Je zou het bijna een familie erfstuk kunnen noemen.
Er zijn zo van die auto’s waarin je gereden moet hebben. Dan doelen we in dit geval niet op Ferrari’s, Aston Martins of dikke Duitsers. Die apparaten gaan wel hard. Nee, van die kleine karakterbakjes zoals de Citroen 2CV, Fiat 500 en originele Mini.
De Fiat Panda hoort ook in dat lijstje thuis. Natuurlijk, het gaat niet snel en het voelt niet aan als ‘degelijk’. Maar dan mis je het punt, want de Fiat Panda is zo’n auto die je bijna overal volgas kunt rijden. Dankzij de kleine bandjes is het soms even zoeken naar grip in bochten. Aan de andere kant is de Panda erg licht en compact: je loodst ‘m overal tussendoor. Rijden in een Panda is giechelen tot en met.
Er was een tijd dat Panda’s een appel en een ei kostte, maar die tijden zijn voorbij. Helemaal met de Panda in dit geval. Het is namelijk niet zomaar een Panda, maar een heuse Panda 4×4. Maar het wordt nog mooier, want dit is de Panda geweest van Gianni Agnelli. Mocht je hem niet kennen: Agnelli was (onder andere) de grote man achter Fiat. Oh, en de opa van Lapo Elkann, die nog weleens het nieuws weet te halen. Die naam komt zo nog even terug.
De Fiat Panda 4×4 is namelijk uitgevoerd zoals Gianni Agnelli veel auto’s had samengesteld: grijs met blauwe details. Nu komt het vaker voor dat de ‘auto van Gianni Agnelli’ ergens te koop staat, want de beste man heeft er een hoop gehad. Dat is het leuke aan deze Panda, want hij heeft hem ook echt daadwerkelijk gebruikt. Agnelli nam de auto in 1993 in ontvangst en reed ermee in en rond St. Moritz tot 2001, waarna de auto uiteindelijk verkocht werd.
Waarschijnlijk was de leeftijd aan de auto te zien, mede dankzij het feit dat ermee gereden werd. Daarom heeft Garage Italia Customs de auto helemaal opgeknapt en voorzien van een paar upgrades. Met name het interieur is weer helemaal strak gemaakt in de kleurstelling zoals Agnelli het kon waarderen. Garage Italia weet dat precies, want dat bedrijf wordt gerund door, jawel, Lapo Elkann.
De auto wordt binnenkort geveild, dus mocht je een unieke Panda wensen: dit is je kans. De estimate ligt tussen de 20.000 en 30.000 euro. Voor de context, een goede Panda 4×4 uit deze periode doet ook al snel 5.000 tot 10.000 euro. Je kan de advertentie hier bekijken.
Meer lezen? Check dan hier onze Autoblog Special over de Fiat Panda!
Entwicklung88 zegt
Uitstekende herinneringen aan dit autootje.
Schoolritjes, halve voetbalteams, avondjes stappen, prima ding. Het eerste exemplaar thuis met een soort hangmat als achterbank en de laatste met enkele illusies van ‘luxe’.
Fantastisch
bierbuik zegt
Geweldige auto! Als kind meegereden naar Frankrijk achterin, en als tiener zelf avonturen mee beleefd, totdat de versnellingsbak volledig in elkaar draaide 120km van huis
Dutchdriftking zegt
Leuk ding. In Noord Italië zie je nog best veel van deze 4×4 Panda´s.
reactief zegt
Wat een super autootje is die Panda toch :) Heb er ooit eentje gehad, erg veel lol mee gehad.
Een paar keer per jaar kijk ik naar het aanbod van de 4×4’s. Maar ja… Stevige prijzen voor degene die echt mooi zijn. En geen ruimte om hem netjes te stallen… Keuzes.. keuzes .. keuzes…
Ow ja.. Hier wordt ik dus wel weer enthousiast van. Netjes gehouden met het interieur. Zou hem zo willen hebben!
henkhupelschoten zegt
Vroeger voldeed een panda 4X4 nog in de sneeuw. Nu moet je minimaal een bentayga hebben om aan het “niveau” te voldoen…
mashell zegt
@henkhupelschoten: tja, een gevolg van de klimaat verandering. Nu we tropische zomers hebben in Nederland is sneeuw veel verschrikkelijker dan het vroeger was.
O plaat zegt
@henkhupelschoten:
Ik moet altijd eens goed lachen als ik snobs hoor zeggen dat ze een suv met minimaal X aantal pk nodig hebben om dat ze één keer per jaar aan wintersport doen. Ik reis regelmatig naar Zwitserland en Noord Italië met een T3 met de volle 55pk. Nog nooit problemen gehad.
dawwg zegt
@shiva: Aha, dus jij veroorzaakt die bergpas-files :)
seicilindri zegt
@shiva: Een 1.6D neem ik aan. Een TD is al geen hardloper maar een D is helemaal niet vooruit te branden. Jij moet wel heel veel vakantie hebben. Ik werd in elk geval gek.van een top van 105 km/h
gebruikersnaam3 zegt
Thuis hadden wij vroeger zijn spaanse broertje. Incl hangmat bankje achterin. Op de choke kon je precies 50km/h rijden zonder gas te geven :)
spyderweb zegt
Ik heb er ook eens mee gereden, maar ik deel het enthousiasme niet.
Met mijn rechter knie zat ik tegen zo’n harde plastic rand aan.
Het enige dat er spannend aan was, dat was het op rijd tot stilstand komen bij de kruisingen.
De 4 trommeltjes hadden de grootste moeite om het ding tot stilstand te brengen en het ontbreken van een rembekrachtiger hielp daar ook niet bij.
De stoeltjes zaten net zo, als de klapstoeltjes in de tuin.
karaya zegt
@spyderweb: Panda heeft standaard schijfremmen vóór…
emping zegt
Heb er niks mee. Een gevalletje wat er een gek/liefhebber voor geeft.
maxidyne zegt
Tijdje gezocht naar zo’n 4×4, goede exemplaren waren toen niet te vinden. Is een Vivio 4×4 geworden. Volgespoten met Dinitrol, elke winter fun! Ultieme pekelbakje.
pa045 zegt
Echte auto voor echte mannen die niks hoeven te bewijzen.
gekketurbo zegt
De G-klasse/Defender/LandCruiser uit Italie, kleine anecdote:
Ik was op vakantie in Sicilie en had een Ford Focus 3deurs als huurauto. Specifiek gekozen, omdat betaalbaar en lekkere wegligging voor op de vele spagetti slierten die het eiland rijk is. Ik was onderweg van Agrigento naar Palermo, uiteraard door de heuvels op B wegen. Op een gegeven moment kom ik bij een brug dat geen brug meer is; onderhoud dat niet op de navigatie was aangeven. Dus ik zie een andere route via een kleine zijweg. Dus ik dat zijweggetje in dat iedere 100 meter verslechterd. Ik zo eigenwijs dat ik ben zeg; niks aan de hand over een kilomer zitten we op de hoofdweg. Na een kilometer of 2 kom ik bij een dalletje waar de weg lichtjes overstroomd is. Ik denk dat haal ik wel en je raadt het al, ik kom vast te zitten!! Helemaal k** want het eerste dorpje is 5-6 km teruglopen. Dus ik zet het op een lopen en kom toevallig na 1 km een boer tegen die bezig is met sinasappels oogsten. In gebaren taal en een paar armoedige italiaanse woorden zeg ik er wat er aan de hand is. Wonder boven wonder begrijpt hij mij gebrijdel en zegt dat hij even iets moet afmaken en daarna mij komt helpen. Hij doet zijn ding en rijdt voorbij de heuvel. In de verte hoor krachtig torretje naar mij toe komen. En ja hoor, ik sta te kijken naar de machtige Panda 4×4. Initieel dacht ik dat het grap was en dat de Panda mij nooit kon helpen, maar als een berggeit ging de Panda over het omgeploegde stukje landbouwgrond. Nog nooit zo’n spartaanse auto meegemaakt, maar net als een spartaan maakt hij het altijd waar. We waren aangekomen bij de auto en met 1 ruk had de Panda mijn gestrande los getrokken. Uit blijdschap heb ik de Italiaanse boer dood geknuffeld. Als aandenken gaf hij mij 2 sinasappels(de lekkerste die ik ooit heb gehad) en ik gaf hem een veel te dure zippo aansteker als cadeau.
Sindsdien is de Panda 4×4 mijn eeuwige held. Onverwoestbaar, pretentieloos, geen pad te moeilijk en geen klus te zwaar!
cpp1 zegt
Dit is een geweldige auto. Mijn moeder heeft er 4 gehad. Goede herinneringen aan. Waarschijnlijk dat ik er een ga kopen en in Nieuwstaat ga brengen.
slowland zegt
Fiat Panda??? Stelletje neppers. Mijn buurvrouw wat ’the real stuff’ en heuse Seat Marbella!
Wat hebben we daar een lol mee gehad. 5 kinderen op de achterbank, ze had er een met linnen dak, geweldig!
sleepyj zegt
De eerste auto van mn ouders toen ik kind was. Een blauwe Panda met een automaat. We gingen eenmaal per jaar er mee naar Middelburg. Ik herinner me dit als een enorme reis, volgepakt, elke auto die ons voorbij kwam het merk op noemen, en met het aquaduct als herkenningspunt. Dat duurde altijd even in mijn beleving. Tot ik er 15 jaar later zelf onder door reed, was het aquaduct met een adem voorbij en de hele rit duurt veel korter. Wat zijn de tijden toch veranderd. Tik wat ik eraan over heb gehouden; ik herken mensen eerder aan hun auto dan bij naam. De Panda, wat heeft die auto leuke herinneringen bezorgd bij velen.
spartannl zegt
Ooit in Toscane met een vette Laguna een 4×4 Panda trachten bij te houden in heuvelachtig terrein. Een no brainer ;-)
deredactie zegt
Ook in gehad in 1992, liep harder in z’n 4 dan 5 dus volgas met 165 kmpu op de linkerhand totdat de ruitenwisser eraf vloog. Op de vluchtstrook de achterwisser overgezet naar voren, maar ja die was veeeeel kleiner. Hahaha mooie tijden ?
karaya zegt
Bevestigt wat ik altijd al wist, de Panda 4×4 is de beste auto aller tijden.
dawwg zegt
@karaya: Ik dacht dat die eer naar de 2CV ging ?