De 10 best verkochte elektrische auto’s op een rijtje. Wereldwijd!
Elektrische auto’s gaan ooit gemeengoed worden. Diverse landen kondigen al zeer strenge maatregelen aan voor de niet al te lange termijn. Een beetje Noord-Zuidlijn aan laten leggen lukt niet binnen 10 jaar, maar de auto met verbrandingsmotor illegaal maken wel.
Of die maatregelen überhaupt nodig zijn, valt te betwijfelen. Net als met het einde van het stenen tijdperk. Daar stopte de mens ook niet mee omdat de stenen op waren. Er waren gewoonweg betere alternatieven. Dat is met elektrische auto’s natuurlijk niet anders. Sommige zijn zelfs heel erg goed en aanzienlijk beter dan hun benzine-broeders.
Best verkochte elektrische auto’s
Commercieel gezien is de elektrische auto vanaf 2010-2012 eht stappen aan het maken. Toen kwamen de eerste modellen die je ook daadwerkelijk echt wilde hebben. Het is dan ook gen verrassing dat die modellen in dit lijstje staan. We hebben gekeken naar de best verkochte elektrische auto’s aller tijden. Dus vanaf het moment dat ze in productie zijn. Het is dan ook absoluut geen eerlijk vergelijk. Het gaat in dit geval om absolute aantallen.
Best verkochte elektrische auto’s ALLER TIJDEN!
Kleine disclaimer: de cijfers zijn BIJNA helemaal up to date. Waarom is dat het geval? Simpel, we wilden dat de verkoopcijfers vergelijkbaar waren met elkaar. Sommige modellen verkopen nog steeds heel erg lekker, zoals de Tesla Model 3 en de Nissan Leaf. Ook nemen we bij de Leaf bijvoorbeeld twee generaties mee. Het is daarom ook bedoeld als meer een globaal overzicht van de best verkochte elektrische auto’s aller tijden. Komt ie!
Volkswagen e-Golf (5G)
136.000 exemplaren
We beginnen het lijstje met best verkochte elektrische auto’s met een Golf. Nog voordat Dieselgate een dingetje was, was Volkswagen al bezig met elektrische auto’s. De e-Golf is een heel erg goed auto, met een paar EV-nukken. Die kun je eigenlijk al van te voren invullen. De actieradius is aan de kleine kant en het laden duurt ietwat lang. Dat gezegd hebbende, als de Golf rijdt is het wel een heel erg fijne auto. Ook is het een keurige Golf, geen symbolisch apparaat op wielen. Na de facelift werd het model aanzienlijk beter met een nog mooier interieur en vooral meer actieradius van 230 km volgens de WLTP. Je kunt ze nieuw nog bij dealers aantreffen.
Chery eQ
139.000 exemplaren
We kunnen de Chery eQ1 met de grond gelijk maken. Het is namelijk een uiterst treurig autootje. Het is 3,2 meter aan droevenis. De Chery eQ1 is niet snel (maar langzaam). Toch zijn er een paar enorme pluspunten. Ten eerst het designL ze hebben in elk geval iets ervan geprobeerd te maken. Ten tweede het accupakket, dat is minimaal 31 kWh groot waardoor je 301 km op een accu moet halen. Dat zijn NEDC-kilometers (net zoiets als Frank de Boer-overwinningen niet heel erg realistisch). De prijs maakt echter zeer veel goed, voor omgerekend minder dan 6.500 euro staat er zo’n autootje op de stoep.
Tesla Model X
177.000 exemplaren
Misschien wel de enige Tesla die niet echt een groot succes is gebleken. Houd ons ten goede, 177.000 exemplaren is een zeer indrukwekkend aantal en er staat geen enkele andere grote fabrikant in dit lijstje met een grote MPV-achtige auto als de Model X. Dat de grote Tesla uberhaupt in het lijstje van best verkochte elektrische auto’s aller tijden staat is gewoon bijzonder knap. De Model X kwam in 2016 op de markt en is sindsdien redelijk in trek. Tegenwoordig zijn de S en X dermate impopulair dat Tesla de verkoopcijfers samenvoegt.
BMW i3 (I01)
191.000 exemplaren
In automobiele termen is deze auto al een evergreen. BMW was er met de i3 heel erg vroeg bij. Het is eigenlijk het compleet tegenovergestelde van een Tesla. Aanvankelijk was de actieradius niet denderend en de prestaties maar ‘zo-zo’. Maar de rest van de auto is briljant: een koolstofvezel monocoque die uit de kunst ontworpen is. De BMW i3 is weliswaar compact, maar ook vrij ruim binnen. Afwerking, materiaalgebruik en algehele ambiance zijn des BMW’s. De i3s is een bijzonder geinige toevoeging, waarbij de prestaties, rijeigenschappen en de actieradius beter voor elkaar zijn. Het is wel een heel prijzige aangelegenheid.
BAIC EU5 (EU Serie)
196.000 exemplaren
Er gaan dagen voorbij dat je NIET aan de BAIC EU denkt. Gisteren was zo’n dag en morgen wordt wéér zo’n dag. En toch he: ze hebben er bijna 200.000 van verkocht. Daarmee komt ‘ie in het overzicht van best verkochte elektrische auto’s. Die rijden bijna allemaal rond in China. De BAIC BJEV EU5 is de elektrische variant van de Senova D50. Die auto laat zich het beste omschrijven als een Kia Optima-Mazda6-kopie, maar dan met een beperkt budget. Qua range (zo’n 200 km) en power (zo’n 135 pk) is het niet echt bijzonder. Maar je hebt wel een uitstootloze sedan voor weinig.
BAIC EC3 (EC Serie)
203.000 exemplaren
En op nummer vier vinden we wéér een product van BAIC. Deze droevenis op wielen heeft bijna geen enkel pluspunt. Het uiterlijk is, eh, nog niet helemaal af waarschijnlijk. De elektromotor had eerst een 20,3 accupakket, tegenwoordig is dat 30,6. Qua prestaties en actieradius stelt het niet zo veel voor. Volgens de NEDC (ja, die ja) moet je 261 halen met de meest moderne BAIC EC3. De topsnelheid is 100 km/u. Waarom is deze auto dan populair? Je kan er makkelijk uitstootvrij mee door de Chinese steden rijden. Nog een heel belangrijk punt waarom de specs niet denderend te hoeven zijn: de auto is heel erg goedkoop. Daarmee wordt het een serieus alternatief voor een benzine-hatchback en in China gebeurt dat dus ook.
Renault Zoe
231.000 exemplaren
Nog zo’n auto die stiekem al best lang in de prijslijsten staat is de Renault Zoe. En dus ook in het lijstje van best verkochte elektrische auto’s. Aanvankelijk had de auto een 22 kWh accupakketje. Ahh, da’s schattig. Tegenwoordig is zelfs 52 kWh mogelijk. Net als veel andere merken heeft Renault ervoor gekozen om de elektrische auto even te upgraden in plaats van te vernieuwen. In 2019 werd er een vrij rigoureuze facelift doorgevoerd, waarbij met name het interieur er met stappen op vooruit ging. Nu is het alleen wachten op de Renault Sport versie…
Tesla Model S
305.000 exemplaren
De eerste coole elektrische is nog steeds een van de coolste auto’s op de markt. De Model S is laag, breed en lang. Het interieur is een grote plastic bak met een enorm scherm, maar je hebt wel enorm veel ruimte. Ook de bagageruimte is enorm. De prijzen zijn nu extra interessant. Als het gaat om actieradius, prestaties en laadtijden is de auto nog altijd superieur, alhoewel de jaartjes voor de auto beginnen te tellen. Desalniettemin liep de auto dermate veel voor in 2012, dat ‘ie er nog een paar jaartjes tegenaan kan. Zal wel moeten ook. Kan het getal van 177.000 exemplaren mooi oplopen.
Nissan Leaf
490.000 exemplaren
Laatst hadden we een discussie op de redactie: zou de Nissan Leaf populairder zijn als ‘ie er niet zo vreemd uitzag? De auto is functioneel en aerodynamisch vormgegeven. De tweede generatie is aanzienlijk strakker en stoerder. Ook zijn de accupakketten aanzienlijk beter geworden. Sterker nog, met het grote accupakket is het een uitstekende eerste auto, waar de eerste generatie een prima tweede auto was. Het is overigens ook een van de beste auto’s die Nissan bouwt. Een uiterst puike en comfortabel hatchback die groter aanvoelt dan zijn compacte afmetingen doen vermoeden. Intussen is de Leaf al de grens van de 500.000 gebaseerd!
Tesla Model 3
645.000 exemplaren
We maken weleens een grapje over Elon Musk zijn rare uitspraken. Gedrag. Hoe ‘ie zijn kinderen noemt. Oh, en natuurlijk de vele halflange beloftes om de Tesla-evangelisten en apostelen warm te houden, plus de aandeelhouders. Het voordeel van durfkapitaal is dat er zo onevenredig veel geld tegenaan gesmeten wordt dat elk bedrijf kan floreren. Ondanks de enge, sekte-achtige, volgelingen en het serieuze gebrek aan kwaliteit, is het bijzonder knap dat er meer dan 645.000 Model 3’s rondrijden! Kijk, in Nederland is het logisch. Ga je in een B-segment hatchback rijden of een Model 3? Precies. Maar Nederland is slechts een klein percentage. De auto slaat overal in en dat is een wereldprestatie. In korte tijd is de Model 3 de best verkochte EV aller tijden. Een diepe buiging is op zo’n plaats
fanboy zegt
De Nissan Leaf is daar al bijna 10 jaar mee bezig en de Model 3 nog maar 2 jaar.
Straks nog goedkopere versies e.d., daar komen er vast een miljoen van uiteindelijk.
lekkerlinksrijden zegt
@fanboy: komt ook steeds meer concurrentie, maar 1 miljoen gaan ze wel halen duurt misschien wat langer
fanboy zegt
@lekkerlinksrijden: Ja gelukkig meer concurrentie. Hier blijft het een auto van 50K voor nu.
Met meer concurrentie en goedkopere accu’s, en Chinese model 3’s hier naar toe, straks Berlijn, gaat het wel goedkoper worden, wat alleen maar goed is.
lekkerlinksrijden zegt
@fanboy: en de solidstate accu’s die met een paar jaar productie klaar moeten zijn zullen hopelijk de prijs ook drukken
crepito zegt
@lekkerlinksrijden: Op z’n aller vroegst over 5 jaar productierijp. En dan zijn het zéker geen goedkope accu’s.
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: de geruchten gaan dat als Tesla zijn voorspellingen uit komen dat solidstate tot zeker 2030 véél te duur blijft voor in een auto.
subaru555 zegt
Tot nu toe staan er 1682 ID.3 op Nederlands kenteken, mag hopen voor Volkswagen dat het een succes wordt.
ghini zegt
@subaru555: het zou interessant zijn als autoblog informatie weet te verzamelen over productiecapaciteit van VW en andere merken zoals Volvo die nu volledig elektrische auto’s op de markt hebben. Hoeveel ID3s en XC40s kunnen ze per dag uit de fabriek stampen? Zijn accus en de productie daarvan nog een probleem of kunnen ze gewoon door blijven bouwen? Dat is wat nu interessant is, niet totale aantallen geteld over verschillende versies en verschillend aantal productie jaren. Bereik van bijv ID3 en XC40 is voor de meesten genoeg. Nu gaat blijken waar men voor wil betalen en of Tesla het gaat redden of niet.
henkp1 zegt
Ik hoop oprecht van niet. Tuig verdient het niet wat mij betreft.
kevertje zegt
Geen enkele van al die gruweldingen en groteske compromissen zullen ooit in mijn garage staan. Het is wél precies dit dat onze politiekers graag zouden zien, bijgelovig dat deze (kreupele) transitie helpt aan ecologie en klimaat (alleen als je van heel smal vierkantje naar batterijen, motoren, lichtgewicht metaal enz. kijkt, om nog maar te zwijgen over de gigantische investeringen en opofferingen die nodig zullen zijn op het vlak van energieproductie en distributie – typisch voor de hedendaagse manier van beleid voeren). Dat de burger zwaar zal moet dokken voor veel minder en energieproductie een groot en zeer duur probleem wordt, zal hun een zorg wezen.
hiostu zegt
Hoe wil je anders van fossiele brandstof af? We zullen dat zsm moeten doen en de enige manier is of electrische auto’s of geen persoonlijk vervoer meer en dan alleen nog maar met de fiets, trams, electrische bussen en treinen.
Als je nog steeds denkt dat we door kunnen gaan met fossiele brandstoffen en CO2 uitstoot, dan mag je wat mij betreft in de hoek gaan staan samen met de anti-vaxers en de flat-earthers. Dan ontken je gewoon de feiten die er tegenwoordig liggen.
mashell zegt
Je Baudet imitaties, het met hele mooie woorden volslagen nonsens zeggen, worden echt steeds beter. Leuk om te lezen.
Minder geluid van auto’s, minder uitstoot in de steden, minder kanker door fijnstof, minder afhankelijk zijn van de olie producerende landen dat lijkt me eigenlijk best wel een klein offertje (ietsjes langer onderweg naar de vakantiebestemming) waard. Zeker als het gepaard gaat met een rijcomfort dat een 12 cilinder overtreft.
henkp1 zegt
Precies!
Ik ben ook een fan van verbrandingsmotoren, maar moet tegelijkertijd erkennen dat die vervuilender zijn dan EV’s. Daarom heb ik als dagelijkse auto een Renault Zoe en voor de hobby een paar klassiekertjes.
Conservatieve, bekrompen bangerikken zijn het wat mij betreft, die anti EV’ers
lekkerlinksrijden zegt
@henkp1: er zijn best veel mensen die niet of slecht omgaan met veranderingen, duurt wat langer bij die mensen maar uiteindelijk komt het goed
hiostu zegt
Dat zou je denken, maar als je ziet hoe sterk de anti-wetenschappelijke groepen aan het groeien zijn, dan baart dat toch wel echt zorgen. Mensen die staan te schreeuwen en politici bedreigen bij de 2e kamer. En zelfs hele TV zenders die met eigen feiten komen en de wetenschappers negeren (foxnews…) om hun eigen politieke agenda te pushen, blijft toch echt wel een probleem.
Social media sterkt deze groep, waardoor ze denken dat hun alternatieve feiten, ook daadwerkelijk de echte realiteit is.
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: niemand vind het leuk om verandering opgelegd te krijgen. Daarom werkt een wortel beter dan een stok.
ger_dekker zegt
Henk, even vooropgesteld, ik ben absoluut voor een schonere aandrijving. Maar elektrisch is verre van schoner dan de huidige verbrandingsmotoren. Dit is algemeen bekend. Het energienet gaat deze transitie niet aankunnen en de fossiele brandstoffen als steen en bruinkool zullen nog lange tijd nodig zijn om ons te voorzien van genoeg stroom om al die elektrische auto’s op te laten rijden. Daarnaast zal het energienet verzwaard moeten worden om dit aan te kunnen. Dit gaat de burgers miljarden kosten en er is ondertussen niets opgelost. De wereld is niet schoner, de schoorstenen van de centrales zullen nog harder roken en de mensen in de nabijheid daarvan het hardst raken. Nog een belangrijk punt is de recycling van deze elektrische vehikels met hun accu’s. Hierop is de wereld niet ingericht. Kortom, wellicht op termijn een schone oplossing, voor nu is het symbolisch en dat zal het nog vele jaren blijven.
henkp1 zegt
Is niet juist. EV’s zijn van begin tot het einde minder vervuilend dan ICE’s. Het verzwaren van het electriciteitsnet is geen probleem en de kosten daarvan kunnen makkelijk in de algemene bedrijfsvoering worden verwerkt. Opwekken van alternatieve wordt alleen maar meer. We moeten hoe dan ook van olie en kolen af. Kernenergie is een heel goed alternatief.
tge2 zegt
@kevertje: Ik ben het met je eens, maar net als met de hele corona hetze ben je een paria als je de zaken vanaf een nuchter standpunt bekijkt. Een electromobiel is een misplaatst compromis.
henkp1 zegt
Waarom staat er nou wéér een Vagmobiel boven het artikel, terwijl dat merk net aan een klein deukje in de EV boter schopt..?
pindakoning zegt
@henkp1: het is ook echt nooit goed he
flutterby zegt
@henkp1: Volkswagen is naast Tesla de enige de serieus bezig is met EVs en daadwerkelijk productie aantallen durft te noemen in plaats van hoeveel verschillende modellen.
henkp1 zegt
Wat??
Renault is al meer dan tien jaar serieus bezig. En was zelfs in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90 al serieus bezig. Nissan heeft een trackrecord waar VW jaloers op kan zijn en Hyundai/Kia timmeren aan de weg op een manier die VW zou moeten doen blozen.
De VW i3 is vanaf het begin af aan een probleemding. Als je er nu een koopt, krijg je een auto van een jaar oud (ergens op een verlaten grasveld gestaan) met halfwerkende software. Noem jij dat serieus?
frank2b zegt
@henkp1: Statistieken?
Dutchdriftking zegt
Heel erg benieuwd hoe de Model 3 zich internationaal gaat houden TOV van de ID3.
pramm zegt
In 2021 zou ergens de volledige productiecapaciteit van de fabriek van de ID3 moeten worden behaald. Dat zijn ca. 330.000 auto’s per jaar. Dat is dus aanzienlijk minder dan de productiecapaciteit van de Model 3 (meer dan 500k in 2021). Dus ik verwacht niet dat de ID3 erg snel zal gaan inlopen.
scrmeagle zegt
Voor zo’n ontzettend lelijke rijdende ipad is het een hele prestatie. Bij Apple heb je nog iets van design en kwaliteit, behalve de fantastische accu technologie vind ik het verder een verschrikkelijk model.
faalhaas zegt
Laat de Chery’s maar komen, Nederland wil toch “innovatieve/milieuvriendelijke” auto’s die niet oud zijn? Goed voor de handel ook.
Turbo S zegt
Dit zijn allemaal bij elkaar slechts enkele miljoenen auto’s, hetgeen natuurlijk niets is vergeleken met het totaal aantal verkochte auto’s wereldwijd. Het gaat dus nog wel even duren voordat de auto met verbrandingsmotor is uitgeroeid. Als petrolhead zijnde maak ik me dus ook (nog) helemaal geen zorgen.
vaakbenjetebang zegt
Toch een teken aan de wand dat er zowaar ongeveer evenveel eGolfs zijn verkocht als Alfa Romeo Giulia’s (952).
hennessey zegt
@ redactie.. mooie censuur terwijl ik een kritische opmerking maak over de VW thumbnail. In dit geval mag de Tesla met de eer mag strijken voor best verkopende elektrische auto. Ben totaal geen fan van beide partijen, ik ben echter een kritische lezer die steeds meer plezier verliest in het lezen van jullie blog. thats all..
willeme zegt
@hennessey: ik zal m voor je toelichten. Als je een vraag hebt over de header, dan willen wij die zeker beantwoorden.
In dat geval vulde je het zelf al in door te zeggen dat ik seksueel opgewonden zou raken van het merk Volkswagen. Dat valt niet zozeer onder kritiek, dan wel onder rare praat. Mijn geaardheid lijkt mij niet relevant in deze kwestie ;-).
Waarom de VW? Simpel, iedereen WEET dat het niet de E-Golf is. Ook is het leuker om de verrassingen niet te verklappen in de header. In dit geval dus puur om de lezer te prikkelen en nieuwsgierig te maken.
Daarbij zijn er altijd fanboys en anti-fanboys op het zelfde moment, dus we zullen altijd mensen teleurstellen. Dus het is in principe nooit goed ;-).