En weer gaat er een dikke BMW met achterwielaandrijving en zescilinder uit zonder opvolger.
Als je bij Audi, BMW of Mercedes-Benz in de configuratoren kijkt, zal het je zijn opgevallen. De merken hebben enorm veel verschillende modellen in de aanbieding. In sommige gevallen is dat vrij logisch. Iedereen houdt van premium crossovers, dus hebben de merken elk stukje van de markt bedekt met iets crossover-achtigs met hun logo erop. Soms nemen de merken ook een gokje om te kijken of iets anders aanslaat.
De BMW X6 was een probeersel waar geen voordeel aan leek te zitten ten opzichte van de goedkopere, ruimere, praktischere en fraaiere X5. Toch was dat model een enorme hit. Een model dat minder goed aanslaat, is de ‘GranTurismo’-lijn. Bij GT denk je aan een lage, ranke, slanke en fraaie 2+2 coupé, maar bij BMW dachten ze aan een vreemde hatchback. Op de naam na, was het idee wel aardig.
Je hebt met de GT wel voordelen van een crossover, maar niet echt de nadelen. De BMW 3 Serie GT mocht na één generatie al wieberen en nu is het tijd voor de 6 Serie GT om met pensioen te gaan. Dat meldt Bimmer Today.
Niet echt populair
De reden is vrij simpel, niemand koopt ‘m. De auto schijnt in trek te zijn bij Shuttle-diensten voor hotels en luchthavens. Maar de zakelijke rijder en particuliere koper kiezen iets anders bij BMW. Vorig jaar, in 2022, verkocht BMW in Duitsland 509 exemplaren van de 6 Serie GT en dat is simpelweg te weinig. In Nederland blijft de teller steken op een weinig hoopgevende 29 exemplaren.
De BMW 6 Serie GT begon zijn leven eigenlijk als 5 Serie GT (de F07) in 2009. Dat was een combinatie van een hoop 7 Serie onderdelen met een 5 Serie badge. Een heel erg fraaie auto was het niet, maar het reed heerlijk comfortabel. Het was een perfecte BMW voor mensen die niet graag gezin willen worden in een BMW. Een soort Duitse Renault Vel Satis, zeg maar. De 5 Serie GT bleef tot mei van 2017 in productie.
Einde productie dikke BMW (met zes-in-lijn en achterwielaandrijving!)
In 2017 kwam de BMW 6 Serie GT op de markt als opvolger van de 5 GT. BMW kon die naamswijziging doorvoeren, want de voormalige 6 Serie ging namelijk door het leven als 8 Serie. Het idee was min of meer hetzelfde, alleen was de 6 Serie GT (G32) ietsje minder pompeus dan zijn voorganger.
In de juiste kleurstelling met de juiste velgen was het zelfs best een gaaf ding. En ook tof, in tegenstelling tot de BMW 5 Serie Touring kun je de zescilinder met achterwielaandrijving krijgen. Met recht een dikke BMW dus! In 2020 voerde BMW een facelift door. Het was een vrij subtiele ingreep om nog een beetje leven in het project te blazen.
Heel veel succes had dat niet. Op zich is het niet vreemd dat de BMW 6 Serie uit productie gaat, want de BMW 5 Serie (waar de 6er op gebaseerd is), is inmiddels al over op een nieuwe generatie. Als je het heel erg zonde vindt, kun je je nu nog haasten naar de BMW dealer om er eentje te configureren en te bestellen. Dan moet je wil 81.548 euro meenemen, want dat kost de goedkoopste.
alcantara zegt
Een BMW zonder achterwielaandrijving en minder dan een 6-pitter is niet eens een BMW imo.
mashell zegt
Een echte BMW heeft vier cilinders, niet voor niets bestaat het BMW hoofdkantoor uit vier cilinders! Om maar eens een andere onzinnige puristen uitspraak in te gooien.
rollingstoned zegt
E30 M3: Hold my beer…
Dutchdriftking zegt
Totaal vergeten dat deze ook nog verkocht werd. En meer mensen met mij blijkbaar.
Johanneke zegt
Eigenlijk slaan heel veel carrosserievormen gewoon nergens op. Heb zelf een sedan, want kreeg zo’n goede deal daar kon ik niet om heen, maar het is gewoon ruk. Een station is veel praktischer en beter. Iedere auto die gebruikt wordt om meer dan 2 mensen en af en toe wat spullen te vervoeren zou een hatchback (als een golf zeg maar), station, of mpv moeten zijn. Sedans, crossovers, beiden gewoon dom. Nu zijn mensen tegenwoordig gehersenspoeld om te denken dat grote crossovers groot zijn, maar dat zijn ze niet. Mijn ouders hadden vroeger een mitsubishi space wagon. Dat ding was pas echt enorm van binnen. Vaak zat met 7 volwassenen in gezeten zonder enig probleem. Want, je kon de middelste zitrij naar voor en achter verplaatsen.
Hoezo bestaat dat overigens niet meer? Zou toch ideaal zijn, in een ruime station ofzo. Een achterbank op rails. Kan je altijd kiezen tussen meer bagageruimte of meer beenruimte.
Donstil zegt
Nah als je een auto alleen ziet als praktisch en “meer ruimte” dan gaat je pleidooi over de station/wagon/tourer misschien op maar voor mij geld dat niet.
Ik koop een auto omdat hij mooi is en fijn rijd, ruimte komt daarna pas en kofferbak ruimte komt ergens in stap 25.
Wij rijden dus een sedan, simpelweg omdat vrijwel elke sedan mooier is dan zijn station/wagon/tourer broertje naar mijn mening.
Johanneke zegt
Is zeker zo, vandaar dat ik zeg, zodra je vaak meer dan 2 personen en spullen vervoert.
baf07 zegt
Ligt er aan hoe groot je bent. Als jij en je kroost 2 meter plus bent is er weinig leuks wat kan tippen aan deze auto. En die stuurt dan ook nog eens lekker. Ik ben voor ✔️
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Het zou wel zo’n typische ‘simply clever’ oplossing van Skoda zijn om in de nieuwe Superb te stoppen. Overigens vind ik die opklapbare achterbank van de Civic ook altijd geniaal.
Jurgen zegt
Dat kan in een bmw x7, maar die zijn weer een beetje kostbaar
mashell zegt
Het zou kunnen zijn dat toen je ouders een Space Wagen hadden en jullie er met 7 in zaten, jezelf ook wat kleiner was en je perceptie over wat groot en klein is anders was…
Een sedan heeft als voordeel dat de inzittenden geen tocht op de nek krijgen als de kofferbak open gaat. Maar verder heeft een liftback eigenlijk alleen maar voordelen, grote zaken zijn veel gemakkelijker in te laden. Verder is een liftback vaak ook mooier dan de sedan of station, alhoewel deze BMW de uitzondering op de regel lijkt te zijn.
Johanneke zegt
Week voor corona lockdown in 2020 nog met 7 man naar schiphol gereden voor een lang weekend manchester. Inclusief handbagage. Geen probleem hoor. Als je de middelste rij een tandje naar voren deed hadden die nog prima beenruimte, en de mensen achter je hadden dan ook redelijke beenruimte.
Als je weer eens een grote MPV van binnen ziet bedenk je je pas wat een bus het is, wat een ruimte. Mijn ouders hebben er zelfs een keer mee gekampeerd. Alle stoelen eruit behalve de voorstoelen. Lekker van hotel naar camping, naar hotel, en weer eens een camping heel zweden en noorwegen door.
singer zegt
Dit is echt zo’n auto die nieuw kansloos is maar 2e hands brillant. Je krijgt heel veel auto en de eerste eigenaar heeft flink moeten afschrijven. B58 blok met 7 serie onderstel kwaliteiten en veel interieur ruimte voor 5 serie geld op de 2e hands markt. Plus voor de mensen die wel graag een hogere instap willen maar geen SUV is deze ook geschikt.
Misschien wel leuk lijstjesvoer. Welke auto’s waren nieuw een slechte deal maar 2e hands brillant?
willeme zegt
@singer: staat genoteerd! Bedankt voor de tip ;-).
Johanneke zegt
Ben benieuwd. Zijn vaak auto’s die mij enorm aanspreken aangezien ik altijd voor een duppie op de 1e rij wil zitten 😉
stewie zegt
Eens. Ze zien er niet geweldig uit. Maar het rijdt heerlijk, tegen een relatief goede prijs.. ik vind dat wel een aantrekkelijke propositie
Hart69 zegt
Helemaal mee eens, staat ook nog wel op mijn lijstje. Lekker veel ruimte en praktisch.
kennone zegt
Denk dat weinig mensen deze gaan missen.
janesh zegt
Precies dit @Singer, mijn 630d gt is ook nog eens super zuinig, Haalt de 250 km ván mijn woonplaats naar Maastricht met plm 105 km/u 22 km op ëën ltr diesel. Met mijn 1700 kg kip hyline aan de haak 12,5 km per ltr op dat traject.
jaapiyo zegt
Deze heeft wel een opvolger is de hoogige en lelijke nieuwe 5-Serie. Alleen jammer dat de knappe normale 5 geen opvolger krijgt.
karhengst zegt
Tja, niet moeders mooiste, niet per sé praktischer dan een 5-Serie Touring, maar wel hoger in de markt gezet. Dit terwijl de vorige juist het imago had de slimme 7-Serie te zijn.
En dan is er natuurlijk de X5 nog.
alloallo zegt
De 6gt heeft veel meer beenruimte op de achterbank. Een 5 serie is niet geschikt voor 4 volwassenen