• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Best of both worlds? Spitfire met Skyline motor

Auteur: robbie, gepost 8 oktober 2007 om 15:15 – 28 Reacties

Triumph Spitfire met Skyline motor

En ja hoor, we hebben weer een handige knutselaar gevonden. Deze keer gaat het om een Amerikaan die blijkbaar toch niet helemaal tevreden was met het vermogen (64 pk) van zijn Triumph Spitfire uit 1976. En dus besloot hij om er maar de motor van een Nissan Skyline in te bouwen. En om precies te zijn een RB20 (2 liter 6 in-lijn) met maar liefst 425 pk! En dat laatste is te danken aan een turbo en methanol injectie voor de intercooler.

En als ik je dan ook nog eens vertel dat deze Spitfire slechts 815 kilo weegt dan begrijp je wel dat deze auto retesnel is (in elk geval rechtdoor). Maar de eigenaar is deze Brit met een Japans hart inmiddels alweer zat en heeft em via eBay verkocht voor $4.500, je moet het er maar voor overhebben zeg ik altijd maar (via: carscoop).

Triumph Spitfire met Skyline motor

Triumph Spitfire met Skyline motor

Triumph Spitfire met Skyline motor

Triumph Spitfire met Skyline motor

Ook interessant!

  • Paarse Skyline
    Paarse Skyline R34 V-Spec is eindelijk kneiterduur!
  • WTF: bedrijf wil 1,9 miljoen euro vangen voor Nissan Skyline
  • Skyline GT-R R34
    Skyline GT-R R34 prijs is officieel krankzinnig hoog
  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

ebay, Klassiekers, Nissan, skyline

Vorig bericht: « Michiel Mol kijkt zuur terug op Spyker avontuur
Volgend bericht: EU wil BAS-remsysteem verplicht stellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. ThoMaster zegt

    8 oktober 2007 om 15:17

    Die motorkap is toch wel het toppunt van lelijkheid

    Login om te reageren
  2. dennis zegt

    8 oktober 2007 om 15:18

    houdt de aandrijving dat dan wel van zo`n oude auto, dar is ie toch lang neit voor gemaakt…

    Login om te reageren
  3. Markus zegt

    8 oktober 2007 om 15:19

    Idee een 8, uitvoering een 4, als ik zo de foto’s zie.

    Login om te reageren
  4. ShelbyGT500 zegt

    8 oktober 2007 om 15:22

    haha dat intreur lijkt wel van karton en goed koop tik tak hour

    Login om te reageren
  5. Raptor zegt

    8 oktober 2007 om 15:26

    wij hebben ook een spitfire, helaas zonder skyline motor…

    Login om te reageren
  6. babbaloerie zegt

    8 oktober 2007 om 15:27

    4500 dollar is ook niet veel voor een auto met 425pk

    Login om te reageren
  7. Vaudtje zegt

    8 oktober 2007 om 15:48

    Een Skyline met een Spitfire motor (zo’n Rolls Royce uit het vliegtuig dus) lijtk me leuker!

    Login om te reageren
  8. Fej zegt

    8 oktober 2007 om 15:51

    Als de eigenaar hem dan niet veel later voor het belachelijke bedrag van 4500$ verkoopt kan je al raden hoe het met de kwaliteit en rij-eigenschappen van deze wagen gesteld is!

    Login om te reageren
  9. Chip zegt

    8 oktober 2007 om 15:55

    Een 2 liter met 425 pk, nice!

    Maar het ziet er wel afschuwelijk uit! Die motorkap en vooral die voorbumper, gadver!

    Schoolbord zwart moet niet op dit soort auto’s, dikke onvoldoende!

    Login om te reageren
  10. RScosworth zegt

    8 oktober 2007 om 15:56

    @ Fej
    Een blik op die aanhangwagenstyle wielen in combinatie met 425pk zegt mij ook al voldoende over de rij-eigenschappen ;)

    Login om te reageren
  11. Stef zegt

    8 oktober 2007 om 16:29

    @Robbie:
    Doe wel even je huiswerk de volgende keer.
    Een RB20 is een 4 cilinder 2.0 blok, een DET is een turbo blok.
    RB20 is nooit als 6 in lijn geleverd, dat was pas vanaf de RB25DET.

    Login om te reageren
  12. robbie zegt

    8 oktober 2007 om 17:09

    @Stef, ik ben natuurlijk geen Nissan/Skyline kenner. Maar met wat ik op wikipedia kan vinden kom ik toch tot het volgende:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_RB_engine#RB20

    2.0 L RB20E I6
    2.0 L RB20ET I6
    2.0 L RB20DE I6
    2.0 L RB20DET I6
    2.0 L RB20DET-R I6

    Het feit dat er nu een turbo op deze motor zit hoeft nog niet te beteken dat die er ook al op zat toen het blok de fabriek verliet ;)

    Maar je mag me altijd verbeteren :D

    Login om te reageren
  13. alexander zegt

    8 oktober 2007 om 17:22

    hij heeft hem tog wel zwaar verpest hoor orgineel was wel oke

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    8 oktober 2007 om 18:50

    Tja, sommige mensen snappen niet dat meer pk’s niet altijd gelijk staat aan betere rij-eigenschappen :)

    Login om te reageren
  15. Knorrit zegt

    8 oktober 2007 om 18:53

    Volgens mij kan dit geval nu beter een Triumph Sh*tfire worden genoemd. Met 64pk klapten de deuren al open bij het nemen van een scherpe bocht, door het torderen van het chassis.

    Login om te reageren
  16. Hans zegt

    8 oktober 2007 om 20:18

    Is geen skyline motor maar motor van 200sx of zo of 240sx
    skyline is RB26DETT en zo

    Login om te reageren
  17. Nick_BE zegt

    8 oktober 2007 om 20:40

    Ik was ook al aan het denken dat de motor waarschijnlijk eerder van een Nissan Silvia afkomstig is dan van een Skyline. Nu ja, maakt niet zoveel uit aangezien het alleen maar om de motor draait.

    De rolkooi zal hopelijk wel voor een pak extra stevigheid van het chassis zorgen. Andere bandjes eronder zou ook wel mogen eerlijk gezegd.

    Login om te reageren
  18. robbie zegt

    8 oktober 2007 om 20:43

    @Hans & Nick_BE , weet je dat zeker?
    The first RB20E/ET/DE/DET engines were fitted to the R31 Skyline.

    @Stef,
    The RB engine is a 2.0L to 3.0L straight-6 four-stroke gasoline engine from Nissan.

    Robbie roept niet zomaar iets ;)

    Login om te reageren
  19. Y. zegt

    8 oktober 2007 om 21:09

    Dit is niks bijzonders. Er zijn honderden Triumph Spitfires over de hele wereld gemodificeerd met de meest belachelijke motoren, van elektromotoren tot big block Chevy en wankelmotoren. Je kunt het zo gek niet bedenken of het past erin, want het losse chassis leent zich uitstekend voor modificatie.
    Deze modificatie lijkt me overigens niet één van de meest elegante. Dan is er op het web wel heel wat mooiers en professionelers te vinden, bijvoorbeeld via deze site: http://www.britishv8.org/Photos-Triumph-Conversions.htm

    En @Knorrit:

    Niet te veel in de kroeg rondhangen, daar ga je maar dom van praten. Een goede (als in niet verrotte) Spitfire tordeert nauwelijks. De latere modellen (MkIV en 1500) gaan zelfs goed, veilig en gecontroleerd de bocht om en de vroegere modellen zijn op dit punt makkelijk aan te passen. Het zijn heerlijk lichte en simpele auto’s, ideaal om zelf aan te werken. Tijdig aankomen op je bestemming is niet standaard, maar een optie. Maar dat behoort allemaal tot het avontuur dat Spitfire rijden is.

    Y. (Spitfire-eigenaar)

    Login om te reageren
  20. Klassiekerrally zegt

    8 oktober 2007 om 21:35

    @ Y.: van al die conversies spreekt me deze toch ’t meest aan…

    Login om te reageren
  21. smaakversterker zegt

    8 oktober 2007 om 21:40

    knorrit heeft gelijk, ik heb ook een spitfire gehad en de wegligging was ronduit rampzalig, met 40 per uur uit een bocht gevlogen, ik denk dat je dat met weinig andere auto’s kunt nadoen :-)

    Login om te reageren
  22. mitsustiggi zegt

    8 oktober 2007 om 21:49

    had liever een skyline met 16,5 litermotor uit een spitfire weet je wel zon ding met vleugels

    Login om te reageren
  23. rider zegt

    9 oktober 2007 om 09:12

    o heerlijk is dat. zou wel super zijn als je van trackdays houd. daar is hij ideaal voor. veel vermogen met een laag gewicht. over het uiterlijk zullen we het maar niet hebben. met name de motorkap is een gedrocht. dat hadden ze wel even anders kunnen oplossen.

    Login om te reageren
  24. Stef zegt

    9 oktober 2007 om 09:43

    @Hans,

    De RB26DETT is alleen in de GT-R uitvoeringen van de R32, R33 en R34 geleverd. Wel compleet verschillende technieken in de blokken, maar Skylines werden ook met 2.0 en 2.5 liter blokken uitgerust

    @Robbie,
    Ik ga mijn bronnen hier even over na slaan, ik mag hopen dat ik niet in de war ben met een SR20, gezien dat wel een 4 cil is…

    Login om te reageren
  25. carsofcoolhaven.nl zegt

    9 oktober 2007 om 12:54

    Bloody hell wat een lelijke bouw! Maar verder niet zo heel erg bijzonder, zoals al opgemerkt door eerdere posters. Tis een heerlijk goedkoop, makkelijk en betrouwbaar karretje om mee aan het knutselen te gaan. Het lijkt wel een kever ;-)

    Login om te reageren
  26. maxim medved zegt

    18 maart 2008 om 18:59

    hey man veel respect dat je voor nissan motor hebt gekozen en doet hij het goed ben zelf liefhebber van skyline en ik kan zeggen dat je voor engoed motor hebt gekozen doei en ik wacht op u antword

    Login om te reageren
  27. Lars zegt

    18 maart 2009 om 21:20

    Ik heb zelf een skyline r33 gtr met rb26dett blok is twin turbo 2.6 liter als ik naar dit blok kijk is het hoogst waarschijnlijk een rb25det uit een r33gtst zit namelijk een enkele turbo op en geen twin heeeeel misschien is het een rb26dett blok met een big single (enkele turbo) conversie maar lijkt me stug en een beetje zonde een twin turbo setup moet je lekker twin houden maar het is dus gewoon een rb25det lol

    greetzzz,

    Lars

    Login om te reageren
  28. Igor zegt

    19 januari 2010 om 22:30

    En vervolgens rij je iedere porsche-rijder het snot uit z’n ogen……………………tja da’s pas echt vet !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North