Uit de tijd dat betaalbare kleine coupe’s nog overal te vinden waren.
Tegenwoordig is de compacte crossover een zeer populair segment. Denk aan auto’s als de Renault Captur, Peugeot 2008 of Volkswagen T-Cross. Of de Ford Puma, natuurlijk. We kennen de Ford Puma tegenwoordig als kleine crossover met een relatief volwassen interieur en prima rijeigenschappen. De ideale auto voor de Fiesta rijder die iets hoger wil in plaats van groter.
In de jaren ’90 was dat nog niet het geval. Toen was er een nieuwe trend. Naast de betaalbare roadster was de betaalbare kleine coupé een populair autotype. Een tijd geleden keken we al naar de sportieve en prijzige compacte coupe’s, voor nu kijken we echt naar de hele bereikbare coupé’s.
In bijna alle gevallen was er ook keuze uit motoren. Dus naast de motor die je daadwerkelijk wilde, was er ook een motor die je daadwerkelijk kon betalen. Maar dat maakte niet uit, je bestelde eentje in een opvallende kleur, zette 2 Brother on the 4th Floor op de Radio-cassette aan en je dag kon niet meer stuk. Dit zijn 13 geinige voorbeelden:
Honda CR-X 1.5X Style-S (EF6)
1990
De moeder van de kleine coupe’s is natuurlijk de Honda CR-X. Eigenlijk hoort dit voorbeeld er niet tussen. De CR-X is eigenlijk een kind van de jaren ’80 en in de jaren ’90 werd het een meer upmarket sportcoupeetje met targadak. De versie met VTEC was heel erg exotisch, snel en prijzig. Het gros van de CR-X’en was natuurlijk de gewone 1.6i. De meeste exemplaren kwamen terecht bij jonge bestuurders met grote tuningsplannen die al dan niet werden uitgevoerd. Veelal waren ze halverwege de ‘metamorfose’ afgeschreven of weggeroest. De exemplaren die over zijn gebleven moeten we koesteren.
Nissan NX Coupé 1600 Type S T-Bar (B13)
1991
Als het aankomt op sportieve en betaalbare kleine coupe’s uit de jaren ’90, kunnen we niet om Nissan heen. De Silvia is natuurlijk het meest bekende voorbeeld, maar wat te denken van de 100 NX? Het was een funky 2+2 coupeetje met targadak en bijzondere gevormde koplampen en gesloten grille. Het gaf de auto een zeer uniek voorkomen. In technisch opzicht was de auto minder bijzonder, want het was min of meer een Pulsar met een leuke koets erop. In Nederland kon je ‘m krijgen met een betaalbare 1.6 of juist de 2.0 ‘SR20DE’ zestienklepper. In Japan (waar ‘ie NX Coupé heette) was zelfs een 1.5 mogelijk.
Isuzu Impulse 181XE/S (JT221F)
1991
Het merk Isuzu komt tegenwoordig niet heel erg vaak meer voorbij in Nederland. Het merk is nog wel actief met bedrijfswagens, maar niet meer met personenauto’s. Zonde, want Isuzu heeft de meest interessante auto’s op de markt gebracht. Tenminste, als je van obscure Japanners houd. De Isuzu Impulse werd in Japan verkocht als Isuzu Piazza en in Canada als Asüna Sunfire. De Impulse was een betaalbare kleine coupé die je kon krijgen met diverse viercilinders, waaronder de 1.6 met turbo die ook dienst deed in de Lotus Elan (M100), dankzij het feit dat zowel Isuzu als Lotus toen onderdeel waren van General Motors.
Mazda Eunos Presso (EC8SE)
1992
Mazda pakte in het begin van de jaren ’90 uit met een lading aan gedurfde auto’s. Het meeste lef toonde men door bijna alle facetten van de Lotus Elan te kopiëren en het resultaat MX-5 te noemen. De MX-3 (in Japan Eunos Presso) was geen roadster, maar een origineel klein coupéetje met voorwielaandrijving, dat technisch gezien enigszins gelieerd was aan de 323. Het meest bijzondere aan deze auto was de 1.8i motor, waarbij de cilinderinhoud niet was verdeeld over 4, maar zes cilinders. Jazeker, onder het kopje lag overdwars een piepkleine V6. Maar een 1.6 viercilinder was leverbaar voor degenen voor wie het echt alleen om de looks ging.
Rover 200 Coupé (R8)
1992
We hebben zelfs een Britse toevoeging aan de lijst. De Rover 200 Coupé was helemaal hip in de jaren ’90. In 1992 kwam de auto op de markt, specifiek gericht op een jonge doelgroep, zodat de ouderen die graag jong wilden zijn er eentje gingen aanschaffen. De Rover 200 Coupé heeft wat ‘Honda-vibes’, met name omdat de auto komt uit het tijdperk dat Rover en Honda nog innig samenwerkten. De 200 was leverbaar met drie motoren. De goedkoopste was de 1.6 met 110 pk, een Honda motor. Er waren ook twee tweeliters, waarvan eentje met turbo. Die zijn tegenwoordig nog steeds erg snel te noemen. In 1996 werd de naam gewijzigd naar Rover Coupé, in 1998 was het alweer voorbij voor de elegante Brit.
Hyundai S Coupe
1993
Het Zuid-Koreaanse merk Hyundai heeft lange tijd in de ‘value-for-money’ hoek gezeten. Iets te lang misschien. In technisch opzicht was er niet heel erg veel mis mee, het was vaak belegen Mitsubishi-techniek dat het nog prima deed. Maar die goedkope lijmlucht in het interieur, de zeer matige afwerking en de absoluut on-inspirerende rijeigenschappen zorgden ervoor dat iedere petrolhead niet naar het merk omkeek. Tot de Scoupé kwam. Het was een strak gelijnde coupé, gebaseerd op de Excel. De 1.5 viercilinder was in standaardvorm goed voor 92 trappelende paarden. In 1993 werd de auto gefacelift, waarbij Lotus het onderstel mocht afstellen en Hyundai een 1.5 turbo monteerde in het vooronder.
Toyota Cynos (L52)
1995
Dat betaalbare kleine coupé’s ook heel saaie mochten zijn, bewees Toyota. Logisch, want het merk had in de jaren ’90 enorm veel leuke tweedeurs auto’s in de aanbieding, waaronder de Toyota Cynos. Deze kregen wij onder de naam ‘Paseo’. De Paseo was aanvankelijk bedoeld voor de Amerikaanse en Canadese markt als goedkope doch jeugdige auto voor een zacht prijsje. De auto was gebaseerd op de Tercel, een modelletje on der de Corolla. Onder de kap juiste een 1.5 viercilinder, een nog bescheidenere 1.3 was leverbaar in Japen. De strak gelijnde coupé was een paar minuten in Nederland een klein beetje populair. Er kwam zelfs een cabriolet-versie van.
Opel Tigra (A)
1994
De Opel Calibra was een groot succes in het begin van zijn carrière. Niet alleen verkocht de Calibra als zoete broodje, maar wist de Calibra er ook voor te zorgen dat het ietwat belegen imago van zich afgeschud kon worden. Met de Tigra zette Opel die lijn door. De auto was gebaseerd op de Corsa, maar kreeg een compleet uniek koetswerk mee. De voorkant met gesloten grille was zeer opvallen, alsmede de achterzijde. De achterlichten waren dusdanig exclusief en exotisch dat de Callaway C12 ze ook kreeg. In technisch opzicht was de Tigra niet bijzonder: met maximaal 100 pk reed je amper een deuk in een pakje boter, maar het was een ideaal autootje voor erbij.
Dodge Colt Coupe
1993
In Amerika kunnen ze een goedkope coupé wel waarderen. De Dodge Colt Coupé klinkt cooler en spannender dan dat ‘ie is. De Dodge Colt was namelijk vooral een heel verstandige ‘econobox’. In Nederland konden we de Dodge Colt als Mitsubishi Colt bij de dealer bestellen. Maar, voor wie zijn leven nog niet zo zouteloos was, kon men opteren voor de Colt Coupé. Deze reed net zo saai, maar zag er iets meer sprankelend uit.
Pontiac Sunfire Coupe GT
1995
Relatief gezien is de Sunfire eigenlijk een tikkeltje te groot voor het lijstje. Maar ja, in de Verenigde Staten voegen ze graag wat extra centimeters aan staal, plastic en rubber toe, zonder dat dat daadwerkelijk leidt tot een ruimere of beter rijdende auto. De Sunfire was een kek en spotgoedkope auto die je naast coupé ook als sedan of cabriolet kon krijgen. De 2.2 benzinemotor leverde nauwelijks 130 pk, alhoewel een potentere 2.3 tot de mogelijkheden behoorde. Ondanks dat het een Amerikaanse auto in hart en nieren was, kon je geen V6 of V8 krijgen. Aan de andere kant, voor iets meer dan 11 mille in dollars had je een nieuwe Pontiac Coupe. De interessant genaamde Sunfire GT koste nog geen 13.000 dollar en dan had je dikkere motor.
Renault Mégane Coupe
1995
Natuurlijk staat er ook een discutabele auto in het lijstje. Is het wel een coupé? Het is toch immers een driedeurs hatchback op basis van de Renault Mégane Berline? Dat klopt, maar er is wel serieus werk van gemaakt op de Mégane Coupé een eigen gezicht mee te geven. Met name aan de achterkant, met de zeer origineel vormgegeven achterlichten. Ook is de wielbasis daadwerkelijk korter dan de reguliere Mégane. In technisch opzicht was het allemaal niet heel erg bijzonder. Er waren geen sportieve varianten, maar met de 1.4 of 1.6 kon je prima meekomen met het verkeer en als je een gele had, dan maakte de motor niet uit. Kijk hoe cool je was!
Ford Puma (EC)
1997
Misschien wel de beste uitvoering van het idee: simpele basis, maximaal resultaat. De Ford Puma was natuurlijk gewoon een Ford Fiesta coupé. De Fiesta was gelukkig aan het eind van de jaren ’90 veel leuker om in te rijden, dan aan het begin. De Puma kreeg de volledige New Edge designstijl. Net als met veel andere auto’s was de Puma leverbaar met een bijzondere motor, in dit geval een 1.7 van Yamaha. Maar ook met de reguliere 1.4 kon je meer dan voldoende lol hebben. Het blokje was soepel en makte graag toeren, waardoor de snelheidsbeleving best hoog laag, terwijl de cameraploeg van Leo de Haas er niet naar om keek.
Honda Insight (ZE1)
1997
Zo snel als de markt voor kleine coupeetjes opkwam, zo snel verdween deze ook weer. In Europa kwam dat voornamelijk door de coupé-cabriolet, dat de nieuwe niche was. Als je dan toch een klein en bijzonder autootje wil, waarom dan niet eentje waarbij het dak eraf kan? De Honda Insight was een briljante auto, die helaas niet begrepen werd. Als je goed kijkt naar de proporties, zie je dat de CR-X model heeft gestaan. Sterker nog, het is de schakel tussen de CR-X en de CR-Z. De Insight was destijds de eerste hybride auto ter wereld. Dat niet alleen, je kon er daadwerkelijk erg zuinig mee rijden.
Arno's zegt
Ik mis in dit rijtje de Honda Civic Coupe, de Nissan NX 100 en de Toyota Celica
Robert zegt
@asmulders: heb je het artikel wel gelezen? Eerste auto (Honda CRX) ís feitelijk de Civic in coupé uitvoering.
En de Toyota Celica is/was veel, maar niet betaalbaar. Daarvoor is de Cynos (a.k.a.) Paseo al genoemd.
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: en de kop zegt: 13 voorbeelden. Zegt genoeg
Arno's zegt
Je hebt gelijk, niet gezien.Zeg maar waar het schavot staat, dan neem ik plaats. Maar om de CRX nu te gaan vergelijken met een Civic coupe? De 80er versie wel maar de opvolger was toch een slag groter
emping zegt
@asmulders: de Nissan staat er gewoon tussen.
racerx zegt
De 100NX staat er gewoon tussen, toch?
vaakbenjetebang zegt
Dit segment(je) heeft maar weinig echt leuks opgeleverd. De meeste van deze auto’s zijn toch wat onhandig van proportie en zijn ook niet bepaald fraai opgedroogd. Dat gezegd hebbende vind ik ze uiteraard wel leuker dan die eindeloze stroom treurige crossovers waar we tegenwoordig onder bedolven worden.
henkp1 zegt
Renault Mégane coupé was weldegelijk een coupé, zo heette de auto tenslotte ook en voldoet de auto feitelijk ook aan de algemene definitie van ‘coupé’.
Erg leuke en fijne auto, met ruimte voor vier personen en nog wat bagage. Met 100pk diesel motor snel en zeer zuinig: 1200km op een tank. Met 2 liter benzinemotor van 150pk echt wel een sportieve wagen. Er werden ook merkenraces meegereden en de Mégane stond sowieso z’n mannetje in de racerij.
stephane8200 zegt
@henkp1: ik heb er 3 gehad, 1.4 16v, een 1.6 16v coupé en een 2.0 IDE cabriolet. Reden echt prima. Beetje losse achterkant alleen.
Het is meer dan 20 jaar geleden maar volgens mij was het ook geen hatchback. Weet het niet eens meer precies.
kjeld zegt
@stephane8200: ik rijd nu in een gele 2.0 cabriolet. Gekocht voor € 850 , leuke sleutel auto. Onderdelen zijn erg goedkoop. Je kunt ook overal goed bij
stephane8200 zegt
@kjeld: ik moet zeggen dat ik af en toe er nog wel eens naar kijk uit ‘jeugdsentiment’. Hoe is het met de roest en wat zijn de grootste problemen?
henkp1 zegt
Een netjes onderhouden Mégane roest niet en heeft ook geen abnormale problemen. Alleen de bobines konden het weleens begeven, maar die zullen bij allemaal inmiddels wel vervangen zijn. De 1.4 en 1.6 zijn overigens nog degelijker dan de 2.0 liter. Goed kijken naar het onderhoud dat de auto heeft gehad en of er schade mee is gereden. Kan je je geen buil aan vallen. Bovendien het onderhoud is niet duur, want techniek zit in nog heeeeel veel andere Renaults en Nissans.
stephane8200 zegt
@henkp1: klinkt alsof ik er misschien maar eens eentje moet gaan zoeken ;) Leuk voor erbij voor weinig misschien.
kjeld zegt
@stephane8200: de veerring aan de voorkant kan wel wat vernieuwing gebruiken. De remmerij, het gebruikelijke eigenlijk. Ook heb ik een sensor moeten vervangen voor het hoogste punt. Bobines ook en de bougies en kabels. Dit alles is erg goedkoop bij autodoc en leuk om te doen in mijn geval. Als je het laat doen zal het ook niet veel kosten als je niet naar een dealer gaat. De roest valt mee.
timdawg zegt
@stephane8200: heb er ook één gehad. Was inderdaad echt een coupé, want 2 deuren. Was destijds een leuk autootje hoor! Verlaagd, 17” 5-spaaks velgen eronder en bij wijze van uitzondering géén spoiler op de klep.
stephane8200 zegt
@timdawg: grappig. In die tijd was Gran Turismo op de PS1 net uitgekomen. Heb dat helemaal grijs gespeeld.
Je kon daarbij velgen kopen van Enkei. Dat vond ik mooie velgen. Dus destijds zelf een set Enkei velgen uit Amerika laten leveren. Enige in NL die ze had. Heb er nog 2 van in de berging liggen. Had een Devil uitlaat er onder en Koni dempers.
focusrs1 zegt
Gran turismo 1 was revolutionair heb er heel wat slaapuurtjes voor ingeleverd lol
henkp1 zegt
Tof!
Nee het is geen hatchback, de bagageruimte is toegankelijk via een klein kleppie. Van Renault zou je een derde deur verwacht hebben, maar vanwege nog hogere stijfheid hebben ze dat niet gedaan. Met recht een sportcoupéetje dus.
SvenskaAeroplanAB zegt
@henkp1: 1100 km op een tank zegt weinig… Zat er een 120 liter tank in?
henkp1 zegt
Dik 1200km, er zit een 60 liter tank in en hij heeft zelfs 105pk.
henkp1 zegt
Die Isuzu is trouwens ook een gaaf ding trouwens, is deze ook op de Nederlandse markt geweest? Nog nooit gezien.
toyotafortuner zegt
@henkp1: Ik kwam er in 2013 eentje tegen: de 28-zp-rb
henkp1 zegt
Inderdaad, maar volgens de rdw is die pas in 2008 in Nederland gekomen (bouwjaar 1992). Wel een gaaf dat diegene dat heeft vedaan.
Paul58 zegt
Toyota MR2? Of is die te groot. En vanaf 1000 euro heb je ook een gtv 916. Leuk sturende auto’s zijn dat. Heb een blauwe 2.0 tspark gehad. Veel plezier van gehad!
mondial zegt
@kevin1989: gaat om auto’s die toentertijd betaalbaar waren. De actuele prijs is mbt dit artikel irrelevant
Paul58 zegt
@mondial: ah snap het punt. Artikel te vluchtig gelezen dan. Maar dacht dat de aanschafprijs toen der tijd wel meeviel wanneer je de kleine motor koos. Je kon verschillende motoren kon kiezen; 1.8 , 2.0, 2.0 turbo V6 en 3.0 V6. Voornamelijk de busso’s waren duur en weinig ruimte in motorruimte om te sleutelen.
mynameisjeroen zegt
Ik heb nog nooit van de Isuzu Impulse gehoord, terwijl ik wel uit die periode kom. Ik reed zelf een MX-3 1.8 V6 toen.
drsjeroen zegt
Mazda MX3, wat een magistrale reclame was dat met de springende dwergen. Sowieso waren de Mazda reclames toen top
elemento zegt
Haha mijneerste auto was s coupe
barchettadriver zegt
Ik mis 2 fraaie, Coupé Fiat en z’n bloedbroeder, de Alfa Romeo GTV.
bernoulli zegt
@barchettadriver: zeker fraai, maar niet echt betaalbaar.
giertjuh zegt
Mijn eerste auto was een Ford Puma zoveel plezier mee gehad, anderen reden in golf gti, Honda civic of 323f maar ik was er van overtuigd dat ik meer fun had in mijn Puma
arias zegt
En eerlijk rijdt veel liever dit dan die compacte crossovers meuk.
emping zegt
De CRX! Nu al een tijdje op zoek naar 1 als project.
desmond zegt
Ik zie de Toyota Paseo nog regelmatig rijden, terwijl er minimale aantallen van verkocht zijn. Kwalitatief moet dat goed in elkaar zitten.
bernoulli zegt
Ik mis de SEAT Cordoba Cupra. Die zag je vaker dan een of andere Isuzu.
phaeton zegt
De Puma, de Mégane, de 100NX en een Fiat coupé: ze stonden allemaal in de straat of in de straat op weg naar school. Leuk item!
phaeton zegt
O en een Hyundai (S)coupé, die stond er ook nog. Die man had eerst de vierkante en daarna die rondere. Beiden in rood.
Supra1981 zegt
Als eerste auto nog getwijfeld tussen een Paseo en een Celica. Maar na een rondje in beide was de keuze snel gemaakt. De Paseo was goedkoper maar de Celica veel meer auto.
admiajfe zegt
De Opel Tigra was er ook met 1.6 motor en die had 106pk, lang gezocht destijds naar 1 met die 1.6 motor
Was een fijn scheurijzer :)
RiKe zegt
Oef de nostalgie! Blijf dit soort wagens veel leuker vinden dan de zoveelste futloze niets presterende crossover. Uit dit lijstje heb ik er 3 bijna gekocht…
kminne zegt
Toen een coupé nog een coupé was.
wimof zegt
Een stuk eraf zoals het woord in het Frans wil zeggen.
donjunior zegt
Nissan 100NX was mijn eerste én tweede auto.. jup.. heb er gewoon twee gehad. Mis het makkelijk kunnen openen van de dak nog steeds.. mijn eerste autoliefde.
Gulli zegt
Leuk item! Ik heb toen ik op zoek was naar mijn eerste ‘echt zelfgekozen’ auto (ik had via mijn vader een Mazda 626 die mijn imago vrij weinig goed deed maar wel belachelijk comfortabel was) nog een mooi lijstje gemaakt. De Toyota Celica stond hoog bovenaan maar was voor mij toen niet te betalen. De 100NX vond ik NIX, de Corsa een raar ding en ik heb zeker 5 seconden nagedacht over een Toyota Paseo voordat ik me bedacht dat die er alleen in het echte jaren 90 mintgroen waren met zo’n onmeunig bloemetjespatroon op de bekleding. Toen ging ik op Carbase eens zoeken naar coupe’s mét airco (mijn 626 had dat niet tot mijn grote spijt) en toen kwam in het rijtje ineens de Puma tevoorschijn. Die was ik alweer helemaal vergeten. Drie weken later stond er een voor mijn deur en nog drie weken later had hij andere wielen en 4cm minder bodemspeling :) Geniaal autootje en heb hem met pijn in mijn hart weggedaan toen ik een leaseauto kon uitzoeken.
jarnobakker zegt
Die renault megane coupe was ook verkrijgbaar met een 2.0 16v met 150 pk.
moondustfocus zegt
Klopt, ik heb er eentje gehad en dat was een erg leuk autootje.