Want wat moeten die over 20 jaar nu precies gaan doen aan een auto?
Of we het nu leuk vinden of niet, de trend naar elektrische auto’s is ingezet en de vraag naar dit type auto zal alleen maar groeien. Dat hoeft in principe geen probleem te zijn. Het concept is wel dusdanig anders dat bepaalde dingen zullen veranderen in de toekomst. Denk aan een andere infrastructuur en een ander soort gebruik van de auto. Maar voor vandaag hebben we een andere vraag: is er tegen de tijd dat we allemaal in EV’s rijden nog behoefte aan automonteurs?
Dat lijkt een rare vraag te zijn. Maar als we kijken hoe een elektrische auto is geconstrueerd ten opzichte van een verbrandingsmotor, zijn er een paar verschillen te zien. Het aantal draaiende onderdelen bijvoorbeeld. Op een elektrische auto zul je minder snel last hebben van verstopte klepstoters of een distributieriem die vervangen moet worden, omdat die items simpelweg niet aanwezig zijn. Een monteur zal zich dus moeten gaan specialiseren in elektrische motoren.
Dat komt mede door de aanwezigheid en het belang van de accu. Het voordeel van een verbrandingsmotor is dat je hem in 5 minuten vol gooit. Vervolgens kun je van te voren behoorlijk inschatten hoeveel kilometers je kunt rijden. Ook na 15 jaar. Bij elektrische auto’s is die inschatting van veel meer factoren afhankelijk. Alleen de temperatuur kan al een verschil maken. Ook zal de accu telkens minder kunnen opslaan, naarmate de jaren vorderen. Er wordt al gesproken over een Nationale Batterij Pas, om zo in de gaten te kunnen houden hoe vers je accu is.
Een ander dingetje: de remmen. Je zou denken dat die zware elektrische auto’s de remmen enorm belasten. Niets is minder waar, aangezien je bijna altijd op motor af kunt remmen, zodat de daarbij vrijgekomen energie weer ingezet kan worden voor voorwaartse beweging. Aangezien een elektrische auto ook al geen uitlaten hebben zullen ook de fastfitters hun activiteiten hierop moeten aanpassen. Bij de bandenslijtage laat het hogere gewicht van een elektrische auto zich wel gelden. Deze moeten relatief sneller vervangen worden. Dat relatief slaat natuurlijk op het type auto waarmee je het vergelijkt. Want een beetje Mercedes gaat ook behoorlijk snel door zijn banden heen.
Voor een bedrijf als Tesla is dit natuurlijk een USP. Je kan al het onderhoud van te voren afkopen tot maar liefst 8 jaar. In dat geval ben je € 4.650 kwijt. Nog geen 5 mille voor 8 jaar. Wat de exacte kosten zijn voor een vergelijkbare Porsche Panamera of Audi A7 is niet bekend, maar het zal ongetwijfeld hoger zijn. Natuurlijk is er een olifant in de kamer als het op kosten van de EV aankomt. De prijs van een accu is een groot gedeelte (een derde, volgens AON) van de aanschafprijs van een elektrische auto.
Fabrikanten die nu nog voornamelijk auto’s verkopen met een verbrandingsmotor zullen wel te maken krijgen met een cultuurshock. Want aan de ene kant heb je de traditionele auto’s waarvoor je nog de ‘ouderwetse’ monteurs voor nodig hebt. Aan de andere kant zul je bijkans elektriciens met affiniteit voor auto’s moeten aannemen om voorbereid te zijn op de toekomst. Hopelijk regelen de importeurs dat dit in goede banen loopt voor de monteurs, opdat zij tijdig en kundig omgeschoold kunnen worden. Anders zitten we straks met een hele hoop werkzoekenden.
Uiteraard laten wij ook graag het woord aan u, trouwe lezer. Hoe zien jullie de toekomst van de automonteur in? Laat het weten in de comments!
fiestacruizer zegt
Volgens mij is de omslag van dat een automonteur ook een elektromonteur moet zijn al jaren gaande. Want naast dat nu elektroaandrijving opkomt.. hebben in de voorgaande jaren ook al een hele hoop andere elektrische systemen hun thuis gevonden in onze auto’s parking control, adaptieve cruisecontrol, boordcomputers, allerlei uitlaat en motor sensoren etc.etc.
Prima discussie, maar niets nieuws onder de zon.
smulders zegt
@fiestacruizer: Connector los, unit losschroeven, in de prullenbak, nieuwe bestellen, vastschroeven, inpluggen, klaar.
Dat is hoe het nu gedaan wordt en zo zal het ook blijven ook. Heb je geen elektrotechnische opleiding voor nodig.
basvspr zegt
@smulders: u bent automonteur?
defl8 zegt
@smulders: Klopt! Sterker nog de unit is straks al door de auto zelf besteld en de chef kan al zien of de klus door monteur A of B gedaan kan worden, als het al niet goedkoper en wenselijker is om het mannetje met ‘radarunits’ even langs te laten rijden op je werk of thuis.
Elektromotoren gaan extreem lang mee (koolborstels e.d. zitten er niet meer in). Behalve wat basale dingen aan het onderstel en wielen zal er weinig werk meer zijn. Batterijen vervangen wordt steeds goedkoper en bij Tesla kan dat bijvoorbeeld binnen een paar minuten.
Dat de accu een derde van de aanschaf is klopt ook niet meer. Ampera-E beweert onder de $10k uit te komen voor de accu ($145/kWh)
lincoln zegt
Tuurlijk wel ..
Er zit op elke straathoek toch ook nog steeds een hoefsmid ..
Hupke zegt
@lincoln:
De bandenboeren die hun business zullen verliezen. Maar als iedere garagist hetzelfde pad bewandeld als de vee-artsen van vroeger denk ik dat ze de Tour de France straks in 1 dag rijden.
arjontje zegt
Ben zelf automonteur en ik ben ook serieus aan het denken wat er in de toekomst gaat veranderen. Net als in dit artikel denk ik ook dat het aantal automonteurs wat nodig is af gaat nemen. Niet alleen door de elektro auto. Maar ook door de opkomst van auto deel programma’s. Er zullen in de toekomst gewoon minder auto’s rond rijden.
Aangezien ik nog relatief jong ben en ik nog ruim 45 jaar moet werken. zou ik waarschijnlijk op ander werk uitkomen of bij moeten scholen.
autofreaker zegt
@arjontje: Same here
ardonjr zegt
@arjontje: Bijscholen is in elke tak van sport aan te raden eigenlijk. Ik zit zelf in de IT branche en als je daar niet continu bij blijft kun je over 5 jaar je spullen pakken (bij wijze van spreken) De technieken gaan zo hard. In de auto industrie zul je denk ik ook echt aan de bak moeten. Niet alleen inzake de EVs maar ook eventueel de opkomende waterstof aandrijflijn. Hoe dan ook is je kop in het zand steken een slecht idee (ik zeg niet dat je dat doet) en vooruit kijken zal met de tijd absoluut lonen.
fanboy zegt
@arjontje: Ik zou gaan specialiseren. Dat kan nu al in de EV’s, maar het kan ook in bepaalde zaken die nog wat langer zullen blijven. Zoals duurdere sportwagens oid. Of oldtimers met wat hogere waarde. Maar goed, niet makkelijk om daar zo maar even ervaring mee op te doen.
Het is niet alleen mogelijk minder auto’s, het is ook gewoon veel minder werk aan een auto.
Je ziet het al bij een auto als een Prius, hoewel die nog een verbrandingsmotor heeft is die rete betrouwbaar, en remmen hoeven ook weinig vervangen te worden. Er blijft alleen regulier onderhoud over, olie verversen, filtertje meer niet. Als je dat weg streept bij een volledige EV, dan blijft er erg weinig over.
Alleen nog banden, schokbrekers en wiellagers. Dat is zoveel minder werk dat er inderdaad op termijn automonteurs zonder werk zullen zittten.
BmwMPower zegt
Zolang de meeste mensen zich nog geen (dure) EV kunnen veroorloven, blijven we gewoon benzine rijden en zijn er monteurs nodig.
terminator zegt
@BmwMPower: ja klopt, maar als je net begonnen bent als automonteur (bv 25 jaar oud), dan moet je nog waarschijnlijk zo’n 45 jaar werken… tegen die tijd zullen er vast wel wat meer elektrische auto’s rondrijden en is je baan zo goed als verloren
rolov zegt
@BmwMPower: vlg jaar komt de goedkope tesla . Dan gaat het lopen. Over 20 jaar kan je je lol op dan
peug206 zegt
Ik denk dat we meer richting de software en elektriciëns gaan dan monteurs. Maar aan de andere kant: ik kan zelf ook een draadje solderen…
Zal wel gewoon een bijscholing worden voor de meeste monteurs. Tenzij je al jarenlang voor 1 specifiek merk/type gaat, dan mag je met vervroegd pensioen.
guusboum zegt
Er zullen bepaalde (mechanische) zaken op blijven zitten die op de een of andere manier vervangen moeten kunnen worden; de ophanging, aandrijfassen, stuur onderdelen, de vloeistoffen(behalve de brandstof) etc. Daarbij komt dat sommige bovengenoemde zaken gelden voor een elektrische auto, die nog niet definitief als nieuwe generatie gezien kan worden(denk aan het waterstof alternatief die wel een brandstof gebruikt). De traditionele motor valt weg en wat daarvoor in de plaats komt is specialistisch en vergt nieuwe specialisten. Garages zouden kunnen blijven bestaan door dat concurrerend te doen t.o.v. dealers/fabrikanten, zoals dat nu gebeurt. Het kost tijd dit van hetzelfde niveau te laten verlopen(denk aan aftermarket/onofficiële Tesla garages). De tuning-markt heeft natuurlijk ook bepaalde menselijke expertise nodig, zeker de cosmetische opkalefatering.
robert110 zegt
Tuurlijk wel. Het Nederlands wagenpark bestaat nog steeds voor het grootste deel uit benzine, diesel en hybride auto’s. Die zijn over 20 jaar echt niet zomaar verdwenen. Hoe graag sommige dat ook zouden willen.
lekbak zegt
@robert110: het zal maar 25% minder worden (en dat is zèèr reëel), dan breekt de pleuris uit in die sector.
monsieurleloure zegt
Edd China,
Grappig, zag hem laatst nog een elektromotor in een Maserati Biturbo sleutelen. Meest saaie Wheeler Dealer ooit.
E34M5Touring zegt
@monsieurleloure: Ja, het leukste aan zo’n ding is het koppel. Maar verder was er weinig aan idd. Range viel me ook tegen. Ze hebben het nou een keer gedaan, dus voorlopig zal het wel weer ouderwets worden. Al las ik laatst ergens dat China er mee gekapt is.
Robert zegt
@e34m5touring: jup. Hier vertelt de beste man het ons zelf: https://www.youtube.com/watch?v=8IB15T1LYiY
ardonjr zegt
@rrrobert: Toch zonde dat commercie/geld dan wederom een factor is waardoor een dergelijk programma de nek om wordt gedraaid.
nasty zegt
@e34m5touring: hoe zit dat eigenlijk met die acteur-monteurs? Bij ‘strippers-cars for cash’ heb je er zo ook enkele zitten, volgens Wikipedia slechts acteurs. Wordt het werk dan gedaan door andere mensen, en worden de acteurs dan gefilmd terwijl er een moer wordt vastgedraaid?
E34M5Touring zegt
@nasty: Ja dan heb je een team wat het werk doet en acteurs die voor de camera net dat laatste boutje losdraaien. Maar programma’s als Overhaulin/Count’s Customs etc hebben wel echte monteurs. Daar zitten oa wat jongens tussen die bij Coddinton etc hebben gewerkt. Daarom vind ik Roadkill erg leuk. Ze krijgen soms wel hulp vanuit hun team maar onderweg doen ze verreweg het meeste gewoon zelf. En dat is allemaal backyard engineering. Maar wel erg vermakelijk!
granlusso zegt
Nou ja, het vak van automonteur zal zeker gaan veranderen. En tuurlijk ligt er een verantwoordelijkheid bij werkgevers om welwillenden zo goed mogelijk om te scholen, maar ik hoop dat monteurs ook zelf hun ogen open houden en zelf actief bezig zijn met de houdbaarheid van beroep.
Dus niet teveel wijzen met het vingertje als je je werk kwijt bent zeg maar.
ThomasBol zegt
@granlusso: en dat is spijtig. Mensen kiezen vaak een beroep als monteur omdat deze graag ‘met de handen willen werken’. Al dit soort beroepen gaan verdwijnen.
jack_abarth zegt
@granlusso:
En zo is het maar net!
ThomasBol zegt
Nee, de autobranche gaat enorm inkrimpen. Niet alleen met minder tot geen dealerbedrijven (online sales en deelauto’s) en dus lokale arbeidsplaatsen maar ook gaan de fabrikanten inkrimpen. Dit geldt tevens voor schadebedrijven, leasemaatschappijen en dergelijke.
Kvgorp zegt
Ik rij al 4,5jaar elektrisch. Geloof me bandjes gaan hard net al het vermogen direct op je voorbandjes bij een klein beetje gas… uuhh stroom.
viezefreddyw zegt
@kvgorp: Saai leven als automonteur zal je dan hebben. Alleen maar bandjes verwisselen.
kapiteinaudi zegt
Die goeie ouwe Edd China. Toffe peer die man.
pomoek zegt
33 euro aan onderhoud per maand. Dat zijn Toyota prijzen!
E34M5Touring zegt
@pomoek: Ja tot je een setje bougie kabels nodig hebt voor een 96er Corolla. 185.-….
fanboy zegt
@e34m5touring: Tja maar die hoef je dus pas na 20 jaar te vervangen.
En er is vast wel goedkopere immitatie te krijgen.
Maar Nederland is echt duur, Louwman doet er een vette marge overheen.
E34M5Touring zegt
@fanboy: 2x in 2 weken. Met dank aan een steenmarter. Denso kabelsetje (want losse kabels doen ze niet) 2x 185,-
lekbak zegt
@pomoek: ik vind dat veel. Daar kan ik twee oude Mercedessen rijdend mee houden zonder op onderhoud te bezuinigen.
eelco74 zegt
@pomoek: 1 achterlicht Toyota avensis verso (facelift) 275 euro. Geen aftermarket te vinden en op de sloop alleen niet facelift modellen. Het is niet goedkoop Toyota te rijden.
sjaaktrekhaak97 zegt
Ik hoop dat er nog lang automonteurs nodig zijn voor benzine en diesel auto’s. Ik ga volgend jaar met de opleiding Technisch Specialist Personenvoertuigen beginnen en ik wil wel werk hebben over 40 jaar
lekbak zegt
@sjaaktrekhaak97: dan zou ik maar eens goed nadenken over je toekomst. Specialisten personenvoertuigen blijven wel nodig maar het worden er minder en het werk an sich zal veranderen. De vraag is of je dat dan wilt, of dat je dan toch iets anders wilt gaan doen.
toyotavenray zegt
De auto,s met een verbrandingsmotor blijven bestaan. Er komen alleen meer elektrische auto’s bij.
Het onderhoud bij de normale auto’s is al langer zo gebleven. Zie de oude cadillacs of oude mercedesen maar. Die zijn al 60 jaar of ouder. Die worden ook nog steeds onderhouden, dan wel bij een specialist maar dat hoort. Maar wat elon musk al eerder zei: ik wil niet dat er straks alleen nog maar elektrische auto’s overblijven.
Want je wilt toch graag die motors horen brullen.
nasty zegt
@toyotavenray: daar gaat het juist om. Kijk eens in het straatbeeld? Die klassiekers waar jij het over hebt beslaan misschien 5% van het totale wagenpark. Als de rest straks elektrisch is, en je nog 5-10-15% oude benzine/diesels hebt, dan krimpt alles in.
Rick-dos zegt
En al moet je EV voor onderhoud naar de garage dan ben je zelf niet aanwezig omdat de EV zichzelf er naartoe gereden heeft en zullen de reparaties uitgevoerd worden door robotten.
In de toekomst is er niet iets als “werk” en ook niet het fabeltje dat “de economie” heet. Hoe we ons leven tegen die tijd vulling geven is de vraag misschien worden we wel weer ontdekkers en gaan we andere werelden ontdekken. Feit is dat als het werk zoals we die nu kennen door robotten en automatisering wordt overgenomen de economie zoals wij die nu kennen geen standhoudt.
Crosscabouter zegt
@Rick-dos: dat is het meest gerobotiseerde scenario… de waarheid zal hopelijk anders zijn, want ik zou ongelukkig worden van niets doen. Soms is werken ook therapie.
Vb. Ik heb drie weken werkloos thuis gezeten en merkte dat ik steeds minder ging doen, want alles kan morgen ook nog wel.
Dat is de praktijk als werken niet meer nodig is. En nee, leuke dingen doen heeft niet hetzelfde effect. Het gaat ook om jezelf nuttig maken.
Rick-dos zegt
@crosscabouter: Dat kan inderdaad aangemerkt worden als een risico voor de toekomst, maar nogmaals wellicht dat onze rol binnen de dan geldende maatschappij anders zal worden of zijn dan zoals we die nu kennen.
Ik denk dat we sowieso de beelden van wat werk nu is los moeten laten. Wat het dan wel is dat durf ik niet te zeggen, maar zie het zoals mensen die vroeger in de kolenmijnen werkten of dat we de transitie maakten van paard met wagen naar vrachtwagen en auto. De generatie van toen was ook huiverig voor de verandering maar uiteindelijk hebben we ons aangepast.
In de dierenwereld zijn wij een soort die zich makkelijk en snel aanpast. Meestal hebben we ons binnen een generatie aan de veranderde omstandigheden aangepast.
T16 zegt
http://www.autoblog.com/2017/05/03/nyt-reports-chronic-national-shortage-of-automotive-mechanics/
Er zijn in de USA tekorten aan automonteurs. Je moet ze wel goed opleiden.
De autowereld gaat ten onder aan prutsers.
pa045 zegt
Er zal zeker iets veranderen. Maar ook niet alles. De onderstellen van EV’s verschillen niet van ‘gewone’ auto’s. Dus daar zit zeker nog onderhoud aan.
Verder zijn EV’s uitgerust met hoogvolt systemen. Wanneer mensen hier gaan denken dat ze even een draadje kunnen solderen, hebben zij geen idee wat dit betekend!
Hier dient een monteur echt voor te leren om hiermee om te gaan. Voor je het weet ben je een zwart hoopje stof.
kobus1967 zegt
De accu van een Renault Zoe kost 7900 Euro dat is ongeveer een kwart van de aanschafprijs dus minder dan een derde, of Tesla maakt meer winst dan Renault.
mashell zegt
@kobus1967: Tesla maakt flinke verliezen, Maar dat doet niet ter zake.
Tesla monteert in een veel grotere wagen een veel grotere accu. Dat kan de verhouding tussen accu waarde en “de rest van de auto” waarde beïnvloeden.
rob5nismo zegt
Ik hoorde iemand weleens vertellen daar waar het vroeger proberen was is het nu de stekker erin uitlezen onderdeel vervangen werkt de auto nog niet bel dan naar bv Renault nl voor verdere uitleg
mashell zegt
De automonteurs kunnen zich wel zorgen maken dat hun vak gaat veranderen, de autoverkopers mogen zich echt zorgen gaan maken, dat vak gaat gewoon verdwijnen (als er nog particulier autobezit is dan gaat dat via het internet, fleetsales wordt gewoon door de fabrikant zelf gedaan). Maar wat nog sneller gaat verdwijnen zijn de beroepen van taxi- en vrachtwagenchauffeur.
desjonnies zegt
Zijn er überhaupt nog monteurs?
Mensen die zelf een dynamo kunnen reviseren en niet door de testkast moeten lesen wat voor storing er is.
Ik bedoel te zeggen dat het beroep monteur de afgelopen 20 jaar al enorm veranderd is; net als auto’s overigens.
Mijn eerste Alfa Romeo, een 1975 Giulia was met 120000 kilometer overal en alles stuk of verrot en versleten.
Buiten Mercedes en Peugeot Diesels en de ‘Amerikaan met een V8′ was dat het geval met zo’n beetje alle auto’s, laat je nix wijsmaken, primijum bestond, net als nu ook niet en een Porsha 6 cilinder boxer gaf met 130000 kilometer ook de geest aan de olieboer.
De moderne auto vind ik fantastisch, ter illustratie staat er nu een tien jaar oude Alfa op het pad met een kwart miljoen kilometers achter zijn hoeven die gewoon nog technisch als nieuw is en waarvan de carrosserie geen spatje roest verttont.
De auto verandert, is veranderd en zal blijven veranderen.
De auto zal degraderen naar een ordinair gebruiksvoorwerp als een wasmachine of koelkast.
Primijum merken zullen het gruwelijk moeilijk krijgen als de zelfrijdende auto er komt, want er is dan eigenlijk geen enkele reden meer om een auto anders dan eerder genoemde gebruiksvoorwerpen en het elektrisch rijden zal deze trend versnellen.
Er is echter één gigantisch probleem : als we elektrisch gaan rijden zal er zoveel nieuwe infrastructuur aangelegd moeten worden qua centrales, kabels en laadpunten; volgens mij is dat een groter probleem dan de actiradius van een ekektische auto.
lekbak zegt
@desjonnies: aan de andere kant van het kanaal zitten nog een hoop echte monteurs. Maar ze worden overal snel schaars. En dat is jammer…
Onehp zegt
@desjonnies:
“als we elektrisch gaan rijden zal er zoveel nieuwe infrastructuur aangelegd moeten worden qua centrales, kabels en laadpunten”
En onderhouden moeten worden.
Werkgelegenheid!
fanboy zegt
@desjonnies: Ach je kunt nog wel specialisten vinden. Van die bedrijfjes die iedere dynamo of elektromotor voor je reviseren, gewoon op maat. Dus ruitewissermotor van een zeldzame oldtimer brengen komt als nieuw terug.
En bedrijven die je bladveren pakket weer omhoog brengen met een blad erbij op maat.
Maar het is straks allemaal niet meer nodig voor 95% van de auto’s.
Ik heb nog nooit gehoord van een elektromotor uit een Prius die kapot is gegaan.
mashell zegt
@desjonnies: volgens mij kan het stroomnet electrisch rijden al lang aan. Het verschil tussen het nacht en dag stroom gebruik is zo groot dat electrisch laden (wat natuurlijk vooral s’nachts gebeurd) alleen maar een meer stabiele belasting gaat veroorzaken. Overigens denken de stroombedrijven heel ambtelijk vooral in problemen. Een echt commercieel bedrijf zou staan te juichen als er iets werd uitgevonden waardoor het meer van zijn product kan afzetten.
Dutchdriftking zegt
Tja, elektromonteurs en beunhazen bij Profile dus.
Jochen zegt
Ik verwacht dat de automonteur als beroep nog wel 50 jaar of meer bestaat, al zal het takenpakket stevig gaan veranderen … maar wat te denken van de schadehersteller en het autonoom rijden.
hjhj zegt
Zolang remleidingen na 5 jaar kapot blijven gaan, fuseekogels bij 30.000 al vervangen moeten worden, en er bij gerenomeerde merken roest verschijnt op plekken waar je ze niet wilt zien….blijft er voor de monteurs wel werk.. Hetzij anders dan in de tijd van contactpunten afstellen inderdaad..
De vraag is, moet het vak automonteur niet eens vanuit een ander oogpunt bekeken worden, want het lage salaris komt al een hele tijd niet overeen met de opleiding welke een goed monteur moet doen, ook de vele (interne) cursussen tijdens zijn periode als werknemer..