Wat zijn de keuzes voor een ruime doch betaalbare familiestation? We gaan het uitzoeken!
Na een leuke rallyauto voor 50k gaan we nu weer even met de beide benen op de grond staan. Hoe leuk het ook is om Delta Integrales op te zoeken op het internet, het is niet wat de meeste mensen kunnen doen. De meeste aanvragen die we krijgen (waarvoor dank!) Zijn natuurlijk van auto’s die wat betaalbaarder zijn.
Zo kregen wij een mailtje van Wouter. Nee, niet onze grijze reporter, maar een Autoblog-lezer met dezelfde naam. Ondanks dat Wouter auto’s heel erg leuk vindt, moet hij wel een paar keuzes maken. Hij heeft op dit moment een Opel Vectra die wat kuren begint te vertonen. Tijd voor iets nieuws dus. Maar voordat we een TVR lof Lotus aanraden, de auto moet wel aan een paar praktische eisen voldoen.
Betaalbare familiestation
Eentje daarvan is dat hij de auto drie (3!) Kinderen moet kunnen vervoeren. Ze zijn nu 4, 7 en 1,5. Dus niet enorm groot, alhoewel ze groeien als kool. Daarnaast heb je natuurlijk ook alle accessoires die kinderen tegenwoordig nodig hebben.
Ook mag de auto wel iets veiliger van Wouter. Qua betrouwbaarheid als passieve en actieve veiligheid aan boord. Logisch, met kinderen veranderen de wensen en eisen vaak heel erg. Echter, de auto moet niet enorm groot of zwaar zijn. Dus geen gigantische terreinwagens of busjes. Het liefst een grote D-segment stationwagon.
Qua prijs mag de auto ongeveer zo’n 6.000 euro. kosten. Wouter weet dat er de nodige 159’s zijn voor dat bedrag. Echter, die auto vindt hij ietsje te klein voor zijn gewicht (ondanks dat hij drie 156’s heeft gehad!).
De wensen en eisen voor een betaalbare familiestation voor wouter kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s | Opel Vectra – Peugeot 407 – Alfa Romeo 156 sw (3x) – Fiat Barchetta – Fiat Stilo – Citroën Xantia – Citroën BX – Mazda 323 – Peugeot 405 – Alfa Romeo 33 – Opel Kadett |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 5500 |
Jaarkilometrage: | 15000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Mijn huidige auto (Vectra) begint kuren te vertonen die mijn garage niet kan verklaren en oplossen. Aangezien ik twee maal per jaar naar Italië rijd, wil met een veilig gevoel op reis kunnen. |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen, drie kids van 7, 4 en 1,5. |
Voorkeursmerken / modellen: | Citroën C5 – Peugeot 508 – Mazda 6 – Opel Insignia |
No-go merken / modellen: | Geen VAG en geen Koreanen. |
Peugeot 508 SW 1.6 THP Blue Lease Executive
€ 5.450
2012
165.000 km
Het meest modern rijd je in een Peugeot 508. In het budget is er redelijk wat keuze. Het mooie is dat je een vrij grote keuze hebt uit behoorlijk goed uitgeruste exemplaren. Naast het feit dat ze niet al te oud zijn, vallen de kilometerstanden behoorlijk mee. Groot en Frans is nu eenmaal niet de meest courante combinatie en zeker met een 1.6 THP-motor is de prijs erg gunstig. Die motor staat erom bekend dat ‘ie gemaakt is van papier-maché en nog al wat issues kent.
Dat is op zich ook waar, maar in sommige gevallen is het euvel al verholpen. Sowieso zijn de problemen erger bij de oudere 1.6 motoren. Dus een zo jong mogelijke Peugeot zoeken is het devies. Check sowieso hier even ons Peugeot 508 aankoopadvies. De Peugeot 508 is een zeer fijne kilometervreter. De combinatie tussen comfort en controle is erg goed gekozen. Het design werd destijds nogal ‘lauw’ ontvangen, maar het komt goed op leeftijd. Heel erg verouderd komt het model niet over. Het dashboard is verrassend verzorgd.
Opel Insignia Sports Tourer 1.4T EcoFlex Business (A)
€ 5.950
2011
170.000 km
Deze auto komt vaker voorbij bij de Autoblog adviezen, ook als je op zoek bent naar een betaalbare familiestation. De reden ervoor is simpel, er zijn er een hele hoop van gebouwd. De eerste leaserijders hebben ervan genoten en vervolgens de eerste particuliere eigenaren. Nu is het tijd voor de derde eigenaren om er van te genieten. Er is veel mogelijk met de Insignia. Het zijn wederom heel erg fijne reisauto’s. In het budget kun je kiezen uit exemplaren met de 1.4 motor, die dankzij een turbo alsnog 140 pk weet te mobiliseren. Echt een strepentrekker is de grote Opel niet, mede door het wat hogere gewicht.
Laat je daardoor niet weerhouden, dat hogere gewicht uit zich ook in een enorme auto. In tegenstelling tot de Alfa 159 is de Insignia wat zwaarder, maar ook erg ruim. Op de snelweg zijn het auto’s met een rotsvaste wegligging, voor de B-wegen zijn ze iets minder geschikt. Qua uitrusting is het zaak om te zoeken naar een wat luxer uitgerust exemplaar. Dat verhoogt de ambiance enorm. Uiteraard hebben we ook een Opel Insignia aankoopadvies!
Fiat Croma 2.2 Premium (194)
€ 5.895
2010
140.000 km
Als het niet te oud mag zijn, kun je in de mediterraanse hoek kijken. Nu is een Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.8 uit 2010 ook mogelijk. Maar omdat het lichter en ruimer moet, hebben we de Fiat Croma voor je! De Fiat Croma is niet de auto die je je altijd beloofd hebt. Het model ziet er ietwat belegen uit en de naam Croma roept ook goudbruine gedachtes op. Maar geef de auto even een kans. Ze zijn erg ruim, ze zitten voortreffelijk en qua uitrusting zijn ze erg luxe.
De Croma werd door Fiat omschreven als een ‘Comfort Wagon’. Dus geen faux-sportieve pretenties. De 2.2 is een bijzonder fijne blok. Het heeft niets met Fiat te maken, het is namelijk een 2.2 van Opel. Het is nog de oude versie zonder directe injectie, dus met minder interne vervuiling. Koppel verloop en vermogensopbouw is het ook een fijn ding. In het budget kun je de mooiste exemplaren van na de facelift vinden met betrekkelijk weinig kilometers.
Ford S-Max 2.0 16v Titanium
€ 5.450
2009
185.000 km
Waarom zou je per se kijken naar een betaalbare familiestation? Tegenwoordig is de crossover een alternatief. Maar vroeger hadden we zoiets als een MPV. Als de stap naar een MPV te groot voor je is, dan is een Ford S-Max een mooie tussenstap. De rijeigenschappen worden altijd geprezen bij deze auto. Houdt er wel rekening mee dat het ‘voor het soort auto’s erg goed rijdt. Een Ford Mondeo Wagon stuurt wel iets prettiger en directer. Qua ruimte is de S-Max aanzienlijk prettiger, zonder dat je meteen met een erg logge auto te maken hebt.
Sterker nog, het model ziet er na al die jaren nog steeds puik uit. In het budget is het nog best lastig om een model te vinden die in de eisen past. We vonden een redelijk nette Titanium met de 2.0 16bv motor. Dat is geen monster, maar een vrij modaal blok. Ook niet bijzonder zuinig. Het voordeel is de betrouwbaarheid van de indirect ingespoten motor. Check hier ons volledige Ford S-Max aankoopadvies.
Saab 9-5 SportCombi 2.3t Lineair (YS3E)
€ 5.500
2007
190.000 km
We gaan even de andere kant op qua betaalbare familiestation. Je kunt voor een modernere auto kiezen die nog vers genoeg is qua techniek. Of een auto zoeken die zeer beproefd zijn. Je kunt dan kiezen voor twee Zweedse familiewagons: de Volvo V70 en Saab 9-5. Beide auto’s kennen hun eigen fanschare. Volgens Volvo-fans zijn Saab-fans compleet andere mensen. Andersom geldt dat ook. Maar niemand weet het verschil. Ja, de Labrador is iets blonder bij Volvo-rijders, de kraag is hoger en ze hebben andere brogues aan. De Saab 9-5 is een hele fijne lange afstand-reiswagen.
De 2.3 is een van de fijnste viercilinders van de afgelopen 30 jaar: veel koppel, behoorlijk betrouwbaar en een zeer smeuïg motorkarakter. De stoelen zijn zelfs uit de kunst. Voor onderhoud moet je naar specialisten. Echt goedkoop is het niet, maar over het algemeen wordt er goed gezorgd voor deze auto’s. De ruimte aan boord is bijzonder fijn en als je ‘m goed onderhoud, dan behoudt ‘ie zijn waarde wel. Nadelen? Echt dynamisch is het niet en het is duidelijk een wat ouder model. De basis stamt uit 1998, 23 jaar oud geleden. En toch is er ook een Saab 9-5 Aankoopadvies!
Mercedes E200 Kompressor Classic Combi (S211)
€ 5.250
2005
260.000 km
Maar je kan nog ouder gaan dan de Saab. Namelijk met deze Mercedes-Benz E-Klasse. Deze Benzen hebben niet meer de naam van vroeger dat ze onverwoestbaar waren. Maar alsnog zijn dit zeer goed gebouwde auto’s. Als de kilometerstand goed is gedocumenteerd, kun je je hier nog heel erg lang van genieten. Top tip, ga voor een kale station met basis-motor. Dat is op de lange termijn de meest verstandige betaalbare familiestation. Geen fout getunede sedans met AMG-badges, maar een saai exemplaar. De ruimte aan boord is fantastisch.
Met de banken plat is er bijna twee kuub beschikbaar! De auto voelt een klasse ruimer aan dan zijn directe concurrent, de 520i Touring. Qua rij-eigenschappen is het geen snelle of lichtvoetige auto. Het is wel een hele fijne rotsvaste auto. De stoelen lijken simpele planken te zijn, maar zitten gek genoeg uit de kunst. En lange ritten kijkend naar zijn ster op de motorkap heeft gewoon wat.
Yolo: Audi S6 4.2 Avant (4B/C5)
€ 5.950
2001
280.000 km
Ja, we weten het: VAG is niet welkom in het lijstje. Maar het is een YOLO dus in principe moet dit sowieso geen optie zijn. De Audi S6 is een semi-hete versie van de Audi A6. Er was ook een A6 met 4.2 motor met 40 pk minder. Deze S6 komt uit op 340 pk in totaal. Daarmee is het naar hedendaagse maatstaven nog echt een snelle auto. Natuurlijk, van 0-100 km/u duurt met de vijftraps automaat een eeuwigheid (6,7 seconden in Avant vorm), maar tussen de 100 en 250 km/u kun je op de Autobahn genoeg lease-PHEV’jes naar het twee plan verwijzen.
De V8 klinkt daarbij geweldig. Ook lekker, in tegenstelling tot de latere S4 zit deze V8 niet ‘verkeerd om’, dus je kan makkelijker de distributie vervangen. Ook prettig: deze V8 heeft nog geen directe injectie, dus minder vervuiling. Sowieso zijn het best goede motoren, deze achtcilinders. Het is bijna een verstandige keuze als betaalbare familiestation, nietwaar? Het interieur is wel behoorlijk op leeftijd, maar is nog wel strak qua design. Klassieker in wording? Wellicht. De eerste grote beurt kost overigens net zoveel als de aanschafprijs, vandaar YOLO.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
hans75 zegt
Waar is de spreekwoordelijke Alfa 159…?
voor dat geld een schot in de roos…
cloverleaf zegt
Iemand die 5500 voor een auto heeft een 4.2 V8 aanraden (weliswaar als YOLO) is toch best wel humor.
159, en anders de Peug!
piedlourd zegt
Ik heb nog een 159 over, alleen voor de echte liefhebber.
pivavar zegt
Een 2008 Accord Tourer Type S. Of als het iets minder ruim mag één vanaf 2009 .
Robert zegt
@pivavar: logische keuze, alleen al wel dun gezaaid. De meeste derde- of vierdehands Accords worden door de handel aan de export doorverkocht. Kapot gaan doen ze niet, maar de slijtdelen zijn best prijzig.
Ik zie dat de aanvrager een lichte voorkeur voor Franse auto’s heeft, waarom dan geen Dacia Logan MCV? En probeer er dan een bi-fuel uitvoering met af-fabriek een lpg installatie aan boord.
Alternatief zou je ook eens kunnen kijken naar een Renault Mégane of als het binnen het budget valt, de Laguna.
kniesoor zegt
Er even vanuit gaand, dat het je zal jeuken wat ‘men’ ervan denkt, lijkt zo’n Croma me een goede suggestie. Door de hogere zitpositie zien de kinderen gedurende die halfjaarlijkse ritten naar Italië nog wat. Je krijgt een oto, die nog niet al te veel kilometers gelopen heeft. En onderhoud is vermoedelijk minder duur dan bij een Mercedes of Audi. Al met al een aantrekkelijk pakket, lijkt me.
alassad zegt
@amghans: en mocht er een keer wat mee zijn op vakantie in Italië, weten ze daar ook wel uit de voeten met een Fiat
bischero zegt
@amghans: lijkt me een redelijk goed advies: iemand die nu een Vectra rijdt, zal het redelijk jeuken wat de buurman er van vindt. En terecht.
Daarmee is een Croma een heel prima suggestie. Wel helemaal tot aan de sloop oprijden natuurlijk.
En tip van Flip: als je toch 2x per jaar in Italië zit, Mario of Claudio even een maandje van te voren bellen dat ze hem op de eerste maandag even onder handen nemen (zeker als je wat vaker in dezelfde omgeving vertoeft of terugkeert)
net10 zegt
De Renault Laguna 3 staat helaas niet in dit lijstje, dit is een hele betrouwbare en comfortabele auto. Zie ook de occasiontest/het aankoopadvies van Autoblog, de auto kent bijna geen aandachtspunten.
giertjuh zegt
@net10: dacht ook meteen aan een Laguna 3
henkp1 zegt
Inderdaad, uitstekend alternatief. Of een Espace of een Vel Satis (phase 2).
Of een Lancia Dedra. Of een Opel. Of een Rover 75.
jarnobakker zegt
@henkp1: de espace en vel satis . zijn echte moneypits als je een verkeerde treft . ik zou voor een laguna 3 gaan.
timdawg zegt
Laat die 508 maar lekker staan. Heb er 4 jaar één gereden (nieuwe leasebak) en in die tijd ben ik vaker bij de dealer geweest dan bij de supermarkt. Reed wel fijn, overigens.
Beorn zegt
Leuke aanvraag en goede adviezen denk ik. Ik zou de Mercedes kiezen ook al voelt het een beetje fout. Wat ik vooral bijzonder vind, is dat zoveel mensen op zoek zijn naar een station en dat ze bijna niet meer gemaakt worden. “De markt bepaalt” dat we allemaal lelijke krappe cross-overs willen rijden, maar ik zie zo vaak een aanvraag voor een ruime auto in deze rubriek. Mensen die ruimte zoeken, zijn blijkbaar niet de mensen die nieuwe auto’s kopen. Helaas…
rw1994 zegt
@beorn: nieuw kopen is ook gewoon niet voor Jan modaal weggelegd. 10-15k uitgeven aan een auto gaat nog, in dit geval een 6k, daar koop je niets nieuws voor.
roberto zegt
Even zonder te spieken op internet.. is een Seat of Skoda ook niet mogelijk in dit budget?
henkp1 zegt
= VAG
marcomanta zegt
Ik zeg, de V70, die zijn er in genoemde prijsklasse plenty. Heerlijke reiswagen met veel ruimte.
flutterby zegt
@marcomanta: persoonlijk vind ik de ruimte van V70 onder de hoedenplank altijd erg tegenvallen. Een Skoda Octavia is veel ruimer.
marcomanta zegt
@flutterby: Volvo is wel iets “meer” auto
tatog zegt
@marcomanta: de V70N is nog behoorlijk waardevast. Voor het budget heb je een echt ouder exemplaar met behoorlijk wat ervaring. Een mooie van 2007 met pakweg 2 ton op de teller vragen ze nog makkelijk €8.000,00 voor. Uitschieters richting de €10k
Variomatic zegt
@tatog: dat zijn alleen de vraagprijzen (van de V70
Variomatic zegt
@variomatic: (pardon) die rond de 15 jaar oud zijn en dus fiscaal aantrekkelijk. Zoek een paar jaar ouder of jonger dan 15 et voila: prijzen zijn een stuk reëler.. en dan nog: vraagprijzen van 8-10k zijn geen transactieprijzen!
tatog zegt
@variomatic: ik heb dit jaar een V70 gekocht dus ik heb de markt leren kennen. Het klopt die die auto’s vanaf 15 jaar fiscaal aantrekkelijk zijn maar dat drijft de prijs wel op en daar heb je al particulier helemaal niks aan. Ze zijn te vinden voor 5,5k maar of je zin moet hebben in een auto die 3 ton heeft gereden. Een V70NN begint ook pas bij de 7k. Vraagprijs is idd geen transactie prijs maar het verschil is maar klein. Voor Wouter is een V70 mijn inziens geen optie.
p406 zegt
@tatog: ja inderdaad vraagprijs is inderdaad niet de transactieprijs. Ik heb in april ook een V70n 2007 gekocht en heb nog enorm kunnen afdingen. Ik geloof wel 500 euro. Het was een hele andere markt dan toen ik in 2012 een V70 classic uit 2000 kocht. Die kon je voor 5/6.000 euro vinden met redelijke kilometerstand. Nu was het minstens 8000 euro. Ik mis de Ford Mondeo in dit lijstje trouwens.
In 2004 stond ik voor de zelfde vraag als de briefschrijver. Toen een Peugeot 406 break gekocht met 120.000 km op de meter voor 5000 euro van een buurman. Zeven jaar mee gereden wat een klassebak was dat. Jammer dat die toch echt te oud zijn. Aan een 508 zou ik mij echt niet wagen. Een Laguna 3 is ook heel goed inderdaad.
Peerke zegt
@marcomanta: de achterbank van een v70(n) is te klein voor 3 kinderen. Helemaal als er nog zitjes nodig zijn. Een Insignia is dan echt een slag groter.
Heb om die rede toentertijd onze V70 ingeruild op een Insignia. De V70 reed wel stukken lekkerder op lange afstanden 😏
tvklarenbosch zegt
Doe de Saab! Heb de mijne nu bijna 2 maanden en ‘t is een super wagen. Specialisten zat die ze kunnen onderhouden, ik kan Swedencars in Wezep zeer aanbevelen.
Erik zegt
YOLO:
https://www.autowereld.nl/dacia/logan-mcv/0-9-tce-comfort-airco-keurig-6-mnd-garantie-35721797/details.html?_ga=GA1.2.1581099235.1634758290
Johanneke zegt
Kost ook geen drol eigenlijk.
stefanvts16v zegt
Gezien de 3 kids en de genoemde leeftijden, zou ik Wouter adviseren om uit bovenstaande opties voor de S-Max te gaan (of een andere MPV, zoals bijv. een Scenic 3), daarmee heb je de komende jaren dan voldoende ruimte.
Uit ervaring kan ik daarnaast zeker aanraden om bij elke auto die je gaat bekijken vervolgens te passen en meten met de kinderstoelen, zodat je niet na aankoop opeens voor verrassingen komt te staan doordat het toch niet blijkt te passen.
Als het persé een station moet zijn, zou ik de Renault Laguna 3 aanraden aangezien deze als zeer betrouwbaar bekend staat.
jarnobakker zegt
@stefanvts16v: S-Max kan ik alleen maar aanraden. Ik heb er zelf 1 met 2.0 ecoboost. Heerlijke ruime wagen en stuurt beter dan men denkt.
Ot92 zegt
Nooit geweten dat je momenteel voor 5500 euro zulke auto’s kon aanschaffen.
Lastige keus… Ik heb niks met Franse merken. Italiaanse merken vermijd ik liever ook, behalve als het een Alfa Romeo Giulia is (prachtige auto!).
Ik zou dan toch voor de YOLO gaan. Het is wel een zuiperd van een ding.
Je zou denken dat je erop leeg loopt qua onderhoud, maar dat valt reuze mee. Die 4.2 (geen FSI meuk) is eigenlijk best wel een betrouwbaar ding, ook nog eens ZONDER ketting.
Johanneke zegt
Ik zou de Ford pakken, al die turbo motoren met hoge kmstanden, mijn gevoel zegt niet aan beginnen. Veel te veel enge verhalen gehoord.
techniekmeneer zegt
@Johanneke: enge verhalen zijn vaak aangedikt. Je moet uit gaan van je eigen ervaringen en kennis.
Johanneke zegt
Ik moet de klokje rond met een TSI, THP, of whatever nog zien. Mijn garage zegt dat ie meer sleutelt aan auto’s van tot 10 jaar oud dan aan auto’s van 10 jaar en ouder. Dat zegt mik genoeg.
jarnobakker zegt
@Johanneke: er is een klokje rond met een Polo slowmotion. Heb ik tenminste ooit eens gezien.
Johanneke zegt
Dat is een diesel.
techniekmeneer zegt
Die voorkeursmodellen…. Ik hoop dat je ook 5k over houd voor de reparaties die je gaat krijgen.
tatog zegt
Citroën C5 of een Mondeo. Vooral die laatste stuurt erg fijn!
rfocus zegt
Waarom geen Ford Mondeo!
wes12 zegt
Hmm, zo degelijk is dat Ford 2 liter blok toch niet hoor. Heb in het verleden wel eens naar een S-max gezocht, en kwam er diversen tegen waar het blok al voor de 100dkm vervangen was..
jarnobakker zegt
@wes12: vreemd , ik heb een mondeo gehad met dat blok . die motor was niet kapot te krijgen . zelfs na bijna 4 ton op de teller liep hij als een zonnetje. Helaas roestte de rest erom heen te snel weg.
powerofdreams zegt
Honda Accord. Bij aanschaf misschien wat duurder dan dit lijstje, maar dat is snel terugverdient door z’n betrouwbaarheid.
bas77 zegt
Avensis? Niet de meest moderne, maar in het budget prima te vinden en veel ruimte!
BerlingoHdi zegt
@bas77: Misschien zelfs een Corolla of Avensis Verso…. Denk dat je dan toch meer ruimte hebt voor de opgroeiende kinderen.
tjorque zegt
Een Octavia VRs of een superb 3.6 V6 als je benzineverbruik niet zo belangrijk vindt zou ook nog kunnen… als je de vag eis laat varen althans.
Variomatic zegt
Accord, 159, Laguna, Logan, Avensis: allemaal te klein! Hij vraagt om een ruime D segmenter!
Bij de Benz wel beter uitkijken naar een facelifter omdat die niet meer de SBC pomp heeft maar gewone ABS. De S-Max is inderdaad wel toekomstvaster wat lange puberbenen betreft en de middenplek achterin is ook volwaardiger. Auto voor de deur zetten kost al zat geld: beknibbel dus vooral niet op ruimte in de auto door net een wat te krappe auto te kopen..
Variomatic zegt
@variomatic: en ps: met 15dkm kun je ook een diesel nemen, die is per saldo niet duurder en vaak aanmerkelijk goedkoper in de aanschaf, voor 5500,- heb je dan vaak een veel jongere auto..
mark383 zegt
Ik zou voor de Croma gaan. Niemand zoekt zo’n ding, veel value for money. Bovendien, er kan een nieuwe 2din radio/navigatie unit in. Dan heb je verder toch niets te wensen?
potver7 zegt
Een Scenic of C5 Picasso zou toch ook een prima optie kunnen zijn? Zeker de ‘Grand’ versies bieden bergen ruimte, met drie kleine kids best handig. En MPV’s zijn steeds minder populair, dus worden ze steeds aantrekkelijker als het budget beperkt is.
slickrick zegt
3 x kids ? Gewoon een superb nemen, beste en ruimste auto in dit segment , ja VAG maar is eigenlijk een Tsjechische auto.
Dutchdriftking zegt
@slickrick: of een Octavia 1.8 tfsi.
dree16v zegt
3 kids en je vindt zelf autorijden leuk, ik zou voor de S-max gaan
Dutchdriftking zegt
De Insignia is verrassend goedkoop. Jammer dat het interieur zo knaak is, anders had ik er bijna zelf eentje gekocht. Dan wel met de 1.6 180pk ipv de 1.4.
JW zegt
E39