Zijn we helemaal van het padje geraakt?
Zo complex als sommige auto’s tegenwoordig zijn, zo simpel waren ze vroeger. Het klinkt logisch, maar dat is het allerminst. Met name als we kijken waarvoor ze precies gebruikt worden, zijn de verschillen soms als dag en nacht. Merken als Range Rover en Mercedes doen interessant met hoogwaardige technische snufjes, maar als het erop aan komt, dan kunnen bepaalde klassiekers ze gemakkelijk hebben.
Neem bijvoorbeeld de Fiat Punto 4×4, uit de jaren ’80. Dit vierwielaangedreven gebakje rijdt de Vesuvius – de vulkaan nabij Napels die Pompeii verwoestte – op alsof het niets is. Ondergetekende kwam het onschuldig ogende autootje eens tegen in een vallei in de buurt van de Frans-Italiaanse grens en werd keihard vernederd door een nuchtere doch ietwat verhitte Piëmontees. Dichterbij de evenaar herkennen we soortgelijke taferelen. De overwoestbare Toyota Hilux, bijvoorbeeld, valt al jaren enorm in de smaak bij ISIS.
Enfin, hetzelfde geldt voor de Lada Niva. Wanneer je zover van de bewoonde wereld bent verwijderd dat je er van overtuigd bent dat er geen teken van leven meer kán zijn, komt er zo’n Russisch taartje door een heg gesneld.
Dankzij zijn karakteristieken, die nog net niet het woord ‘Sovjet’ schreeuwen, is de auto een vrijwel perfecte machine om krankzinnige taken bij de lurven te grijpen. Waarschijnlijk is de Niva om deze reden in de jaren ’80 door François Jeanson en zijn zoon naar Frankrijk gehaald, om vervolgens te worden geprepareerd voor de gruwelijke Parijs-Dakarrally.
Wie een redelijk beeld heeft van de tijdlijn rondom de locatie van de Dakarrally, zal beseffen dat we ons hier nog in het tijdperk bevinden dat de rally daadwerkelijk van Parijs tot en met Dakar wordt verreden. Het is een ware strijd, waaraan in dat jaar (1981) liefst 170 voertuigen deelnemen. Slechts een derde (59 deelnemers) haalt uiteindelijk de finish.
Probeer de krankzinnige prijsopgave van RM Sotheby’s niet te verbinden aan het uiteindelijke resultaat van de Niva in die Dakarrally van 1981. De Lada Niva in kwestie komt namelijk niet als eerste, tweede of derde over de finish. Nee, hij komt helemaal niet over de finish. Gelukkig geeft een andere Niva de potentie van de auto op fijne wijze weer, door als derde over de streep te komen achter een Range Rover (René Metge en Bernard Giroux) en de Buggy Cotel (Hervé Cotel en Claude Corbetta).
Op het feit na dat de auto nog in volledig originele staat is, is er weinig reden dat het veilinghuis verwacht dat de Niva een dergelijk bedrag zal opleveren. De auto moet volgens RM Sotheby’s tussen de 50.000 en 75.000 Britse ponden opleveren. Vertalen we dit naar euro’s, dan hebben we met grofweg 55.000 en 82.000 ekkermannen te maken. Of iemand het ook daadwerkelijk gaat betalen op de dag des oordeels (5 september in Londen), is nog maar de vraag.
UPDATE: De auto is uiteindelijk verkocht voor een fractie van het voorspelde bedrag. De auto werd afgehamerd op 4.600 pond. Pijnlijk.
luciano_borello zegt
Ik heb ook nog een oude frikandel achter het huis staan.
Heeft de eindstreep van Dakar ook niet gehaald.
Zullen we zeggen: EUR 75.000?
dawwg zegt
@luciano_borello: Ik denk dat Van Den Zottebies euro’s en Turkse lira’s door elkaar gehaald heeft …
Loek zegt
@luciano_borello: Een frikandel die recht op blijft staan vind ik wel knap, dus misschien dat ie wel geld waard is.
rd1991 zegt
Houd eens op met die lelijke K’s achter kilometerstanden of prijzen. Nog erger dan die Lada Niva. Nja, eigenlijk is niet erg, vooral erg duur.
dawwg zegt
@rd1991: k’s zijn gewoon wetenschappelijk verantwoord en beter leesbaar dan veel nullen; dus waarom niet ?
alcantara zegt
@dawwg: Wetenschappelijk is 80 · 10^3 of 80e3. Niet 80k
dawwg zegt
@alcantara: Pff; 10^x is zo achterhaalt en onleesbaar; the letter-prefixen zijn gewoon SI standaarden en volledig wetenschappelijk verantwoord, geaccepteerd en gestandaardiseerd. Volledig logisch equivalent …
ruben_vandenberg zegt
Oud ijzer prijs snel onhoog geschoten of niet? Of komt het door de wisselkoersen?
wimof zegt
@ruben_vandenberg: En dit was was nog oud ijzer dat je kunt plooien als een kauwgum.
Hsla staal was nog niet uitgevongen.
wimof zegt
@wimof: Ik zal van de v en d maken als iemand me er attent op maakt.
vingers zegt
@wimof: die v moet een d zijn en de en moet een zijn. En moet Wimof Wim Hof zijn? En de officiële spelling is kauwgom.
stgp zegt
@wimof: persoonlijk zou ik dan van de g een d maken ?
dromedaris zegt
Typfoutje, er staat een “k” achter de 80.
raymster zegt
Panda 4×4 denk ik?
moveyourmind zegt
80.000 Roebel zeker…
phdg zegt
@moveyourmind: lijkt mij logischer ongeveer 1000 euro voor dit ding…
cazzo046 zegt
Als ie Dakar gewonnen had, dan was hij dit misschien waard geweest voor een verzamelaar.
lekkerlinksrijden zegt
@cazzo046: als het zand er nog in zat misschien
desjonnies zegt
Moeilijk geval, ding is wel 100% rete origineel en voor de liefhebber van wedstrijdwagens is het vrij uniek dat de orginele stickers er nog op zitten.
Ook is het uniek te noemen dat deze niet achter gelaten is in de Sahara, zoals vele lotgenoten die onderweg kapot zijn gegaan, vergeet niet dat verscheping terug naar Europa duurder geweest zal zijn dan de waarde van deze Niva destijds.
Hij is vrij eenvoudig weer in topstaat te brengen en ik vraag me af hoeveel oude Dakar wagens er nog zijn buiten de DAF’s van de Rooy.
Is bijvoorbeeld de eerste Dakar winnaar er nog, de Range Rover van Alain Genestier uit 1978?
Renault heeft een aantal Dakar R4 Sinpars, R18’s en R20’s bewaard.
Maar vergeet niet dat de rally, zeker in de beginjaren tal van avonturiers trok, die door de enorme kosten vaak verder geen cent te makken hadden en dat heeft ongetwijfeld zijn weerslag gehad op het bewaren van wagens.
En in het begin was het avontuur belangrijker dan de wil om te winnen.
DAF was één van de eerste die doorhad dat succes in le Dakar zijn weerslag had op de verkoop van trucks in Afrika.
Boomer zegt
@desjonnies: Ik zou als ik in de positie was zoiets te kopen zeker dit willen hebben. Juist omdat het Dakar is. Ja natuurlijk zijn er 10 andere auto’s die ik liever koop. Maar wie 80K neerlegt voor dit heeft die luxe meestal wel dat die al in het bezit zijn.
Dus als ik kon had ik het gedaan.
rufctr01 zegt
@desjonnies: Citroën heeft de meeste Dakar auto’s ook keurig netjes bewaard. Ze staan allemaal in het Conservatoire.
desjonnies zegt
@rufctr01:
Ze hebben wel geleerd sinds ze opdracht hebben gegeven destijds om alle works Groep B BX ‘ en te laten slopen. En die twee zijn in het bezit van mijn grote vriend Philippe Wambergue die destijds een van de fabrieksrijders was.
desjonnies zegt
Wel bijzonder belangrijk is dat deze Niva getooid is met mijn Avatar, iets waar het veilinghuis ongetwijfeld rekening mee heeft gehouden met de waardebepaling!
geelbarrel zegt
Roestvrije achterklep Mk1. Dat heeft nog stoffelijke waarde. Doe me die maar voor mn eigen Niva ’83. De rest is opgeklopte emotie.
tge1 zegt
@geelbarrel: Is dat niet met iedere idioot geprijsde klassieke auto zo?
krizus zegt
De Fiat Punto werd pas in 1993 geïntroduceerd dus je zult de Fiat Panda 4×4. Trouwens wel een epische auto. Ik heb ze in Piemonte op de meest onwaarschijnlijke plekken zien rijden.
krizus zegt
De Fiat Punto werd pas in 1993 geïntroduceerd dus je zult de Fiat Panda 4×4. Trouwens wel een epische auto. Ik heb ze in Piemonte op de meest onwaarschijnlijke plekken zien rijden.
krizus zegt
De Fiat Punto werd pas in 1993 geïntroduceerd dus je zult de Fiat Panda 4×4. Trouwens wel een epische auto. Ik heb ze in Piemonte op de meest onwaarschijnlijke plekken zien rijden.
krizus zegt
@krizus: Pff… drie keer dezelfde reactie terwijl de app de eerste twee keer toch echt aangaf dat mijn reactie niet kon worden geplaatst.
ikleesookoverautos zegt
@krizus: ja maar wat probeer je in de eerste zin nu te vertellen?
krizus zegt
@ikleesookoverautos: de auteur zal de Panda in plaats van de Punt bedoelen (woordje ‘bedoelen’ was ik vergeten)
Rob zegt
Achja, kan de verkoper geen ongelijk geven om in te spelen op de cultstatus van de Niva, en de romantiek van Le Dakar. De gladde jongens van zo’n veilinghuis maken er wel een klef verhaaltje van, met idem foto’s.
Maar ondertussen blijft het verwaarloosde roestbak zonder noemenswaardige historie. Wel een grappig ding, maar dat zijn de Niva’s die je voor een appel en een ei koopt ook. (en die zijn in betere conditie)
mashell zegt
@rob: en vergeet niet, de foto’s in de schuur. Noem een oude roestbak waar niemand naar omkeek een “barnfind” en de waarde verdubbeld meteen.
lacker zegt
Je bent voor mij een held, wanneer je met een Niva deelneemt aan de Dakar. Alleen dat is 80.000 euro waard!
w0o0dy zegt
Shit zeg, die pond is met het oog op de Brexit wel aardig gedaald. Vroeger was een pond meer dan een euro en nu al 5000 pond tegen 1 euro? Wow!