Duur, fout, extreem gaaf en toch heel erg fout: de Mercedes 560 SEC AMG is het allemaal.
Design gaat alle kanten op. Het begon met ronde, ‘handgemaakte’ vormen in de jaren ’40 tot en met ’70. En vanaf de jaren ’90 en ’00 werden het weer rondingen. De middenfase was de jaren ’80. Auto’s begonnen trekjes te krijgen van wat we nu normaal vinden, maar dan met veelal hoekige vormen. Saai, en toch karakteristiek als je erop terugkijkt.
Mercedes huppelde gewoon mee met de trends, of zette de trends. De hoekige designtrend was een must. Eén van de andere trends was een reguliere auto wat dikker maken. Zo kwam Mercedes met de 560 SEC AMG. Zoals je kunt verwachten startte die ooit als een 560 SEC, en mocht bij AMG langs (toen Mercedes hen nog niet over had gekocht) voor een motorkuurtje. De styling werd verbreed en ‘ver-AMG’d’. Dat betekende des tijds veel zwart, een bredere bodykit en tweekleurige ‘deep dish’ AMG-velgen. Met een middenstuk in dezelfde kleur als het exterieur!
Want er staat eentje te koop. Het gaat om een 560 SEC AMG uit 1989. De exterieurkleur is niet eens pikzwart, maar Blauschwarz. Net van het zwarte af dus. De motor is een 6.0 liter grote V8 met 385 pk: best wat voor die tijd. Er staat zo’n 32.000 km op de klok en de staat is zeer netjes te noemen.
Dat geldt ook voor het interieur. Zwart leer met hout als contrast. En qua luxe is het ook niet mis: elektrische voorstoelen met memory-functie, cruise control, volautomatische airconditioning en is dat… een tv?
Toch wel een vrij unieke auto. De verkoper is AutoLeitner en dus hoef je niet te verwachten dat je er voor een klein prijsje vanaf komt. De Mercedes 560 SEC AMG mag mee voor 225.000 euro. Wil je liever de 6×6 die je in de achtergrond ziet, of de CLK DTM in de weerspiegeling, dan kun je daar ook terecht.
SpiderIV zegt
Is AutoLeitner een sponsor van AutoBlog geworden of een beetje toeval deze week ……………….. al die Douwe Benzen
VeniVidiVici zegt
@SpiderIV: Is vast ergens fabrieksnieuw gemaakt bij een andere AutoBlog sponsor.
kniesoor zegt
Het enige begeerlijke aan deze auto zijn de Recaro-C’s. Vind de rest verschrikkelijk.
stationcar zegt
Wie hier zoveel geld voor betaald is gek, dit slaat echt nergens op. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat zo’n modelletje verder doet in de markt, maar meer dan 25k zou ik er zeker niet voor geven.
vetnek zegt
@stationcar: je bent niet goed in je paasei.
Die 6×6 is al weg by the way.
stationcar zegt
Welke 6×6?
Anyway, 25k lijkt me eerlijk gezegd nog vrij riant voor dit ding. Wil je meer neerleggen, doe het vooral, maar dat wil niet zeggen dat hij het waard is. Laten we eerlijk wezen, de vraagprijs van dit ding is misschien de vraagprijs in guldens geweest toen hij nieuw was, je bent niet goed in je paasei als je minimaal 2x de nieuwprijs betaald voor zo’n oud ding, gave auto of niet.
schuiftrompet zegt
@stationcar: gaat het inmiddels niet op voor alle dure klassiekers? Zo een Ferrari 250 gto heeft ooit ook 10000 gulden gekost.. Nu betaal je er 80 miljoen voor.. Op een gegeven moment wordt zo een auto een kunstobject. Helaas maar waar
evdw zegt
Wat een heerlijke bak, zou hem zo willen kopen als de prijs niet zo belachelijk was.
cossiekiller zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
adjudant zegt
Belachelijk fout, maar oh zo begeerlijk lekker. De prijs daarentegen is onredelijk hoog, ik zou in dit geval voor liever gaan voor de, iets jongere, Baureihe W140 kiezen.
VeniVidiVici zegt
@adjudant: Gezien de economische vooruitzichten gaat deze binnenkort wel zakken naar een wat redelijker bedrag.
toyotafortuner zegt
Dit is tenminste nog goed fout! In tegenstelling tot het gros van de hedendaagse AMG’s.
toniominestrone zegt
Douwe weet van prijzen.
moveyourmind zegt
Wel een lekkere foute dikke Duitse bak. Heerlijk ook dat interieur dat net iets over de top is, maar nog lekker ouderwetse Mercedes degelijkheid uitstraalt.
Maar die vraagprijs is wel heel erg overenthousiast. Voor dat geld kan je zowat een kleine verzameling klassiekers in de schuur zetten.
tmenges zegt
Hahaha serieus? 225000!?!? Ik dacht bij veel geld aan iets van 50000. Dit gaat helemaal nergens over!
rolov zegt
@tmenges: dat kosten ze bijna als ze niet amg zijn
poes zegt
Is ‘ie wel fabrieksnieuw?
cossiekiller zegt
Maakt niet uit hoe fout. Dit is, samen met de AMG Hammer, DE Mercedes die ik het liefst van al zou bezitten.
Een kenner ziet ook meteen dat dit the real deal is en niet een bontkraagjes-versie…
MaartenD zegt
Wil AutoLeitner geen enkele auto verkopen ofzo met die belachelijke prijzen?!
toniominestrone zegt
@maarten020: het gekke is, hij verkoopt ze ook nog!
stationcar zegt
Tussen de vraagprijs en de werkelijke prijs kan een groot verschil zitten.
tenaci zegt
Herinner me nog een uitzending van Wheeler Dealers in Amerika waar ze een standaard 500SEC ombouwen tot deze bruut. Met een originele bodykit en ook het blok wordt conform AMG spec gebouwd. Erg gaaf!
thomasthomas zegt
Is deze niet van Klaas Bruinsma geweest.
rolov zegt
@thomasthomas: zeg het maar
karaya zegt
https://rmsothebys.com/en/auctions/am20/amelia-island/lots/r0058-1990-mercedes-benz-560-sec-amg-60-wide-body/843850
Niet eens zo duur dus. Wat de gemiddelde autoblog lezer er voor over heeft is niet zo relevant denk ik.
mikem3 zegt
https://autorai.nl/mercedes-benz-560-sec-amg/
Zou Leitner deze gekocht hebben?
Dan effe een €100K erop en verkopen maar?!
bostonsdaf46 zegt
@mikem3: Lijkt wel dezelfde. Maar het blijft een oplichter met die woekerprijzen op die auto’s
room850 zegt
@mikem3: is een andere, kijk maar naar deurpanelen
room850 zegt
Ik vraag mij af of die km echt klopt, als je alleen al kijkt naar het leer hoe dat eruit ziet. Veelste veel geld voor dit ding
choecoe zegt
Ligt het aan mij of is een standaard 560sec altijd een v12?
rotjeknor66 zegt
@choecoe: nee is een V8
davelepeef zegt
@choecoe: in die tijd gebruikten ze nog geen V12 toch? In de generatie(s) hierna was de 600 een V12.
rotjeknor66 zegt
Idiote prijs voor deze uitvoering, geef hem mij maar in orginele uitvoering dan ziet hij er een stuk frisser uit…maar die prijs is ronduit belachelijk, strak exemplaar mag ergens tussen 25 a 30k liggen…
karaya zegt
Als je nu gewoon even opzoekt wat de marktwaarde is van een originele 560 AMG widebody, bespaart ons een hoop onzin.
Als je er één kan vinden voor dertig ruggen neem ik ‘m blind van je over.
maferick74 zegt
Is toch n vraagprijs? Ik facht dat er geen domme vragen bestonden. Als zij denk dat ie het waard is en iemand dat er voor geeft, prachtig toch. En anders zal de prijs wel naar beneden gaan. Dat heet marktwerking. Vraag en aanbod
silverscope zegt
Ultieme boevenauto dit model. Het origineel dan, deze redelijk verkracht.
Brigadier Broekhoest zegt
@silverscope: dit ís het origineel. Van AMG
clijde7400 zegt
Ik ga mijn Miami Vice weer uit de kast halen. Daar komen ook weer foute benzen in voor. Geweldig!
lefty00 zegt
Buffalo Soldiers, target practice.
https://www.youtube.com/watch?v=mUjDCVbyWXU
s54s62 zegt
Weer een vraagprijs rechtstreeks uit het laatste sprookje van Hans Christian Leitner ?
Brigadier Broekhoest zegt
Prachtig model. Zeker in deze AMG widebody. Staat hoog op de verlanglijst. Vooral nu alle knaken 190’s-met-SEC-grille naar het oosten zijn verdwenen
mavre zegt
Heb al eerder eens een auto aangeboden en bijna verkocht aan Leitner. Was geen prettige ervaring. Biedt weinig geld op auto’s en wil dan ook nog eens volledig op zijn wenken bediend worden. Uiteindelijk niet meer verkocht (wel aan een concurrent) en dat was een prima beslissing. Was hij niet blij mee en dat heeft hij duidelijk laten weten ook. Toen kon hij dus ineens wel kort op de bal spelen. Hij heeft mooie auto’s staan maar zijn manier van handelen is zeker niet conform,
Overigens betreft dit overduidelijk een Japanse uitvoering. Veel AMG’s zijn gewoon uitgeleverd in Japan in LHD en vaak hebben ze een lage kilometerstand. Het extra scherm op het dashboard verraadt de afkomst.
Vaak kun je voor zeer interessante prijzen inkopen in Japan dus de marge zal giga zijn op deze auto.