Het omslagpunt voor elektrisch rijden is nabij. Den Haag moet nú doorpakken en bestaanszekerheid voor de EV-rijder garanderen.
Ja, woensdag verkiezingsdag hè? Dat betekent niet alleen voor de Timmerfransen, Dilans en Geerts nog een paar dagen knallen, maar ook voor alle mensen met andere belangen in ons land.
Waar Pieter Omtzigt al weken de term bestaanszekerheid probeert te munten, wringt nu ook menig lobbyist zich in allerlei bochten om zijn onderwerp toch ook aan die bestaanszekerheid te linken.
Nu de beurt aan Michiel Langezaal, topman van Fastned, die “bestaanszekerheid” tegenover het ANP gewoon koppelt aan duurzame mobiliteit. Het moet namelijk voor iedereen betaalbaar worden om elektrisch te kunnen rijden.
Visie overheid
Hij roept op tot visie bij de overheid. Zijn hoop is dat in het post-Rutte tijdperk (voor visie ga je naar de opticien) de overheid wel duidelijkheid en visie kan verschaffen. Voordelen rondom bijtelling en motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s moeten volgens hem blijven bestaan.
Ja dank je de koekoek, meneer Fastned, natuurlijk vindt hij dat! Hoe meer mensen elektrisch rijden hoe meer mensen bij hem komen laden natuurlijk! Zo lusten we er nog wel een paar. Maar hij heeft wel een punt natuurlijk.
Als mensen investeren in een elektrische auto, moeten ze er wel van op aan kunnen dat de overheid de spelregels niet tijdens de wedstrijd steeds veranderd. Want wat zijn we daar in Nederland goed in.
Bestaanszekerheid elektrische rijders
Wat ons betreft is het wat vergezocht om dit aan de “bestaanszekerheid” te koppelen, zo heeft onze messias Pieter het niet bedoeld denken wij, maar goed als we er even in mee gaan. Kies je voor een prijzige EV, dan wil je wel langdurig beloond worden voor die keuze. Daar moet je vanuit kunnen gaan. Dat is een betrouwbare overheid.
Nou die overheid moet dan wel snel gaan investeren in het overvolle stroomnet, want er kan geen Fastned station meer bij. Langezaal erkent dat probleem en geeft aan dat het zeker ook de uitbreiding van de snelladers van het eigen bedrijf tegenzit.
Hij pleit op de valreep voor de verkiezingen voor een actief energiebeleid in plaats van een reactief beleid. Er moet sneller worden geacteerd door overheid en netbeheerders.
Omslagpunt
Michiel Langezaal is wel positief, er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s en de mensen voor wie een EV nu ook bereikbaar kan worden zijn nu aan de beurt om van de voordelen te genieten. Niet alleen de early adopters die kapitaalkrachtiger zijn/waren en jarenlang hebben kunnen profiteren van de Tesla-subsidies.
Je ziet steeds meer EV’s en je voelt dat er een omslagpunt nadert. De techniek wordt sneller, beter en goedkoper. Niemand wil nog terug naar het oude, aldus de topman van het in 2012 opgerichte snellaadbedrijf Fastned.
Alle verkiezingsprogramma’s op een rij:
Voor wie nog even precies na wil lezen hoe elke partij er over denkt, alvorens een weloverwogen keuze te maken aanstaande woensdag, hebben wij een mooi lijstje voor jullie. Lezen en studeren maar!
- VVD Verkiezingsprogramma 2023
- PVV Verkiezingsprogramma 2023
- CDA Verkiezingsprogramma 2023
- BBB Verkiezingsprogramma 2023
- PVDA / GL Verkiezingsprogramma 2023
- Volt Verkiezingsprogramma 2023
- FvD Verkiezingsprogramma 2023
- PvdD Verkiezingsprogramma 2023
- SP Verkiezingsprogramma 2023
- Nieuw Sociaal Contract Verkiezingsprogramma 2023
pomoek zegt
Bestendige fiscale wet en regelgeving is een saai maar belangrijk onderdeel van een democratische rechtstaat. En hieraan ontbreekt het in NL de laatste jaren zeker.
Robert zegt
Een andere belangrijke peiler onder de democratische rechtsstaat is, dat de besluitvorming plaatsvindt in de Tweede Kamer i.p.v. in het Torentje of in het Catshuis, en dat de invloed van lobbyisten, zeker zoals deze in ons land de laatste jaren aan kracht zijn toegenomen, weer stevig wordt ingeperkt. Aan beiden heeft het de afgelopen 13 jaar ook meer en meer ontbroken.
Die Omtzigt is mij te conservatief, maar op deze punten slaat hij de spijker wel feilloos op de kop.
pomoek zegt
eens
RutgerK zegt
De tariefverschillen op laafpalen slaan nergens op dit moment. Ik kan voor 32 cent per kWh laden maar ook voor 58 cent.
Dat zou hetzelfde zijn dat het ene tankstation 2 euro per liter euro95 vraag en een tankstation even verderop 3,62 euro per liter. Dit tankstauon zou dan ook nog bestaandrecht hebben in elektriciteitsmaekttermen? Voor 5% verschil in de benzineprijzen trekken we masaal de landsgrens over maar een verschil van 45% in stroomprijzen schijnt normaal gevonden te worden.
Joris24 zegt
De leaserijder gaat niet de grens over om te tanken. Die geeft ook niks om prijsveschillen per laadpaal. En ik denk dat veel elektrische rijders zakelijk rijden, dus daarom gaat je vergelijk nu nog niet op. Als meer mensen privé prijsbewust zijn van laadtarieven, zal daar wel meer concurrentie komen en dat zal leiden tot kleinere prijsverschillen.
RutgerK zegt
Mijn vergelijk gaat wel op omdat je nu berekeningen maakt voor een omslagpunt. Als zo’n prijsverschil in benzine acceptabel is dan wordt het omslagpunt ook weer anders.
Autofabrikanten stappen niet voor niets in bijvoorbeeld een Ionity. Wat je aan marge verliest op de verkoop van een auto pak je wel weer terug met laadprijzen in een markt die gekenmerkt wordt door obstakels die een openmarkt voor energieprijzen aan de laadpaal moet voorkomen.
Joris24 zegt
Zodra salderen wordt afgeschaft, is de lol er snel af. Wij hebben zelf een gasloze woning met 30 grote panelen op het dak, op een goede zomermaand leveren die 1300 kWh op oid (en een groot deel daarvan leveren we terug aan iedereen die er niet op zit te wachten). Maar nu in de winter is het extreem sip, soms maar 2 of 3 kWh op een dag. En de warmtepomp trekt er dan juist heel wat weg (20+ per dag als het koud is). Dan kun je zelfs een 100kWh thuisaccu van 16000 euro installeren, maar ook daarmee doe je dan een weekje met je eigen stroom en dan zit je nog maandenlang zonder.
Ik begrijp volledig dat men het salderen wil afschaffen want je kunt in de zomer helemaal niks met al die overtollige stroom, maar in de winter is het dan ook maandenlang flink betalen voor al die kWh’s. En als je dan óók nog een elektrische auto moet laden, dan wordt het zowat duurder dan gewoon benzine rijden (althans, onze brandstofauto’s zijn al afgeschreven).
Dus goed om deze discussie te voeren, maar voor ons voorlopig geen EV, vooral niet als het salderen verdwijnt. Zet maar gauw twee kerncentrales neer en houd de stroom betaalbaar.
potver7 zegt
Met een EV zul je toch ook die thuisaccu nog moeten installeren, of je moet overdag de auto thuis laten en ’s nachts naar je werk ofzo…
Maar los daarvan, ligt het er maar helemaal aan hoe het stroomverbruik overdag zich gaat ontwikkelen om te weten of de afschaffing van de salderingsregeling nou echt zo slecht zal uitpakken. Als half Nederland airco’s gaat installeren, of warmtepompen met een koelingsfunctie, dan zal het nog wel mee gaan vallen met de effecten denk ik.
En zodra ook particulieren meer EV’s gaan aanschaffen zodat er overdag meer geladen wordt (en meer EV’s een vehicle-to-grid functie krijgen) zal vraag en aanbod van electriciteit meer in balans komen – ook op hele zonnige dagen.
Joris24 zegt
Op het moment dat het structureel warmer dan 20 graden wordt bij ons binnen, gaat de warmtepomp koelen en dus gaat het koelsysteem aan via vloerverwarming. Als het nog wat warmer wordt dan een graad of 24, zetten we de airco(‘s) erbij aan, want we hebben heel veel glas en dan krijgt vloerkoeling ook de casa niet gekoeld. Maar ik heb zomerdagen gehad waarbij we 80kWh gesaldeerd teruggeleverd hebben, of nog meer zelfs.
En een auto als thuisaccu is inderdaad leuk als je hem overdag thuis hebt staan om op te laden, want anders heb je er maar weinig aan. Laat ik dan inderdaad net naar mijn werk zijn. Als ik zie hoe gigantisch onze vraag in koude perioden is en hoe gigantisch het overschot op heldere zomerdagen is, dan denk ik dat je het zonder stabiele, externe energiebron nooit in balans gaat krijgen.
Dus, voor mij geen thuisaccu of elektrische auto, alleen maar slikken als ik straks niet meer mag salderen, dat is nog steeds de goedkoopste optie.
pomoek zegt
@joris24: Volgens mij wordt salderen in 2031 pas volledig afgeschaft. Als iemand besluit nu panelen op zijn dak te leggen dan heeft ie dat tegen die tijd al voor een groot deel, zo niet volledig, terugverdiend.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als salderen wordt afgeschaft is het toch juist slim om te investeren in een thuisbatterij en een EV? De zonne-energie sla je dan overdag op en gebruik je ’s avonds om je auto op te laden. Dat zal inderdaad in de winter bijna niks zijn, maar in de zomer zijn je kosten dan vrijwel 0.
Ik wist overigens niet dat een warmtepomp 20kwh aan energie kost per dag, dat is wel erg veel.
marcomanta zegt
EV is ten dode opgeschreven, duur in aanschaf, onbetrouwbare overheid en dure energie. Nog meer?
rwdftw zegt
Nu we al tijden Model S-en en X-en hebben rijden komen de berichten dat accu’s spontaan overlijden. En met spontaan bedoel ik echt van het ene moment op het andere. Waar een ICE nog een noodloop heeft doet een BEV gewoon helemaal niets meer. Daarna volgt een rekening van rond de 15K om je weer mobiel te maken.
Een 2e hands BEV met hoge km stand is dus een risico.
mashell zegt
EV heeft de toekomst. Verbrandingsmotoren mogen na 2030 niet meer verkocht worden. Ze worden steeds minder duur. Tja, onbetrouwbare overheid. De accijnzen op fossiele brandstoffen wel verlagen maar op elektriciteit niet dat is inderdaad een onbetrouwbare overheid.
marcomanta zegt
@mashell: na 2030 zal wel 2035 of nog later worden.
chrisvis zegt
Volledig mee eens. Onze Belgische overheid is nu al haar kar aan het keren wat ev’s betreft. Ze beginnen in te zien dat ze tov een ice heel wat inkomsten mislopen en dat dit naargelang het succes van electrisch rijden enkel maar slechter gaat worden. Een verlies van belasting in verkeersstelling, jaarlijkse rijtaks en accijnzen op brandstof. Er wordt al hardop gepraat over het optrekken van de taksen op elektriciteit en een belasting op gewicht dacht ik dat het was. Het is trouwens niet de eerste keer dat ze ons een richting induwen en dan hun kar keren. Eerst moesten we allemaal aan de diesel want oh zo zuinig, dan moesten het allemaal kleine turbo benzinemotors zijn want beter voor het milieu en nu ev’s want nog beter voor het milieu…lang verhaal kort blijf ik nog wel even de kat uit de boom kijken de komende jaren…
jaapiyo zegt
Als MRB klakkeloos wordt ingevoerd voor EV’s wordt dat wel genieten. Nu zal dat niet gebeuren, maar het houden op wat het nu is kan ook niet. Vroeg of laat moet er geharkt worden. En wat doe je met de PHEV’s…
mashell zegt
Iedereen heeft per definitie bestaanszekerheid tot de dood of de Alzheimer intreedt. Daar kan geen politicus wat aan veranderen, het is gewoon een lege term voor politici om mensen weer de mooiste belofte te kunnen doen die ze niet hoeven waar te maken. Pieter, vingers weg van kortzichtig populisme en ietsjes minder rechts mag eigenlijk ook wel.
waterisnat zegt
Het belangrijkste wat kapot gemaakt is in de afgelopen decennia is de term “wetenschap” en dat gaat nog steeds door de komende jaren. Het gaat heel lang duren voordat men straks weer vertrouwen heeft in deze term na jaren misbruik door de bureaucraten om hun collectivisme er door te drukken tbv de eigen hypotheek/boterham. Al het andere is klein bier vergeleken bij dit qua impact op de samenleving.
roadster zegt
Lagezaal predikt vooral voor bestaanszekerheid voor de aandeelhouders van fastned. Maar de overheid kan natuurlijk altijd de stimuleringsmaatregelen voor EV’ s financieren door laadpaalexploitanten zwaarder te belasten.