Nu alleen nog effe dat bedrag bij elkaar ritselen en bestellen maar.
Tenminste, dat zou ik doen, want ik vind ‘m awesome. Tegelijkertijd zullen er ook genoeg lieden zijn die vanavond geen trek meer hebben in avondeten na het zien van deze Panoz GTR1. Mocht het brute voorkomen een belletje doen rinkelen: we schreven inderdaad al eens over de semi-elektrische Q9 waarmee het kleine Amerikaanse merk geschiedenis scheef.
Het was namelijk de eerste hybride racer op die, helaas zonder al te veel succes, deelnam aan de 24 uren van Le Mans. Panoz staat er sowieso om bekend dat ze dingen anders doen dan de rest. Zo is een LMP1-racer met de motor voorin een zeldzaamheid, maar de Amerikanen deden het rond de eeuwwisseling gewoon.
Homologatieracer met 600 pk bij 900 kg
Deze legale GTR1 is feitelijk een homologatieracer à la Mercedes CLK GTR of Porsche 911 GT1, met dat verschil dat er van de Panoz slechts één of twee straatlegale exemplaren zijn gebouwd. Als je genoeg geld meebrengt willen ze er echter best nog eentje voor je in elkaar schroeven.
Genoeg geld als in 1 miljoen dollar inderdaad. Daarvoor krijg je wel 600+ pk uit een V8 van Ford, in een auto die nog geen 900 kg weegt. Tel daar een monsterlijk uiterlijk bij op en een soundtrack om van te watertanden, en je snapt dat deze Panoz ronduit beestachtig is.
philipf zegt
Die kan zo in monsters inc.
faalhaas zegt
@philipf:
Nee hoor, zit al in Midtown Madness :’D
stefanos zegt
@faalhaas: Geniaal ! vergeet de panoz roadster niet, die kreeg je vanaf het begin al !
papa zegt
@philipf: hmm voor een miljoen moet je ook een mooie snelle auto kunnen kopen…
Vincegail zegt
Oh yeah!!!! Le Mans 1998, camping karting nord, elke keer als deze monsters voorbij reden ging het alarm van de auto van de buren af :)
Author zegt
@Vincegail: Jij snapt ‘m!
thejerk zegt
@Vincegail:
Toch heb ik liever deze, http://www.autoracing1.com/Images/2003Misc/jml_panoz_03.jpg
Zal je vast ook bekend voorkomen.
desjonnies zegt
@Vincegail:
ja, ze liepen alsof er een bougiekabel ergens omgewisseld was.
Ik heb er nog twee voor de racebaan, maar volgens mij was het de Panoz Esperante
http://img195.imageshack.us/img195/3125/1998panozesperantegtr1.jpg
Vincegail zegt
@desjonnies: die inderdaad. De paarse is de straatversie nodig voor lmgt1 homologatie.
carmasterr zegt
@desjonnies:
@mauritsh
Voluit heet het apparaat dan ook Panoz Esperante GTR.
gtwillem zegt
@carmasterr: oh. Ik dacht dat hij voluit Panoz Esperante GTR-1 heette ;-). Van de Esperante is ook nog een mildere race versie, de Esperante GTLM. Een soort GT3 raceauto. Zijn ook straatversies van, waaronder een speciale uitvoering welke door Roush is ontwikkeld.
Daarnaast hebben ze ook nog de brute Panoz Roadster gebouwd. Leuke auto’s. Met echte race pedigree.
carmasterr zegt
@gtwillem:
De -1 miste bij mij inderdaad.
De GTLM is trouwens een GT2 auto, en die heeft in z’n tijd redelijk huisgehouden in z’n klasse.
Ook op Le Mans waren er klasse-overwinningen tegen auto’s als de Ferrri F430 GT2, Porsche 911 en zelfs de Spyker C8 GT2.
Author zegt
@carmasterr: dacht ik ook, maar op de site van Panoz zelf staat enkel GTR1
carmasterr zegt
@mauritsh:
Dat doen de Amerikanen wel vaker.
Een Mustang GT500 wordt bijvoorbeeld ook altijd aangesproken met alleen “GT500”.
Dat doen ze het verschil wat duidelijker te maken denk ik.
En aangezien Panoz geen andere modellen heeft is het Esperante label ook wel een beetje overbodig.
gtwillem zegt
@carmasterr: De Panoz Roadster was er ook nog!!
carmasterr zegt
@gtwillem:
Dat klopt, maar die is niet meer in productie.
De Esperante is op het moment Panoz’ enige model. Totdat de Abruzzi een keer af is.
gtwillem zegt
@carmasterr: de Abruzzi is een test mule. Waarschijnlijk komt ie er nooit, het is meer een platform om een sportwagen op te ontwikkelen. En op basis daarvan moet een racer gebouwd worden. Dus dat kan nog wel even duren, alhoewel ze al bezig zijn… Jaartje of 9? Aangezien bij Panoz de nadruk meer ligt op race auto’s dan sportwagens zou ik mijn geld er niet op zetten. Ik zit ook nog te wachten op de Saleen S5S Raptors die maar niet wilt komen….!
stfu zegt
Wansmaak is ook smaak zo te merken. Wat een gedrocht en goedkoop ogend hok.
desjonnies zegt
@stfu:
LeMans contender, says it all.
explains the price
even this :
Le Monstre
http://www.ultimatecarpage.com/images/gallery/lmc2012/30425.jpg
clarkson zegt
Gaaf ding! Een beetje een soort Marcos maar dan dikker.
lincoln zegt
Een hypercar met handbak met een interieur dat geen binnenstebuiten gekeerd handtasje is ..
Only in america ..
guusvanlankveld zegt
Een normale lak zal hem vast een stuk serieuzer en minder sportief doen ogen. Maar komop, het uiterlijk ter zijde, 600pk op 900kg vind iedereen fantastisch ?
guusvanlankveld zegt
@guusvanlankveld: minder goedkoop*
guusvanlankveld zegt
@guusvanlankveld: sportiever en minder goedkoop*
tofas zegt
@guusvanlankveld: maar om er een miljoen aan uit te geven vind ik dus te ver gaan zo speciaal is het ook weer niet.
lincoln zegt
@tofas:
Waar geef jij in de regel wel een miljoen aan uit ..
En op welk punt zijn die dingen specialer ??
trustmeiamanengineer zegt
Wat een lelijk ding.
Voor iets speciaals ter waarde van een miljoen ga ik wel naar held Horacio. Of anders naar die kale Zweed.
desjonnies zegt
@trustmeiamanengineer:
Zweed , IKEA??????????????
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Beter .. Die hebben inmiddels pakhuizen vol met “one-offs” waar ze vanaf moeten ..
e320 zegt
@trustmeiamanengineer: daar ga je weinig vinden wat onder de miljoen zit
lincoln zegt
@e320:
Cash is 8 ton ruim voldoende ..
frietjemet zegt
@trustmeiamanengineer: Het is inderdaad geen schoonheid, maar wát een bruut apparaat, het heeft gewoon iets. En dan nog dat geluid van die door Roush beroerde powerplant, daar zit je toch huilend van plezier achter het stuur.
En zeer zeker zijn Pagani en Koenigsegg ook op hun eigen manier om verliefd op te worden, het liefst gewoon allemaal in de garage parkeren :D
Dutchdriftking zegt
Hmm, ik vind hem maar lelijk.
ghost zegt
Deze auto had ik vroeger van Fly voor op de Scalectrix racebaan, hebben!!
arii zegt
Zet maar op de oprit
nvn1993 zegt
Doet me denken aan een dodge viper die door Leepu Garage verbouwd is. Erg lelijke wannabe hotwheels auto. Zal verder wel echt bruut zijn om te rijden.
Griffin zegt
Nou, doe dan maar die Mondeo met z’n dynamische LED verlichting… wat een gedrocht is dit zeg!
a3aan zegt
Blij dat smaken verschillen. Wat een draakje van een auto :-)
mrdjm zegt
Bestaat al een eeuwigheid, maar nu besluit Panoz tegen veel geld er nog wel eentje te willen maken. Dat klinkt als de bood gemist hebben. Voor dat geld kan je ook een moderne supercar kopen i.p.v. eentje die uit de vorige eeuw stamt.
Rare jongens die Amerikanen…..
mercedesbenz63 zegt
Shit, ik vind hem echt dik!
potjak zegt
Hotwheels
kokusmakreel zegt
DIK
gtr34 zegt
Voor 1.000.000 kan je een hele hoop veel mooiere auto’s kopen..
Rob zegt
@gtr34:
Maar hoeveel nieuwgebouwde straatlegale (ex) le Mans racers kun je daarvoor kopen?
blaze3027 zegt
Of……hou je geld in je zak
carmasterr zegt
@gtwillem:
Dat klopt, maar die is niet meer in productie.
De Esperante is op het moment Panoz’ enige model. Totdat de Abruzzi een keer af is.
nicktexel zegt
https://www.youtube.com/watch?v=U86lf-LRXiE zoiets?
3rdroww zegt
ik heb precies deze als 1:18 schaalmodel