Maar potverdikke wat een lekker apparaat.
Het was juli 1990 toen deze vierdeurs Ford Sierra 2.0i Cosworth 4×4 voor het eerst de openbare weg op mocht. Daarmee was het de laatste generatie Sierra RS, die genoot van 220 trappelende paarden uit z’n 2.0 viercilinder. Dit heerlijke exemplaar is bovendien uitgevoerd in Magenta Rot metallic, een lak die weinig te lijden heeft gehad onder de 128.050 kilometers die het koetswerk te verwerken kreeg. En bovendien is het een zeer zeldzame kleur voor deze auto. De Sierra ziet er namelijk nog behoorlijk fris uit en dat is een unicum, want deze auto’s zijn bijzonder populair gebleven bij rallyrijders. Ook nog zijn er nog mensen die (met name hobbymatig) hun Sierra over modderpaden en landweggetjes rammen, gewoon omdat het kan.
De Sierra kende pas één eigenaar, die de auto keurig heeft onderhouden en gedocumenteerd. Er is geen tuner, verlagingssetje of ander knutselproject aan te pas gekomen: deze auto is onverprutst. Dat dat stuntpiloten aantrekt moge duidelijk zijn, daarom vraagt de verkopende partij een betaling van 200 Zwitserse Franken voor een proefrit. Dit is omgerekend een kleine 175 euro, iets waarmee ze waarschijnlijk hopen de grootste stuntpiloten af te schrikken.
Interesse? Dan moet je wel even naar Zwitserland..
viezefreddyw zegt
Wat een onwijs cool ding! Hebberig word ik er van, vooral in deze kleur. Echt heel erg mooi.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: In het daglicht is ‘ie nog mooier. Ik zal er zo even naar toe fietsen, het zonnetje schijnt hier.
viezefreddyw zegt
@jochempie: Vergeet niet om foto’s te maken!
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Daarom fiets ik er naartoe :)
viezefreddyw zegt
@jochempie: Keurig, even de beentjes strekken.
cossiekiller zegt
16000€ is net iets teveel van het goede. Mooie auto, maar voor dit bedrag zijn er leukere opties. Want hiermee wil je rijden, niet laten verstoffen in een garage.
ghengiskhan zegt
@cossiekiller: U is expert in Cossies maar minder in lezen? Geen €16.000 maar CHF 16.000. Omgerekend is dat eehh minder, zeg €13.900. Toch maar naar Zwitserland, dan?
desjonnies zegt
@cossiekiller:
Waarom in ”s hemelsnaam?
Ik zou deze willen hebben als ik in een Sierra Cosworth Sapphire geïnteresseerd zou zijn.
Altijd dat klote geld, zo’n wagen wil je toch de meest originele en onverprutste hebben, eentje die niet van een Alp in het ravijn is geëindigd?
Eentje waarvan de neus niet uit Bayreuth komt en de kont uit Stoke on Trent ?
En hoeveel zijn er nog van ?
Voor de prijs van een loaded Aygo – C3 – 107 met 37 trappelende paardjes !
davelepeef zegt
@cossiekiller: je bedoelt dat het met deze auto zonde is om ‘goed’ te gebruiken? Dat je liever een wat minder fris exemplaar scoort daarvoor? Vind de prijs niet zo raar, sedans zitten ook alweer in de lift.
cossiekiller zegt
@davelepeef: Inderdaad. Ik hou van deze auto’s, maar voor deze prijs (al is het ‘maar’ 13900€) rij je met een meer dan 10 jaar jongere Impreza met meer power, betere wegligging, meer comfort en nog een lager verbruik.
Deze zal wel ergens in een garage terechtkomen waar er niet meer mee gereden wordt. En dat is zonde. Want hij is wel mooi…
davelepeef zegt
@cossiekiller: Tja… Als je geen Sierra zoekt zijn er vast andere alternatieven. Een fatsoenlijke, frisse Cosworth voor dit geld vind je niet zo heel makkelijk. Volgens mij zijn Subarus veel minder zeldzaam?
Jochempie zegt
@cossiekiller: En aan de luxe kant van het spectrum heb je een Audi S4, met meer vermogen, meer comfort, minder verbruik en hetzelfde prijskaartje. Er zijn rationeel veel betere auto’s voor het geld. Maar deze koop je omdat je iets zeldzaams en iets met karakter zoekt. Minder wordt ‘ie niet gauw waard, i.t.t. onze voorstellen.
rolov zegt
@cossiekiller: ja alleen deze wordt meer waard . Die jongere subaru niet
kilum zegt
Je kan deze Sierra Cossie dus gewoon huren van de dealer?
Don’t be gentle, it’s a rental.
Ik sla dus meteen maar even over.
E34M5Touring zegt
@kilum: Nee, hij vraagt een bedrag voor de proefrit om testpiloten te ontmoedigen. Waarschijnlijk krijg je dat bij aankoop gewoon terug.
sulobb zegt
@e34m5touring: Dan nog… Je kunt ook de testrit gewoon achterwege houden…
rolov zegt
@sulobb: met zulke auto’s zeker . Op de brug laten zien dat hij perfect is. Ernaast laten zitten tijdens het rijden. En kopen of niet?
sulobb zegt
@rolov: Kopen, maar de kenner voelt bij het zien al wat er mis aan kan zijn en zal ook (voor of zonder de proefrit) de nodige vragen en stellen en zelf een check up doen. En daarna kan men zeggen of men (nog steeds) geïnteresseerd is of niet en dan kan ‘ie als laatste stap de auto op de brug zetten en dan pas eventueel toegeven voor een testrit.
Ik heb voor ik mijn e36 kocht netjes de nodige opzoekwerk gedaan en één van de eerste dingen dat ik deed na een kort gesprek met de verkoper was de wielkasten voelen. Die willen namelijk wel eens (door)roesten en daarna begon de verkoper ineens spontaan over de auto te praten (van de vorige eigenaar en andere bla bla) en ‘bevestigde’ dat ik weet waar ik mee bezig ben. Je moet als koper ook wat proberen… Ik heb mijn les goed geleerd en liet niet merken dat ik een gelijkaardige auto niet eens in gereden heb…en het helpt wel. Heb toen geen testrit gedaan (zat geen platen op), maar wel wat aan de prijs kunnen doen. Heb me een vrij goede auto gekocht voor een eerlijke prijs, achteraf wel enkele honderden euro’s aan kosten gehad, maar niets bijzonders of niets teleurstellend.
Wat ik wil zeggen. Iemand die geneigd is om die auto te kopen of wel degelijk serieuze interesse heeft zal het (bewust of onbewust) laten merken. Testpiloten afschrikken met een opgelegd bedrag vind ik een beetje kinderachtig…
Jochempie zegt
Hier de foto’s:
https://s1.postimg.org/34xmwuku7j/Sierra1.jpg
https://s1.postimg.org/2uat3p998f/Sierra2.jpg
https://s1.postimg.org/7kg2240nvz/Sierra3.jpg
https://s1.postimg.org/1uupqj6xi7/Sierra4.jpg
https://s1.postimg.org/6s36kdl4qn/Sierra5.jpg
https://s1.postimg.org/8263qp2wbz/Sierra6.jpg
viezefreddyw zegt
@jochempie: Keurig! Goed werk geleverd. En wat een prachtig ding he? Mooi man.
desjonnies zegt
@jochempie:
Kanonnen, wat een ding man, dat ze überhaupt nog bestaan en dan in deze staat, Dubonnet Rosso zou ik deze kleur willen noemen.
Mooie foto’s man !
lekbak zegt
@jochempie: Met de bank plat kan daar ook vast wel een fiets in hoor ;-)
Ik zeg inruilen op die focus van je en filmpjes maken!
Jochempie zegt
Deze handelaar heeft wel vaker lekker spul staan. Ik heb er eens wat oude Lancia’s en Audi Coupé Quattro gezien. Als je goed kijkt zie je in het rechter bovenhoekje van de laatste foto die ik heb gepost het wiel van een zwarte B5 RS4. Vreemdgenoeg staat er een bordje bij met “nicht zu verkaufen!” Ja ja, bij een handelaar zeker. Geef ‘m 25K frank en hij is van jou.
@viezefreddyw zeker, ziet er goed uit. Een schaafje op de hoek van de achterbumper, een parkeerdeukje in de rechter achterdeur en wat residu rond de tankdop, maar verder gewoon netjes.
@desjonnies bedankt! Het is gewoon een iPhone..
@lekbak ik gebruik de Focus om naar het vliegveld of om door Europa te rijden, en hoewel een Sierra Cosworth zich daar prima voor leent, vind ik het meer een zondagsauto, in deze staat.. Neuh, de Focus blijft m’n snelwegslaaf!
LaLancia zegt
Wat een coole bak! De ‘Europese’ massamerken hebben teveel laten liggen de laatste jaren op dit gebied. Ik zeg, Ford aan het werk met die Mondeo!
kniesoor zegt
Erg mooi exemplaar. Twee bemerkingen voor degenen, die er interesse in zouden hebben :
– even naar de einddemper van de uitlaat kijken, die oogt op de foto van @Jochempie kleiner dan het origineel.
– even zeker stellen, dat de auto goed loopt. Ik heb zelf ook zo’n ding gehad, die Weber injectie kan wel eens een beetje bokken. Leidde er bij de mijne toe, dat-ie met regelmaat spontaan ca. 1500 toeren stationair draaide, kregen die talentlozen bij Ford (ja, een officiële dealer) niet opgelost.
kareljansen zegt
Ondanks dat hij wel “cool” is, ben ik toch meer een liefhebber van het 2 deurs model (ik ben even totaal niet op de hoogte van een eventueel prijsverschil)
kennone zegt
Buiten dat je er een monster van kan maken zijn het echt fijne bakken. Mijn voorkeur gaat naar een 1988/89 model met groene injectoren, Mongoose uitlaat en een stage 3 chip. Owja en wat extra achterbandjes.