We kijken GROOT. De best verkochte EV’s wereldwijd van 2020.
We zitten alweer redelijk lekker februari ’te vieren’, en alsnog druppelen er 2020-lijstjes binnen. Vaak zijn dit de specifiekere onderwerpen. Die zijn vaak minimaal net zo interessant als de standaard-lijstjes (best verkochte auto van Nederland et cetera).
Voor nu hebben we best verkochte EV’s, wereldwijd! We hadden al de best verkochte EV’s van Nederland en van Europa. Nu is het tijd voor de beste accuvrachtwagens van 2020.
Inclusief PHEV’s
We beginnen met alle auto’s die een accu hebben, dus óók de PHEV’s. Een getalletje kenden we: Tesla is de absolute nummer 1. Wat daarachter gebeurt is interessanter. De voormalig dieselfanatici van Volkswagen staan op de tweede plaats en groeien als kool. Renault-Nissan en BMW, die relatief vroeg begonnen met EV ‘s, moeten even plaats maken voor SAIC:
- Tesla (499,535)
- Volkswagen Group (421.591)
- SAIC (272.210)
- Renault-Nissan (226.975)
- BMW (195.979)
Best verkochte EV’s wereldwijd
Het enige waar Tesla rekening mee moet houden is dat de andere merken hen gaan inhalen. De markt groeit sneller dan dat Tesla dat doet (en met name VW profiteert daarvan). Dat is overigens geen ‘zwaktebod’ van Tesla ofzo: er zijn nu eenmaal veel merken en Tesla heeft slechts vier modellen in de aanbieding die vrij veel op elkaar lijken.
Kijken we naar de best verkochte EV’s wereldwijd (zonder ICE), dus met enkel een batterij, dan ziet het er niet heel anders uit.
- Tesla (499.535)
- SAIC (243.201)
- Volkswagen Gourp (227.394)
- Renault-Nissan (172.673)
- BYD (131.705)
Met dit lijstje is duidelijk dat Volkswagen en BMW nog behoorlijk leunen op de PHEV als het gaat om elektrificiren van automobielen. De verwachting is dat Volkswagen enorm gaat groeien middels de ID3, ID4, Skoda Enyaq en diverse elektrische Audi’s. Sterker nog, men gaat ervan uit dat Volkswagen Tesla volgend jaar al voorbij.
Uiteraard nog wel even een paar (terechte) veren in de bips voor Tesla. Ze staan nu nog eenzaam bovenaan en het is een relatief klein automerk, terwijl andere giganten veel lagere aantallen halen met een groter aantal merken.
Bron: InsideEVs.
hiostu zegt
“Uiteraard nog wel even een paar (terechte) veren in de bips voor Tesla. Ze staan nu nog eenzaam bovenaan en het is een relatief klein automerk”.
Het is natuurlijk afhankelijk van de graadmeter die je pakt. Pak je de beurswaarde, dan zijn ze meer waard dan VAG, BMW, Mercedes en Toyota bij elkaar opgeteld. In verkoop aantallen en omzet zijn ze inderdaad erg klein vergeleken met dezelfde andere bedrijven.
Alek zegt
Was Toyota niet de grootste autobouwer in the world? Waar zijn ze in de rijtje met PHEVs?
TheMaster zegt
Toyota is vooral hybride. PHEV is een plugin hybride, en daar verkoopt Toyota er (nog) niet veel van.
net10 zegt
Tesla is bij de EV’s nog steeds duidelijk heer en meester. Ik ben ook benieuwd wat SAIC en BYD de komende jaren gaan doen.
dwfc zegt
Dit is nog maar het geboortestadium.
In 2018 zijn er wereldwijd 70 miljoen ! auto’s geproduceerd.
Er is dus nog veel potentieel.
.
ghost zegt
Ik denk vooral dat Tesla bij de EV’s op de eerste plaats staat omdat er weinig substituten zijn. Dat zal een kwestie van tijd zijn vermoed ik. VW lijkt nu lekker op stoom te komen, hoop dat anderen snel aansluiten. Overigens vind ik hybrides lang niet zo gek, liefst zoiets als een V8 met ekektro zoals Porsche doet, lekker lage BPM en toch lekker brullen 👌🏼
leonlampe zegt
@ghost: hybrides zijn fantastisch, voordelen van elektrisch en ice
j05b zegt
Of de nadelen, het is maar hoe je het bekijkt. Sowieso moet je betalen voor beide technieken. Tijdens het rijden op brandstof sleep je een zware accu mee en bij het rijden op stroom heb je een heel beperkte range. En je bent zeker niet onderhoudsvrij.
Bij mijn plugin had ik zowel motoronderhoud en heb ik de accu moeten vervangen. Dit laatste gelukkig wel middels een terugroep actie.
Pascal zegt
@ghost klopt helemaal denk ik… Tesla wordt de komende jaren links en rechts ingehaald door de gevestigde orde waarvan VW nu erg goed voorgesorteerd staat. Ik hoop wel dat Tesla een top 5 positie kan aanhouden op EV-gebied, al is het maar zodat ze kunnen doorgaan met het opschudden van de markt en scherp houden van de rest in de rol van ‘eigenwijze nieuwkomer’.
Charles Taycan 4S zegt
Qua totaalpakket als EV auto is Tesla al ingehaald door de Porsche Taycan. Qua aantallen zullen ze binnenkort ingehaald worden door de VW groep. Ze hebben de weg mooi voorbereid voor andere merken.
nord zegt
Nou maar hopen dat zie niet weer blunderen met een of ander schandaal. Overigens hoor ik van Taycan eigenaars dat er nogal wat fout gaat met sensoren en dergelijke.
Charles Taycan 4S zegt
@nord, rij zelf met een Taycan 4S 2021, Nul problemen of storingen gelukkig. Volg het op diverse sites worldwide maar over sensoren nog niets gehoord.😉
mashell zegt
Ik hoop dat Fastned, iOnity, Shell recharge en dergelijke ook Tesla gaan inhalen als het komt op de dichtheid van het snellader netwerk. Ik ben alleen bang dat het nog wat langer gaat duren.
Charles Taycan 4S zegt
@mashell, het sterkste punt van Tesla is niet de auto…. maar hun SS netwerk. De andere partijen zijn hun netwerk flink aan het uitbreiden idd. Echter meerendeel van de keren laad je gewoon thuis…😉
Pascal zegt
@charles kom een keer op bezoek in Nederland en vertel mij dan nog een keer dat de meeste EV-bezitters thuis zullen laden ;) Die paar Porsche-rijders zullen hier ook wel een garage hebben ja maar de VW’s en Model 3’s staan gewoon langs de straat.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, klopt hetgeen je schrijft over Nederland….. alleen de wereld is groter dan het dichtstbevolkte land ter wereld…. veel EV rijders hebben worldwide een oprit- en of garage, ook Teslarijders zie ik… want die stappen ook nu veel over van de 9 jaar oude Model S naar een Porsche…😉
Pascal zegt
Je zit op een Nederlandse website :) Voor die laatste claim had je helaas geen bron of cijfers dus geen idee waar die op gebaseerd is..
Charles Taycan 4S zegt
Denk groot Pascal! Ontdek de wereld voorbij Hazeldonk! De wereld is groter dan NL…😜
dutchneon zegt
Ja lekker Porsche heeft aangegeven dat eigenaar gewend zijn aan de brandstof prijzen, kosten om te laden willen ze daarom gelijk houden met een tankbeurt. hoppa lekkere cashcow!
frank2b zegt
Dat Tesla snellaadnetwerk… zijn dat die laadpalen die ik nu op elke hoek van de straat zie of die gele overkapte laadpalen langs de snelweg?
Ik hoor er veel over maar geen idee waar die dingen te vinden zijn. Dus maar eens even kijken:
Ik woon in Kop van Overijssel, en dan kan ik dus kiezen uit: Zwolle of Emmeloord, Allebei een half uur rijden. #fail
alloallo zegt
@frank2b het is irrelevant of een Tesla dicht bij je woning te vinden is. Opladen doe je thuis of ’s nachts op een normale lader. De Tesla-superchargers bewijzen hun meerwaardes tijdens lange ritten: 1) de locaties worden automatisch door het navigatiesysteem 2) het opladen gaat sneller dan de meeste andere laadstations 3) geen geklooi met pasjes, maar automatisch gefactureerd door het herkennen van de auto.
Uiteraard kan je je tesla gebruiken bij zowel de tesla supercharges als bij merkonafhankelijke stations. Kortom teslarijders hebben meer keuze dan andere bestuurders.
dutchneon zegt
Daar ga je ook niet naar toe om te laden…. daar rijd je langs en als de auto het nodig vind afhankelijk van je geplande rit geeft hij aan of en hoe lang je daar moet laden.
Je kunt er bijvoorbeeld ook zelf op de terugweg even stoppen om hem af te toppen
Pascal zegt
Qua ’totaalpakket’ hebben ze Tesla ingehaald? Uiteraard aanzienlijk op afwerking (mag het voor die prijs?), ook het 800v systeem en de laadsnelheid zijn top-of-the line. Kijken we naar zaken zoals qua range/efficiency, autonome functies, supercharger netwerk, software (updates)? Hmm… not so much… beide merken doen dus hun eigen dingen goed. Verder draagt Porsche zeer weinig bij aan de adoptie van EV’s omdat het gewoon een duur nicheproduct is. That’s where VW comes in, natuurlijk. Gewoon maar weer even dat stukje broodnodige nuance Charles ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, even ter nuancering en bij de feiten blijvend. Range/ efficiëntie zit er nauwelijks verschil tussen Tesla en Porsche, zie ook video’s Bjorn Nyland op Youtube. Autonome functies: in een Porsche sportwagen wil je Zelf rijden! Niet een computer laten rijden, kun je ook een trein of taxi pakken.. SS netwerk is mi het grootste pluspunt van Tesla echter andere aanbieders zijn volop aan het uitbreiden en met een Porsche kun je tot 270 kWu laden, OTA kan bij Porsche ook al. En dan hebben we het nog niet over het belangrijkste: Ongeëvenaard rijplezier zoals alleen een sportwagenfabrikant met ruim 70 jaar ervaring die kan bieden… over afwerkingskwaliteit, aftersales en salesservice en vergaande individualiseringsmogelijkheden ga ik het dan nog maar niet hebben….👍😉
Pascal zegt
@charles ahja de ‘individualisering’ bij Porsche gaat inderdaad ver! Heeft helaas wel tot gevolg dat je voor een lapje leer op je dashboard vele duizenden euro’s mag bijleggen of bijv nog moet bijbetalen voor stoelverwarming in je toch al peperdure bolide…. zonder gek te doen kan je helemaal leeglopen op de oneindige optielijst. ‘elk voordeel hep ze nadeel’ zullen we maar zeggen! Ik zou trouwens graag eens de cijfers zien van die hele volksstammen die volgens jou allemaal overstappen van een Model S naar een Taycan. Heb je die ergens? Natuurlijk is er een (gefortuneerd) groepje wat dat doet (en ik geef ze gelijk trouwens, de Taycan is immers zeer mooi), maar in werkelijkheid denk ik dat de Model 3 een veel grotere concurrent van de Model S is.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, individualisering is een vrije keuze maar het Kan wel bij Porsche …. kijk verder maar naar de desastreuze verkoopcijfers van de Model S en X worldwide…. zegt genoeg.
Pascal zegt
@charles ah in die redenering signaleer ik dat de wereldwijde verkopen van de Model 3 omhoog zijn, dus dat ze daar naartoe zijn overgestapt :) Dan zijn we eruit! Maar even serieus: graag cijfers, or it didn’t happen.
Charles Taycan 4S zegt
It happent…dagelijks!👍👍
dutchneon zegt
heb jij soms Taycan aandelen :D
Charles Taycan 4S zegt
Ja! Jij niet? Kopen!👍👍😉
escort77 zegt
421.591 op een totaal van 9,3 miljoen verkochte auto’s.
Oftewel 4,5% van de verkochte auto’s is (half-)elektrisch.
koeberg zegt
Kun je nagaan hoeveel ruimte er is voor groei!
cossiekiller zegt
Ook wel vrij belangrijk is dat Tesla zoveel verkoopt, en hun goedkoopste auto is nog eens 15k of meer duurder dan pakweg een ID3, Niro, …
Dit is sowieso al een veel kleinere markt, want wie kan/wil er allemaal 60k aan een auto uitgeven.
Pascal zegt
Tesla komt binnenkort in dat segment ook meespelen: https://www.teslarati.com/tesla-25k-car-size-range-rumors/