Er vielen, gelukkig, geen doden.
Het Paasweekend is niet op de best mogelijke manier begonnen. Nadat er vanochtend een ongeluk gebeurd was op de A4 bij Zoeterwoude-Dorp waren er dienstauto’s van de politie en Rijkswaterstaat ter plaatse om te helpen. De kans om hulp te verlenen werd hen echter al gauw ontnomen door een aanscheurende vrachtwagen, die zonder pardon op de hulpdiensten inreed.
Hoewel de daaropvolgende ravage allerminst klein te noemen was, kwamen alle betrokkenen er zonder kleurscheuren vanaf. De bestuurder van de vrachtwagen zou de rode kruizen genegeerd hebben en de diensauto’s overzien hebben.
#A4 hm 36,5 ongeval met vrachtauto en 2 hulpverleningsvoertuigen. Negeren ❌😡 chauffeur was bezig met andere zaken! pic.twitter.com/YFQ6Bx5R2G
— Weginspecteur EricG (@WIS_EricG) March 31, 2018
De politie onderwierp de trucker direct aan een blaastest. Hieruit bleek dat de bestuurder een glaasje teveel achter de kiezen had. Op het bureau namen ze nog een speekseltest af om op drugsgebruik te controleren, en ook hier waren de resultaten niet in zijn voordeel.
Door het onderzoek van de politie is er maar één rijstrook geopend. Hoewel het een relatief kort stuk van 9 kilometer betreft, bedraagt de vertraging op het moment van schrijven ruim 1,5 uur. Automobilisten wordt dan ook geadviseerd om te rijden via Wassenaar.
Beeld: Weginspecteur EricG
monsieurleloure zegt
https://www.youtube.com/watch?v=OqWz7tBFE7k
ikschrijfookoverautos zegt
@monsieurleloure: blijft een gouden nummer
vtie zegt
Sta je dan je werk te doen. Bizar! Gelukkig geen gewonden. Ongelofelijk ook hoe vaak dit gebeurd. Gisteren rond rotterdam ook al zon chaos en mensen die echt alle regels aan de laars lappen want “ja maar ik moet daar naar toe”.
olivier420 zegt
@vtie: Ik was zelf laatst betrokken bij een ongeluk en kon, staande naast de weginspecteur, mooi zien hoeveel mensen die rode kruizen negeren en tot het laatste stukje proberen in te voegen. Dat ondanks dat er al dik 200m een rode kruis boven de weg hing..
Het is echt gênant om te zien, en allemaal wegkijken als ze vlak voor de pick-up van Rijkswaterstaat invoegen. Toch blijkbaar last van het geweten..
toyotaprius zegt
@olivier420: veelal vinden mensen het raar als je gaat ritsen waar de pijl op het matrix bord staat.. inhalen, seinen, aso gedrag is kennelijk normaal.. bizar..
davelepeef zegt
@olivier420: is het niet zo dat rijkswaterstaat tegenwoordig daar zelf boetes voor mag schrijven?
maarteno zegt
@davelepeef: hiervoor mogen ze van mij gewoon een camera op de RWS auto zetten automatisch boetes incasseren…wat een bosmongolen..
davelepeef zegt
@maartenoosterbaan: denk dat dat de kosten wel recht trekt ja. Dat is nou eens een prima inkomstenbron.
christiaan zegt
@davelepeef: dat klopt. Er zijn weginspecteurs opgeleid als BOA. Ze mogen schrijven voor rood X negatie en oneigenlijk gebruik van de vluchtstrook
olivier420 zegt
@davelepeef: Klopt, maar de beste man was in mijn geval druk bezig met het regelen van het “gewone-aan-de-regels-houdende” verkeer, de Berger die aankwam en ons als verkeersslachtoffers gerust stellen. En dat in de stromende regen. Enorm respect voor die gasten!
davelepeef zegt
@olivier420: ja, was beetje besides the point. Snap dat ie wat anders te doen heeft. Zulke ervaringen zijn niet leuk, maar je leert er vaak wel van
olivier420 zegt
@davelepeef: snap ik! Maar bedoel dan ook meer in het algemeen ja leuk dat die gasten nu boetes mogen uitschrijven, maar ze hebben het in mijn ogen al druk zat.
mashell zegt
@olivier420: wat kunnen we daaraan doen? Ik denk dat inmiddels wel duidelijk is dat “keihard aanpakken” roepen en dreigen met draconische boetes gewoon niet werkt. Ik denk dus dat we naar een heel andere oplossing moeten: we gebruiken het rode kruis boven de snelweg alleen nog maar als er echt moet. Bij gevaar dus. Voor de rest de stroken altijd open. Dan is het rode kruis de uitzondering en krijgt het weer een bijzondere status.
timt zegt
@mashell: En je denkt dat dat nu anders is? In de verkeerscentrales zitten ze niet echt te genieten van rode kruizen hoor.
En wat jij gevaar noemt hoeft niet zichtbaar te zijn, een defecte camera om een rijstrook in de gaten te houden is ook gevaarlijk.
rhellema zegt
@mashell: als je nou gewoon het rode kruis boven de weg respecteert is er helemaal niets aan de hand. Maar nee, we zien 5 kilometer asfalt liggen wat niet gebruikt wordt…en dat kan natuurlijk niet…5 kilometer minder asfalt om op te rijden…1 minuut later thuis. Wat is het probleem dat er een stuk asfalt niet gebruikt kan worden?
olivier420 zegt
@mashell: Ik heb eerlijk gezegd nog geen rode kruizen meegemaakt die ten onrechte werden aangezet. Kan je voorbeelden geven? In mijn geval 3 auto’s op elkaar geklapt dus het afsluiten van de weg (en dus de kruizen) was wel handig ;-).
Het heeft denk ik niks te maken met de gedachte “9 van de 10x is er niks dus niet bijzonder dus ik rij gewoon door”, maar meer de gedachte: “IK pak nog even 10 auto’s extra want IK moet op tijd ergens zijn”.
karhengst zegt
@olivier420: Zoals Mashell ook al stelt is het nogal raar dat kilometers goed asfalt zonder noodzakelijke reden worden afgesloten voor gebruik. Ik denk dat dát de reden is waarom rode kruizen massaal genegeerd worden.
In het buitenland betekent een rood kruis “pas op, hier is wat gebeurd”, in Nederland betekent het 99% van de tijd “regeldrift van een ambtenaar”.
Het probleem van dronken truckers staat hier wat dat betreft nog los van. Zulke figuren mogen ze meteen uit hun ambt ontzetten. Een corrupte rechter of handtastelijke gymleraar mag immers ook een ander vak gaan zoeken.
rhellema zegt
@karhengst: rode kruizen worden genegeerd omdat mensen zoals jij DENKEN dat er kilometers ongebruikt asfalt liggen. Als iedereen nou gewoon eens accepteert dat je onder een rood kruis niet mag rijden dan hoeft deze hele discussie niet gevoerd te worden.
olivier420 zegt
@rhellema: Precies!
karhengst zegt
@rhellema: Als iedereen nu gewoon accepteert dat er een hoop asfalt zonder verkeerstechnische reden ontoegankelijk wordt verklaard, dan zou deze discussie niet gevoerd hoeven worden.
Als bonus wordt de doorstroming bevorderd en zal de acceptatie van een rood kruis boven de weg stijgen.
De kracht van een goede regel zit hem in de logica en verklaarbaarheid.
rhellema zegt
@karhengst: vertel eens waar je onterecht rode kruizen ziet. Desnoods mag je er ook foto’s van maken en ze naar me toe mailen.
karhengst zegt
@rhellema: A12, Utrecht – Arnhem
rhellema zegt
@karhengst: bedoel je nou serieus de plusstrook???
karhengst zegt
@rhellema: Ik bedoel die rode kruizen boven een mooie strook asfalt links van waar ik steevast in de ankers mag als er weer eens tamme met 95 een vrachtwagen in wil halen ja.
rhellema zegt
@karhengst: ik mag toch echt hopen dat je dit niet meent!!!!!! Dit moet een grapje zijn van je!!!!!!
davelepeef zegt
@karhengst: misschien vergis ik me, maar volgens mij werken die portalen/matrixborden met zones. Dan valt er niet altijd te kiezen welke delen precies worden uitgesloten.
Maar buiten dat, men hoeft helemaal niet na te denken over waarom, hoe en wat. Gewoon doen. Dat stelt iedereen gelijk en dán krijg je ook geen gezeik. Ik denk namelijk dat er een behoorlijk egoïstische houding ten grondslag ligt aan het negeren van kruizen of wat voor verkeersregel dan ook….
rhellema zegt
@karhengst: trouwens…de kracht van een regel zit in zijn eenvoud…wat is er moeilijk aan “rood kruis: Verboden deze rijstrook te blijven volgen”. Wat is hier niet logisch en verklaarbaar aan dan?
karhengst zegt
@rhellema: Ik heb geen idee of je wel eens op de A12 rijdt, maar op de momenten wanneer ik er kom is het gewoon de algemene situatie. Plusstrook dicht, en iedereen rijdt 100 waar je op dat moment 130 mag omdat er een slakkenrace gaande is. Ik heb het zelfs meegemaakt dat iedereen er naar één baan moest omdat er op de vluchtstrook wegwerkzaamheden waren. De derde rijstrook was echter nog steeds van een rood kruis voorzien, terwijl de rechter als buffer fungeert.
Ik sta open voor de logica er achter, want mij ontgaat die enigszins.
Nu ben ik echt niet het type wat vervolgens gewoon het rode kruis negeert en er voorbij blaast, maar het zou het verkeersbeeld toch zeker ten goede komen als men niet buiten een gevaarlijke situatie om een rijstrook afkruist. De uitstoot en het fijnstof van het remmen en weer accelereren zal ook verminderen, dus het milieu heeft er ook baat bij.
Het kan toch allemaal veel efficiënter als er alleen een rood kruis wordt gegeven in het geval van een gevaarlijke situatie?
rhellema zegt
@karhengst: goed, met alle respect maar als je al niet eens snapt waarover de discussie hier gaat dan ga ik het je maar in Jip en Janneke taal uitleggen.
Vanmorgen is er een vrachtwagen tegen 2 stilstaande, op een rood afgekruisde rijstrook, auto’s gebotst. Voor alle duidelijkheid op rijstroken waarboven een rood kruis hangt mag je niet rijden. De discussie die hier gevoerd wordt gaat over het feit dat mensen in zulke situaties wel op deze rijstroken gaan rijden.
En jij…jij komt met een totaal onbenullig iets als een plusstrook waarboven een rood kruis hangt en waar je op dat moment 130 mag rijden maar omdat er mensen zijn die dat niet doen je je hier in deze discussie wil mengen. Ga anders aan de mensen die voor je rijden vragen waarom ze geen 130 durven te rijden. Maar als je niet het verschil ziet over wat hier besproken wordt en waardoor jij gefrustreerd raakt dan is het maar goed dat er simpele regels zijn want blijkbaar kan je een reëel gevaar zelf niet inschatten (de reden waarom er verkeersborden en -regels zijn).
Even heel duidelijk: Dit heeft totaal niets met de discussie te maken en het feit dat je zelf niet inziet dat jij het over een compleet ander onderwerp hebt maakt het alleen maar dat je totaal geen partij bent in deze discussie en wil ik het hier ook bij laten.
niwi zegt
@karhengst: onzin. In de industrie/manufacturing is een rood kruis een no-go. Hoe moeilijk kan het zijn? Al hangen we er een zonnebloem, als dat betekent dat je daar niet mag zijn, houd je je er aan. Niet altijd proberen het beter te weten dan degene die er wellicht voor betaald wordt…. het kan om mensenlevens gaan
jorizzss zegt
Echt absurd dat sommige mensen het toch nog proberen…
luxaeterna zegt
Onder invloed rijden moet veel strenger bestraft worden. Aanzie een dodelijk ongeval onder invloed gewoon als moord met voorbedachte rade en zet er 30 jaar cel op, bijvoorbeeld.
TimoBac zegt
@luxaeterna: Helemaal mee eens. Veel mensen realiseren zich niet dat ze met een moordwapen van +1000 kg onderweg zijn. Daar moet je alleen inzitten zonder telefoon in je klauwen en zonder drank/drugs in je mik. En als men het toch doen moet dat gevoelt worden.
sameshitdifferentday zegt
Met knalle als een malle bedoel ik toch echt iets anders….
moveyourmind zegt
Fappen doe je op een P…
En negeren van een rood kruis, dat doe je maar lekker thuis!
karhengst zegt
@moveyourmind: Een rood kruis aandacht geven in de auto lijkt me anders niet al te best voor de bekleding.
shibby zegt
Deze chauffeur nooit meer een gemotoriseerd voertuig laten besturen
zegheteens zegt
Ik wilde even checken of mijn vooroordeel klopte (dat het een Oost-Europeaan is), blijkt er een Nederlands kenteken op te zitten! ‘Gelukkig’ wordt mijn vooroordeel deels bevestigd verder op in het artikel.
https://www.transport-online.nl/site/89828/dronken-vrachtwagenchauffeur-rijdt-voertuig-rijkswaterstaat-en-politiewagen-aan-op-a4-fotos/
toyotaprius zegt
@zegheteens: ja, en?
edftw zegt
@zegheteens: gelukkig maar! Straks knapt de bubbel en kom je erachter dat Nederlanders ook idioten kunnen zijn, word je wakker in de realiteit en is de wereld opeens wel heel erg eng
zegheteens zegt
@edftw:
Nee, ik vind het gewoon vervelend om heen gelijk te hebben.
Ik weet best dat Nederlanders misdragen. Net zoals dat ik uit ervaring weet dat als een vrachtwagenchauffeur gekke dingen doet, het boven proportioneel vaak een Oostblokker is.
kenner zegt
@zegheteens: chauffeur was een Pool. Klopte dus
potver7 zegt
@kenner: Mag je mij even komen aanwijzen waar dat staat. Ik kan de nationaliteit van de chauffeur (die van het ongeval op de A4 dan, niet die op de A67) niet vinden…
mashell zegt
@potver7: het lijkt er op dat je een gewiekste poging van transport online om Oostblokkers de schuld van alle problemen in de transportsector toe te schuiven hebt ontmaskert.
biohazardracer zegt
@kenner: chauffeur op de A67 was idd een Pool jah. Chauffeur op de A4 is nederlander
granlusso zegt
@kenner: Nope, die van de A67 was een Pool. Goed opletten :)
kenner zegt
Ik stond in die file vanochtend. Wat een idoot. Evengoed rijdt ie 5 mensen dood. Levenslang rijbewijs afpakken !
RiKe zegt
Direct het rijbewijs innemen en nooit meer een gemotoriseerd voertuig laten besturen. Tevens alle schade uit eigen zak laten betalen.
davelepeef zegt
@rike: jup. Heeft ie lekker de tijd om te zuipen
davelepeef zegt
Tijd voor een alcoholslot op bedrijfsvoertuigen…
desjonnies zegt
Iedereen die loopt te gillen : Hier is niets tegen te doen.
Zo simpel is het, het meest trieste is dat de werkgever -die er helemaal niets aankan doen- nog een douw krijgt ook.
Probleem ligt eigenlijk veel dieper, onze monden lopen over wat rechten en wat we mogen betreft, we vergeten alleen onze verantwoordelijkheden te nemen en onze plichten die we jegens een ander en de samenleving hebben.
zoals @olivier420 aanhaalt is het belachelijk om te zien hoe veel mensen een rood kruis negeren, erger nog,er zijn borden geplaatst die aangeven dat je bij een rood kruis niet op die rijbaan mag rijden.
En de meesten hier verbazen zich nog ?
Je moet eigenlijk verbaasd zijn als je je autorit levend hebt volbracht met al die appende en telefonerende en fillempies kijkende imbecielen.
Mensen kunnen niet met hun verworvenheden omgaan, dat is de kern van de zaak.
fordnut zegt
@desjonnies: Ik ben het met je eens dat mensen niet met hun verworvenheden om kunnen gaan. Ik denk echter dat er wel wat aan te doen is. Allereerst moet de pakkans hoger worden en dan bestraffen met het (tijdelijk) innemen van het rijbewijs. Als ze weer weten hoe het is om zonder rijbewijs door het leven te moeten dan worden ze in het vervolg wel voorzichtiger. Al zul je altijd van die mongolen hebben die ook zonder rijbewijs weer achter het stuur kruipen, maar dat zijn er gelukkig niet al te veel.
ghost zegt
Die kruizen worden veelal genegeerd maar ergens roept de overheid het ook hier en daar over zichzelf af. Er bestaat nu zoiets als tunneldoseren waarbij RWS zonder dat er ook maar iets aan de hand is op een 3baansweg de 2 linker rijstroken van een rood kruis te voorzien. Waardoor iedereen moet invoegen naar 1 rijstrook en er kilometers lange files ontstaan..1 matrixbord verder is alles weer zoals vanouds..complete waanzin! Het gebeurt bij die tunnel in Utrecht dagelijks. Slecht een kwestie van tijd voordat automobilisten door hebben dat die kruizen nergens voor dingen en men het massaal negeert..totdat er echt een keer at aan de hand is.
Bart_V zegt
Gewoon poging tot doodslag van maken met de rode X en die verrekte snelheidscamera iets anders instellen en gebruiken waar die voor gemaakt is verkeersveligheid te verbeteren
scorer zegt
Beroepschauffeur en niet dronken kunnen rijden ? das raar ?
ikleesookoverautos zegt
@scorer: hij had ook nog andere drugs op.