This is the end. Beautiful friend. This is the end. My only friend.
Vergeeft u ons de dramatische intro. Het zijn de eerste vier regels uit het nummer ‘The End’ van de The Doors. Het nummer werd onsterfelijk bij Francis Ford Coppola’s meesterwerk Apocalypse Now.
Wat er aan de hand is: de V8 verkeert in zwaar weer. De meest briljante motorconfiguratie ooit ontworpen lijkt dan echt zijn laatste tijd te hebben gehad. In Europa hebben we hier al langer mee te maken. Sterker nog, in Nederland ben je al een hele jongen als je BMW voorzien is van een viercilinder, want zelfs in een luxe 4 Serie lepelen ze zo’n Joris Driepinter.
Gelukkig konden we altijd rekenen op de inwoners van de Verenigde Staten van Amerika. Die denken logisch na en kiezen voor échte duurzaamheid en opteren voor een onverwoestbare V8 in hun pickup. Conservatief is het ware duurzaam, zeg maar. Echter blijkt zelfs dat die doelgroep de V8 minder geïnteresseerd is in de V8. Het is nu zelfs zo erg dat Ford in zijn Essex-fabriek in Canada de productie van de welbekende Coyote V8 motoren moet terugschroeven.
De 5.0 V8 kennen we onder andere uit de Ford Mustang. In dit geval gaat het voornamelijk om de waanzinnig populaire Ford F-150. Voor lange tijd was de V8 de standaard-motor voor dit voertuig, maar nu niet meer. Gelukkig is de reden tweedelig. Aan de ene kant kiezen klanten telkens vaker voor de zescilinder EcoBoost motoren, zoals in de SVT Raptor. Die leveren net zoveel vermogen en koppel (soms zelfs meer), maar zijn iets zuiniger.
Dat is voornamelijk voor klanten die de F-150 gebruiken om mee te rijden voor dagelijks gebruik. Dus in plaats van een SUV hebben ze een F-150. Dan is die V6 al meer dan voldoende. Voor een kleiner gedeelte van de F-150 klandizie is juist de 5.0 V8 niet voldoende. Die werken daadwerkelijk met hun pickup en verlangen enorm veel kracht. Voor hen is er sinds kort een 7.3 liter V8 beschikbaar. Deze is gek genoeg ook zuiniger dan de 5.0 V8. Vanwege het vele vermogen en met name het enorme koppel dat bij lage toeren beschikbaar is, hoeft de motor minder hard toe werken.
Voor de mensen die hier écht geen zin in hebben: geniet ervan zolang het kan. Ford heeft inmiddels al hybride F-150’s aangekondigd en zal in samenwerking met Rivian gaan werken aan volledig elektrische varianten van de F-150.
Robert zegt
Je zou zo’n motor prima ‘schoon’ kunnen rijden in combinatie met een goede LPG installatie. Helaas wordt ons land bestuurd door nitwits die denken dat LPG ‘vies’ en ‘gevaarlijk’ is, waardoor het gebruik hiervan in Nederland in dertig jaar tijd totaal is gemarginaliseerd. Liever fakkelen we deze brandstof als ongewenst restproduct af, bij de raffinaderijen in de Botlek en Pernis.
posthumus zegt
@RRRobert: Waarom zijn er eigenlijk nooit auto’s in NL geleverd met enkel LPG en een daarop aangepaste cilinderkop? Toch een te kleine markt?
En waarom is LPG geen succes buiten NL geworden? Te duur daar? Vraag het me eigenlijk oprecht af…
Zijn wat Bi-fuels geweest en een massa aan lokale achteraf inbouw.
tuutertuuter zegt
@posthumus: ik denk weinig winst te behalen als fabrikant. Extra ontwikkelingkosten en aanpassingen voor een minimale markt
phevtreb zegt
@posthumus: omdat LPG in het buitenland niet populair is lijkt me dat de voornaamste reden.
Anders zou je deze auto’s alleen in NL kunnen gebruiken/tanken.
Overigens zijn er wel auto’s af fabriek geleverd met een lpg installatie die een kleinere benzinetank hadden dan dezelfde uitvoering op benzine.
Robert zegt
@posthumus: zo’n dertig jaar geleden reed zo’n tien procent van alle auto’s in Nederland op LPG; het was gewoon een prima alternatief voor de veelrijdende automobilist die de voorkeur gaf aan een automerk zonder dieselmotor in het modellengamma. Niet ongewoon tot in de jaren tachtig.
Daarna begon het gezeik. Tankstations mochten bijvoorbeeld geen LPG meer verkopen via een automaat, of als er binnen 150 m van de installatie ook een woonbestemming lag, om maar eens wat ontmoedigende maatregelen te noemen.
Het gekke is, op Europees niveau werd besloten dat de totale uitstoot van het autopark omlaag moest. Sommige landen zetten daarvoor vól in op LPG, wat je kiest daarmee voor een restproduct als brandstof, die bovendien ook nog zwavelarm en laag in de NOx uitstoot zit; zo werd in Frankrijk een hele infrastructuur uit de grond gestampt en kregen de fabrikanten daar flinke subsidies om ervoor te zorgen dat hun auto’s ook goed zouden rijden op het goedje. En wat deed men hier: afbouwen…
fanboy zegt
@rrrobert: Het is nergens echt groot geworden. CNG daarentegen wel.
Robert zegt
@fanboy: CNG heeft veel van de voordelen die ook opgaan voor LPG, enkel het grootste nadeel is, dat het niet vloeibaar wordt onder druk, zoals LPG dat wel doet. Daardoor kun je aanmerkelijk minder meenemen , wat dus weer z’n effect heeft op de actieradius. Vandaar dat voertuigen op CNG vooral bestaan uit bestelwagens en bussen voor personenvervoer, die hebben nog wel ruimte om een extra cilindertank mee te nemen.
Er is natuurlijk ook nog LNG (liquified natural gas), maar dat vergt een koelinstallatie die het goedje onder de -162°C houdt. Beetje lastig inbouwen in een personenauto.
fanboy zegt
@rrrobert: Maar je vergeet een groot voordeel van CNG. Namelijk dat je er ook gewoon op kunt starten.
En dus auto’s kunt hebben met alleen een CNG tank.
Het kan wel degelijk in auto’s, alleen kan ik me voorstellen dat rijbereik inderdaad wat verminderd is.
Ik was vorig jaar in Uzbekistan. Daar rijdt vrijwel alles op gas. Veel CNG, maar vermoedelijk ook andere soorten voor het kleinere spul. Diesel bijna niet te verkrijgen.
henkhekje zegt
@fanboy: ik ken iemand met een Skoda Miiiiiiiii op CNG, die heeft hem maar snel verkocht omdat de actieradius om te huilen is. De kwaliteit van de auto zelf overigens ook maar dat terzijde.
sjeppie156 zegt
@posthumus: bulgarije zweren ze er bij elke 80’s 90’s 00’s benzine rijd er wel mee
kobus1967 zegt
@posthumus: zo’n dikke motor word gauw te heet op LPG als je er een grote aanhanger achter hangt, tenminste dat is wat een ervaringsdeskundige mij vertelde die een Dodge Ram op LPG rijd.
pignon zegt
@posthumus: in Italië is lpg enorm groot (geweest)
jpjdemaat zegt
@posthumus: LPG was in Nederland populair door de dure benzine. In andere landen, zonder de extra belastingen op benzine, was een LPG-installatie minder interessant.
Autofabrikanten gaan niet specifiek voor de Nederlandse markt een LPG-auto ontwikkelen, daarvoor is onze markt te klein.
freshlife2 zegt
@RRRobert: gas is om op te koken
gandini zegt
@freshlife2: Dat kan tegenwoordig ook elektrisch, om maar eens een verbandje te leggen.
Rick-dos zegt
Feitelijk zijn we al decennia aan het downsizen. Vroeger was de magische motor de V12 toen werd het de V10, en nu vinden we om één of andere de V8 magistraal.
Een Amerikaanse V8 heb ik altijd een lui kreng gevonden. Geef mij maar liever een fijne 6 in lijn.
ghengiskhan zegt
@Rick-dos: als je uitgaat van de oude stoterstang-blokken: inderdaad. Maar die nieuwe LS’en zijn helemaal niet verkeerd, die kunnen flinke toeren draaien. Of een Coyote-blok van Ford.
Maar dan nog heb je met de 6-in-lijn wat mij betreft gelijk (en zijn dubbel zo grote broer natuurlijk, de V12).
lekbak zegt
@ghengiskhan: juist de ls met onderliggende nokkenas is nou net zo’n beetje de beste V8 ooit gemaakt. Dat ze niet allemaal tot 8000rpm kunnen draaien is helemaal geen nadeel want in een personenwagen of pick-op wil je dat ook helemaal niet.
Dan wil je een compacte, lichte, betrouwbare, zuinige motor met vooral lekker veel kracht onderin. Geen enkele andere V8 komt ook maar in de buurt van de ls wat die eigenschappen betreft.
ghengiskhan zegt
@lekbak: goed lezen.
lincoln zegt
@rick-dos:
Autorijden is een “activiteit” voor luie mensen ..
En idd .. in de BMW folder noemt men dat “sportief” ..
tge1 zegt
@lincoln: Rij een dagje rally
Rick-dos zegt
@lincoln: Ford noemt lui zijn in z’n foldertje “the American way” zetten ze dan een Amerikaans vlaggetje bij… ach ja, zo heeft iedereen wel wat…
lincoln zegt
@rick-dos:
En daarom noemt Rutte jou een hoog opgeleide kenniseconoom ..
Rick-dos zegt
@lincoln: O ja joh? Slimme man.
steventure zegt
@rick-dos: Pushrod V8 klinkt groot, maar is uiteindelijk wel een mooi compact pakketje:
http://www.mikaelvroom.com/?p=389
kennone zegt
Dit soort berichten passen beter op een maandag,, Gvd heel mijn zondag ruk nu!! Is natuurlijk best wel sarcastisch maar ook een klein beetje waar helaas
lotuselises2 zegt
@kennone: doen we allemaal zelf aan mee. Wie weerhoudt je er van om een V8 te rijden?
schuimbekje3 zegt
@lotuselises2: de overheid met mega belastingen op aanschaf, verzekering, wegenbelasting en brandstof?
kennone zegt
@schuimbekje3: exact wat ik wilde zeggen
lotuselises2 zegt
@schuimbekje3: ik zeg ook niet dat je er niet wat meer voor over moet hebben, maar als je echt wil dan kan het gewoon prima
lincoln zegt
Motoren worden dan misschien wel kleiner ..
Maar auto’s serieus veel krachtiger en groter ..
Dat wondertje noemen we “turbo” ..
Daar kan geen hoogtoerig Honda blok tegenop ..
Iedereen met een atmospherische L6 V8 of V12 wordt er kompleet uitgereden door een Fiesta 3pitter ..
En voor de racisten onder ons .. het maakt niet uit waar dat blok gemaakt is ..
phevtreb zegt
@lincoln: ik daag iedereen met een 3 pitter Fiesta uit tegen m’n atmosferische V8
lincoln zegt
@phevtreb:
Bijzondere hobby ..
baklava zegt
@lincoln: Die kleine turbo blokjes gaan alleen niet lang mee.
lincoln zegt
@baklava:
Dat klopt ..
Verbruiken ook meer smeermiddelen ..
Aan de andere kant gaan auto’s ook te lang mee om “gezonde” handel te zijn ..
slowland zegt
@lincoln: Ja leuk geprobeerd. En dan gaan we nu mijn 5.3L V8 GMC Sierra en jou Ford Fiesta drie pittertje (met turbo) starten bij mij in de winter (-35C) en dan zien wie er de meeste power heeft…..
De F150 en de GMC Sierra en alle andere zijn gebouwd voor andere weersomstandigheden…
Voor mij NOOIT een turbo motor….
emping zegt
Ik wist niet dat de Corolla met een V8 werd geleverd want dat is toch de best verkochte auto ter wereld? @willeme
willeme zegt
@emping: de F-150 is de aller-allerbest verkochte auto ter wereld. Altijd een beetje meer.
fanboy zegt
@willeme: Heb je daar recente cijfers van? Want in 2012/2013 lag de Toyota Corolla nog 6 miljoen voor op de F150. Recentere cijfers heb ik niet kunnen vinden.
gwnbmw zegt
Een elektrische pickup is opzich harstikke handig, totdat ie leeg is, midden in alabama, 200 kilometer bij het dichstbijzijnde laadpunt vandaan. Een jerrycan benzine kan zo mee, een laadpaal daarintegen…
laptom zegt
@gwnbmw: 2015 belde, of ze de afgezaagde uitspraak terug mochten.
fanboy zegt
@gwnbmw: Daarom wil Rivian ze ook maken met 200kwh zodat je verder komt dan de benzine versie. En gewoon je powertools op locatie gebruiken.
slowland zegt
@fanboy: Hmmmm. Ik weet het niet…
110V en dan minimaal 30 a 40 ampere trekken. Dan wordt je actieradius na gebruik van je Power Tools wel heel kort
fanboy zegt
@slowland: Je omschrijft iets wat laten we zeggen 3000W verbruikt (en dat gebruiken echt niet alle gereedschappen hoor). Dan kun je dus 60 uur dat apparaat gebruiken voordat de accu leeg is :P
ghost zegt
Je zou maar in de VS wonen en in een Mustang EcoBoost rijden. Dan lach je je toch helemaal de sufte? 1 dollar per gallon en ver dat je komt…maar goed, dat is nog onbekend terrein voor die Yanks, die denken dat alleen Milk & Juice in 2 liter verpakkingen komt.
nopetrolnofun zegt
@ghost: Maar dat is toch ook zo? ?
ghost zegt
@nopetrolnofun: rustaaaagh!
kobus1967 zegt
Had de Volvo XC90 niet een compacte V8 van Yamaha vroegah?
nopetrolnofun zegt
@kobus1967: yes een atmosferische 4.4 v8, de S80 had deze motor ook.