De bestverkochte sportauto 2019 was eens niet een MX-5. Tegenwoordig is er een andere leider in het klassement.
Vanochtend deed collega @rubenpriest verslag van zijn auto.’ Onze razende reporter rijdt nu alweer een jaar in een sportief aangeklede Mazda MX-5 rond.
De Mazda MX-5 is niet alleen bij Autobloggers populair, over ter wereld vind de auto nog gretig aftrek. Sterker nog, het is een van de weinige betaalbare cabriolets die nog verkopen. Toch is het níet de bestverkochte sportwagen van 2019. Dat was namelijk de, tromgeroffel, Ford Mustang! Voor de vijfde maal op rij mocht de Mustang zich ‘bestverkochte sportwagen van het jaar’ noemen.
113.066 Mustangs
De cijfers komen bij IHS Markit vandaan. Zij verstaan onder sportwagen een tweedeurs coupé of cabriolet. Nu is die bepaling voor sommigen wel heel erg discutabel. Dat neemt echter niet weg dat de Ford Mustang wereldwijd zeer populair is. In 2019 werden er namelijk 113.066 exemplaren van verkocht.
Verenigde Staten
Dit komt gek genoeg niet alleen door de verkoopcijfers in de Verenigde Staten. Daar is men (relatief gezien) nog veel meer dan hier geïnteresseerd en crossovers, suv’s en pick-ups. Wel is de VS de belangrijkste afzetmarkt: 75.842 nieuwe Mustangs werden in Trumpmenië verkocht.
Europa
Maar ook in Europa doet de Mustang het echt niet verkeerd. In Duitsland en Polen stegen de verkoopcijfers van de coupé met meer dan 50 procent. In Frankrijk ging het nog beter, daar verdubbelden de verkopen zelfs van de ponycar. Ook in het autogekke Groot-Brittannië kan de Mustang op voldoende interesse rekenen.
Bullitt
Op dit moment wordt de bestverkochte sportauto 2019 in 146 landen verkocht, zowel links- als rechtsgestuurd. Van de zesde generatie Mustang zijn er inmiddels al 500.000 exemplaren verkocht. Gek genoeg kwam een deel van de stijging door een speciale editie, de Mustang Bullitt. Daar werd 25 procent meer van verkocht dan verwacht.
arhanso zegt
Tja, toffe bak en belachelijk goedkoop…
Henk_he zegt
€75.860 Goedkoop? Oh, buiten Nederland bedoel je.
royaledeluxe zegt
Tja hier in België betaal je nieuw ook min of meer 50000€ full option + 13000€ aan inschrijvingsgeld en belastingen voor een 5.0 liter en dat ook 2dehands…
Dat is nog meer dan genoeg weg gesmeten geld naar de staat.
Dat is een van de weinige dingen die me tegen houdt om er een te kopen, vind het zo een zonde van geld geven waar verkeerd gebruik wordt van gemaakt.
tortuga zegt
@royaledeluxe: hier in België ondertussen ook al voor 30000 2de hands, dus valt wel mee, als je dan budget had voor een 45000 kostende auto heb je niet veel sportauto rond die prijsklasse met v8
arhanso zegt
Ja, Henk_he: 23.000 euro heb je er eentje…. in de VS
O plaat zegt
Een idee hoeveel er van uitgerust zijn met de 5.0?
Ik snap het wel, ze rijden zalig, PKs zat en ze zijn betrouwbaar. In België koop je een 5.0 voor de prijs van een 420i dan is de keuze snel gemaakt.
ty5500 zegt
Jammer dat niet meer mensen voor de mustangs kiezen. Er rijden al genoeg bmw 4’s, audi a5’s en mercedes c coupes rond. En dan met die dikke V8.
RiKe zegt
@ty5500: dat komt door de belachelijke prijzen die wij hier hebben voor leuke auto’s. Men wil voor dat bedrag liever “premium” rijden dan een Ford
RiKe zegt
In Europa doen ze het goed omdat ze betaalbaar zijn, behalve in het idiote Nederland met de drievoudige belastingen
risl zegt
Een MX-5 zie ik ook niet als sportwagen, hoe fijn het ook rijdt.
escort77 zegt
@risl: benieuwd naar je argumentatie. Tweezits, twee portieren, laag, relatief laag, gunstige pk-gewichtsverhouding, niet teveel onnodige toeters en bellen, het rijdt leuk… ja, er zijn auto’s die sneller accelereren of hogere topsnelheid hebben maar daar gaat het toch niet per se om?
balliere zegt
@risl: ik zie eerder een sportwagen in de MX5 dan in een lompe mustang
emping zegt
In China doen ze het ook erg goed.
PunicaOase zegt
Die Bullit was mijn auto geweest als de prijzen hier waren zoals in Duitsland ?
ty5500 zegt
Ford heeft best wel wat toppers. Best verkochte pickup, best verkochte sportauto.
rolov zegt
@ty5500: ford is gewoon een goed merk ondanks wat de kenners je soms zullen zeggen. het blijft een ford….
tortuga zegt
@rolov: fabrication ordinaire, reparation difficile!
ericd zegt
Mustang ziet er ook gewoon goed uit… in tegenstelling tot het wafelijzer van GM, de Camaro.
nico111 zegt
Ja ik had ook een tweedehands V8 gekocht als we hier de Duitse prijzen zouden hanteren.
Ik vind de neus zo ontzettend bruut.
bpc zegt
Geen sportauto…
T16 zegt
Klopt, snelle en zware GT, vandaar ook de naam. Ford Mustang GT als er een V8 in ligt.
1,600–1,720 kg, 1600 kg is met 4 cilinders.
frank2b zegt
Áls ik een Mustang zou kopen, dan alleen de originele. Uit 1967 ofzo.
Gewoon, simpel. 5ltr V8, stuur, stoel, kofferbak.
Klaar voor 12 mille.
mustanggt zegt
Ligt eraan of je een Fastback of een coupé zou willen
Een goede fastback kost ruim €50.000 en een goede coupe rond de €20.000
Meestal is een V8 uit die periode een 289 oftewel 4.6 liter
De 302 is een 5 liter
goodvibrations zegt
Ach wie weet wordt het hier ook nog wel het best verkochte model!!…. De Mustang mach e wel te verstaan ??
maferick74 zegt
Sportieve steen, striping doet het hem waarschijnlijk.
iaccaloco zegt
‘over ter wereld vind’
Sjeeeeesssusss… Wat ben je nou voor Hassan?! ???
‘overAL ter wereld vindT’
Moeluk eh, Nederlandsch?!
cossiekiller zegt
Vanmorgen nog een Camaro zien passeren. Dan kijk je nog even om. Bij een Mustang allang niet meer. Alhoewel ze tegenwoordig mooier zijn… Je ziet ze hier in België bijna op elke hoek van de straat.
Als ik het geld had; een ZL1 of een Z28 uit 2015.
Dutchdriftking zegt
En terecht, mooier dan ooit, betrouwbaarder dan ooit, sneller dan ooit. En als je hem vergelijkt met de concurrentie is hij (buiten ons land) goedkoper dan ooit.