De elektrische motorfiets verkopen in kaart gebracht. Wat scoort op dit moment?
De elektrische auto is gemeengoed geworden. Maar hoe zit dat met de motorfietsen? Uiteindelijk bewegen ook deze tweewielers die kant op. De transformatie verloopt echter op een andere manier. Een motorfiets is voor de meeste mensen toch een hobbymatige aanschaf. Investeren in een dure elektrische motorfiets is dan niet iets waar die groep op zit te wachten. Om dat tientje motorrijtuigenbelasting voor een motor te ontlopen doe je het niet!
De verkopen van de elektrische motorfiets komen langzaam op gang. Echt grote aantallen verkopen zijn er nog niet. We hebben het over slechts enkele honderden verkochte elektrische motorfietsen in Nederland in 2022 tot nu toe. Aan de hand van de cijfers van VWE Automotive hebben we de verkoopcijfers van 1 januari tot en met 1 oktober voor je.
Wat valt op? De best verkochte elektrische motorfiets is een scooter! Het gaat hier om de BMW CE 04. Van deze unit zijn er 77 verkocht. De elektrische motorscooter heeft een opmerkelijk design en is er vanaf € 13.300. We hadden er al eens een mening over in onze BMW CE 04 5 likes en 5 dislikes test.
Het is het eerste jaar van de BMW, dus er zitten zeker wat verplichte demo’s bij (ze hebben 18 dealers in NL).
Een andere opvallende naam in het lijstje is Zero Motorcycles. Dit merk heeft meerdere elektrische modellen en die zijn dan ook terug te vinden in het overzicht. Van alle elektrische motorfietsen heeft Zero goed naam weten te maken. Alle modellen bij elkaar opgeteld doen ze het beter dan BMW met de CE 04.
Last but not least, Harley Davidson. Het iconische motormerk heeft ook een eigen elektrische motorfiets in vorm van de LiveWire, ook dit model komt terug in de verkopen en staat op de derde plaats. Sterker nog, Livewire wordt het merk waaronder Harley ons elektrische motoren en fietsen gaat proberen te verkopen. Het volledige overzicht check je hieronder.
Elektrische motorfiets verkopen
Merk + Model | 2022 jan-oktober | |
1 | BMW CE 04 | 77 |
2 | Zero Motorcycles DSX/X ZF17.3 | 28 |
3 | Harley Davidson LiveWire | 24 |
4 | Zero Motorcycles SR ZF14.4 | 21 |
5 | Zero Motorcycles SR/S 15.6 Premium | 21 |
6 | Zero Motorcycles SR/F ZF14.4 Premium | 16 |
7 | NIU MQi GT Evo Standard Range | 15 |
8 | Super Soco CPxL3 | 10 |
9 | Energica EsseEsse9+ | 9 |
10 | Zero Motorcycles S ZF14.4 11kW | 9 |
11 | Energica Eva Ribelle RS | 8 |
12 | Zero Motorcycles FXE 7.2 11kW | 8 |
13 | Zero Motorcycles FX ZF7.2 | 6 |
14 | Zero Motorcycles DS ZF14.4 11kW | 6 |
15 | DJJD E-Odin | 5 |
16 | NIU NQi GTS Standaard bereik | 5 |
17 | Horwin CR6 | 5 |
18 | Zero Motorcycles DSR ZF14.4 | 5 |
19 | KTM FreeRide E-XC NG | 5 |
20 | Energica EsseEsse9+ RS | 5 |
gregorius zegt
Vergelijk het eens met de verkopen van alle motoren en je ziet dat deze dingen dus nauwelijks verkopen.
Maar die BMW CE 04. Wat een gaaf ding!
Zelf, zou ik voor de mooie dag, best zo’n BMW E-scooter willen om woon-werk te doen.
Met mn 75 dagelijkse KM’s zou het best kunnen. (op papier een range van ongeveer 140-150 km, dus in het echie moet je die 80-90 km wel kunnen halen).
Echter:
Probleem 1: het is nog steeds een motor; dus mijn vrouw zal elke dag haar hart vasthouden of ik wel veilig thuis kom en als ik dan veilig thuis kom, zal ze me een schuldgevoel geven over wat ik potentieel mijn kinderen (zonder vader) aandoe.
Probleem 2: 13000 euro voor een ding dat over 5 jaar waardeloos is (want dan zijn er betere). Lastig.
Probleem 3: de auto kan niet weg: want als het regent of winters, stap ik er niet op. Het is dus 13000 euro extra.
Probleem 4-10: een F850GS van hetzelfde merk, kost nieuw net zoveel. Die zijn er ook 2e hands te vinden. Zal vast beter rijden. Je kan er ook nog eens een dagje leuk op weg. Geen range-angst. Afschrijving is een stuk kleiner.
Dus ja. Nog 10 problemen op te lossen voordat ik er 1 heb.
PunicaOase zegt
Hahaha, herken al je argumenten.. en daarom werden er idd maar 77 verkocht..
CYBRTRK zegt
Probleem 1 tm 3 gelden ook voor elke andere willekeurige motor
RAW zegt
Mooi als een niet motorrijder uit gaat leggen waarom hij niet op een motor rijdt. Maar met probleem 2 en 3 maak je het wel een beetje bont, want een oude Prius of Leaf is ook gewoon nog geld waard (en je kunt er nog steeds mee door rijden) en met goede kleding kun je echt het hele jaar rijden zonder koud of nat te worden (uitzondering ijzel of sneeuw). Maar het blijft een individuele keuze, ik vind het heerlijk om na het werk op de motor te stappen en direct mijn hoofd leeg te maken. Dat lukt mij in de auto veel minder makkelijk.
gregorius zegt
Ik heb alle rijbewijzen en het enige ervaring op 2 wielen. Stel dat ik single was, hadden er zo 4 motoren in de garage gestaan.
In Zwitserland woon ik aan het begin van de bergen, ik kan zo mijn garage uitrijden en 100den kms aan b-weggetjes door de bergen rijden. Maar, er is ook 3-4 maanden sneeuw in die gebieden. En als ik om 07:00 in de miezer, slecht zicht, 35km naar werk wil rijden; dan zit ik toch niet gerust op mijn motor; niet omdat ik niet kan rijden, maar om wat ik allemaal al heb gezien van anderen die rond die tijd (ook) liever niet in de auto zitten.
Na, werk, relaxed, de tijd nemern; ja, dat is heerlijk!
mashell zegt
Zero motorcycles verkoopt veel meer dan je zou denken…
vetnek zegt
Ga er toevallig morgen mee rijden!
dotternetta zegt
Leuk allemaal, maar kijk eens naar de Ray7.7. Die is perfect. Ik probeer er 1 te importeren, volgend jaar willen ze officieel naar NL komen. Niu heeft de Evo onbruikbaar gemaakt met de laatsts update, en er is geen betaalbaar alternatief, nog niet.
mat1980 zegt
Ik snap werkelijk niet dat de bmw geen waardige concurrentie heeft op elektrische scooter gebied.
De niu is mij te iel. Ik wil een maxiscooter met het comfort daarvan op Electra tegen een redelijke prijs. Hoe moeilijk kan het zijn?
Voor brom en snor is de keuze reuze waarom niet voor de motorscooter?
dotternetta zegt
https://ray.eco/es-en/
dotternetta zegt
of de Nerva EXE
mat1980 zegt
Die kende ik nog niet! Thanks
dotternetta zegt
Succes met importeren!