
Lightyear heeft opnieuw een grote bestelling binnengeharkt, dit keer voor 10.000 nieuwe auto’s.
Aan vertrouwen in elk geval geen gebrek. Opnieuw heeft Lightyear een grote order weten binnen te slepen. Daarmee heeft de Nederlandse autofabrikant in elk geval de komende periode genoeg te doen.
De bestelling komt van het autoleasebedrijf Arval. Ze hebben een bestelling geplaatst van 10.000 auto’s. Het gaat hier om de goedkopere Lightyear 2 die eind 2025 moet verschijnen. Het tweede model van autofabrikant zou in eerste instantie voor 30.000 euro op de markt moeten komen, maar dat is recent bijgesteld naar 40.000 euro. Sinds kort is het ook mogelijk om een reservering te plaatsen voor de Lightyear 2.
Nieuwe Lightyear bestelling
Het is voor Lightyear de tweede keer in een korte tijd dat er een grote order wordt geplaatst. Eerder was er al deelplatform MyWheels dat een order plaatste voor duizenden auto’s bij Lightyear.
Ook voor de bedrijven die een bestelling hebben geplaatst bij Lightyear is het een spannende periode. Zo zijn er nog geen concrete specificaties bekendgemaakt van de Lightyear 2, zelfs het exterieur en interieur is nog voor een deel onbekend. Alleen de prijsrange (40 mille) en een actieradius van zo’n 800 kilometer is concreet bekend.
De toekomst ziet er op dit moment rooskleurig uit voor het Nederlandse merk. Nu hopen dat de ontwikkelingen goed doorzetten en dat er geen vervelende vertragingen optreden in het traject richting productie.
Het zal allemaal Hollands Chauvinisme zijn.
Als Tesla moeite heeft om zo’n model 3 een beetje productierijp te krijgen; terwijl ze al erg veel ervaring hadden met bouwen en al de technologie hadden; en dat voor dezelfde prijs als deze Lightyear;
Hoe kan je dan zo’n Lightyear in 3 jaar klaar hebben?
Dit bedrijf kan nog geen auto’s met een beetje efficientie bouwen.
Het enige USP is dat ze een zonnepaneel op de dak leggen: dat kost ook extra geld en realistisch gezien zal het heeeeel weinig bijdragen aan de totale energie die de auto daadwerkelijk verbruikt.
Daarnaast moeten ze dus allerlei technologien inkopen, want die hebben ze nog niet zelf.
En, alleen in China, zou men, in theorie, nu een auto met 800km aan batterij kunnen bouwen voor ong 40k; maar daar kan je een fabriek neerzetten zonder veiligheid en hoef je je werknemers nauwelijk te betalen.
Deze grap: 40k; 2025 en 800km gaat gewoon niet werken. Als ze in 2025 een paar auto’s klaar hebben die ze realistisch voor 60k kunnen verkopen; dan is het al heel wat.
Het lijkt mij ook nogal een uitdaging om zo’n ding met zulke specs, op een dergelijke korte termijn en voor die prijs op de markt te brengen. Enfin, we gaan het zien. Rest ondertussen de vraag waarom Arval alvast is ingestapt. En hoe de escape-clause(s) in het contract eruit ziet/zien.
Ze zijn in zee gegaan met Valmet. Ik neem aan dat een van de selectiecriteria is, dat deze partij een aanzienlijke hoeveelheid kennis inbrengt m.b.t. het opzetten en stroomlijnen van een productielijn.
Toch jammer dat ze destijds niet gekozen hebben voor VDL Nedcar; dat had de Hollandse trots nog net ff wat groter gemaakt.
Een bedrijf als Arval zal echt geen handtekening zetten voor 10.000 auto’s als ze net zoveel weten als dat jij en ik weten van dit nieuwe model. Er zullen ook zeker wel prestatieafspraken gemaakt zijn.
Die 800km is ook helemaal geen wltp range, maar een potentieel in combinatie met het zonnedak. De vergelijking met Tesla gaat ook niet geheel op, aangezien Lightyear niet zelfstandig een fabriek opzet, maar naar verwachting extern gaat produceren. Kijk bijvoorbeeld hoe snel Grenadier een zeer goed product heeft neergezet in zeer beperkte tijd, ook door extern te produceren waar die kennis al aanwezig is. Grote verschil daar is echter de prijs, want deze wordt wel behoorlijk scherp in de markt gezet i.t.t. de Grenadier.
@gregorius: 800km is op een zonnige dag vanwege de zonnepanelen.
Dus die accu is helemaal niet zo groot. Ook omdat de auto nog eens efficient is.
@fanboy
Dus jij denkt dat de zonnepanelen in één dag meer dan honderd kilometer actieradius toevoegen? Als het 40 is dan is dat al veel.
Wat gebruik jij veel woorden om uit te drukken dat je er duidelijk geen verstand van heb. De USP is efficiëncy, niet de zonnecellen.
Dat is goed nieuws.
En hopelijk dat VDL-NedCar hierin betrokken wordt. Ze hebben een mooie fabriek beschikbaar en ervaring met het bouwen van auto’s.
Geen idee of Valmet in Finland deze capaciteit aankan en mij lijkt Finland ook een duur land om te produceren.
Valmet heeft ervaring met beperkte series in hoge kwaliteit. VDL Nedcar is meer een traditionele fabriek voor veel grotere aantallen.
Dus ideaal
vdl ff uitknijpen moet lukken
Bestelling is een groot woord. Je hoeft enkel je email adres achter te laten en je zit nergens aan vast. Aanbetaling hoeft ook niet. Ik heb dan ook 1 van de 10.000 bestellingen gemaakt. Met een auto die makkelijk 550km range haalt voor een leuke prijs ben ik uiteindelijk ook wel te porren voor elektrisch. Maar ik ga niet een Chineze auto rijden. Dan diesel ik wel lekker door.
Knap dat één van de auto’s die Arval besteld heeft voor jou bestemd is. Volgens mij lees je het niet helemaal goed. Die 10.000 bestelde auto’s zijn niet het aantal inschrijvingen van mensen via de website.
Dat is inderdaad wel knap. Lezen is ook een kunst! Waarvoor excuus
Gebeurt bij de beste ;)
Er heeft een stagiair bij Arval 10.000x dat formulier ingevuld en jij zegt “bestelling is een groot woord”…
Ik zeg, goed gedaan Melvin!