Dit is de best verkochte auto ter wereld van 2023. Maar geen slingers voor de winnaar. Na winst zakte de aandelenkoers namelijk met 12 procent.
Alle verkoopcijfers worden uiteraard minutieus bijgehouden. Niet alleen in ons land, in Europa, maar ook wereldwijd. Aan het einde van ieder jaar rolt daar natuurlijk een winnaar uit.
Nou is het verkooplijstje wereldwijd eigenlijk altijd een beetje inspiratieloos. Het ene jaar is de Toyota RAV4 de best verkochte auto ter wereld, het andere jaar de Toyota Corolla. Kortom het is vaak een degelijke Japanner uit de fabrieken van Toyota die wereldwijd de winst pakt.
In 2023 is er echter een andere winnaar, die misschien niet zo verrassend is als je denkt. Onderzoeksbureau Jato Dynamics houdt de cijfertjes bij en vorig jaar stond de winnaar van nu al op nummer 3.
Tesla Model Y best verkochte auto
Met 1,23 miljoen exemplaren stoot de Tesla Model Y het machtige Toyota van de troon. De RAV4 is de runner up met 1,07 miljoen exemplaren en de Corolla nummer 3 met 1,01 miljoen stuks.
Dan zou je zeggen, de slingers uit, feest bij Tesla! De allereerste volledig elektrische auto ooit die de best verkochte auto ter wereld is. Beleggers die op het aandeel duiken en allemaal bij de club van Elon Musk een graantje mee willen pakken… toch? Nee.
Aandeel onderuit op de beurs
Na het bekend worden gisteren van de nummer 1 positie ging de beurskoers van Tesla juist met zo’n 12 procent naar beneden. Dat lijkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Het heeft waarschijnlijk een hoop te maken met de verlaagde prijzen van het merk.
Daarmee verkocht Tesla vorig jaar 1,8 miljoen auto’s (waarvan dus 1,23 miljoen Model Y‘s!!!) . Dat is dan nog wel 38 procent meer dan in 2022, maar grote roerganger Elon Musk geeft nu al aan dat de groei in 2024 een stuk lager gaat zijn. Tegen een kleinere marge per auto als het merk de prijzen nog verder verlaagd.
Concurrentie moordend
En laat dat nu precies zijn wat Musk van plan is. De prijzen nog verder verlagen. Tesla moet ook wel, want de concurrentie uit onder andere China is inmiddels moordend en zet grote druk op de prijzen.
De kosten voor Elon en kornuiten blijven echter wel gelijk, en dat is dan weer slecht voor de winst en dus voor de beleggers. Op die manier wint en verliest Tesla op dezelfde dag.
Benieuwd of voor 2024 de best verkochte auto wereldwijd weer een Toyota is. Eén ding is zeker, dan is het geen volledig elektrische winnaar.
hehe zegt
Even een koerscorrectie van het qua beurswaarde hoogst gewaardeerde automerk ter wereld.
Niets te zien hier mensen, rustig doorlopen
Johanneke zegt
Dit dus. Tesla is overvalued. Net als Apple bijvoorbeeld. Die hebben ook een correctie nu. Investeerders gaan uit van ieder jaar opnieuw groei, maar op een bepaald moment is groei niet meer mogelijk, om wat voor reden dan ook. Whatsapp kan in Nederland bijvoorbeeld niet meer groeien, want de mensen zijn op. Ze hebben al like 97% van de markt.
misterBo zegt
Dan kun je nog steeds groeien…nieuwe diensten, nieuwe verdienmodellen..juist interessant als je zon enorme klantenbase hebt
Johanneke zegt
Nou bedenk jij even iets dan, wil afdeling whatsapp van Meta graag horen.
mashell zegt
In wat voor nachtmerrie zijn we nou weer terecht gekomen? De nummer 1 en 2 lelijkste auto’s zijn ook de nummer 1 en 2 meest verkochte.
rollingstoned zegt
De Model Y is inderdaad niet moeders mooiste, maar nu doe je BMW toch ernstig tekort.
XM? *kuch* i7? *kuch*
mashell zegt
Als je een Toyota RAV 4 ziet dan komen er twee gedachten bij je op. 1] zoveel lelijke vouwen en lijntjes, dat is geen auto, dat is origami. 2] die persoon achter het stuur zou dat een autodief zijn? Want een RAV 4 wordt zo vaak gestolen, die zie je maar zelden met de rechtmatige bestuurder erin.
BMW doet haar best maar ze hebben mijns inziens het lelijkheidsniveau van de Toyota RAV4 nog niet bereikt.
TheMaster zegt
Hoezo blijven de kosten gelijk? Q4 2022 was dit $39500, Q4 2023 was dit $36500. Dat is een 10% kostenreductie, dat is niet slecht. Dan kan de verkoopprijs ook met 10% naar beneden.
cossiekiller zegt
Het uiterlijk van een auto maakt dus helemaal niet uit. Verkopen doet het toch
Johanneke zegt
Alleen de BMW XM breekt die trend. Nooit verwacht dat het uiterlijk de minste van de problemen van die auto zou zijn.
De T-Roc verkoopt wel zeer goed, dus uiterlijk boeit velen weinig schijnbaar. Kijk dit 🤮🤮🤮🤮🤮
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/2018_Volkswagen_T-Roc_Rear_%282%29.jpg
MarcoM zegt
De kwaliteit en betrouwbaarheid van de meeste Europese auto’s zijn de boosdoener. Daarom Tesla en Toyota, het gros van de mensen boeit het niet hoe de auto er uitziet.
kas_par zegt
Tja… iedereen en z’n moeder moest ineens een Tesla terwijl het echt lelijke, saaie auto’s zijn met matige bouwkwaliteit (ja, nog steeds), veel problemen, gebrekkige service, maar goed wel nog altijd de beste accu-technologie en als enige automerk voldoende begrip van software ontwikkeling en het belang ervan. Ik heb het nooit begrepen. Toen ik een paar jaar terug over moest en wilde naar elektrisch rijden was Tesla het eerste merk dat direct afviel. En nu een paar jaar later wil ik enkel nóg minder graag een Tesla rijden of in een Tesla gezien worden. Het neigt in mijn ogen naar gênant als je nu nog Tesla rijdt, al snap ik dat je een auto ook niet zomaar even inwisselt, zeker niet nu ook de inruilwaardes kelderen.
1000bochten zegt
Dit vraagt om een reactie. Ik heb in 2023 privé een nieuwe Tesla Model 3 gekocht. Rijdt fantastisch. Inmiddels 26.000 km mee gereden inclusief vakantie naar Italië. Bouwkwaliteit is prima, net als de service. Ontwerp is niet mijn mooiste auto ooit, maar daar heb ik vrede mee. Inruilwaardes zouden kortstondig laag kunnen zijn door gelijktijdig aflopen van veel leasecontracten. Zag ik destijds ook gebeuren bij de Volvo V60 D6. Binnen een jaar schoten de waardes weer omhoog. Gaat bij Tesla ook gebeuren, want als de waardes te laag liggen komen alle Europeanen hier goedkoop auto’s inkopen en droogt het overschot op. Gevolg is dat de prijzen weer omhoog schieten. Een groot deel van de productie voor Europa ging in 2019 naar Nederland en Noorwegen, waardoor het aanbod jong gebruikte Tesla’s in andere landen nog beperkt is. Mark my words…
bimmerpost zegt
Service heb je met een Tesla ook niet nodig. 5 jaar model S gereden. In die tijd 150k km gereden en maar 1x naar de garage geweest. Dat was met mijn voorgangers van bmw of audi wel anders. Stond ik meerdere keren per jaar bij de garage voor gepland of ongepland onderhoud.
detroitv8 zegt
1.2 miljoen mensen! Dat zijn dus 1.2 miljoen mensen zonder smaak. Alsof je de hele gemeente Amsterdam en daaromheen met mensen zonder smaak vult. Oh wacht…
a_buis zegt
Inruilwaarde bij Tesla van model3, 2019, long range full selfdrive en grote velgen (alles wat toen kon aangevibkt) en 165d km? Komt ie, hou je vast… € 11.995,00. Jawel.
Flutterbear zegt
Ik geef je er nog wel een kratje bier bij!
detroitv8 zegt
Haha die frikandellen waren toen 60k ofzo toch?
1000bochten zegt
Besef je dat je verbaasd bent over iets wat helemaal niet gek is? Als je op marktplaats kijkt naar een BMW 320d touring of 420i uit 2019, die allebei ook 60k nieuw waren, dan zie je dat je die nu ook voor 25k kan kopen met circa 165.000 km op de teller. De afschrijving van zo’n Tesla “Frikandel” 3 is dus helemaal in lijn met bijvoorbeeld een populaire BMW. Enige is dat de afschrijving van de Tesla’s tot een jaar geleden extreem laag was. Sinds enkele flinke prijsverlagingen door Tesla zelf, liggen de nieuwprijzen nu zoveel lager dat de prijzen voor gebruikte Tesla’s nu ook zijn gezakt naar meer normale niveaus. Niks bijzonders aan dus dat een auto zo snel van 60k in waarde daalt naar 25k.
goodvibrations zegt
Neem hem zo van je over als hij verder ok is 🙂
1000bochten zegt
Dat is natuurlijk onzin. Als je zoiets zelf verkoopt krijg je er zo € 25.000 voor. Dus niet inruilen aan degene die met zo’n belachelijk voorstel komt.