Goed nieuws voor de fans van de, eh, Beste voorwielaandrijver aller tijden!
Het is altijd een discussie bij ons op de redactie. Is achterwielaandrijving superieur? Of heeft voorwielaandrijving ook zo zijn voordelen? In de tussentijd dat iedereen aan het kibbelen zijn rijdt de vierwielaangedreven S3 van @RubenPriest rondjes om iedereen, ongeacht het weertype.
Net als bij auto’s met achterwielaandrijving zijn er goede en slechte voorwielaandrijvers. Omdat voorwielaandrijving veelal wordt gekozen vanuit een verstandig perspectief, levert dat niet altijd een leukere auto op. De grootste uitzondering op die regel is de Honda Integra Type-R. Het is de beste voorwielaandrijver ooit gebouwd en sowieso een van de beste rijdersauto’s, zeker als je de nieuwprijs meerekent.
Beste voorwielaandrijver ook in NL
In Nederland was de Integra Type-R heel eventjes leverbaar. De auto viel in handen van mensen die er race- of tuningsplannen meehadden. Een origineel exemplaar vinden is daardoor lastig. In Japan kwam er nog een tweede generatie (de DC5), die in de VS de ‘Acura RSX’ heette. Maar er is goed nieuws, de Integra keert namelijk terug!
Bij de introductie van de NSX Type S werd tijdens een lichtshow de Integra-badge uitgelicht. Tevens kwam er een mini-videootjes én een heuse teaser-foto via Instagram vrij. Kortom, er komt dus een nieuwe Integra!
C-segment
Dan is het alleen nog wel een de vraag wat het precies gaat worden. Wij zetten in op een vervanger van de Acura ILX. Dat is een C-segment-sedan die gebaseerd is op de Civic van de uitgaande generatie. De Honda Civic is inmiddels net vernieuwd. De kans is groot dat er Acura-versie daarvan komt die ‘Integra’ heet.
Het goede nieuws gaat maar meteen door, want volgens Acura komen er van alle modellen een heuse Type S. Daarmee kunnen de tijden van de Acura RSX Type S herleven. De kans dat de auto naar Europa komt, is niet bijster groot.
dondeboer zegt
Jammer dat ‘ie geen dubbele ronde koplampjes heeft. En verder heeft de nieuwe buiten de naam waarschijnlijk heel weinig te maken met de oude. Maar hé, een compacte goed sturende lichte auto, in een tijd dat zelfs een lotus al richting de 1500 kg gaat, daar kan ik alleen maar blij van worden.
okdoei zegt
@dondeboer: want dubbele ronde koplampjes = integra?
Dit is bij 1 van de 4 generaties zo geweest.
dondeboer zegt
@okdoei: ik vond dat wel ’t meest herkenbare deel van ’t in mijn ogen leukste model. Dus had mij dat leuk geleken. Maar daar mag jij natuurlijk anders over denken.
dondeboer zegt
Please Honda, geen SUV met ‘sportieve daklijn’ en actieve huppeldepups om het enorme gewicht te maskeren.
utregcity zegt
@dondeboer: het wordt een coupé-> https://twitter.com/kurtbradley/status/1426032817238990853?s=21
dondeboer zegt
@utregcity: yes :)
heckblende zegt
Diabetes Type-R
tmenges zegt
Helaas gebruiken veel fabrikanten een jaren 90 coupé naam tegenwoordig op een crossover, hopelijk maakt Honda die fout niet.
Paul58 zegt
Technisch echt super gaaf alleen qua looks gewoon niet mijn ding. Er zijn nog wel meer fijne voorwielaandrijvers zoals een Focus RS of een 147 gta (enkel met q2 diff!)
rwdftw zegt
In mijn HBO tijd stond er bij een dealer in Arnhem een witte Integra Type-R. Exact zoals op de tweede foto. Je wist meteen dat er iets aparts stond. Het is tegenwoordig modern om je snelle auto zonder badges te bestellen, of het staat er heel klein op…. Zoniet in de jaren 90:
https://cdn.autobild.es/sites/navi.axelspringer.es/public/styles/1200/public/media/image/2020/03/honda-integra-type-r-1905089.jpg?itok=nqNkVsW4
Het is nog heel decent vergeleken bij een Subaru Impreza WRX STi.
Mathy zegt
Gaaf! Een aantal jaar geleden had ik het idee om er één te kopen. Bij de dealer stond een witte voor niet al teveel geld en zeer weinig kilometers. Niet gedaan natuurlijk. Spijt!
hondafiel zegt
Geen referentie naar de jaren 80 Integra? Het model dat zelfs door Rover is gekopieerd.
tmenges zegt
@hondafiel: was dat toen niet een concerto met klapkoplampen?
hondafiel zegt
@tmenges: De Integra van de jaren 80 had klapkoplampen. Beetje afgeleid van de Prelude maar dan een gezinsbak.
De Rover was inderdaad een kopie van de Concerto.
lightisride zegt
haha. Focus 1 niet slecht. maar je kan natuurlijk ook verder terug:
Alfa Sud heeft ook met die kroon gereden.
Zelf vond ik een 306 GTI leuker (en ook veel beter dan die Focus). Maar mijn beste zonder twijfel een 309 GTI16. Al was die wel erg kwetsbaar. Helaas ken ik de Integra R alleen van de tests. was altijd te duur. maar in de tests destijds niet altijd de winnaar. Vergeleken met de Peugeootjes uit die tijd een beetje saai, was meestal de conclusie.
retsok zegt
@lightisride: Een integra DC2 saai?? Misschien als je onder de 6000rpm blijft..
Mathy zegt
@lightisride: die rijtesten heb ik nog liggen. Volgens mij was het juist andersom. De 306 GTi kwam als saaiste uit de test. Lijkt mij ook het meest logisch trouwens.
marius zegt
Jullie schrijven: “de beste voorwiel aandrijver aller tijden”.
Als hiermee bedoeld wordt “kwaliteitief de beste”, dan sluit ik dat niet uit.
Als hiermee bedoeld wordt “de beste sturende voorwiel aandrijver” dan moet de redactie m.i. toch terug gefloten worden want dat is zonder twijfel de Lotus Elan M100. Niet de mooiste auto (mijn mening, maar daar mag je verschillend over denken), maar zijn stuur eigenschappen werden uniniem geroemd als de beste voorwiel aandrijver aller tijden.