De bestelauto van Tesla gaat een dingetje worden. Er zit wel een kleine ‘maar’ aan.
We zien links en rechts al de eerste elektrische bedrijfswagens verschijnen. Ondanks de goede bedoelingen zijn ze niet allemaal even geslaagd en geavanceerd. Op zich is dat niet erg, het is slechts een niche. Althans, nu is dat nog het geval. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat ook hier de dieselmotoren vervangen gaan worden door elektrische bestelwagens.
Elektrische bedrijfswagens
Het kan nog wel even duren voordat het zo ver is. In veel gevallen is een elektrische bedrijfsauto namelijk niet eens een optie. Denk aan koeriersdiensten of busjes van een beveiligingservice. Die rijden bijna constant door, dan kun je niet even om de 250 km een paar uur gaan laden.
Elon Musk & Co.
Eigenlijk moet dit gedeelte net zo’n schwung krijgen van Tesla als de personenwagens dat ook gehad hebben. Een bestelauto van Tesla dus. Mede dankzij de hippe producten van Elon Musk & Co. is de elektrische auto meer geaccepteerd en is de ontwikkeling ervan (eindelijk) in een stroomversnelling gekomen.
Tesla bestelwagen
Komt er dan een bestelauto van Tesla? Het antwoord daarop is dubbel: ja én nee. Tesla gaat in principe sowieso een busje bouwen. In dit geval eentje waarin 12 personen kunnen plaatsnemen. Dat is niet zomaar gekozen, de auto moet namelijk dienen als shuttledienst in de tunnel van The Boring Company. De basis voor deze bus zou prima kunnen dienen voor de ontwikkeling van een bedrijfswagen.
Tunnel
Dankzij Carbuzz weten we dat Tesla aan de gemeente van San Bernardino heeft doorgegeven dat er een busje ontwikkeld gaat worden. Dit moeten ze doorgeven zodat de gemeente op de hoogte is van de voertuigen die van de tunnel gebruik maken. Dit in vanwege veiligheidsredenen. Over platforms, accupakketten en prestaties is nog niets bekend, uiteraard. De kans dat het bij één bestelauto van Tesla blijft is mogelijk. Op zich heeft Tesla namelijk voldoende modellen op stapel staan, zoals de Roadster, Cybertruck en Semi.
arsimo zegt
Geen elektrische bestelwagens voor koeriersdiensten? Juist in die sector rijden ze al rond. En je weet van de megabestelling van Amazon bij Rivian – waar ze ook investeerder in zijn? Overigens met je eens dat zeker op gebied van EV-bestelwagens nog wel e.e.a. te doen is. Maar de ontwikkelingen op gebied van batterijen met heel hoge laadsnelheden, grotere inhoud maar tegelijk flink veel lichter en compacter gaan enorm hard. Wat men in beschouwingen over de toekomst van EV nog wel eens wil vergeten is dat men niet op de huidige status van de techniek moet blindstaren en de huidige beperkingen moet door extrapoleren naar de toekomst – op moment dat EV serieus gemeengoed gaat worden zijn die beperkingen al lang verdwenen of minstens geminimaliseerd. Kijk voor concrete verdere stappen straks over een paar weken/maanden naar de battery-day van Tesla.
flutterby zegt
Als het busje beperkt blijft tot rijden in de tunnel dan is de kans groot dat deze volledig autonoom wordt. Een chauffeur zou namelijk de oplossing veel te duur maken (dan liever grotere bussen, treinen of metro). The Boring Company heeft al eerder renders laten zien van z’n apparaat (gemaakt door Tesla). Met een dubbel bank over een lengte van 5 meter en daaromheen een glazen bol en tada, transport voor 12 personen. Overigens is Renault hier ook al mee bezig in Frankrijk, maar die rijden niet zo hard.
SpeedGeek zegt
Dat bestaat toch al? Ze noemen het een metro.
flutterby zegt
@SpeedGeek: naar mijn weten zijn die niet volledig autonoom. Daarnaast hebben kleinere capsules het voordeel dat de in- en uitstaptijden korter worden en het gevolg wanneer je hem net mist kleiner wordt door dat er continue een “pod” klaar staat of aankomt. Er zal waarschijnlijk wel een rij komen zoals je ook bij taxi standplaatsen ziet.
SpeedGeek zegt
Ook dat bestaat al maar dan bovengronds genaamd de Metromover. Heb in Miami in zo’n kreng gezeten en dat is precies wat je omschrijft alleen dan bovengronds. Is al in gebruik sinds 2008.
flutterby zegt
@SpeedGeek: geen idee welk punt je probeert te maken, maar ook door hetzelfde te doen kan je iets nieuws doen. Apple was ook niet de eerste met een telefoon en ook niet met een tablet. Toch is de ene zeer gewild (met name onder managers) en de ander een synoniem geworden voor tablet.
The Boring Company boort sneller en goedkoper dan de concurrentie en deze pods zullen door Tesla zeef efficient gemaakt worden. Dat is namelijk de kracht van Tesla en niet de auto die van de band rolt.
VeniVidiVici zegt
Leuk die “klimaat verbeterende” Tesla’s. Musk schiet een raket de lucht in en hopla… dubbel de klimaatverbetering weer weg. Ach ja, it’s all about the money voor zowel Musk als de suffe Tesla kopers.
flutterby zegt
@venividivici: Vergeleken met een fiets is een Tesla niet duurzaam. Vergeleken met de Russen en andere wegwerp raketten is SpaceX wel duurzaam. Of tellen we productie alleen mee als argument waarom brandstofauto’s superieur zijn?
Paul58 zegt
@venividivici: zelf ook een beetje suf aan je reactie te lezen? Snap je echt niet dat je het relatief moet bekijken? Als Musk die astronauten de lucht niet had ingeschoten hadden ze dat via Rusland gedaan wat minder efficiënt is en bijna 2 keer zo duur. Doordat er in dat geval niks hergebruikt kan worden ook een grotere stempel drukt op het milieu. Met jou beredenering kan je beter alles stopzetten. Musk probeert bepaalde zaken tenminste nog efficiënter te maken, kan je niet zeggen van de zoveelste anti Musk keyboard warrior. Gaaaap. Doe gewoon normaal je kan de artikelen over tesla/ Musk toch gewoon overslaan. Iedereen blij.
crepito zegt
@venividivici: Je snapt er weinig van hè? Uitstoot valt relatief mee, deels door herbruikbare onderdelen en deels door efficiënte verbranding. En inderdaad vanwege hieronder genoemde argument.
CO2 uitstoot is overigens in totaliteit minder dan één transatlantische vlucht met een Boeing 777.
Robert zegt
Je zou toch mogen aannemen dat de basis gelijk zal zijn aan het platform voor de Cybertruck? Voordeel van zo’n busje is dat je er eventueel ook nog zonnepanelen in het dak kunt integreren.
crepito zegt
@RRRobert: Zonnepanelen in een tunnel? En nee, platform Cybertruck moet aan hele andere eisen voldoen dan een ‘pod’.
flutterby zegt
@crepito: dat zijn twee verschillende modellen. Gezien Amerikaanse trucks altijd het onderstel delen met pickups zal dat met de Cybertruck ook wel zijn die op zijn buurt ook veel deelt met de Semi. Naast de performance is het vooral een werkpaard.
De Cybertruck krijgt trouwens ook (een optie voor) zonnepanelen boven de “vault”.
crepito zegt
@flutterby: Klopt en waarom is dat relevant voor een shuttledienst in een tunnel?
flutterby zegt
@crepito: niet, misschien moet je de post nog keer lezen. Het gaat niet alleen om pods in een tunnel, maar ook om kleine vrachtwagens/busjes.
crepito zegt
‘zou kunnen’ is toch nog puur speculatie?