Als afschrijving je hobby is.
De Volkswagen Golf is altijd een van de best verkochte auto’s van Nederland geweest. Dat was met de Golf IV niet anders. Het was destijds een zeer geliefde auto en je ziet ze nog steeds in het huidige straatbeeld. De volledig verzinkte koets heeft daaraan meegeholpen. Volkswagen was daar erg trots op en gaf standaard 12 jaar garantie op doorroesten van binnenuit.
Desalnietemin zijn de meeste exemplaren inmiddels behoorlijk afgetrapt. Tsja, als je zo’n auto koopt voor 1.000 euro, ga je niet 2.000 euro erin investeren om ‘m in goede conditie te houden. Bij de occasion van vandaag ligt dat iets anders. Ten eerste vanwege de vraagprijs, ten tweede vanwege diens staat.
Het betreft een Golf 2.3 V5 Highline uit 2001. Naast een zescilinder leverde Volkswagen in de Golf IV ook een vijfcilinder. In principe is het een VR6, minus een cilinder. Dat betekent een 20-klepper, aanvankelijk was de V5 een tienklepper. Dat is te zien aan het aantal pk’s dat je tot je beschikking hebt: 170 stuks. De vijfdeurs Golf is in Tornado rood gespoten en ziet er nog zeer fraai uit, mede dankzij de originele lichtmetalen velgen.
Ook het interieur lijkt helemaal smetteloos te zijn. Leer was ook op de V5 een dure optie, dus de eerste eigenaar heeft gekozen voor stoffen bekleding in stemmig, eh, grijs. Wel is de Golf V5 in kwestie voorzien van een ‘groot’ navigatiesysteem en automatische airconditioning.
Veel heeft de eerste eigenaar er niet mee gereden, want er staat slechts 18.943 kilometer op de teller. Dat is net iets meer dan 1.000 kilometer per jaar. Dat heeft zijn effect op de vraagprijs, want die bedraagt namelijk 17.500 euro. Kopen? De advertentie check je hier.
Meer lezen? Dit zijn 9 hoogtepunten uit de geschiedenis van de Volkswagen Golf.
Stof zit toch lekkerder dan leer…
@basv: als je kinderen hebt heb je liever leer geloof me
@elemento: hear hear!
@elemento: ik meen dat leer helemaal niet zo goed is als je nog kinderen wil krijgen
@tymo: ik weet dat ik het antwoord eigenlijk niet wil weten, maar ik kan het niet laten: dus waarom ?
@elemento: als je kinderen maken beoefent ook ?
@elemento: sterilisatie is ook een optie. Nooit geen gedram meer.
@elemento: heb liever alcantara en geen kinderen
@elemento: Hoe deden onze het? Zo zonder leder.
@basv: of dagelijks met een pak op de stoel zit. Door stoffen stoelen schrijft zo’n pak 2x zo snel af.
@basv: in deze auto is zo weinig gereden dat als hij in leer was uitgevoerd, je nu toch op stof zat ?
Stof brandt ook wat lekkerder dan leer zal Douwe gedacht hebben.
@viezefreddyw: Kun je deze uitleggen? Wat heeft hij gedaan?
@tuutertuuter: als je deze niet snapt, hoor je hier niet. Maar dat vind ik.
@ghost: Zelf snap ik het ook niet helemaal, dus ik hoor hier niet? Jeetje. Is Leitner zo’n grootheid dan? Is toch gewoon een handelaartje dat dikke marges zet op fijn gepoetste drollen? Daar zijn er tig van, als je die allemaal bij naam moet kennen…
@vaakbenjetebang: als je de audi niet kent van leitner die op mysterieuze wijze gepikt is en daarna spontaan in de fik stond niet kent is het niet goed gesteld met je idd.
@rolov: Aangezien autoliefhebberij uit meer kan bestaan dan het op de voet volgen van de wederwaardigheden van een willekeurige handelaar in voor mij persoonlijk volkomen oninteressante auto’s, had ik eigenlijk nog nooit van Leitner of zijn (kennelijk) beroemde Audi gehoord. Desalniettemin is het in alle meetbare opzichten prima met me gesteld, dus je aanname is niet correct.
@vaakbenjetebang: eens!
@vaakbenjetebang: Leitner niet, maar Olsson ken je toch wel? Of zijn auto’s dan wellicht, tot nu toe zijn deze bijna allemaal in Nederland gemaakt danwel gebleven. Het is ook allemaal alhier op Autoblog behandeld en, al had je het toch gemist, dan was het zo’n beetje overal te lezen in het nieuws, sociale media en zelfs mijn kapster wist er destijds van…misschien is zeggen dat je hier niet hoort wat kort door de bocht maar eerlijk, ik ben oprecht verbaasd dat je dit niet wist/had kunnen missen. Even goede vrienden verder ✌?
@ghost: Nee, Olsson zegt me ook niks. Carlsson ken ik wel. En Kleemann. En zo nog wel wat clubjes, maar Olsson? Nee.
Nu heb ik ook geen sociale media, lees ik geen roddelbladen en sla ik alle artikelen die voor mij waarschijnlijk 0 interessante informatie bevatten altijd over. Denk dat dat wel verklaart dat jouw kapster dingen weet die ik niet weet. Omgekeerd heeft jouw kapster waarschijnlijk niet recenelijk een van haar sperdifferentieels gereviseerd. ?
@vaakbenjetebang: maar je komt wel hier?
@tuutertuuter: AutoLighter
@tuutertuuter: Ik ga een grapje niet uitleggen.
@viezefreddyw: plus zo’n gestolen en uitgebrande Golf komt niet in het nieuws. Dikke duim voor Douwe.
Tsja. Wie wat bewaart…
Smetteloze staat, maar bizar dat je hier nog zoveel geld voor vraagt. Die V5’jes met ietsje meer op de klok en ietsje meer ‘gebruikssporen’ zijn ook prima en die kosten geen godsvermogen.
@720s: of draai het andersom, wat kun je krijgen voor dat geld.
(Ff vlug gezocht) Toevallig een rode golf 1.8 tsi uit 2017 met 14,5k op de teller en ook 170 pk.
@okdoei: oftewel op elk meetbaar front een betere auto, alleen een cilinder minder en iets minder authentiek. Sorry Douwe, maar dat klinkt toch ff als een iets betere deal.
@720s: Douwe weet van prijzen!
@toniominestrone: Douwe Douwt hem erin!
Tja, als je heel specifiek een rode vijfdeurs Golf IV V5 20v met slushbox, zonnedak en lage kilometerstand in originele toestand zoekt is dit een buitenkansje.
In alle andere gevallen is dit vol-sla-gen absurd. Zegge zeventienduizendvijfhonderd euro. Gekkenwerk.
Ik kan niet begrijpen waarom de vorige eigenaar geen lexus style achterlichten, verlaging, imitatie velgen en booskijkers heeft geplaatst.. Gemiste kans.
Ah, de erven hebben opa’s oude VW voor 3K verkocht en nu heeft Douwe ‘m voor 14,5K een keer gepoetst.
Destijds bijna eentje nieuw besteld. Proefgereden in eentje bij Pon omdat de dealer hem niet had. Was een mooie combi geweest met de 5 cilinder Audi die ik toen had. Ach ja…
Met kennelijk de orginele Montreal velgen. Is ook niet het verschil:
https://www.ebay.nl/itm/16-BBS-MONTREAL-alloys-5×100-VW-golf-III-VR6-IV-bora-POLO-9N-6R-FABIA-audi-a3/233231123176?hash=item364da882e8:g:HbwAAOSwFZtbPTfd
Ex ouwe lullen auto met een automaatje. Veel korte ritjes gehad, en als je er km’s mee gaat maken is bijzondere er zo af, en heb je (veel) afschrijving.
Ze zijn niet goed daar..
Alles leuk en aardig, ziet er mooi uit (overigens is met een goede poetsbeurt een dergelijke staat van het interieur ook te behalen) maar €17.500 is wel echt te veel van het goede hoor. Ben benieuwd of er iemand zal zijn die dat ervoor gaat neertellen.
Vind het altijd bijzonder om zoiets te zien! Wat ik er van vind weet ik niet maar man man man wat ziet dit er netjes uit
@mats106rallye:
Inderdaad vind het ook leuk om zoiets zo netjes te zien. Bij een exclusieve wagen is dit niet zo bijzonder. Bij een golf wel
Heel mooi ding. Jammer van de automaat.
Er zit Leitner toeslag op. Dat loopt aardig in de papieren
Zo gek is die vraagprijs nog niet…
Er hoeft maar één gek de showroom binnen te wandelen die zo naïef is om te denken dat deze Golf zo bijzonder is dat hij het waard is.
Tuurlijk auto leitner, een unieke auto maar ook een unieke prijs….. maar goed dat zijn we gewend van auto leitner.
@bimmerfan: unieke auto? Grapje toch?
@rikus: vind maar eens zo’n originele met zo’n km stand en in deze staat.
@bimmerfan: Dat is een ander verhaal. De vorige eigenaar heeft deze wagen destijds vast niet gekocht omdat het een unieke wagen is. De kmstand is inderdaad wél uniek voor zo’n auto.
@bimmerfan: naarmate de tijd vordert, wordt ie vanzelf unieker.
Een echte Leitner prijs
@fromtheg: heb je die 500SL prijs gezien?? ??
Hey dat is handig zo’n kinder verhoging op foto 9, nog nooit gezien en wist ook niet dat dit een optie was op de Golf IV.
Heb het ook nog nooit in andere auto’s gezien trouwens.
@evdw: super handig inderdaad. Bij Mazda hebben ze dat ook. Vast nog wel een ander merk ook.
Het zal best een dure optie zijn vergeleken met een Lidl verhogertje, maar ideaal opgeborgen, in kleur (ehm grijs) en comfortabel.
@evdw: V70 had het ook
@evdw: BMW E39 ook
Het is de kleur… Bij zoveel muisgrijs en ander donkers, is deze uitvoering zo zelden; heel bijzonder met een bijzonder prijskaartje.
Ik heb nooit begrepen hoe een V 5 mogelijk is en wat het nut is tov een V6. Kan iemand dat mooi uitleggen?
@autopetje: Nee.
@autopetje: de soepelheid van een zescilinder de zuinigheid van een viercilinder
@soulmaster: In de praktijk: verbruik en onderhoudskosten van een V6, prestaties van een viercilinder.
@autopetje: Wat bedoel je met hoe een V5 mogelijk is? Ik denk dat je het niet ingewikkelder moet maken dan het is. Voor een fabrikant is het soms handig om één blok te ontwikkelen en daar gewoon naar behoefte cilinders af te halen. De V6 heeft 204 pk dus als je een model eronder wil dan kom je op een V5 met 170pk.
@RutgerK: wat ik bedoel is dat een v5 een beetje vreemd is. Dan heb je in de eerste lijn drie cilinders en bij de tweede 2 cill. Of heeft de 2e lijn er ook 3 waarvan er eentje een dummy is ? Hoe zit het met de balans ?
@autopetje: Het is een ingekorte VR6 met een tweede balansas.
Ach 17500€ voor een nagenoeg nieuwe golf die geen olie gebruikt en heel blijft en degelijke automaat heeft… Ik zeg een koopje ?
De fik erin en een paar weken later is die € 50.000 euro waard haha
De advertentie klopt niet. Dit is een gewone V5 die hebben 150 Pk. Je hebt ook nog een V5 GTI die heeft wel 170 Pk.
@langejohn: bij de Golf IV was de GTI nog echt een uitvoering. Je kon hem krijgen met de 2.0, 1.9 TDI, 1.8T en de V5. De V5 had eerst 10 kleppen en 150 pk. Die kon besteld wordenals Highline en als GTI. Vanaf 2000 of 2001 (zou ik even moeten nakijken) kreeg de V5 20 kleppen en dus 170 pk. Ook die kon je krijgen als Highline of als GTI. Dit is zo’n Highline.
@willeme: Ik heb in 1999 een proefrit gedaan met de V5 (150pk) en besloten om voor de 115pk TDI te gaan.
@rutgerk: Dat was de eerste Pompverstuiver diesel! Met een rode I én een rode D. Qua vermogen had je 5 pk meer, maar dat blok had veel koppel. 285 Nm ofzo? Die dingen liepen geweldig, nog best zuinig ook.
@willeme: Die cijfers kloppen inderdaad. Bovenin de toeren zakte het vermogen wel snel weg maar onderin echt een beer van een motor.
Hij is leuk maar niet €17.500 leuk. Denk dat ze daar al in hun handjes mogen knijpen als ze er 10K voor vangen.
@mopar: Dat zal de insteek ook wel zijn. Inkopen voor 2K, het ding poetsen en presenteren als de heilige graal, die ene klant die binnenkomt en tegen de absurde prijs aanhikt na lang onderhandelen en moeilijk kijken een koopje gunnen voor 10.5K, en vervolgens proberen om niet in lachen uit te barsten als de klant het nog betaalt ook.
@vaakbenjetebang: haha je beschrijft hier zo’n beetje elke ‘exclusieve’ youngtimer handelaar.
Ach vragen kan altijd
Staat ook al dik een jaar te koop. En dat zullen er nog wel een paar meer worden met deze prijs.
Toch was het niet het model wat je moest hebben in die tijd. Het verbruik was veel te hoog voor de prestaties. Je kon beter de 1.8 turbo pakken, die kon je ook chippen dan was het best een rappe auto. Toen ik daar op was uitgekeken nog even een V6 4motion en r32 gehad.
spijtig van de automaat
De helft lijkt me een beter bedrag.
Waarom zou je dit kopen?
Ik heb er lang over na gedacht maar kan er geen logische verklaring voor vinden.
Ermee rijden betekent keihard afschrijven..
Binnen zetten en niet rijden, kost ook geld, en waarom zou je hem dan kopen?
Door bedrijven als Stipt Polishpoint worden zelfs de grootste oude frikandellen nog teruggebracht naar cosmetische nieuwstaat. Een beetje als Vanessa, was ooit een prima mokkel maar is inmiddels zo vaak cosmetisch strakgetrokken dat je het niet eens in je hoofd haalt.
Kost nu 14,5k