Dankzij een bekende schuldige.
Het leek zo goed te gaan met de bedrijfswagenverkopen. De eerste paar maanden van het jaar waren zeer hoopvol. Nu was er wel kleine twijfel: was de markt nog altijd in goede conditie, of waren de goede cijfers ergens anders aan te danken?
WLTP hoofdschuldige
Want ook bij de bedrijfswagens heeft de WLTP zijn intrede gedaan en schade achtergelaten. Alle bedrijfswagens werden snel op kenteken gezet voordat de prijsstijgingen doorgevoerd zouden worden. We hebben het met ‘verkochte’ auto’s altijd over nieuw geregistreerde auto’s. De kans dat een groot aantal van deze auto’s te koop staat bij een dealer is aanwezig.
Dit jaar werden er 76.395 bestelauto’s verkocht. Vorig jaar waren dat er nog 79.173. Over het gehele jaar zou je zeggen dat de verkopen een klein beetje onderuit zijn gegaan, maar de meest schade werd pas in de laatste maanden aangericht.
Marktleider VW in de min
Bij Volkswagen is er weinig reden tot lachen. Ja, ze bleven marktleider. De verkopen gingen achter met 4,8 procent achteruit. Op nummer 2 vinden we Mercedes-Benz, dat het eveneens minder goed doet dan vorig jaar. De derde plaats wordt ingenomen door Ford, dat zijn verlies heel erg beperkt weet te houden.
Transporter beste verkochte bedrijfsauto 2019
Het zal geen verrassing zijn dat de Volkswagen Transporter de best verkochte bestelauto is. De auto werd dit jaar ook vernieuwd, al zullen de meeste exemplaren nog van het ‘oude’ type zijn. Er werden er 6.424 stuks van verkocht. De grotere Mercedes-Benz Sprinter staat op 2 met 5.894 exemplaren en op nummer drie staat juist de kleine bestelwagen van Volkswagen, de Caddy met 5.329 geregistreerde exemplaren.
toyotafortuner zegt
Hoe doen de pickups het eigenlijk?
5cilinder zegt
@toyotafortuner: In 2019 8x Silverado, 502x Dodge Ram, 98x Ford F150, 19x Tundra en dan nog een handvol zwaardere varianten.
lekbak zegt
@5cilinder: en de amarok, hilux, d-Max en navara dan?
Vooral de amarok rijdt hier ontzettend veel rond. Die begint de Amerikaanse pickups nu wel een beetje te verdringen.
5cilinder zegt
@lekbak: https://raivereniging.nl/binaries/content/assets/downloads/bedrijfswagens-maandelijkse-nieuwverkopen-2019.xlsx
ihrte zegt
@lekbak: 208x Amarok, 451x Hilux, 66x D-Max, 97x Navara
reactief zegt
Hoezo is de WLPT hoofdschuldige?
Al deze wagens wouden BPM vrij aangeschaft!
reactief zegt
@reactief: wouden = worden .. ..
v60germany zegt
@reactief: de testcyclus voor de typegoedkeuring, die nog ‘ff’ moest worden gedaan.
Dan krijg je de overlap periode van ‘ouwe lichting’ vs ‘nieuwe lichting’.
Dus er kan in die tussentijd niets worden geregistreerd. Dus lag de markt ff op z’n gat. Ongeacht of wel of het geen bpm is, lang leve Europa…
Ik heb daarom in augustus zakelijk maar een Caddy exclusive edition uit voorraad genomen.
Wachten doe ik wel op het openbaar vervoer…
gamma81 zegt
@v60germany: Aha, je hebt een hekel aan jezelf?
v60germany zegt
@gamma81: klopt, een flinke hekel aan m’n collega’s… navi, adaptive cc, 2.0 TDI met DSG. Echt beroerd werk zoiets.
reactief zegt
@v60germany: Tnx voor de uitleg! Dat verklaard het.
Echter ligt het dan aan de producent. Die hadden ook tijdig kunnen beginnen met de omslag.
dawwg zegt
@reactief: Als ik het artikel in Trouw van/door de ING econoom moet geloven – want dat is niet genoemde bron vermoed ik; dan zorgt de WLTP voor (tijdelijk) verminderde productie-capaciteit omdat modellen aangepast moeten worden naar een ‘gunstiger’ gemiddelde uitstoot. Misschien dat sommige uitvoeringen tijdelijk niet / slechter leverbaar zijn en/of bedrijven liever wachten op de nieuwere revisie ?
arielatom35sc zegt
Wat een vreemd stukje…de bpm bij bestelwagens was dit jaar nog altijd over catalogusprijs niet over uitstoot, dus wat heeft de wltp testmethode er dit jaar al mee te maken als die komend jaar pas geintroduceerd wordt?
reactief zegt
@dawwg: Tnx voor de toelichting!
Dutchdriftking zegt
Als ik het goed begrijp zorgt de WLTP niet voor minder verkoop maar voor tijdelijk lagere productie.
fordnut zegt
Waarom alleen foto’s van VW’s en niet van Mercedes en/of Ford. Het begint hier steeds meer op Autobild (VAGbild) te lijken.
mashell zegt
@fordnut: de busjes die op de snelweg zo irritant links blijven rijden en je zicht wegnemen zijn ook altijd VW transporters. Ik vind het plaatje wel passen.
lekbak zegt
Het valt mij op dat er een hele hoop van die middelgrote transits bij zijn gekomen. Daar waar de zzp-er voorheen de transit liet staan omdat die te groot was en daarom voor een transporter/traffic/vivaro/vito ging is nu de transit ook bij deze groep populair.
Ook valt het me op dat er na een paar jaar een hele hoop vw amaroks rondrijden. Loonwerkers, bootjesmensen etc die eerst een Amerikaanse pickup of een zware suv reden beginnen nu steeds meer vw te rijden.
Supra1981 zegt
Een overzicht van de verkopen per merk in een tabel zou welkom zijn.
spence zegt
VW heeft 6 maand geleden een nieuwe transporter voorgesteld die nu pas leverbaar wordt. Normaal dat een potentiële klant wacht op het nieuw model. Dit heeft natuurlijk gevolgen op de verkoopcijfers.
monsieurleloure zegt
@spence: Op de nieuwe hoef je niet te wachten, die ziet er waarschijnlijk voor 94,63% hetzelfde uit als de oude. Ik zal er misschien 2,3 promille naast zitten.
spence zegt
@monsieurleloure: ik wacht op niets, maar de koper kijkt waarschijnlijk wel op verbeterde verbruikscijfers.