Gaat je auto voor eigen rechter spelen met zijn rijhulpsystemen?
Technologie is niet te stoppen en dus worden alle mogelijkheden uitgeprobeerd. Je auto doet bijvoorbeeld ook steeds meer zelf. Dat begint bij zelf kunnen rijden (cruise control), maar mondt daarna uit in ook zelf kunnen remmen, zelf tussen de lijntjes kunnen houden en zelf een hoop andere dingen in de gaten houden. Combineer dat alles en je krijgt systemen als Tesla’s Autopilot of Cadillacs Super Cruise.
Leuk, maar er geldt dat je als bestuurder te allen tijde moet opletten en dus bijvoorbeeld geen appjes moet sturen. Rijhulpsystemen blijven hulp en geen bestuurders. Het IIHS (International Institute of Highway Safety) uit de VS bracht een rapport naar buiten over de hulpmiddelen en tot in hoeverre zij de bestuurder er nog bij betrekken.
De systemen lijken soms averechts te werken: des te meer de systemen taken overnemen, des te minder de bestuurder alert is en bezig is met de ogen op de weg houden. Daarom zijn de meeste autonome systemen uitgerust met een manier om de bestuurder zijn aandacht erbij te houden. Tesla’s Autopilot schakelt zichzelf uit als je geen handen aan het stuur hebt, Cadillacs Super Cruise heeft een ogensensor die leest of jouw ogen op de weg kijken.
Het IIHS wil daarom extra maatregelen om de systemen echt alleen als rijhulp neer te zetten. Sowieso een hoop waarschuwingen, met als kers op de taart dat de auto zichzelf compleet autonoom kan stilzetten op de vluchtstrook als de bestuurder niet oplet. Moet allemaal kunnen, maar er is één maatregel die best interessant is.
Dat is de maatregel die het omdraait: verdien je autonoom rijden maar eens! Door het monitoren van rijgedrag kun je kijken of bestuurders verantwoordelijk genoeg omgaan met hun rijhulpsystemen. Doen ze dat, dan mogen ze natuurlijk af en toe even de auto het gros van het werk laten doen. Gaan ze er onverantwoord mee om, dan mag de auto zijn systemen niet activeren.
Autopilot en dergelijken werken prima, maar er gebeuren ook nog (dodelijke) ongelukken. Er moet iets gebeuren en als het door de IIHS wordt voorgesteld, zou het verplicht gesteld kunnen worden in de VS.
moveyourmind zegt
Heel slim…
Juist de bestuurders die niet op zitten te letten en onder het rijden honderdduizend andere dingen zitten te doen die gaan ze zelf laten rijden.
Terwijl de auto bij bestuurders die wel hun verantwoordelijkheid nemen, alert zijn en zich bezig houden met het autorijden de auto het stuur uit handen gaat nemen.
Ik weet het niet hoor, maar zou het niet veiliger zijn om dat andersom te doen.
knapzuur zegt
Die eerste groep heet de homo sapiens multi taskus, die tweede groep zou überhaupt de weg niet meer op mogen want grijze wolken.. of..
flutterby zegt
@moveyourmind: precies, alsof die multitasker zonder hulpmiddelen opeens gaat stoppen met multitasken..
trasimo zegt
Ik rijd zo’n beetje 80% van m’n snelwegkilometers op autopilot en zit dan gewoon rustig voor me op de weg te kijken. Ik zie dan allerlei slingerende en/of gehaaste bumperklevende debielen die in veel gevallen met hun telefoon, kids of make-up bezig zijn. Als ik dat zie hoop ik eerder dat goede rij-hulpsystemen snel gemeengoed worden. Zoals het artikel al beschrijft zijn er trouwens allang maatregelen geimplementeerd die ervoor zorgen dat je je als bestuurder helemaal niet zomaar met andere dingen kan bezighouden. Als je de meldingen om je stuur vast te pakken in een Tesla maar even negeert, schreeuwt ie de hele boel bij elkaar en schakelt het voor de rest van je rit helemaal uit. Ik zie niet zo goed wat daar nog aan verbeterd moet worden.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@trasimo: fijn zo’n auto die jou bestuurd i.p.v. jij de auto.
trasimo zegt
@sirdrinksalotofpetrol: fijn zo’n reactie van iemand zonder kennis van zaken.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@trasimo: verklaar je nader….
trasimo zegt
@sirdrinksalotofpetrol: Het enige wat de auto nu doet is de simpele taken overnemen, zoals ‘m binnen de lijntjes houden, afstand tot de voorganger houden en (pas na bevestiging van de bestuurder) van rijbaan wisselen, dit alles terwijl je minstens 1 hand aan het stuur moet houden. Dat is en voelt nog lang niet als ‘door je auto gereden worden’… probeer het eerst zelf ook eens uit zou ik voorstellen; het klinkt alsof je dat nog niet gedaan hebt.
Philip - EQC zegt
Mercedes (EQC) doet dat ook en als men blijft negeren wordt de auto aan de kant gezet (tot stilstand), gaan de 4 knipperlichten aan, wordt de wagen ontgrendeld en gaan de ramen open en worden de hulpdiensten verwittigd, want er kan iets gebeurd zijn met de bestuurder. Blijkbaar doet Tesla dat niet als ik het goed begrijp, gaat die pas bellen als er effectief sprake is van een crash?
balboni zegt
@philipc: tesla dat dat ook precies zo
trust zegt
@trasimo: ik zie juist veel tesla rijden op de linker baan hangen en met hun telefoon/etc spelen
trasimo zegt
@trust: iedere debiel die z’n aandacht niet op de weg heeft mag van mij keihard aangepakt worden, ongeacht automerk. Feit is dat auto’s die automatisch remmen bijdragen aan de veiligheid en daardoor zouden we ons imho drukker moeten maken om afleiding bij iedereen harder aan te pakken, in plaats van het gebruik van de systemen die rijden veiliger maken te gaan beperken.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Wat is het nut van autonoom rijden als de auto niet echt autonoom mag rijden? Doe het goed of doe het niet.
spence zegt
Totaal mee eens. Aan wat dient autonoom rijden als het je de mogelijkheid niet geeft om andere dingen te doen ? Dat het in de huidige toestand nog niet mogelijk is begrijp ik best, maar eens het te volle werkt wil ik mijn krant kunnen lezen en mails verzenden zonder mij te bekommeren op de weg.
Kan dat niet, dan rij ik liever zelf.
trasimo zegt
@sirdrinksalotofpetrol: het is natuurlijk volkomen een kwestie van voorkeur, maar ikzelf ervaar het als zeer ontspannen als ik op saaie stukken snelweg, n-wegen en al helemaal tijdens files, de simpele taken aan de auto kan overlaten. Op lange ritten kom ik er meer uitgerust door op de bestemming aan ook. Maar goed ik snap de mensen die alles liever zelf willen doen ook prima.
turbotoll zegt
Lijkt me vooral een construct om niet juridisch aansprakelijk gesteld te kunnen worden bij falende techniek. M.a.w.: de bestuurder moet altijd de schuld gegeven kunnen worden want “die zat niet op te letten”.
trasimo zegt
@turbotoll: dat heeft er niets mee te maken want is allang zo.
mashell zegt
Gezien de prijzen van de assistent pakketten moet je het al wat langer eerst maar eens verdienen.
O plaat zegt
De eerste westerse varriant van de Black Mirror aflevering Nose Dive. In China hebben ze al een communistische varriant er op… Eens we voor alles in onze maatschappij punten zullen moeten verdienen zal de KGB en Soviet Unie lijken op een bende wiet rokende woodstock hippies. Let op mijn woorden.
kevertje zegt
Het is niet alleen Tesla weer, uiteraard. VW laat het stuur wegzinken in het dashboard bij die ID-prototypes en er wordt ergens ook nog VW-vooraanstanden bijverteld dat ze nog volop met overheden over dit autonoom rijden aan het praten zijn. Ik heb er nog altijd moeite mee om te begrijpen of zoiets echt wel kan, ik bedoel, met de volle 100% zekerheid op veilige navigatie, beslissingen en noodreacties, op basis van de gebruikelijke commerciële componenten, in alle omstandigheden. In ieder geval merk ik dat het standaard pakket aan sensoren, camera’s e.d. op m’n moderne SUV (dat zijn er ondertussen een heel pak) bijzonder gevoelig zijn aan vuil en weersomstandigheden, de systemen daar niet altijd even goed op reageren, de lane-control niet steeds de juiste dingen ziet terwijl ook de hyperdure navigatie aan boord me nog steeds regelmatig zelfs met de laatste updates het veld in stuurt. Dat het op de autostrade van oprit A naar afrit B iets gemakkelijker is wil ik best geloven.
peug206 zegt
@kevertje: daarom heb ik gewoon geen van dat alles. Radio met Bluetooth en climate control is het enige wat ik heb. Telefoon navi aan, in het dashboardkastje gooien en rijden maar.