
Een notoire topverkoper moest voor het eerst in 50 jaar zijn meerdere erkennen.
Het is een kunst, een auto bouwen die al jarenlang aan de top staat qua verkopen. Alle auto’s die dat wel lukte, zijn bekende namen. Volkswagen Kever of Golf, Toyota Corolla en natuurlijk de auto die maar op één continent goed scoort, maar wel in enorme aantallen wordt verkocht. De Ford F-150.
Ford F-150
Statistieken als ‘er wordt elke 26 seconden een Ford F-150 verkocht’ en dat al decennialang, dat spreekt boekdelen. Het succes van de F-150 zit hem natuurlijk in de brede selectie dingen die je ermee kan doen. Van schraapmodel tot luxepaard, van kleine efficiënte motor tot dikke V8 en tegenwoordig heb je zelfs heerlijke offroad-versies zoals de Raptor. Of je wil eentje zonder uitstoot, er is zelfs een elektrische F-150 tegenwoordig, de Lightning. Er is een F-150 voor iedereen, tenminste, elke Amerikaan. Het model wist zelfs wereldwijd namelijk voor enorme cijfers te zorgen, maar de truck scoort alleen flink in Noord-Amerika. Tenminste, scoorde. Zoals we al hebben verraden is de Ford F-150 van de troon gestoten.

Nieuwe topper
Oké, zo erg is het nou ook weer niet, maar in 2024 heeft de Ford F-150 officieel zijn meerdere moeten erkennen. Dat blijkt uit cijfers van JATO Dynamics. De F-150 eindigde qua absolute aantallen op plek twee. Overigens met een vrij merkbaar verschil ten opzichte van de nummer drie, dus dat laat wel zien hoe ver de F-150 van de concurrentie af stond.

Nummer 1
Dan is natuurlijk de vraag: welke auto heeft de Ford F-150 ingehaald als nieuwe bestverkochte auto? De Toyota Corol… nee, het is niet eens de in meer dan 50 miljoen exemplaren gebouwde Toyota Corolla. Maar het is wel het Japanse merk dat de Ford in de VS heeft ingehaald. Het is de RAV4.

Ja, echt waar. De middenklasse crossover van Toyota (wat in de VS een kleine crossover is) is al jaren niet aan te slepen. Helemaal nu je hem kan krijgen in hybride of plug-in hybride vorm (die heet RAV4 Prime in de VS), dat liep zo storm tijdens corona dat het aanbod niet groot genoeg was voor de vraag. Da’s nu wel anders, maar juist daarom willen veel Amerikanen een RAV4. Met 475.000 units stegen de verkopen van de RAV4 met negen procent, terwijl de F-150 met vijf procent daalde. Daar werden er 460.000 van verkocht.

De moeite waard om te vermelden overigens dat als je de F-150, F-250 en F-350 bij elkaar op telt, je wel op de bestverkochte auto van de VS terecht komt met ruim 750.000 units. Maar goed, Ford beschouwt de F-150 officieel als apart model, dus we moeten eerlijk blijven. Afgelopen jaar wist Ford de F-150 Lightning maar lastig te slijten, maar waarom de ‘echte’ F-150 zo tegenvalt is niet bekend. Of Toyota is gewoon erg lekker bezig met de RAV4, laten we wel wezen.
Logisch, alle rednecks kopen nu Tesla’s.
Ik zou niet snel voor een Amerikaanse pickup kiezen (buiten mischien een Ranchero/El Camino) maar als de keuze zou gaan tussen een crossover en een F150 ga ik wel voor de F150. Mijn favoriet van de nieuwe Amerikaanse pickups trouwens, de Silverado is spuug lelijk en Ram zit nu opgescheept met de ruk kwaliteit van stellantis.
Een paar weken geleden reed ik een RAV4 als huurauto. Prima ding, erg degelijk en relatief zuinig, maar de versnellingsbak is echt een drama. Het is een CVT-bak en die neemt echt alle rijplezier weg (in hoeverre die al aanwezig was).
Jup afknapper #1
Ik snap dat niet, dat mensen de CVT zo haten. Het maakt mij echt niet uit wat voor normale auto ik rij, als het een automaat is, is er weinig rijplezier. Ik heb dan weinig connectie met de auto zeg maar. Is niet erg, perfecte vervoersmiddelen, maar leuk is anders. Een sportwagen met flippers is natuurlijk anders, want dan doe je zelf nog wat, en die jaag je in de toeren. Leukste is handbak, want daar kan je ook mee spelen zonder snel en onzuinig te rijden, ik rev match als ik bij een rotonde kom bijvoorbeeld. Maar of ik nou een EV, CVT, gerobotiseerde handbak, dubbele koppeling, of wat dan ook voor automaat rij in een EV, het is gewoon rijden van A naar B, en dat is gewoon prima.
Minus in een EV, het is vroeg en de edit knop werkt niet
Een CVT vind ik totaal niet prettig rijden. De gemiddelde DSG dan weer wel. En een M340i met automaat rijdt toch echt wel wat leuker dan een Corolla.
Ja maar dat is omdat die hard kan, zowel rechtuit als door de bochten. Een (normale) corolla niet. Of er nu een CVT of een DSG in een corolla zit, maakt mij echt geen ene fluit uit.
Overduidelijk te maken met vergrijzing. Ultieme Boomerbak. De opritjes in Palm Beach zullen vol staan met die dingen.
De F150 is een truck, geen auto. Dat is ook 1 van de redenen dat het ding zo goed in de VS verkoopt. Maar de best verkochte auto een RAV4? Het gaat niet goed komen met de mensheid.
De rav4 is ook een truck. In de VS dan. Voorbumper bijvoorbeeld is anders zodat het voldoet aan de eisen om een truck te zijn in de VS. Bijna alle crossovers in de VS zijn dat, want andere regels.
Waar haal je dat vandaan???
The Toyota RAV 4 is according to the VIN number classified as a Crossover SUV.
Zelfs een Ranger is geen truck. Die regel geldt alleen voor Full Size Pickups (F150, RAM, Silverado/Sierra, Tundra)
Als je de Corolla, Rav4 en Camry bij elkaar optelt heb je ook een groter aantal. De F-250 en F-350 zijn echt wel een flink maatje groter dan de F-150.
En komend jaar komt het ook niet goed met de Ford. Nu het staal duurder (Trump!) wordt in de VS, worden Amerikaanse auto’s ook duurder en daarmee Japanse interessanter.
Dan komen er importheffingen op Japanse auto’s. Trump is wel voor één gat te vangen.