• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bestuurder onwel, auto dendert ongecontroleerd voort

Auteur: nicolasr, gepost 18 juni 2022 om 11:00 – 18 Reacties

Da’s toch wel het scenario voor een nachtmerrie. Een bestuurder wordt onwel en zijn auto dendert ongecontroleerd voort.

Het leek een gewone avond te worden voor de dienders van het basisteam Almere Stad-Haven. En niets wees er ook op dat het eventueel uit de hand kon lopen. Tuurlijk, het was warm en de terrassen zaten overvol, maar dat is op zich niets bijzonders voor de Nederlandse politie. Dat maken ze wel vaker mee, zeg maar.

Tot er ineens middenin de nacht een Hyundai IONIQ 5 met hoge snelheid over de A1 denderde. Helaas voor de bestuurder was daar ook een motorrijder van de politie, die vanzelfsprekend direct de achtervolging inzette.

Meestal stopt de bestuurder dan wel, maar deze niet. Hij bleef volgas (of volstroom, wat jij wil) doorkarren op de snelweg. Ondanks de stoptekens werd er geen enkele snelheid geminderd, de politie moest snelheden tot 200 kilometer per uur halen om er voorbij te komen.

Auto dendert ongecontroleerd voort

Op de oproepen van de motorrijder kwamen direct meerdere eenheden af en na een een tijdje in een lange, lawaaiige en kleurrijke optocht over de -inmiddels- A6 naar Almere te hebben gescheurd, minderde de IONIQ 5 wat vaart. Daarop kon de auto worden ingesloten.

Maar in plaats van een vermanend gesprek met de bestuurder, kon de ambulance meteen komen. Want wat bleek? De bestuurder was er helemaal niet vrijwillig op volle snelheid vandoor gegaan, maar hij (m/v/x) was onwel geworden en hield met de voet het gaspedaal ingedrukt.

Gelukkig zat de bestuurder niet alleen in de auto, maar was er ook een passagier aanwezig. Die had al snel in de gaten dat de bestuurder onwel was en kon het stuur vanaf de passagiersstoel vastgrijpen en zo de auto op de weg houden. Uiteindelijk lukte het de passagier om de voet van de bestuurder te verplaatsen en zo de auto te laten stoppen.

Er raakte volgens de politie niemand gewond bij deze onvrijwillige dollemansrit, maar het had natuurlijk wel vreselijk mis kunnen gaan. En als laatste, als jij nu denkt “Huh, de politie moest meer dan 200 rijden in een achtervolging met een auto die op 185 is begrensd, dat ken toch hillemoal nie?”

Scherp opgemerkt. Maar als je een auto wil inhalen die 185 rijdt, moet je zelf harder rijden dan dat en dan kom je al snel op de 200+ uit.

Is dat ook weer opgehelderd!

Via de Facebookpagina van Politie Basisteam Almere Stad-Haven

Ook interessant!

  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Jammer maar helaas: Hyundai trekt de stekker uit de Ioniq
  • Maken of kraken: Hyundai Ioniq 5 met Martini-striping
  • Hyundai toont eerste glimp van volgende Ioniq

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, ioniq-5, politie

Vorig bericht: « Held van tankstation wordt ondanks blije klanten toch ontslagen
Volgend bericht: De nieuwe auto van Hamilton heeft geen last van porpoising »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    18 juni 2022 om 12:08

    De enige vraag die bij mij opkomt is, hebben de dienders in kwestie alsnog het rijbewijs afgenomen vd man, hij reed immers flink meer dan 50 te hard op dat moment….

    Ondanks dat ik helemaal niet voor snelheids boetes ben (hard gaan is niks gevaarlijks aan, het in ene tot stilstand komen wel), maar zou beetje raar zijn als omdat je onwel bent geen boete krijg, zie nieuwe trend komen dan en dat is dat iedereen dan in ene onwel geworden is als ze een stop teken krijgen…

    Ze hadden ook kunnen wachten tot hij zonder stroom stond, op die snelheden kan dat overigens nooit lang geduurd hebben….

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      18 juni 2022 om 14:07

      Of iemand echt onwel is of niet weet je vrij snel hoor..

      Login om te reageren
  2. vbarchetta zegt

    18 juni 2022 om 12:28

    Gelukkig reed de bestuurder in een Ioniq die begrenst is op 185km/h en niet in een Bugatti….

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      18 juni 2022 om 12:34

      Vol gas in een Bugatti heb je voor 12 minuten brandstof in je tank, dus dan sta je ook snel stil.

      Login om te reageren
  3. madmarky zegt

    18 juni 2022 om 12:52

    En daarom zou iedere diabeet een digitale bloedglucosemeter moeten hebben met een app. Al dat prikken is niet meer van deze tijd en zoals je ziet ronduit gevaarlijk als je niet oplet en een hypo krijgt tijdens het rijden.

    Login om te reageren
    • krisp zegt

      18 juni 2022 om 13:39

      En waaruit blijkt dat dit een diabeet is?

      Login om te reageren
      • madmarky zegt

        18 juni 2022 om 15:51

        Dit soort dingen is 9 v/d 10 keer een hypo en zeldzame gevallen een hersenbloeding. Bij andere types “onwelwording” verlies je het bewustzijn en kun je niet meer het gas blijven intrappen.

        Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      18 juni 2022 om 13:41

      De eerste vraag is : was de onwelwording een hypo of iets anders.

      Login om te reageren
  4. pivavar zegt

    18 juni 2022 om 13:14

    Met 185 van de A1 naar de A6, sturend vanaf de bijrijdersstoel of achterbank….Stel dat het alles bij elkaar 10 min heeft geduurd, ben je 30 km verder. Je zult er wel bij geweest morgen zijn om het te geloven.

    Login om te reageren
  5. bmwe46m3balling zegt

    18 juni 2022 om 13:41

    Hoe heeft de passagier die auto met zo’n snelheid van de A1 naar de A6 weten te sturen? Dat is een lijpe bocht om het met die snelheid als passagier te doen.

    Login om te reageren
  6. piedlourd zegt

    18 juni 2022 om 14:15

    Misschien ligt het aan mij, maar ik schat in dat ik binnen tien seconden die voet wel van het gaspedaal af zou hebben.

    Raar verhaal

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      18 juni 2022 om 16:04

      Het ligt aan jou. STEL dat het een hypo (bloedsuiker) is, heb je dat niet gelijk door. Iedereen reageert daar anders op, het kan ook heel lollig worden in het begin en dan ineens is de persoon ‘out’. Bij bekenden het je het door, als de band minder hecht is, kan je naar verrast worden.

      En zo zijn er hier ongetwijfeld mensen die zo voorbeelden hebben van andere aandoeningen met vergelijkbare verlopen.

      To assume is to make an ass out of u and me. Niet meer doen dus 👍😉

      Login om te reageren
    • martijnev zegt

      19 juni 2022 om 15:19

      Inderdaad, en zeker in de Ioniq 5, want die heeft een volledig vlakke vloer voor de voorstoelen, zonder middenconsole of tunnel, dus als passagier kun je zo een duw geven tegen voet/been van de bestuurder.

      Login om te reageren
  7. HelldogBE zegt

    18 juni 2022 om 15:42

    Snap niet dat de passagier de elektronische handrem niet bediend of de auto in vrijloop gezet heeft… (ja dat bestaat ook op een EV, hoe ga je anders door de carwash).

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      18 juni 2022 om 16:05

      Heel veel redenen voor, flight-freeze-flight principe bij jou bekend?

      Login om te reageren
      • HelldogBE zegt

        18 juni 2022 om 18:42

        Ja, ik weet een betere. De bijrijder had er geen verstand van. Als je niet vooraf weet dat dit kan en eens uitprobeert wat er gebeurt als je je wagen op zo’n manier bedient kan je ook niet op deze vaardigheden terugvallen in een noodscenario. Staat trouwens ook gewoon uitgelegd in de handleiding van mijn auto…
        Maar in de piloterij wordt dan ook vanaf het begin getraind op scenario’s die hopelijk nooit voorvallen.

        Login om te reageren
  8. camber24 zegt

    18 juni 2022 om 21:49

    Veel helden hier die het allemaal beter lijken te weten en mijns inziens die passagier zwaar tekort doen. Die persoon zal een reden gehad hebben waarom de voet niet direct van het gaspedaal gehaald kon worden (iemand in een aanval heeft bizar veel kracht). Of die Hyundai nu wel of niet met 185 van de A1 naar de A6 is gereden, met een passagier die bepaalde bochten neemt, who cares. Feit blijft dat deze persoon in een uiterst gevaarlijke situatie er alles aan gedaan heeft om de bestuurder, de auto, en zichzelf, heel te houden. Je kan zoveel onzin hier uitkramen wat je wilt, maar die persoon heeft twee mensenlevens gered. Daarvoor kan je alleen maar diep je respect betuigen. Petje af, en alle sterkte bij het verwerken van deze enorme shitsituatie.

    Login om te reageren
  9. theghost zegt

    19 juni 2022 om 09:02

    Al die helden hier, hou jij even een auto met 180+ op de weg terwijl je een voet van de bestuurder van het gaspedaal probeer te halen…. tuurlijk joh! Vergeet niet dat het om “dood” gewicht gaat en dat in zulke gevallen de spieren vaak aangespannen zijn, alsof je een blok beton van het pedaal moet tillen dus… dat doe je echt niet zomaar!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North