mashell zegt
Mij pa was bouwvakker en hij en zijn collega’s konden zich ook in de jaren 80 al geen nieuwe auto veroorloven. Natuurlijk mag je dromen dat je een nieuwe auto kunt kopen maar dat zijn er maar weinigen. We moeten ook niet vergeten dat er nogal veel kostenposten bij gekomen zijn (denk aan de telefoon, allerlei abonnementen) en vooral wonen nogal duur geworden is (wellicht omdat politici het nooit hebben aangedurfd de hypotheekrenteaftrek af te schaffen), de particuliere verhuur nogal vrij hebben gelaten en de kassen van de woningbouwstichtingen hebben leeggeroofd).
tmon zegt
Ik ken geen bouwvakker die onder de streep modaal verdient. Vroeger, net als nu, koopt bob de bouwvakker zijn kadett of tegenwoordig cla van t geld dat ie verdient met de avonden en weekenden noeste arbeid.
Natuurlijk kent ook de bouwvakker lage en top inkomens.
leefvrij zegt
Fabrikanten zijn dus volledig op zichzelf gefocust. Model levert geen winst, dus stoppen we met dit model. Ik ben benieuwd wanneer dit ze gaat bijten. Er blijft vraag naar kleine modellen (A en B segment). Als dit niet meer gemaakt worden, dan kiezen mensen een alternatief.
Mensen met nu twee auto’s zullen naar een auto gaan. Binnen de stad voldoet een bakfiets voor de boodschappen en een e-bike voor de midden lange afstand.
Minder auto’s betekent ook minder files en beter bereikbare steden, minder parkeerplaatsen. Veiligere wegen en minder vervuiling.
Of draaf ik dan te ver door…..
Richmond zegt
Natuurlijk zijn ze dat, ze zijn geen filantropische instelling met een maatschappelijk doel. Zij leveren de mogelijkheid voor mobiliteit, ze zijn niet verplicht dit te leveren en ook niet op een betaalbare manier. Daar is de overheid voor om dat te reguleren.
leefvrij zegt
Zo’n dertig jaar geleden hebben veel bedrijven zich al gerealiseerd, dat het goed werkt om de klant centraal te zetten. Producten te maken die de klant wil. De autobranche lijkt daar niet te willen of niet nodig te hebben.
Richmond zegt
Zolang het verdiendmodel niet onder druk staat, hebben ze geen behoefte eraan. En natuurlijk staat het wel onder druk, daarom heb je ook die grote congrolmeraten. Stellantis, VAG. Maar dat doen ze liever dus, kosten besparen door schaal vergroting. Maar goed de klant heeft niet gevraagd om SUV’s, maar ze kopen ze wel. En kopen niet de hatchbacks, sw’s, MPVS.
Rudy zegt
Gevolg hiervan is dat mensen gewoon langer in hun bestaande auto blijven rijden. Een compacte elektrische auto kopen is geen optie want veel te duur. Elektrische auto’s zullen alleen maar duurder worden als de vraag toeneemt. Simpelweg omdat de grondstoffen beperkt zijn en ook politiek maar bij een paar partijen ligt. Die gaan daar natuurlijk flink gebruik van maken.
Kortom ons wagenpark zal alleen maar ouder worden. Vervolgens snapt de politiek niet hoe dit mogelijk is….
bischero zegt
Ik ben het met je eens, en gelukkig wil ik niet in de grote steden komen, maar je kunt heel eenvoudig voorspellen dat de overheid je indirect gaat dwingen uit je oude ICE te stappen; milieu zones.
jelmer zegt
Dit zie je in elke sector. Bijvoorbeeld in de retail: geen ruimte voor een V&D, wel voor Action en Bijenkorf. Tweedeling. Dat komt niet door de producten, maar door het publiek. Er is een financiële tweedeling, de salarissen blijven achter bij de economische groei. Google maar eens op arbeidsinkomenquote en ongelijkheid. Maar door te kijken naar milieuregels in plaats van welvaartsverdeling, leidt rechts ons af. Trap er niet in.
reetschild zegt
“Leidt rechts ons af” laat me niet lachen. Al die elitaire weldoeners zijn links. Ja ook de vvd. Rechts lullen, links vullen.
mashell zegt
Haha. De VVD links noemen. De VVD is tegenwoordig zo rechts (zie dat geneuzel over Bulgarije in Schengen, het kapot bezuinigen van het asielsysteem ) dat meteen rechts van de VVD het al extreem rechts is.
bischero zegt
VVD rechts?? Ooit, vroeger, maar nu echt niet meer. Centrum rechts op z’n best met verrekes zwakke ruggengraat.
Johanneke zegt
Goedkoop is een auto sowieso niet. Of je moet zoals ik gewoon wat ouder rijden. Ik heb een technisch perfecte Nissan Primera benzine met 140pk, en allemaal luxe zoals 6 versnellingen, camera, cruise control. Heeft 2300 aanschaf 700 euro reparatie gekost. 116k op de teller. Rijdt beter dan een gloednieuw B segment hoor. Alleen die paar tientjes in de maand die je meer kwijt bent aan wegenbelasting en benzine. Verzekering is dan wel weer spotgoedkoop met enkel WA.
Ik rij echt liever in dat oude hok van mij dan een gloednieuwe b segment zoals een yaris oid.
AudiRS zegt
Precies dit. Je rijdt heel wat meer auto voor veel minder dan een nieuwere ecohok.
mashell zegt
Heeft die conclusie “Het is gewoon allemaal veel te duur” een basis of is het onderbuik want door private lease kunnen meer mensen dan ooit nieuw rijden, ook heeft bijvoorbeeld Volkswagen voor de “onbetaalbare Polo” nu alternatieven als T-cross, Taigo en T-roc. Ik zie de trend van het verdwijnen van goedkope auto’s maar denk niet dat zoiets tot minder autobezit zal leiden.
kilum zegt
Private lease is pas echt duur. Je betaald 5, 6, 700 euro per maand. En aan het eind van je contract lever je de auto in heb je niets.
Dan kun je beter geld lenen en een auto kopen. Voor vergelijkbare maandelijkse kosten heb je “gewoon” een behoorlijke auto inclusief all risk verzekering, wegenbelasting en aflossing van je lening. Maar als je dan je auto verkoopt heb je tenminste een deel of misschien zelfs al alles afgelost en kun je dat geld in je zak steken.
Nog beter is een auto zonder lening kopen natuurlijk. Maar niet iedereen heeft enkele (tien)duizenden euro’s spaargeld.
Johanneke zegt
Als ik ga kijken naar auto’s tot 5k met minder dan 160k op de teller, en dan gooi ik alle onbetrouwbare zooi eruit zoals tsi en PSA, kom ik alsnog genoeg mooie auto’s tegen hoor.
Kijk dan. Dit durf ik blind nog te kopen:
Mitsubishi Colt 1.5 Sky 5 Drs met Dubbel open dak
€ 4.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1917083524?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Habanero zegt
Het is echt heel naïef om te denken dat de bomen tot in de hemel blijven groeien. Het is een steeds kleinere massa mensen die zich dit soort van luxe nog kan permitteren en die ook niet wenst rond te kijken naar de afgrond die gaapt. Als het fout gaat zoals in de jaren ’30, stort ook dat laatste kaartenhuisje van de bovenste middenklasse in mekaar en kan die meteen zelf ook de bedelhand uitsteken. Wél, het is precies met dat soort van doom-scenario waarmee de huidige politiek heel lichtzinnig omspringt.
mashell zegt
De economie kan groeien met zoveel de wereldbevolking groeit. Je stelt dat een “een steeds kleinere massa mensen die zich dit soort van luxe nog kan permitteren” maar steeds meer mensen kopen auto’s en ze kopen ook steeds grotere auto’s, een Tiguan ipv een Golf Variant. Ook geven de mensen steeds meer geld uit aan andere dingen, niemand roept nog dat een iPhone van €1500 absurd is en naast het TV abonnement is er ook een Netflix en Disney+ abonnement.
dare2think zegt
Interessant om te zien dat de ‘kloof’ op twee punten breder wordt. Zowel de elektrische als de fossiele middenklassers zijn vergeleken met het ‘importeerbare bekende hogere segment’ te duur. De fossiel-fossiel vergelijking wordt ook steeds schever. Wil je een nieuwe kale 1.0 Golf voor 33k of een volgeladen 4 jaar oude 3-serie voor hetzelfde bedrag. Het verschil is gewoon echt niet uit te leggen. Buiten de Haagse bubbel denkt men wel logisch na over geld en klimaat, dus de import zal zeker niet afnemen..
HZW zegt
Ik verwacht nog veel grotere problemen voor heel veel mensen, als de looptijd van de Hypotheek vernieuwd moet worden, of als het lage vaste energie contract afloopt, om maar wat te noemen.
En in deze dure tijden is een nieuwe auto de slechtste investering die kan doen, als je de showroom uit rijd ben je al vrachtwagenlading aan waarde kwijt, je koopt hem voor € 50K en als je buiten staat is hij nog maar € 40K waard.
Bij goedkope auto’s gaat dat ook op, je koopt iets voor € 15K en als je buiten staat mag je blij zijn als hij nog € 10K waard is.
Als je een auto in wil ruilen krijg je een absoute bodem prijs geboden, om vervolgens de hoofdprijs te betalen voor de nieuwe aankoop, terwijl je ingeruilde auto ook weer voor de hoofdprijs verkocht wordt.
Hoe je het ook wend of keert je trekt altijd aan het kortste eind, en je wordt er financieel niet beter van.
ik blijft met de auto die ik heb rijden tot het onmogelijk gemaakt wordt.
Habanero zegt
Groot gelijk heb je… De voedselbanken weten nu al niet waar eerst aan beginnen, in tegenstelling tot nog maar een jaar geleden, staan daar plots tweeverdieners in de rij. Er moet echt niet veel verder met de gemiddelde gezinsfinanciën op het vlak van energie of voeding fout gaan om deze recessie of zelfs depressie tot op een onhoudbaar niveau uit te diepen. Bovendien staan volgen insiders heel wat falingen op stapel, een pak bakkerijen maar ook andere bedrijven in de voedingssector staat door deze energieprijzen het water aan de lippen, verder prijzen opdrijven laat hun producten onverkocht in de rekken achter. De melkprijs alleen is met… 40% gestegen. M.a.w. over dat ‘onmogelijk maken’ om met ICE’s te rijden is het laatste woord nog niet gezegd – de echte mijlpaal wordt zonder twijfel de Europese verkiezingen van 2024. Meer en meer automerken beginnen ook de vlag naar boven te hijsen dat het onmogelijk is om electrische auto’s ooit goedkoop te fabriceren – zie Stellantis, VAG, Toyota,… toevallig de grootsten, niet?
Jantje_555 zegt
deelwagens buiten de stad? Ik denk het niet. De “dropzone” waar je de auto’s kan achterlaten is net enkel in de stad of een korte zone er rond.
Schmetterling zegt
Het C en D segment is middenklasse. Niet B.
Habanero zegt
De eenmaking van Europa is een regelrechte economische ramp geworden. Massa’s onzinnige regelgeving, terwijl de enige grenzen die ooit weggevallen zijn, zich bevinden aan onze buitengrens. Kers op de taart: anno 2022 is zelfs een spaarlampje tot luxe geworden! De huidige lichting politici heeft blijkbaar geen enkele voeling meer met de realiteit van de man in de straat, lijkt alleen nog bekommerd om een groene agenda door te duwen en is met zowat alles bezig (tot USB-adaptors toe) behalve onze levensnoodzakelijke economie te redden. Gevolg: de essentieële pijler van koopkracht en welvaart wordt zodanig onderuit gehaald dat een herstel wel eens héél lang op zich kan laten wachten (of misschien nooit meer komt). Het verhaal van inflatie, energie en fiscaliteit is al ontploft. Iemand met een gemiddeld salaris heeft geen geld meer over om zich in de mantra van electrische autos te laten meeslepen – laat staan om ettelijke tienduizenden euro’s op te hoesten om de woning zgn ‘klimaatneutraal’ te maken…
mashell zegt
Ok, door een onzinnige oorlog (die onze politici opgestookt door de Amerikanen verlengen) hebben we nu erg hoge energie prijzen en daarom hoge inflatie. En hij hebt het over spaarlampjes en woningen klimaatneutraal maken. Snap je dat als we die woningen eerder klimaatneutraal hadden gemaakt die energie prijzen niet zo’n probleem zouden zijn. Dankzij spaarlampen kan het licht nog aanblijven.
De grens met Duitsland is ook weggevallen en daar zijn we heel blij mee. Je beklaagt je over hen die je geven waar je om vraagt, verdomde kortzinnige jammercultuur.
Habanero zegt
Er is niet één oorlog ooit voorkomen door sancties. Als sancties al ooit resultaat hebben, duurt het jaren en dan nog valt te bekijken of ze effectief de agressor aan de vredestafel dwingen (ik denk niet dat er één precedent daarvan is). De energieprijzen en inflaties hadden reeds een vlucht genomen voor dit conflict nb. Het fantastisch groene klimaat-neutraal paradijs waar jij zo’n fan van bent was blijkbaar aan de ene kant gebouwd op de volledige maatschappij elektrisch maken, iedereen in electrische auto’s en verwarming dwingen – aan de andere kant op het sluiten van kerncentrales, wat ‘hernieuwbare energie’ (de mooie verpakking, voor een deel uit megalomane en allesbehalve CO2-neutrale windparken op zee) en voor de rest grotendeels met goedkoop Russisch gas gestookte centrales. Nu worden we vooral bij de neus genomen door speculanten en energieproducenten, gouden tijden daar en dat zie ik niet gauw terug veranderen…
mashell zegt
Grappig, met de eerste zin en de laatste zin heb ik het helemaal mee eens. Sancties helpen niet, die stoppen geen oorlogen. En de gasprijzen zijn vooral kunstmatig hoog door speculanten.
Overigens heeft de regering al besloten twee kerncentrales te bouwen, in het regeerakkoord stond dat ze zouden onderzoeken. Die centrales zijn niet te verzekeren, dus eigenlijk helemaal niet rendabel, dus is dat onderzoek maar geschrapt. Het afgewerkte uranium stoppen we maar in de kruik om Rutte’s voeten in bed warm te houden. Waarom is de regering toch zo kortzichtig?
Friez zegt
Ik voorzie dat Chinese merken dit gat nog wel eens zouden kunnen gaan vullen. In Zuid-Afrika zie je regelmatig het merk Haval rijden. Mooie auto’s, maar heb alleen geen idee of die door de Euro7 zullen komen.
Edge zegt
Welke modellen van Haval bedoel je? Als ik google kom ik louter SUV’s tegen, en die hebben we hier in Europa toch al genoeg.
schuimbekje3 zegt
Ik heb daar 1 woord voor. BPM…
Op dit moment is een Subaru Forester met leer bankstel in Nederland 63000 adviesprijs. Omdat je vanaf 50.000 bijna verplicht bent in NL om een alarm systeem in te bouwen, komt daar bovenop nog eens 1800 euro voor een alarm, en 500 euro aflevershit bij. zit je op 68000 euro voor de goedkoopste Forester met leder.
In Duitsland heb je die vanaf 42.000 euro all in. Dezelfde auto met gele platen is 26000 euro duurder dan een auto met witte platen.
26000 EURO!!! Eenzelfde auto is in Nederland de helft duurder. En dit is nog een hybrid, zodat het BPM spook niet al te hard toe slaat. De oude WRX STi was 2x zo duur dan in Duitsland.
En dat is inclusief TPMS (EU verplichting) E-Call (EU verplichting) en straks krijgen we dan ISA (afkorting voor Iriteren bij Snelheids meningsverschil Assistent) (EU), Alcohol slot (EU), Noodremsysteem (EU), gordelspanners (EU), achteruitrij camera of sensoren (EU), big brother camera (EU) voor smartphone gebruik en rijtijden met datarecorder waar je was en hoe snel je reed… Dus al met al heel wat dingen die niet in een auto hoeven maar nu wel moeten vanaf 2022…Zoiets gaat ook al snel zo’n 4000-8000 euro extra kosten.
AC zegt
Dat is inderdaad wel een verschil.
Vergelijkbaar met snelle Google; goedkoopste auto 2022 Duitsland en Nederland; ca 9k tov 15k. Ook een bizar verschil in deze categorie.
En bij ‘dikkere’ auto’s word je helemaal treurig, zeker als je kijkt wat je zou betalen voor grofweg dezelfde specs bijvoorbeeld in the States :) maar goed dat laatste wordt een beetje appel peer verhaal, feit is dat NL fors verschilt met nabije (EU) landen.
mashell zegt
Ok maar de Subuaru Forrester is een ouderwetse hoog inefficiënte wagen met een zuipende boxer motor. We hebben het in Nederland zo geregeld dat inefficiëntie van de fabrikanten bestraft wordt met hoge belastingen die de wagen onverkoopbaar maken. Neem je een modernere auto volgens hetzelfde concept als de Forrester (opgehoogde stationwagen), bijvoorbeeld de ID.4 die zie je dat die in Duitsland vanaf €46.335 er is en in Nederland €48.190, geen enorm verschil (hoofdzakelijk BTW verschil).
wimof zegt
In Wallonië waar ik woon gaan eind 2022 ALLE – euro 2 eruit volgend jaar de 3 en een jaar later de 4
Tot nu toe heb ik nog seeds 3×220 volt zonder nulleider, daar moeten we het mee doen, maar wel mijn auto naar de schroothoop verwijzen.