De beste Mercedes motoren gaan naar Aston Martin. Dat moet van Mercedes.
Je zal maar werkzaam zijn voor Mercedes. Het team is extreem dominant geweest in de sport, maar glijdt op dit moment achteruit. Dat is de hoge heren bij de Mercedes Group niet ontgaan. Die zijn namelijk niet tevreden. Sterker nog, ze hebben er blijkbaar geen vertrouwen meer in dat het goedkomt.
De geruchtenmolen draait op volle toeren en het laatste gerucht is te mooi om niet waar te zijn. Naar het schijnt krijgt binnenkort Aston Martin de beste motoren toegewezen, als Mercedes zijn zooi niet snel op orde krijgt. Dat meldt The Objective.
Op het hoofdkantoor zijn ze niet heel erg onder de indruk van de strapatsen van hun eigen team, maar wel dat van Aston Martin.
Beste motoren naar Aston
Eerst even over ‘betere’ motoren. In principe zijn alle motoren natuurlijk gelijk. Ze worden opgebouwd uit dezelfde onderdelen. Het is niet zo dat ze bij Williams een kleinere turbo gebruiken of dat ze bij McLaren een downpipe hebben gemonteerd. Ofzo.
Ondanks dat de motoren identiek zijn, heb je altijd te maken met minimale afwijkingen. Alle motoren worden natuurlijk getest en dan worden de verschillen zichtbaar. Het scheelt waarschijnlijk maar een handjevol pk’s wat natuurlijk niets is op het maximumvermogen van een F1-auto. Maar in deze topsport telt elke honderdste van een seconde en dan kan zo’n sterkere motor wel het verschil maken.
Nu het hoofdkantoor van Mercedes wenst dat deze topmotoren naar Aston Martin gaan en niet naar Mercedes zelf, zitten ze in een nog dieper dal. Tijdens de GP van Bahrein was al te zien dat Aston Martin op eigen kracht voorbij kon gaan aan Mercedes. Als ze bij Stroll Racing nu ook betere motoren krijgen, zal dat verschil nog ietsje groeien.
Verschil niet meteen zichtbaar op de baan
Overigens is het volgende race zeker nog niet het geval. Mercedes heeft een ultimatum van twee races gekregen. Als ze dan ook beduidend slechter presteren dan Aston Martin, krijgt Aston de betere motoren.
Mocht dat het geval zijn, verwacht dan niet direct een verschil in snelheid op de baan. De teams rijden zo lang mogelijk door met de motoren ie beschikbaar zijn. Je mag dit seizoen drie motoren gebruiken.
Dus bij de volgende motorwissel, zou je pas het verschil kunnen gaan zien. Ondanks dat het er heel erg goed uitziet voor Aston Martin, is het inderdaad wel verstandig om een paar races af te wachten.
Niet alleen is Mercedes-AMG Petronas F1 Team in staat flinke stappen te maken. Het kan natuurlijk ook zijn dat Bahrein de Aston Martin heel erg goed ligt. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Bahrein 2023!
Dutchdriftking zegt
Kan Mercedes niet hun oude truckje toepassen? Motor op maximaal en dan maar wat gridstraffen door twee motoren extra per seizoen? Of lukt dit niet meer met de budget cap?
berlinetta zegt
Ik denk dat ze dan alsnog langzamer zijn dan Red Bull.
Edge zegt
Motoren tellen niet mee voor de budgetcap, dus dat zou in theorie gewoon kunnen.
lekkerlinksrijden zegt
De auto zelf is het probleem bij MB, die motor is sterk zat
dawwg zegt
Slimme strategie om onder het mom van ‘sneller’ juist minder betrouwbare motoren te leveren aan je ‘eigen’ grootste concurrent :)
Richmond zegt
En wat lost dat op? Dan worden ze nog steeds geen kampioen door de gridstraffen. En het probleem is niet de topsnelheid, maar de bochten snelheid en dan komt je aero erbij kijken. En denk niet dat ze zo hard over het rechte stuk kunnen gaan dat ze alles wat ze in de bochten verliezen kunnen goedmaken
potver7 zegt
Twee jaar geleden waren die motoren van Mercedes zo gebouwd dat ze de eerste 2-3 races idioot veel power leverden, en daarna inkakten. Het verschil was dermate groot dat ze de gridstraffen makkelijk compenseerden met snellere rondetijden, en daarmee zijn ze toen dus ook contructeurskampioen geworden.
Dit seizoen is de aero inderdaad een issue, maar op hogesnelheidscircuits zouden ze er nog steeds een voordeel mee kunnen halen mits hun motoren nog steeds zo snel afbouwen.
bisazza zegt
Er komen geen pk’s bij. Er is een zogenoemde engine freeze waardoor alle al een hele lange tijd geen extra vermogen morgen produceren. Enkel verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid zijn toegestaan
maarteno zegt
ik ga toch ff lullig doen, maar wat heeft deze reactie met het artikel dan wel met Dutchdriftking’s reactie te maken. Volgens mij zegt niemand wat over extra vermogen door verbeteringen….het gaat alleen maar om net die paar fracties beter omdat de toleranties exact perfect waren oid. Niet om betere motoren omdat iemand iets bewust anders heeft gedaan.
Richmond zegt
Je kan kleine veranderingen doen die meer vermogen geven, onder het mom van betrouwbaarheid. Schijnt dat Ferrari en Renault dat vorig jaar deden.
harrie zegt
Als je je motor betrouwbaarder maakt, kan je hem verder openschroeven en er meer vermogen uithalen.
Het is nogal een een schimmig gebied…
heckblende zegt
Dus…
Welgeteld 1 race verreden en men doet alsof we al achterin het seizoen zitten
mashell zegt
En waarschijnlijk zijn we in december ontzettend blij dat we dat deden…
flyerbunch zegt
Bahrein was geen voorbeeld race voor het komende seizoen aangezien het asfalt niet standaard en glad is. Dit deed veel aan achterste banden qua grip en slijtage waar Ferrari veel last van had en RB en AM dus minder. De volgende race denkt men dat alles wat meer zal normaliseren, maar feit blijft dat het knap was wat Alonso voor elkaar kreeg en zo Ferrari en Mercedes het nakijken gaf! Dat men dan een klanten team voorrang zal geven op hun eigen team lijkt dan wel meer gezichtsverlies, maar mooi voor AM als dat contractueel zo was afgedongen.
realhustler zegt
Er is één race geweest. Ja de voortekenen voor Max kampioen, Red Bull overal op het podium, die zijn immens. En Mercedes verder naar achteren. Toch is het pas 1 race, ook met wat specifieke zaken qua temperatuur, grip etc.
Ik vrees weer een saai seizoen, maar ik heb toch ook hoop dat F1 een duursport is en je het kampioenschap niet kan winnen in de eerste race.
Wat mogelijke scenario’s:
– Red Bull heeft een betrouwbaarheids probleem
– Ferrari had een glitch en heeft voortaan geen problemen meer
– Mercedes vind de balans en de weg naar voren
– Er wordt iets illegaals ontdekt bij RB of AM
– MB komt met een B-spec en is plots wel snel genoeg om spanning terug te krijgen.
Max mag kampioen worden. Maar aub wel er voor moeten knokken, en pas aan het einde van het seizoen met een klein verschil!
Alex_79 zegt
ja vast. een Spaanse coureur doet het fantastisch en meteen gaan Spaanse sites fantastische verhalen verzinnen om hun clicks en verkoopcijfers op te krikken. AS en Marca approve of this message.
Richmond zegt
Spaanse media hebben hier niks over geschreven.
jaapiyo zegt
Jawel, zij zijn de bron. En ik geloof er niks van, want volgens mij worden de motoren random toegekend aan de coureurs. Ze moeten immers toch gelijk zijn.
CYBRTRK zegt
Maar waarom zou je een artikel schrijven op basis van een bron waar je zelf al niks van geloofd? Niet echt goede journalistiek dit…
harrie zegt
Gelijk bestaat niet, zelfs met high tech productie toleranties heb je nog altijd minieme verschillen.
Dus op de testbank heeft de ene nieuwe motor net een paar pk meer dan de andere ‘gelijke’ motor.
Die gaat dan naar Hamilton, en bij RB naar Max.
pomoek zegt
@jaapiyo: Dat is wat ik me ook kan herinneren, er is ooit eens een discussie geweest over de motoren van MB en hoe die worden toegewezen. Is het zelfs niet zo dat de FIA eist dat ze ad random over de teams worden verdeeld (althans MB AM, Williams en McLaren)?
Richmond zegt
Dat staat niet in het artikel. Ben het niet tegengekomen op hun sites
mc96 zegt
Het lijkt me echt een kul verhaal. Leuk voor in de spaanse media maar verder totaal ongeloofwaardig.
supertjeduc zegt
Is al jaren verboden om klanten teams een mindere of andere motor en software te leveren
Denken jullie nu echt dat ze gaan bleuprinten , de toleranties bij maken zijn zo klein dat ze het blok eerst moeten opwarmen anders start ie niet